Traviči ptáků opět v akci  
Podzimní migrace ptáků přes Česko odstartovala další vlnu zabíjení dravců

Luňák červený (Milvus milvus), dravec z čeledi jestřábovitých. Od ostatních druhů našich dravců se pozná podle bílých polí na spodní straně letek a dlouhým, hluboce vykrojeným ocasem. Ten je shora rezavě zbarvený. Kredit: Hansueli Krapf 
Luňák červený (Milvus milvus), dravec z čeledi jestřábovitých. Od ostatních druhů našich dravců se pozná podle bílých polí na spodní straně letek a dlouhým, hluboce vykrojeným ocasem. Ten je shora rezavě zbarvený. Kredit: Hansueli Krapf

Celkem čtyři mrtvé luňáky našli ornitologové díky satelitním vysílačům, kterými dravce označili. Jednoho luňáka dohledala psovodka České společnosti ornitologické v Ústeckém kraji přímo pod posedem a předala ho policii s podezřením na zástřel. Na dalších dvou luňácích nalezených v Jihomoravském kraji byl mrtvý hmyz, který je neklamnou známkou otravy. Tu následně také potvrdila laboratoř.

Jeden z luňáků, kteří se stali obětí ptačí kriminality. Foto: Klára Hlubocká
Jeden z luňáků, kteří se stali obětí ptačí kriminality. Foto: Klára Hlubocká

 

Tříměsíčního mladého luňáka pak ornitologové dohledali uhynulého v koruně stromu jen díky datům z vysílače. I tento jedinec nalezený ve Středočeském kraji byl otrávený karbofuranem. Jen za tento rok tak počet obětí ptačí kriminality přesáhl padesátku. Ornitologové věří, že díky efektivní aplikaci nejmodernějších technologií a zodpovědnému přístupu vyšetřovatelů je dopadení a exemplární potrestání pachatelů jen otázkou času.

 

Zabitého luňáka ornitologové našli díky vysílači a psovodce se speciálně vycvičeným retrívrem. Foto: Klára Hlubocká
Zabitého luňáka ornitologové našli díky vysílači a psovodce se speciálně vycvičeným retrívrem. Foto: Klára Hlubocká

Policie převzala v posledních dnech od České společnosti ornitologické další případy mrtvých dravců. Tentokrát je pomohly odhalit záznamy ze satelitních vysílačů, kterými ornitologové dravce označili. Nejdříve našla psovodka České společnosti ornitologické (ČSO) luňáka, kterého předala policii s podezřením na zástřel. "Ornitologové, kteří sledují pohyb ptáků pomocí telemetrie, mě požádali o kontrolu lokality. Program Anitra hlásil, že označené zvíře se přestalo pohybovat a zřejmě uhynulo. Na nahlášeném místě jsem našla mrtvého luňáka s vysílačkou přímo pod starším, již nepoužívaným posedem. Příčinu smrti odhalí pitva a rentgen".

 

Další den znamenal další mrtvé dravce. Vysílačkou, která hlásila luňáka bez známek aktivity na jižní Moravě, označili dravce ornitologové v Rakousku. Od nich také přišla žádost o prověření další lokality. „Na místě ornitologové skutečně našli mrtvého dravce s vysílačkou. Následně jsem se na místo vydala já se speciálně vycvičenými psy a nedaleko prvního nálezu jsme našli dalšího mrtvého luňáka. O otravě svědčí mrtvý hmyz, který jsme našli na obou ptácích. Použití zakázaného jedu karbofuranu následně potvrdil laboratorní rozbor," vysvětluje Klára Hlubocká a dodává: „Je skvělé, že včasné upozornění z vysílače a rychlá následná kontrola lokality nám dává možnost dorazit na místo činu ještě před tím, než pachatel odklidí důkazy."

