Čína bude mít brzy 300 dinosauřích druhů
…aneb Opět trocha statistiky

Gasosaurus constructus byl menší teropod žijící v období střední jury a jeho fosilie byly objeveny na území provincie S’-čchuan v roce 1985. Dosahoval délky jen kolem 4 metrů a hmotnosti asi 150 až 400 kilogramů. Představoval jednoho z téměř tří stovek dnes známých čínských neptačích dinosaurů. Kredit: Paleocolour; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

O své databázi zvané jednoduše „dinosauří statistika“ jsem již na tomto webu několikrát referoval. A protože se hegemon v počtu formálně popsaných dinosauřích druhů ze svého území – tedy Čína – výrazně blíží dalšímu milníku, dovolím si věnovat tomuto tématu jeden kratší příspěvek. Ačkoliv zatím nalezneme u obrovské asijské země číslo 299, pomyslná třístovka je otázkou několika týdnů nebo maximálně měsíců. V posledních letech je totiž z čínských sedimentů v Liao-ningu, Vnitřním Mongolsku i jinde objevováno kolem deseti i více nových dinosauřích druhů ročně. Čína tak nechává za sebou největšího pomyslného rivala v podobě Spojených států amerických, které mají k datu publikování článku (3. 6. 2019) celkem 273 validních (vědecky platných) druhů dinosaurů. S již výraznějším odstupem pak následuje Argentina (140 druhů), Mongolsko (91 druhů), Velká Británie (84 druhů) a Kanada (77 druhů). Žádný jiný stát přitom už nemá více než 30 druhů neptačích druhohorních dinosaurů popsaných ze svého geografického území.

Vůbec prvním druhohorním dinosaurem, objeveným a vědecky zkoumaným na území Číny, je titanosauriformní sauropod Euhelopus zdanskyi. Tento asi 15 metrů dlouhý býložravec byl formálně popsán roku 1929, ačkoliv jeho fosilie byly objeveny již o šestnáct let dříve. Kredit: Dmitrij Bogdanov; Wikipedie (CC BY-SA 3.0)
Vůbec prvním druhohorním dinosaurem, objeveným a vědecky zkoumaným na území Číny je titanosauriformní sauropod Euhelopus zdanskyi. Tento asi 15 metrů dlouhý býložravec byl formálně popsán roku 1929, ačkoliv jeho fosilie byly objeveny již o šestnáct let dříve. Kredit: Dmitrij Bogdanov; Wikipedie (CC BY-SA 3.0)

Z celkového počtu popsaných druhů (1345) má Čína 22,2 % tohoto celku, tedy více než pětinu všech popsaných druhů. Zajímavé je také přepočítat toto množství na zeměpisnou rozlohu státu – i obří Čína s celkovou rozlohou téměř 9,6 milionu km² má v průměru jeden druh dinosaura na 32 097 km², což není například ani zdaleka polovina rozlohy České republiky. Čína je v tomto ohledu dokonce na 15. místě mezi zhruba 50 zeměmi světa. Zejména díky Číně je také Asie kontinentem s nejvíce popsanými druhohorními dinosaury, celkem je k tomuto datu známo 486 druhů asijských dinosaurů (36,1 %). Na druhém místě je pak Severní Amerika s 352 druhy (26,2 %), dále Evropa s 203 druhy (15,1 %) až po poslední Antarktidu s pouhými šesti dosud popsanými dinosauřími druhy (0,4 %). Čína je tedy v současné době jasně dominantní z hlediska kvality dochování i kvantity objevů druhohorních neptačích dinosaurů. Máme se rozhodně na co těšit – již brzy bude totiž načata druhá „třístovka“.

Short Summary in English: To this date, China is the most profilic country in the number of validly described non-avian dinosaur species (299).

Zdroje údajů:

Osobní statistika autora blogu.

Dong and Tang (1985). „A new Mid-Jurassic theropod (Gasosaurus constructusgen et sp. nov.) from Dashanpu, Zigong, Sichuan Province, China“. Vertebrata PalAsiatica. 23(1), 77-82.

Wiman, C. (1929). Die Kreide-Dinosaurier aus Shantung“ [Křídový dinosaurus ze Šan-tungu]. Palaeontologia Sinica, Series C 6(1): 1-67.

Datum: 03.06.2019