Sonda Insight potvrdila přistání a poslala první snímek
Americká planetární sonda po 480 milionech kilometrech úspěšně přistála na Marsu. Potvrdila kontakt, rozložení solárních panelů a NASA na svých stránkách zveřejňuje první fotografie.

První snímek:

Další snímky a videa  zde

Video: Minuta nejistoty

Datum: 27.11.2018

Gratuluji!

Karel Marsalek,2018-11-29 11:22:11

Gratuluji kolegum z NASA k uspesnemu startu, transitu i pristani na Marsu! Nemecke Centrum letectvi a kosmonautiky (DLR) ma na palube jeden vedecky experiment: HP3 – Heat Flow and Physical Properties Package

The core component of HP³ is an instrumented, electromechanical 'mole', equipped with an active, and a passive Thermal Measurement Suite (TEM-A and TEM-P), as well as a combined accelerometer and tiltmeter (ACTIL), which uses an internal hammering mechanism to penetrate through the ground. The thermal probes are located on a five-metre long flat ribbon cable known as a ‘Science Tether’, which measures its temperature and gradient through to its maximum length.

DLR by melo v pondeli poslat na obeznou drahu svuj dalsi satelit Eu:CROPIS (Eu je zkratka pro krasnoocko, euglena gracilis).
Countdown:

Eu:CROPIS:Assisted by microorganisms and euglena
During its mission, the Eu:CROPIS satellite is designed to rotate at an altitude of 600 kilometres, initially replicating lunar gravity for a period of six months before simulating Martian gravity for the next six months. During this period, tomato seeds will germinate and produce small cosmic tomatoes under the watchful eye of 16 cameras. Key helpers that enable this growth will also be transported into space: first, an entire colony of microorganisms inhabiting a trickle filter will convert synthetic urine into easily digestible fertilisers for the tomatoes. Second, the single-cell organism euglena will also be on board to protect the hermetic system from excessive ammonia and to deliver oxygen. LED light will be used to provide the day/night rhythm that the euglena and tomato seed require. A pressure tank will replicate the Earth's atmosphere.

Jan Balaban,2018-11-28 08:28:50

Nejaké video z Marsu so zvukom z Marsu by nebolo?

Re: ...

Petr Kr,2018-11-29 14:46:21

Zařízení prý vydává stejné zvuky jako na Zemi, takže jelikož tam nemají hasiče ani tramvaje, nebylo by to jinak o ničem.
U videa je zase problém, že při 30 fps je skála pořád na svém místě. Teprve západ slunce dokáže vykouzlit nad obzorem změny u té žluté koule na nebi a prý je vidět, že zmizí.

Re: Re: ...

Jan Balaban,2018-11-30 05:09:14

Mňa by zaujímalo, ako fúka, hrmí... na Marse. Že je to ako na Zemi je informácia pre tých, ktorým je to fuk.

Re: Re: Re: ...

Karel Marsalek,2018-11-30 09:45:23

Na Marsu je velmi ridka atmosfera, pokud se 6 mBar (600 Pa) tak da vubec nazvat. Tam se zvuk asi moc dobre nebude sirit :-(

Re: Re: Re: Re: ...

Jan Balaban,2018-12-04 05:40:31

Kde fungujú padáky, tam sa šíria aj zvuky. Na slabé zvuky máme zosilňovače.

Re: Re: Re: ...

Petr Kr,2018-11-30 13:42:22

Zařízení nemá výfuk. Jinak vydává stejný zvuk, tj. skoro žádný. Není tedy důvod ho monitorovat akusticky.
Jak jsem psal a přidávám, ani vlaky tam nejezdí, takže není co odposlouchávat.

Re: Re: Re: Re: ...

Jan Balaban,2018-11-30 15:00:16

Takže čo sa týka zvukov na Marse, všetko už bolo objavené, nie je čo objavovať. Niečo také som už čítal v inej súvislosti. Našťastie sú hlupáci, ktorí sú ochotní počúvať zvuky na Marse aj keď tam nejazdia vlaky.