O.S.E.L. - Jaký je recept na úzkost mladých? Videohry s otevřeným světem a nostalgické animáče
 Jaký je recept na úzkost mladých? Videohry s otevřeným světem a nostalgické animáče
Pohltil vás či vaše blízké smutek poloviny dvacátých let? Zkuste si zahrát Legend of Zelda: Breath of the Wild a pustit si něco ze Studio Ghibli. Nebo jinou úchvatnou adventuru s otevřeným světem a jiný fantaskní animovaný příběh, i když výběr není zase moc rozsáhlý. Podle výsledků experimentů to funguje.

Fan Art ze světa Legend of Zelda. Kredit: Edward Denton s AI Midjourney, via Artstation.
Fan Art ze světa Legend of Zelda. Kredit: Edward Denton s AI Midjourney, via Artstation.

Mladí lidé po celém světě se utápějí v úzkosti, osamění a smutku. Ačkoliv se na tom bádá, příčiny nejsou moc jasné, i když byste určitě dokázali vyjmenovat hlavní podezřelé, je to vlastně klišé. Sociální média, internet jako takový, videohry, chytré telefony a počítače, dozvuky covidu a tak podobně.

 

Pokud jde o účinná řešení, to už je samozřejmě slabší. Opět se ukazuje, jak málo si rozumíme a jak bývají klišé scestná. Andreas Benedikt Eisingerich z Imperial College London a jeho kolegové odvážně vystoupili proti tradicionalismu a zkusili zakročit proti moderní úzkosti právě těmi prostředky, které bývají mezi obviňovanými. Světe div se, fungovalo to.

 

Andreas Benedikt Eisingerich. Kredit: A. B. Eisingerich.
Andreas Benedikt Eisingerich. Kredit: A. B. Eisingerich.

Eisingerich s kolegy najali k výzkumu 518 postgraduálních studentů. Čekal je důkladný výzkum, v němž byli rozděleni do čtyř skupin. V těchto skupinách buď hráli nebo nehráli legendární videohru od Nintenda Legend of Zelda: Breath of the Wild a buď sledovali nebo nesledovali snad ještě legendárnější animované filmy od Studio Ghibli. Nejméně záživné to muselo být pro kontrolní skupinu, jejíž členové nedělali nic z výše uvedeného.

 

Hodnocení „legendární“ je v obou případech zcela na místě. Autor tohoto textu sice nemá žádnou zkušenost se Zeldou, protože nevlastní Nintendo, ale zmíněná videohra je považována za jednu z nejlepších a nejkrásnějších na světě. Je to akční adventura o záchraně princezny Zeldy v ohromujícím otevřeném světě Hyrule, která vyloženě nabádá k průzkumu a experimentování. Její silnou zbraní je nelineární příběh.

Experiment v kostce. Kredit: JMIR Publications.
Experiment v kostce. Kredit: JMIR Publications.

 

S animáči ze Studio Ghibli autor naopak má zkušenosti rozsáhlé. Kdo nemá, škodí sám sobě. Zvláštním způsobem se v nich snoubí fantaskní scenérie, živelná síla pokroku, hrůzné zkušenosti z války a smutek z mizení důvěrně známého. Ve výzkumu Eisingerichova týmu se uplatnili Mijazakiho Můj soused Totoro (1988) a Doručovací služba čarodějky Kiki (1989).

 

Účastníci experimentu hráli (či nehráli) Zeldu 30 minut a sledovali (či nesledovali) náhodně vybrané 7minutové klipy zmíněných Mijazakiho filmů. Vědci poté měřili, jaké mají pocity vzhledem k objevování nového, klidu, zvládnutí dovedností, smysluplnosti a životnímu štěstí.

 

Výsledky rozhodně stojí za pozornost. Už samotné hraní Zeldy zvyšuje skóre životního štěstí. Když ale lidé po hraní ještě zhlédli ukázku z dílny Studio Ghibli, skóre štěstí ještě dál narostlo. Badatelé to přičítají zlepšení, k němuž současně došlo v ostatních měřených parametrech, objevování, klidu, dovednostech a smysluplnosti.

##seznam_reklama##

Inu, zdá se, že přinejmenším ty doopravdy kvalitní videohry a filmy nejsou jenom pro zábavu. Pomáhají mladým lidem s obtížnou navigací stresem a smutkem tím, že podporují zmíněné pozitivní pocity. Při vhodném výběru mohou videohry a filmy být alespoň zčásti receptem v současné epidemii úzkosti. Fascinovaní vědci vzkazují – dejte videohrám a animáčům šanci.

 

Video: The Legend of Zelda: Breath of the Wild - Nintendo Switch Presentation 2017 Trailer

 

Video: My Neighbor Totoro - Official Trailer

 

Video: Kiki's Delivery Service - Official Trailer

 

Literatura

Phys.org 19. 8. 2025.

JMIR Serious Games online 1. 8. 2025.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:23.08.2025