O.S.E.L. - Stratosférický balón - let Fík 2
 Stratosférický balón - let Fík 2
V nejbližších dnech se chystá let stratosférického balónu organizovaný pracovníky Oddělení dozimetrie záření Ústavu jaderné fyziky AV ČR pod vedením kolegů Václava Štěpána, Ondřeje Ploce a Martina Kákony. Dne 18. 3. 2017 v 10:00 bude vypuštěn z letiště Dlouhá Lhota u Příbrami stratosférický balón Fík 2, v jehož gondole poletí nový dozimetrický systém pro výzkum kosmického záření ve vyšších vrstvách atmosféry.

Podrobnější populární popis vlastností a vlivu kosmického záření je ve starším článku. Experiment vznikl ve spolupráci zmíněného ÚJF AV ČR (ÚJF) a ČVUT v Praze. Hlavní cíle tohoto výzkumu jsou: verifikace výpočetních modelů šíření kosmického záření v atmosféře; testování technologií pro měření radiace; určování polohy ve stratosféře a komunikace na velkou vzdálenost; zapojení studentů ČVUT do vědeckých projektů a v neposlední řadě popularizace vědy a techniky.

Navazuje se na zkušenosti ze spolupráce na studentském projektu realizovaném s žákyněmi 9. třídy ZŠ Letohrad. Úspěšný let balónu se v tomto případě uskutečnil 19. prosince 2015. Při tomto letu byl radiový a vizuální kontakt s balonem přerušen ve 2 km, na úrovni mraků. Balón dle plánu explodoval na úrovní 33 km a místo dopadu bylo od předpovědi vzdáleno 22 km vzdušnou čarou. Díky datům z GPS a triangulaci signálů radiomajáku pátrací tým balón kolem šesté hodiny večerní našel a vyzvedl v Rakouském příhraničí. Během letu pořídil řadu zajímavých dat.

Pozdrav z výšky 27 km.

Pracovníci Oddělení dozimetrie záření ÚJF využili v přípravě experimentu své dosavadní zkušenosti z oblasti výzkumu kosmického záření, radiačních jevů v atmosféře a měření expozic ionizujícímu záření posádek letadel při návrhu nového typu dozimetru směsných polí, který bude prostřednictvím letu testován. Pomocí tohoto dozimetru budou proměřeny charakteristiky radiačního pole v závislosti na nadmořské výšce až do maximální předpokládané výšky 36 km. Unikátní dozimetrický měřicí systém CANDY byl včetně mechanických konstrukčních prvků vytištěných na 3D tiskárně vyvinut na oddělení dozimetrie záření.

Studenti katedry dozimetrie a aplikace ionizujícího záření FJFI a student kybernetiky a robotiky FEL se podíleli pod vedením pracovníků oddělení dozimetrie záření na programování měřicího zařízení, modelování odezvy detektoru na pole neutronů a technickém zázemí průběhu projektu.

Skupina rádiové navigace Fakulty elektrotechnické ČVUT pod vedením doc. Pavla Kováře vyvinula radiomodem pro přenos telemetrických dat z balónu, který je založený na součástkové základně internetu věcí.

Akce probíhá díky nadšení několika obětavých lidí, z příspěvků soukromých osob a je podpořena z OP VVV MŠMT rámci projektu CRREAT.

Pomozte hledat!

Sraz všech účastníků bude 18. 3. 2017 v 7:30 na letišti Dlouhá Lhota u Příbrami (49.716921 N, 14.093050 E). Vypuštění balonu je plánováno na 10:00 a pak se vydáme dle vypočteného modelu a signálu z balónu hledat do terénu. Podle síly větru může balón skončit desítky kilometrů od místa vypuštění, tedy nutné vybavení pro lov je a) auto, b) přístup k internetu / telefon, c) GPSka. Aktuální informace o předpokládaném místě dopadu, Před výjezdem se podívejte na twittr.

Zda se let uskuteční, závisí na počasí a některých dalších okolnostech, takže v případě, že byste se jej rozhodli sledovat, zjistěte si nejnovější informace o stavu příprav k vypuštění na twittru (https://twitter.com/NebeskyK).  Najdete tam také řadu informací a fotografií z minulého letu. Fotografie pořídili Václav Štěpán a Kateřina Pachnerová Brabcová.

Začátek plnění balónu.
Téměř připraven k letu
Téměř připraven k letu.
Pouzdro s přístroji
Pouzdro s přístroji.
Pouzdro s přístroji nalezeno v Rakousku
Pouzdro s přístroji nalezeno v Rakousku.

Autor: Vladimír Wagner