Hatšepsut byla královnou 18. dynastie, která vládla v letech 1479 až 1458 před naším letopočtem. K moci se dostala jako regentka budoucího faraona Thutmose III., jehož byla nevlastní matkou. Po šesti letech si přisvojila titul (spolu)faraona a velmi úspěšně vládla až do své smrti. V roce 2007 byla identifikována její mumie. Ukázalo se, že Hatšepsut byla mírně obézní žena, která trpěla cukrovkou a zemřela na rakovinu kostí, což poněkud mění pohled na „civilizační choroby.“
S královnou Hatšepsut se pojí pozoruhodný osud jejích soch. Zanechala jich po sobě spoustu. Mnoho z nich ale bylo brzy po její smrti zničeno. Odborníci si dlouho mysleli, že se Thutmose III. své spoluvládkyni mstil a snažil se vymazat její sochy z historie. Podobné případy se stávaly a zřejmě k tomu z nějakých důvodů přikročil i Thutmose III., ve skutečnosti jeden z nejvíce úspěšných faraonů historie, ambiciózní, cílevědomý a přezdívaný „egyptský Napoleon.“ Zřejmě to ale nebylo stoprocentní.
Jun Yi Wong z University of Toronto ve své nové studii tvrdí, že ačkoliv bylo mnoho soch královny Hatšepsut doopravdy zničeno, v některých případech nebyla důvodem nějaká rodinná msta nebo damnatio memorae. Wong totiž zjistil, že některé zničené sochy Hatšepsut nemají rozbité obličeje, ani zničené nápisy, které na nich byly vyryty – což by bylo možné očekávat v případě „msty.“
##seznam_reklama##
Ve skutečnosti byly zlomené v oblasti krku, pasu a nohou, podobně jako u některých dalších egyptských vládců. Takové zacházení podle Wonga odpovídá procesu „rituální deaktivace.“ Jde o to, že starověcí Egypťané považovali sochy vladařů za velmi mocné, možná dokonce za živoucí, nadpřirozené bytosti. Když vládce Egypta zemřel, docházelo v některých případech k deaktivaci, odbožštění těchto soch. Na kterých místech se našlo značné množství deaktivovaných soch, které byly všechny poničené podobným způsobem.
Pokud jde o Hatšepsut, fakt, že některé její sochy, například ty nalezené v Dér el-Bahrí poblíž Luxoru, kde vybudovali své chrámy Hatšepsut i Thutmose III., byly deaktivované a jiné zničené ofenzivnějším způsobem, svědčí podle Wonga o tom, že jednání Thutmose III. nebylo motivováno nějakou záštiplnou mstou, ale spíše nějakými rituálními nebo pragmatickými faktory.
Video: The Greatest Female Pharaoh | Hatshepsut | Ancient Egypt Documentary
Literatura