O.S.E.L. - Nový tyranosaurid z Nového Mexika?
 Nový tyranosaurid z Nového Mexika?
…aneb Představuje se „Alamotyrannus brinkmani“

Přibližná představa o vzezření možného nového tyranosaurida, blízce příbuzného druhu T. rex. Dnes víme, že geografické rozšíření tohoto teropoda bylo značné a zasahovalo od Britské Kolumbie na severu až po Mexiko na jihu. Zde dva jedinci hodují na těle menšího hadrosaurida („Sabinosaurus coahuilae“?; přezdívka „Sabinosaurio“), zatímco čtveřice azdarchidních ptakoještěrů rodu Quetzalcoatlus čeká na svoji příležitost přiživit se na mršině. Kredit: Luis V. Rey, převzato se svolením z jeho blogu.

Hned na úvod je nezbytné poznamenat, že tento údajný nový rod a druh velkého tyranosauridního teropoda dosud nebyl oficiálně popsán, ačkoliv popisná studie je podle některých indicií připravována již od roku 2013.[1] V průběhu dosavadních čtyř let tedy zatím nemáme k dispozici výsledky výzkumu fosilií, které by měly určit, zda na území dnešního Nového Mexika skutečně žil asi o 2 miliony let dříve než slavný Tyrannosaurus rex jakýsi jeho blízký příbuzný či dokonce přímý vývojový předek. Autoři výzkumu přišli již před čtyřmi lety s tvrzením, že fosilní materiál některých exemplářů z jihozápadu USA patří zřejmě dosud neznámému obřímu druhu tyranosaurinního tyranosaurida, blízce příbuzného severněji žijícímu druhu T. rex. Svými rozměry se měl tyranosaurovi přibližně rovnat, ačkoliv žádné přesné rozměry jednotlivých kosterních elementů zatím publikovány nebyly. Každopádně fosilie velkých tyranosauridů ze států Colorado, Utah, Nové Mexiko nebo Texas by mohly patřit jinému druhu, snad našemu starému známému s přezdívkou „Tyrannosaurus X“, jedná se například o materiál pod katalogovým označením TMM 41436-1 (Lawson, 1976)[2], DMNH 2827 (Carpenter a Young, 2002)[3], UMNH 11000 (Sampson a Loewen, 2005), nebo třeba NMMNH P-3698 (Gillette et al., 1986; Lucas, 1993 a 2009)[4].

Exemplář TMM 41436-1 („Javelina Tyrannosaur“ nebo ?Tyrannosaurus „vannus“) je část horní čelisti tyranosaurinního tyranosaurida, objevená roku 1970 tehdejším studentem paleontologie Dougem Lawsonem na území Národního parku Big Bend. Dnes jde o trvalý exponát Texas Memorial Museum, zatím ale není jisté, zda jde skutečně o fosilii druhu T. rex. Kredit: Web Texas Memorial Museum (Texaská univerzita v Austinu).

Především prvně zmiňovaný exemplář (pravá čelistní kost maxilla)[5]z texaského souvrství Tornillo by skutečně mohl představovat zcela nový rod a druh velkého tyranosaurida (odborníci Carr a Williamson se nicméně domnívají, že jde prostě jen o další exemplář druhu T. rex, byť menších rozměrů – délka tohoto jedince činila v době jeho smrti asi 9 metrů).[6] Fosilní fragmenty ze souvrství Ojo Alamo na severozápadě Nového Mexika jsou sice izolované, ale přesto diagnostické – podle Dalmana a Lucase by mohly pocházet od zcela nového druhu tyranosaurida, blízce příbuzného druhu T. rex. Datace z počátku stupně maastricht (asi 72 – 69 milionů let) dokládá, že jde s největší pravděpodobností o jiný druh tyranosaura (či tzv. chronospecies), případně i o zcela nový rod.

Nový tyranosaurin byl tak zřejmě příkladem jakési „přechodové“ formy mezi tzv. daspletosauriny a tyranosauriny, žijící zhruba 2 miliony let před prvním výskytem slavného druhu T. rex. Mohl být tedy tento neformálně pojmenovaný „Alamotyrannus brinkmani“ přímým předkem nejslavnějšího dravého dinosaura? S jistotou to zatím nevíme. Bohužel, jak nedávno uvedl i odborník na tyranosauridy Thomas R. Holtz[7], v současnosti není vůbec jisté, zda je případné popsání a stanovení nového rodu a druhu tyranosauridního dinosaura v tomto případě odůvodnitelné…

Short English Summary: Back in 2013 it was announced that a completely new genus and species of large tyrannosaurid closely related to the genus T. rexwill be described (probably with the name „Alamotyrannus brinkmani“). It didn´t happen so far and it seems more and more probable that the material of supposed „Alamotyrannus“ is in fact a geologically very old T. rex (or perhaps a new species of the genus Tyrannosaurus).

[1] Dalman, S. G.; Lucas, S. G. (201?). A new large Tyrannosaurid Alamotyrannus brinkmani, n. gen., n. sp. (Theropoda: Tyrannosauridae), from the Upper Cretaceous Ojo Alamo Formation (Naashoibito Member), San Juan Basin, New Mexico. New Mexico Museum of Natural History and Science Bulletin. In Press.

[2] Lawson, D. A. (1976). Tyrannosaurus and Torosaurus, Maestrichtian dinosaurs from Trans-Pecos, Texas. Journal of Paleontology 50(1):158-164

[3] Carpenter, K. (1992). Tyrannosaurids (Dinosauria) of Asia and North America. Aspects of Nonmarine Cretaceous Geology, N. J. Mateer and P. J. Chen (eds.), China Ocean Press, Beijing 250-268.

[4] Dalman, S. G.; Lucas, S. G. (2015). New data on the tyrannosaurid theropods from the middle Campanian lower Judith River Formation of north-central Montana. In: Sullivan, R. M.; Lucas, S. G. (2015). Fossil record 4, Bulletin 67. New Mexico Museum of Natural History and Science.

[5] Viz odkaz https://tmm.utexas.edu/exhibits/great-hall/treasures