O.S.E.L. - Těžší než deset slonů
 Těžší než deset slonů
…aneb Dinosauří přeborníci v těžké váze

Spustit video
Záběr z televizní reportáže, která v roce 2014 představila nového obřího sauropoda. Ačkoliv byla jeho rekonstruovaná kostra smontována a vystavena v AMNH v New Yorku (a dokonce byl již natočen i velkolepý dokument), tento nový obr z Argentiny dosud nemá své vědecké jméno. Kredit: ABC,YouTube https://www.youtube.com/watch?v=jwneSB2BEjM

Asi pro nikoho už dnes není tajemstvím, že někteří sauropodní dinosauři byli s přehledem těmi největšími suchozemskými živočichy všech dob. Ani největší pravěcí savci (indrikotéria a některé druhy mamutů) se se svými zhruba 15-22 tunami živé váhy nemohli měřit s obřími titanosaury, kteří vážili snad až pětinásobně více. Kteří z dlouhokrkých titánů ale byli ti úplně největší? To samozřejmě nebudeme nikdy vědět s naprostou jistotou, a to z více důvodů – především samotný fosilní záznam je zoufale nekompletní a také není jasné, co přesně chceme rozumět pod pojmem velikost (někteří dinosauři byli například delší nebo vyšší, ale méně hmotní než jiní). Nejlepším ukazatelem velikosti bývá tělesný objem a s ním související hmotnost, budeme se tedy držet právě tohoto ukazatele. Problém je ale v tom, že právě hmotnost je jednou z nejhůře odhadnutelných vlastností vyhynulých organismů. Přesto jisté pokroky v metodách odhadů z posledních let umožňují učinit si alespoň přibližnou představu o tom, jak těžcí asi ti největší dnes známí dinosauři byli. Podívejme se tedy nyní na ty dinosaury, kteří nejspíš překonali „magickou hranici deseti slonů“ (asi šedesáti tun, pokud stanovíme hmotnost velkého dospělého slona na 5000 – 6000 kilogramů).

1. Argentinosaurus huinculensis (asi 70 – 96 tun, zhruba jako 12 – 16 slonů)

Obří titanosaur z čeledi Antarctosauridae, žijící před asi 95 miliony let na území argentinské provincie Neuquén. Dosahoval délky asi 35 – 40 metrů a jeho pažní kost byla vysoká 181 cm. Vědecky byl popsán v roce 1993, dosud ale známe jen málo jeho kosterních fragmentů.

2. Puertasaurus reuili (asi stejně jako Argentinosaurus)

Další obří titanosaur z Argentiny, přibližně stejného geologického stáří. Obratel tohoto obra měří na šířku celých 168 cm, takže mohlo jít o dinosaura s vůbec nejmohutnějším trupem. Mohl být dokonce ještě větší než argentinosaurus, ale fosilní materiál tohoto titána je velmi skrovný.

3. Nepojmenovaný titanosaur z Patagonie (asi 80 tun, jako 13 slonů)

Objev tohoto dinosaura byl ohlášen roku 2014, dosud ale nebyl formálně vědecky popsán. Rekonstruovaná kostra měří na délku 37,2 metru, nemusí jít ale o přesný původní rozměr. Hmotnost dinosaura je odhadována asi na 77 tun, což odpovídá odhadovaným údajům u předchozích dvou rodů.

4. Antarctosaurus giganteus (asi 40 – 80 tun, jako 6 – 13 slonů)

Kolosální stehenní kosti o výšce až 235 cm dokládají ohromnou velikost tohoto titanosaura z argentinské provincie Neuquén. Antarktosauři žili v době před asi 87 – 85 miliony let a jejich hmotnost podle odhadů nejspíš lehce přesáhla 70 tun.

5. Notocolossus gonzalezparejasi (asi 45 – 76 tun, zhruba jako 8 – 13 slonů)

Také v pořadí pátý sauropodí titán pochází z jihoamerické Argentiny, v tomto případě z provincie Mendoza. Velmi kompletně zachovaná kostra ukázala, že tento „jižní kolos“ mohl dosahovat délky kolem 30 metrů a jen jeho pažní kost měřila na výšku 176 cm.

6. Mamenchisaurus sinocanadorum (asi 75 tun, zhruba jako 13 slonů)

Jediný asijský zástupce v sedmičce „desetislonových“ sauropodů je obří druh rodu Mamenchisaurus. Jeho přesnou velikost neznáme, ale pravděpodobně šlo o obra s délkou přes 35 metrů a hmotností až kolem 75 tun. Žil před asi 160 miliony let na území Číny a pouze jeho krk mohl dosahovat délky až 18 metrů.

7. Apatosaurus ajax (asi 33 – 73 tun, zhruba jako 6 až 13 slonů)

Ačkoliv byla většina známých jedinců podstatně menší, obří exempláře se blížily celkovou velikostí argentinským titanosaurům. Jeden ohromný obratel apatosaura s výškou 106 cm ukazuje, že apatosauři snad mohli dosáhnout hmotnosti až přes 70 000 kilogramů.

8. Sauroposeidon proteles (asi 40 – 60 tun, zhruba jako 7 až 11 slonů)

Druhým severoamerickým zástupcem a zároveň posledním, který se nad pomyslnou magickou hranici 60 tun v odhadech dostal, je nejvyšší dnes známý dinosaurus, somfospondyl Sauroposeidon proteles. Při výšce až 18 metrů a délce 28 – 34 metrů vážil asi jako desítka slonů. Známe však jen jeho krční obratle o délce až 1,4 m.

Zastaralá rekonstrukce sauropoda atlantosaura. Ohromné rozměry těchto dinosaurů udivovaly vědeckou i laickou veřejnost již koncem 19. století. Zdroj: Wikipedie

K hranici šedesáti tun se nejspíš výrazně přiblížili (a možná ji i překonali) například také argentinský Dreadnoughtus schrani (22 – 59 tun) a Futalognkosaurus dukei (přes 50 tun), egyptský Paralititan stromeri (20 – 59 tun), severoamerický Brachiosaurus altithorax (28 – 56 tun) a dost možná i někteří další sauropodi, které ještě příliš dobře neznáme. Pokud by se potvrdily odhady velikosti dvou záhadných obrů druhu Amphicoelias fragillimus a Bruhathkayosaurus matleyi, měli bychom co do činění s tvory o hmotnosti možná až 25 velkých slonů! A k tomu asi není třeba nic dalšího dodávat…

Odkazy a zdroje:

Benson, RBJ; Campione, NE; Carrano, MT; Mannion, PD; Sullivan, C; et al. (2014). „Rates of Dinosaur Body Mass Evolution Indicate 170 Million Years of Sustained Ecological Innovation on the Avian Stem Lineage“. PLoS Biol. 12 (5): e1001853. doi:10.1371/journal.pbio.1001853.

Mazzetta, Gerardo V.; Christiansen, Per; Fariña, Richard A. (2004). „Giants and Bizarres: Body Size of Some Southern South American Cretaceous Dinosaurs“ . Historical Biology. 16 (2-4): 71–83.doi:10.1080/08912960410001715132.

Seebacher, F. (2001). „A new method to calculate allometric length-mass relationships of dinosaurs“. Journal of Vertebrate Paleontology. 21 (1): 51–60.doi:10.1671/0272-4634(2001)021[0051:ANMTCA]2.0.CO;2