Všechny případy zabitých luňáků předali ornitologové policii ČR. Foto 04. Foto: Dušan Rak, ČSO
Všechny případy zabitých luňáků předali ornitologové policii ČR. Foto 04. Foto: Dušan Rak, ČSO
Mladého otráveného luňáka našli ornitologové v koruně borovice. Foto: Dušan Rak, ČSO
Mladého otráveného luňáka našli ornitologové v koruně borovice.
Foto: Dušan Rak, ČSO


Bez informací o úhynu a přesných souřadnic z vysílačky by ornitologové na otravu luňáka nepřišli. Dušan Rak, ČSO
Bez informací o úhynu a přesných souřadnic z vysílačky by ornitologové na otravu luňáka nepřišli. Dušan Rak, ČSO

Bez informací z vysílače a jejich okamžitého vyhodnocení by ornitologové neodhalili ani otravu dalšího mladého luňáka, kterého se nakonec podařilo dohledat až skrytého dvacet metrů nad zemí v koruně borovice. „Díky vysílači a programu Anitra víme, že mládě bylo ve skvělé kondici a za svůj krátký život dolétlo ze svého rodiště na Litoměřicku až na jižní Slovensko a zpět do Středních Čech na inkriminovanou lokalitu," popisuje Dušan Rak ze Skupiny na ochranu a výzkum dravců a sov ČSO: „Navíc jsme mohli poměrně přesně stanovit čas smrti a prokázat, že luňák uhynul v podstatě jen pár minut poté, co na lokalitu přilétl ze vzdálenější oblasti. To samo o sobě naznačuje extrémní nebezpečnost použitého jedu."

 

Letos ornitologové zatím zaznamenali 54 zabitých ptáků. Z toho bylo 6 luňáků červených. V současnosti dravci včetně luňáků přes Česko ve velkých počtech protahují a mohou se tedy ve větší míře stát obětí střelců nebo travičů. „Přitom otrávené nástrahy jsou u nás více jak padesát let zakázané a za jejich pokládání hrozí pachateli i vězení. Přesto lidé tyto středověké metody k hubení domnělých škůdců stále používají.

 

Video: Luňák červený a jeho hlas


Další informace: Česká společnost ornitologická

Datum: 29.10.2018
Tisk článku

Související články:

Otrávený orel mořský     Autor: Jan Kašinský (13.04.2016)
Masakr zákonem chráněných dravců     Autor: Zdeněk Vermouzek (31.08.2017)



Diskuze:

Teorie vs. praxe

Petr Novák2,2018-11-03 10:57:57

Kdyby jste měli doma chov slepic a každý týden by vám takový státem chráněný parazit jednu slepici zabil či odnesl, tak by jste mluvili jinak. Nevýhodou internetu je, že se ke všemu vyjadřuje kde kdo, ale jen málo z vás tuší, jak to ve skutečnosti v reálném světě chodí. Máte v hlavě vytvořenou jen imaginární vizi o dokonalém světě, ale ta se dost liší od reality...

Odpovědět


Re: Teorie vs. praxe

Milan Krnic,2018-11-03 11:58:09

2018-10-30 17:47:54
Jinak leda posílat dravce do školy, kde by ne naučili morálce a dali jim možnost se napapat u TV.
Tedy, nemluvili.

Odpovědět


Re: Teorie vs. praxe

Novák Jiří,2018-11-03 18:40:14

Mám doma chov slepic. A všichni sousedi široko daleko taky. A že by mi ji někdy odnesl parazit to se nikdy nestalo. Ono taky viděl jste někdy tasemnici jak nese slepici? Já teda ne.
A jestli myslíte státem chráněného dravce, jako je např. orel (letos na nedalekých rybnících tuším dva páry) tak s těma taky nikdy problém nebyl. Halt v dobách internetu se k problematice ochrany přírody vyjadřuje kde kdo, domnívaje se, že ho k tomu opravňují slepice na dvorku.

Odpovědět


Re: Teorie vs. praxe

Miloš Petráček,2018-11-10 21:11:24

Pěstitelé ovoce nemají problém natáhnout sítě proti kroupám, ale slepičáři raději otráví nebo zastřelí „parazita". Chovatelé ovcí brečí, že jim vlk loví ovce, ale psa si nepořídí a nevycvičí, páč to stojí peníze, jelikož by se o něho museli starat a živit ho a buď tedy toho „parazita" otráví, zastřelí nebo jinak „zneškodní" nebo žádají stát o totéž. Atd...

