O.S.E.L. - Třetina hvězd Mléčné dráhy v minulosti dramaticky změnila dráhu
 Třetina hvězd Mléčné dráhy v minulosti dramaticky změnila dráhu
Chemické složení hvězd prozrazuje, že Mléčná dráha je mnohem chaotičtější a dynamičtější, než by se zdálo.

Mléčnou dráhu si mnozí představují jako gigantickou verzi orloje. Uprostřed nekonečně temná supermasivní černá díra, kolem které spořádaně obíhají miliardy hvězd po celé věky. Prostě galaktická idylka. Jenže tohle podle všeho realitě moc neodpovídá.

Zařízení APOGEE. Kredit: Apache Point Observatory.

Nedávno to odhalil tým Michaela Haydena ze Státní univerzity Nového Mexika, který analyzoval data z mapování Mléčné dráhy, vycházející ze třetí fáze Sloanovy digitální prohlídky oblohy (SDSS-III). Z jejich výsledků vyplývá, že asi tak jedna třetina hvězd v minulosti zásadně změnila svoji dráhu kolem centra Mléčné dráhy.

Jak na to badatelé mohli přijít? Důmyslně využili informace o chemickém složením jednotlivých hvězd, které lze vyčíst ze spektra jejich záření. Ty jim poskytl spektrograf projektu SDSS APOGEE (Apache Point Observatory Galactic Evolution Explorer), který za čtyři roky prostudoval 100 tisíc hvězd. Hayden a spol. analyzovali údaje o cca 70 tisících hvězdách. Obsah těžších chemických prvků ve hvězdě astronomům prozradí, ve které oblasti Mléčné dráhy dotyčná hvězda vznikla. Jako kdyby měli k dispozici archeologický záznam hvězd. Jednotlivé oblasti Mléčné dráhy se totiž liší v intenzitě tvorby nových hvězd – tam kde je vysoká, je i vyšší obsah těžších prvků.

Mléčná dráha, jak ji neuvidíme. Kredit: NASA / JPL-Caltech / ESO / R. Hurt.

Všechno nasvědčuje tomu, že jak hvězdy Mléčné dráhy stárnou, posunují se blíž k centru galaxie nebo naopak dál od něj. Možným vysvětlením takové migrace spousty hvězd by mohly být nepravidelnosti ve struktuře Mléčné dráhy – spirální ramena, oblasti mezihvězdného prachu a místa bouřlivého vzniku nových hvězd.

Astronomové věří, že data spektrografu APOGEE přinesou ještě spoustu zajímavých objevů. Zatím to prý byla jenom taková ochutnávka. Když vytěžíme data APOGEE galaktickou archeologií pořádně do hloubky, tak bychom měli lépe pochopit chemii a prostorové uspořádání Mléčné dráhy. Už dosavadní výsledky ale stojí za pozornost. Představa miliard hvězd, které mění své dráhy, je poněkud zneklidňující. Jak se asi přitom mění nebo nemění poměry v jejich planetárních soustavách? Ale budeme se s tím muset nějak vyrovnat.

Pennsylvania State University 30. 7. 2015, Gizmag 30. 7. 2015, Astrophysical Journal 808: 132.

Obrázky
TitulniObr & Obr1 – Mléčná dráha je plná změn drah hvězd. Kredit: Dana Berry / SkyWorks Digital, Inc.; SDSS collaboration.MWStarsTIT.jpg
Obr2 – Zařízení APOGEE. Kredit: Apache Point Observatory.https://cdn.phys.org/newman/gfx/news/hires/2012/20120109.galaxy.instrument.jpg
Obr3 – Mléčná dráha, jak ji neuvidíme. Kredit: NASA / JPL-Caltech / ESO / R. Hurt.

Datum:01.08.2015