O.S.E.L. - Kolosální záhada: Z tajemného zdroje přilétlo 15 nových rádiových záblesků
 Kolosální záhada: Z tajemného zdroje přilétlo 15 nových rádiových záblesků
Zdroj opakovaných rádiových záblesků se opět ozval. Vědci programu Breakthrough Listen na teleskopu Green Bank jich zachytili 15, ale moudří z toho nejsou.

Green Bank Telescope má další úlovek. Kredit: NRAO/AUI, Harry Morton.

Říct, že rychlé rádiové záblesky (FRB) jsou záhadným jevem, to by bylo málo. Odborníci je už podle všeho počítají mezi nejpodivnější fenomény vesmíru. Velice silné rádiové záblesky, které najednou zavřeští z nějakého místa na obloze na pár milisekund, a pak se zase odmlčí. Zatím jsme jich zachytili jen málo. A víme o nich především to, že jsou naprosto tajemné. Jejich původ odborníci připisují téměř všemu představitelnému, od černých děr až po škodolibé vesmírné civilizace.

Avi Loeb. Kredit: Aviloeb / Wikimedia Commons.

Háček je v tom, že rychlé rádiové záblesky jsou vždy velice krátké a pocházejí malé části oblohy. A naše radioteleskopy takové záblesky odhalí vždy jenom náhodou. Nejlepší na těchto rádiových záblescích je, že kdykoliv se o nich dozvíme něco nového, tak nám to vůbec nepomůže. Jejich záhada se naopak ještě prohloubí. Přesně to se stalo i teď, když badatelé zachytili 15 nových rádiových záblesků z jediného místa na obloze.

Zdrojem těchto nových záblesků je dnes již legendární objekt FRB 121102 v souhvězdí Vozky. Nejprve byl v roce 2012 objeven jako jeden z pár známých zdrojů rychlých rádiových záblesků. V roce 2016 vyšlo najevo, že z tohoto zdroje přiletělo 6 dalších záblesků v nepravidelných intervalech. Tím se FRB 121102 stal jediným známým zdrojem těchto záblesků, který na nás zableskl opakovaně. Aby toho nebylo málo, letos v zimě vědci vystopovali samotný zdroj těchto záblesků, kterým se překvapivě stala trpasličí galaxie, vzdálená asi 3 miliardy světelných let.

Breakthrough Initiatives.

Přes objev opakovaných záblesků FRB 121102 a určení oblasti, kde leží jejich zdroj, jsme se nijak zvlášť nepřiblížili k odpovědi na otázku, co jsou vlastně rychlé rádiové záblesky zač. S novou sérií 15 záblesků FRB 121102 je to úplně stejné. Jsou fascinující, to bezpochyby. Vědců ale nepřinesly odpovědi, nýbrž vrásky na čele.

Vishal Gajjar. Kredit: SETI.

Sérii nových záblesků objevili vědci programu Breakthrough Listen. Ten má rozpočet 100 milionů dolarů na hledání rádiových signály mimozemských civilizací. Zatím sice není jasné, jestli ve zdroji FRB 121102 má prsty nějaká civilizace (nejspíš asi ne), ale na pozorování Breakthrough Listen je pěkné právě to, že kromě mimozemšťanů mohou přinést spoustu dalších zajímavých věcí z vesmíru.

Autorem objevu se stal Vishal Gajjar z Kalifornské univerzity v Berkeley. V časných ranních hodinách soboty 26. srpna pozoroval dotyčnou oblast oblohy zařízením teleskopu Green Bank v Západní Virginii. Přístroje sledovaly oblohu 5 hodin a nasbíraly celkem 400 terabytů dat. Z nich badatelé vytáhli všech 15 nových rádiových záblesků, které byly nejvýraznější na frekvenci 7 GHz.

Nově zachycené rádiové záblesky přiletěly na vyšších frekvencích, nežli všechny doposud známé FRB záblesky. A nikdo netuší, co to vlastně pro celou záhadu znamená. Teoretický fyzik Avi Loeb z Harvardu, který se odborně podílí na projektech Breakthrough Initiatives, na těmito záblesky kroutí hlavou. Doposud si všichni mysleli, že se rádiové záblesky neprojevují na vyšších frekvencích. Jenomže nové záblesky jsou na více než dvakrát vyšších frekvencích v porovnání se záblesky, co přiletěly ze zdroje FRB 121102 předtím.

Jistou výhodou je, že když se FRB záblesky mohou objevit na větším rozsahu frekvencí, tak to znamená, že je o něco snadněji vystopujeme. Každý další rychlý rádiový záblesk je cenný. Jenomže co za objekt ve vesmíru by mohl vysílat rychlé rádiové záblesky, nepravidelně, a na různých frekvencích, přičemž se každý ze záblesků projeví vždy v úzkém rozsahu frekvencí? Kolosální záhada trvá.

Video:  FRB 121102 source pinpointed

University of California Berkeley 30. 8. 2017, New Scientist 30. 8. 2017.

Datum:04.09.2017