Odpovědět

Vcelku nechápu uvažování a jednání

Jaroslav Lepka,2018-10-31 11:07:35

některých "nadlidí" v myslivecké uniformě a s flintou přes rameno. Měl jsem s několika takovými co dělat a je to naprosto marná snaha jim vysvětlit, že to nejsou bohem povolaní vládci lesa a zvěře v něm. Možná by pomohlo, pokud se v místním sdružení objeví podobné excesy, sebrat celému spolku honitbu a to i v případě politicky angažovaných kamarádů kamarádů. Sakra, nějak jsem se zasnil.
Faktem je a faktem zůstává, že reintrodukce mnohých vzácných zvířat je placena za státního rozpočtu, tedy našich daní(!) a tak je jejich zabíjení zločinem srovnatelným s daňovým únikem. Je proto neomluvitelné, že MF(disponující dokonce vlastní ozbrojenou složkou a vyšetřovacím orgánem), v tomto nekoná a na příslušné sdružení nezaklekne. Hrome, asi furt spím.
Tak ještě než se probudím, jak jsou karbofurany dostupné, kdo s nimi pracuje a podle jakých pravidel?

Odpovědět


Re: Vcelku nechápu uvažování a jednání

Novák Jiří,2018-10-31 17:29:08

"Tak ještě než se probudím, jak jsou karbofurany dostupné, kdo s nimi pracuje a podle jakých pravidel?"

- v současnosti prakticky nedostupné, ale dříve jimi JZD disponovala v tak obrovských kvantech (insekticid furadan), že nebyl problém si tam nabrat kolik kdo chtěl. Ty zásoby, co mají "nadlidi" po různu ve sklepech a stodolách, jsou vesměs ještě z dob socialismu.

Jinak odebrat honitbu může majitel honitby, ale záleží především, jak mají stanovenou smlouvu... Spíš bych viděl reálnější situaci, že pokud se najde živočich otrávený karbofuranem, tak policie udělá domovní prohlídku u všech podezřelých (tj. myslivců), jakoby to byli podezřelí z teroristického činu.

Odpovědět


Re: Re: Vcelku nechápu uvažování a jednání

Jaroslav Štemberk,2018-11-12 22:42:34

Proč by to měl být právě myslivec, kdo použil karbofuran? Je sice pravda, že kdysi dávno ho myslivci používali k trávení lišek dokonce povinně, když bylo nařízeno jejich hubení kvůli šíření vztekliny, ale myslivec rozhodně není víc podezřelý než zemědělec nebo chovatel drobných zvířat.

Odpovědět

Už za socialismu

Jaroslav Pokorný,2018-10-30 23:55:57

jsem ornitologům navrhoval, aby změnili svůj přístup k myslivcům a usilovali o změnu zákona v tom smyslu, že i za tzv. chráněné živočichy by myslivci zodpovídali. Kdo jiný by to měl dělat, že?
Dle mě by všichni ptáci i zvířata měli být zařazeni do mysliveckého zákona a myslivci by byli povinni mít v honitbách stanovený počet vyjmenovaných živočichů, tedy nejen zajíců, bažantů, srnčího ....... ale také káňat, jestřábů, orlů ...... lišek, vlků, rysů (medvědů) bobrů ....... A pokud by stanovené stavy zvěře nebyly (kontrolovat by mohli třebas ti ornitologové), myslivci by nelovili - nic!
Jedině tak, dle mě, lze docílit toho, že i myslivci, byť se skřípěním zubů, budou pečovat i o dravce.

A potom - mezi myslivci se většinou ví, že někdo něco zastřelil. V případě nálezů otrávených zvířat, či zastřeleného např. rysa, by příslušné honební společenství mělo zaplatit patřičnou pokutu. "Jeden za všechny, všichni za jednoho!"

No, já vím! Lidská práva!!!

