O.S.E.L. - Ve vesmíru jsou nejméně 2 biliony galaxií
 Ve vesmíru jsou nejméně 2 biliony galaxií
Kolik je asi galaxií v našem vesmíru? K odhadům posloužily 3D mapy oblastí hlubokého vesmíru

Hubbleovo ultrahluboké pole. Kredit: NASA & ESA.

Galaxie je skoro nepředstavitelná. Obsahuje miliony, miliardy hvězd, obvykle i obludnou supermasivní černou díru. Je to svět sám pro sebe. A galaxií je v našem vesmíru spousta. Odhadnout jejich počet není jednoduché, nějaká čísla se už ale objevují. Kolik by tedy mohlo být galaxií v celém našem vesmíru?

Nejnovější odhad nedávno nabídl mezinárodní tým odborníků, který vedl astrofyzik Christopher Conselice z Nottinghamské univerzity. Dospěli k názoru, že náš vesmír obsahuje nejméně 2 biliony galaxií (2 tisíce miliard), což je desetkrát více, než kolik teoreticky můžeme pozorovat se soudobými přístroji. Vědci se počtem galaxií ve vesmíru zabývají už docela dlouho. Podle dřívějších analýz snímků Hubbleova vesmírného dalekohledu je v dnes pozorovatelném vesmíru asi 100 až 200 miliard galaxií. Z toho vyplývá, že se současnými špičkovými technologiemi můžeme pozorovat tak asi jednu desetinu galaxií vesmíru. Ty zbývající galaxie uvidíme až s příštími generacemi teleskopů.

Chris Conselice. Kredit: University of Nottingham.

Conselice a jeho spolupracovníci použili snímky velmi hlubokého vesmíru z Hubbleova teleskopu i dalších zařízení, a přetvořili je do podoby 3D map. To jim poskytlo možnost odvodit hustotu galaxií ve vybraných oblastech vesmíru, z čehož poté badatelé dokázali určit, kolik galaxií jsme zatím nepozorovali. Postupovali přitom tak, že zjišťovali počty pozorovaných galaxií v různých obdobích historie vesmíru. Jejich studie se nedávno objevila v časopisu Astrophysical Journal.

Výsledky výzkumu ukazují, že když bylo vesmíru jen pár miliard let, tak v něm bylo desetkrát více galaxií na jednotku objemu, než je ve vesmíru dnes. V té době byly galaxie většinou malé, podobaly se trpasličím galaxiím, jaké dnes doprovázejí Mléčnou dráhu a další velké galaxie. Podle Conseliceho je to dost překvapivé a naznačuje to, že ve vesmíru zřejmě velmi často galaxie navzájem splývají, což vede ke snižování jejich počtu.

Trpasličí galaxie Leo A. Kredit: NASA / ESA / Hubble / Judy Schmidt, www.geckzilla.com.

Nový odhad počtu galaxií ve vesmíru rovněž přispívá k hledání řešení takzvaného Olbersova neboli fotometrického paradoxu. Tento paradox říká, že ač by podle modelu statického nekonečného vesmíru měl být vesmír plný záření a tudíž jasný, tak je ve skutečnosti temný, jak potvrdí krátký pohled na noční oblohu v oblasti mimo zásadní světelné znečištění. Větší počet galaxií totiž znamená, že k temnotě vesmíru může přispívat častá absorpce UV záření vodíkem a opětovné vyzáření v blízce infračervené oblasti spektra.

Teď to každopádně vypadá, že velkou většinu galaxií ve vesmíru nevidíme. Jsou prostě příliš mále zřetelné a jsou příliš daleko. Velký počet neznámých galaxií bude podle Conseliceho dráždit zvědavost odborníků. Jaké asi jsou? Co zajímavého zjistíme, až k nimi dohlédneme pomocí příští generace teleskopů?

Video:  Our Universe Has Trillions of Galaxies, Hubble Study

Royal Astronomical Society 24. 10. 2016, arXiv:1607.03909, Wikipedia (Olbers' paradox).

Datum:17.01.2017