Odpovědět


Re: Už za socialismu

Vojtěch Kocián,2018-10-31 07:41:05

Spíš presumpce neviny, ale to se dnes nenosí. Střelcem pravděpodobně bude myslivec, ale flintu si může pořídit prakticky kdokoliv. O jedu nemluvě, tam je možné podezírat ještě širší skupinu zahrnující především chovatele drobného zvířectva.
Navíc kdo a jak by určoval, kolik kterých zvířat má být na té které honitbě? Na Šumavě se s rysy počítá, ale že by se měli vyskytovat v lesích kolem velkých měst?
Kdo by zvěř počítal? Nejlépe vybavení jsou právě ti myslivci, takže by výsledky jen těžko byly věrohodné. Ustanovit státní komisi pod ministerstvem zemědělství jen kvůli tomu? Nepřipadá mi, že bychom nesplňovali normu pro počet státních zaměstnanců.
A jak si představujete, že by při nesplnění norem pro jeden druh nelovili nic? Pokud se přemnoží jeden druh, jiné může částečně vytlačit. Těch by se nedostávalo, nenaplnily by normu a nemohl by proběhnout odlov ani té přemnožené zvěře. Navíc ta přemnožená poškozuje samotné lesy a okolní krajinu, takže by se musela odlovit tak jako tak.

Odpovědět

A mimoto je dávno potvrzeno,

Jiří Pospíšil,2018-10-30 16:12:35

že jakákoli drastičnost trestů trestnou činnost nevymýtí. Kradlo se i tam, kde za to sekají ruku. Hrobky faraonů nejčastěji vykradli už strážci hrobek. Pochybuji, že nějaký obyvatel města se sbalí a jede zastřelit dravce do lesa. Nemá čím, je to daleko, nepozná dravce, neumí střilet.

Odpovědět


Re: A mimoto je dávno potvrzeno,

Milan Krnic,2018-10-30 17:47:54

Přesně tak. Vyzdvihuji styl myšlení některých chovatelů "co já se budu párat s voliérou, nemaj sem lézt"

Odpovědět

Proč

Josef Šoltes,2018-10-29 22:14:28

Proč by někdo chtěl trávit dravce? Tu střelbu ještě tak nějak dovedu pochopit. Ale ty otravy karbofuranem...

Odpovědět


Re: Proč

Vojta Ondříček,2018-10-30 14:28:35

Jen jestli ty dravce nehubí sami ornitologové ve snaze zachránit populace zpěvného a drobného ptactva. Dneska jsou vzácností už i vrabci a koroptev s kuřátkama jsem viděl v polích naposled před půlstoletím.

Odpovědět

oko za oko, zub za zub

Vlastimil Národník,2018-10-29 22:09:54

Usvědčeným travičům podat karbofuran přímo v soudní síni, usvědčené střelce zastřelit na nádvoří a při výslechu užít práva útrpného. Za pár týdnů, po zveřejnění prvních výsledků soudu s doprovodným videem z výslechu, je po problému.

Odpovědět


Re: oko za oko, zub za zub

Pavel Hudecek,2018-10-30 08:56:43

Bohužel historie je plná justičních omylů a to je hlavní argument, proč nepoužívat tresty nevratného typu. V podstatě s každou novou forenzní metodou se najdou další případy, kdy se dodatečně zjistí, že dříve usvědčení vrazi jsou nevinní.

Odpovědět


Re: Re: oko za oko, zub za zub

Alexandr Kostka,2018-10-31 07:40:16

Jsou takoví, kteří jsou na svůj čin hrdí a nic nepopírají. Tam není co řešit. A pokud ostatní jen zavírat, tak alespoň pořádně progresivní sazbu. Dnešní stav, kdy je čtyřicetiletý maník 20x trestaný a stále nedostane maximální sazbu za další lumpárnu, je nepřijatelný. Natož to, že ho "za dobré chování" pustí po půlce směšného trestu "na podmínku", ačkoliv jí zatím pokaždé porušil.

PS: Ale stejně si myslím.. Takový svým stavem trpí, stejně jako jeho přítomností trpí celá společnost. Dle mého by bylo milosrdnější utratit, jako nevyléčitelně nemocné zvířátko.

Odpovědět


Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Milan Krnic,2018-10-31 20:23:26

Ano, problém společnosti, počínaje výchovou a školstvím, svést na pachatele, ač tento jedná dle okolností, nikoli dle iluzorní svobodné vůle, a tedy ho trestat tak, jste zmínil, včetně trestu konečného, je nesmyslné, nic do budoucna neřešící. Ovšem pohodlné.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Alexandr Kostka,2018-11-01 07:12:53

Výchova v tom hraje roli, ale nakonec jde vždy o rozhodnutí jedince. ŽÝít na dávkách a krást, nebo pracovat? Znásilnit, nebo jít do bordelu? Pomáhat nebo škodit. Nějaký způsob, jak tyto jedince eliminovat je třeba. A s případným osidlováním vesmíru to bude nezbytné. S tím, jak se na počínajících koloniíczh bude žít tvrdě, nebudou tam moci platit "humanistické" zásady a směšné tresty. Aby vůbec přežili, nebudou si moci dovolit nechat jedince co škodí volně a určitě nebudou mít prostředky, jak ho zavřít a do smrti živit. Patrně půjde na procházku přechodovou komorou.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Milan Krnic,2018-11-01 08:22:22

Rozhodnutí jedince je iluze, žijeme v kauzálním světě, kde se rozhodnutí odvíjí od okolností, a tedy je to vždy o oněch okolnostech.
Viz s křížkem po funuse:
Miroslav Scheinost: Kriminalita v ČR - mýty a fakta (Pátečníci 12.10.2018)
https://www.youtube.com/watch?v=fFjU0_L4G6o
Oproti prevenci na samém začátku (v rámci jedince):
Petr Winkler - Češi a jejich duševní zdraví (ÚMKP, NUDZ 16.10.2018)
https://www.youtube.com/watch?v=m0dtC-1eKp4

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Alexandr Kostka,2018-11-08 21:44:54

Pozdě, ale musím ještě reagovat.
A) vámi citované pány "prevence kriminality" živí. Velmi dobře je živí. Nepodříznou si větev a nepůjdou na pracák.
B) A POKUD by měli pravdu tak by na tom sice byl zločinec nevinně, ale byl by absolutně nenapravitelný. Předurčený provozovat recidivu až do smrti. V takovém případě ale nemá cenu dotyčného zavírat, ale opravdu je jediná možnost, utratit!

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Milan Krnic,2018-11-10 09:29:11

Předurčení se nekoná, vždy záleží na okolnostech, v přiblížení bezprostředních, které můžou, ale nemusí odpovídat očekávanému, předurčenému výsledku. Utrácení na podkladu nejistoty se tak týká všech.
Předně nejde o stávající zločince, ale o prevenci budoucího chování výchovou dětí, viz přednáška druhá.

Odpovědět


Re: oko za oko, zub za zub

Jiří Večeřa,2018-10-30 15:13:11

Pokud by se prokázalo, že to udělali vaše děti, chtěl by jste aby nejdříve mučili a pak zabili syna nebo dceru? Myslím, že výzvy k zabijení lidí nemají na internetu co pohledávat.

Odpovědět


Re: Re: oko za oko, zub za zub

Vlastimil Národník,2018-10-30 22:00:25

Nesmysl. Své děti jsem vychoval ke slušnosti, skromnosti poctivosti a lásce k přírodě (i když se to dnes moc nenosí). Netuším, co za zrůdy rozhazuje tey jedy, ale střelba jde pravděpodobně na úkor myslivců. Loni bylo na území ČR zabito 50 ! chráněných rysů - většinu z nich střelili právě myslivci jako "trofej"... Takže tu popravu na nádvoří si právem zaslouží!

Odpovědět


Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Pavel Hudecek,2018-10-31 11:38:40

Je to velmi prosté. Na výchově nezáleží. Prostě budou v blbý čas na blbém místě, stanou se podezřelými, za použití Vámi žádaného práva útrpného se do půl dne přiznají a pak dostanou Vámi žádaný trest smrti.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: oko za oko, zub za zub

Milan Krnic,2018-11-03 12:00:56

Ona ta výchova také záleží na okolnostech. Tedy na okolnostech záleží vše.

Odpovědět


Re: oko za oko, zub za zub

Milan Krnic,2018-10-30 17:41:06

Ač se mi tyto činy hnusí, extrémní trestání není racionální, spíš pocitové, nikam nevede. Podstatné je zjistit příčiny, proč to dotyční dělají, a dále pak co můžeme udělat proto, aby takoví nebyli. Jenže to je moc těžké, a tak se trestá a trestá a objevují se návrhy na přísnější tresty.
Jinak jak známo, efektivní je jedině všeobecná známost, že když něco ztropím, chytí mě a neuniknu trestu, čím potupnější, tím lépe. Zrovna v předmětných případech jsem však žádný humbuk okolo pachatelů nezaznamenal, resp. ani to, že by byl někdo dopaden.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz