„Hands-free“ není řešením  
Od té doby, co 1. dubna v Novém Skotsku zákonem zakázali použití mobilních telefonů během řízení vozidla, vyletěly prodeje „hands-free“ souprav až k nebesům. Vypadá to, že úplně každý řidič, a dokonce snad i chodec, má na uchu toto drobné elektronické zařízení.

 

Všeobecně se tvrdí, že s „hands-free“ sadou je nejen řízení vozidla bezpečnější. Díky bezdrátové technologii, jakou je například „bluetooth“ se stává běžným jevem, že můžete nadále vést obchodní jednání, objednávat pizzu nebo si povídat s matkou, zatímco vaše ruce jsou stále na volantu.

Ale otázkou zůstává, zda během takového rozhovoru je i vaše mysl tam, kde by měla být – tedy „na silnici“? Postgraduální studentka experimentální psychologie na Dalhousie University říká, že používání „hands-free“ sad k mobilním telefonům nejenom není bezpečnější, ale ve skutečnosti může být naopak mnohem nebezpečnější, než „klasické“ telefonování.

 

Yoko Ishigami představila svůj dokument “Is a hands-free phone safer than a hand-held phone?” na národní konferenci Canadian Association of Road Safety Professionals, která se konala minulý měsíc ve Whistrleru, B.C. A získala za ní první cenu v národní soutěži studentských prací.

„Mluvení a poslouchání jsou dvě natolik komplikované úlohy, a to zejména, když přemýšlíte nad tím, co budete říkat dále,“ tvrdí Ishigami, zahraniční studentka z japonského města Shizuoka. „Taková konverzace je něco, co dokáže spotřebovat veškerou vaší pozornost.“

 

Zvětšit obrázek
Telefon s hands-free může přivést lidi k přecenění svých schopností při řízení vozidla. (Kredit: Nick Pearce)

V rámci své studie prověřovala současný vědecký výzkum týkající se použití mobilních telefonů, který ukazuje na to, že telefonování, bez ohledu na typ telefonu, má negativní vliv na výkon, zejména pokud je řidič konfrontován s komplikovanými a neočekávanými situacemi. Výkon řidiče při použití „hands-free“ sady byl jen velmi zřídka hodnocen jako lepší než při použití samotného mobilního telefonu. Některé studie zjistily, že mnozí řidiči kompenzují škodlivý vliv použití mobilního telefonu na řízení vodidla například pomalejší jízdou nebo zajetím ke kraji vozovky k dokončení rozhovoru – ale nedbají na to, když používají „hands-free“. „Lidé mají sklon být s „hands-free“ sadou až příliš sebejistí a jedou rychleji. Myslí si: „Jsem v pohodě, protože mám obě ruce na volantu,“ vysvětluje Ishigami. „Zatímco, pokud řídí s telefonem ruce, tak mají tendenci jet pomaleji.“

 

Yoko Ishigami říká, že téma použití mobilního telefonu jí zajímalo od té doby, co začala studovat psychologii na University of Victoria. Vzpomíná na to, jak při vstupování na přechod pro chodce viděla přijíždět auto, podívaly se na sebe s řidičkou a tak Yoko pokračovala dál, ale naštěstí stačila včas uskočit zpátky na chodník, když si uvědomila, že řidička nejen nezpomaluje, natož aby zastavila. Řidička, která držela mobil u ucha, jí totiž vůbec neviděla.“

 

„Když mluvíte do telefonu, je vaše pozornost věnována rozhovoru. Sice můžete vidět věci kolem, ale to neznamená, že tyto informace dokážete zpracovat.“ V jedné kanadské studii, kterou Ishigami procházela, bylo zjištěno, že telefonování během řízení automobilu zvyšuje riziko nehody čtyřikrát, a to bez ohledu na to, zda řidič držel telefon v ruce nebo používal „hands-free“. S přihlédnutím ke všem těmto výzkumům učinila závěr, že veškeré telefonování během řízení vozidla by mělo být zakázáno.
V mnoha zemích na světě je zakázáno používání mobilních telefonů bez „hands-free“ při řízení vozidla a Indie je asi jedinou zemí na světě, kde se vůbec nesmí při řízení telefonovat, a to ani s „hands-free“ soupravou.

Profesor psychologie na Dalhouse Raymond Klein doufá, že tvůrci zákonů budou věnovat pozornost výzkumu, který zpracovala Ishigami.

 

„Nikdo pravděpodobně není překvapen tím, že řidiči telefonující za jízdy jsou nebezpeční. Ale zjištění, že toto nebezpečí není o mnoho (nebo dokonce vůbec) sníženo při využití „hands-free“ sady, je novinkou,“ říká doktor Klein. „Je sice správné, ale neúplné, myslet si, že řídíme rukama, a proto jejich použití pro jinou činnost (vytáčení telefonního čísla, držení svačiny, kouření cigarety a tak podobně) by mohlo být nebezpečné. Řídíme také naší myslí… a je nezbytné, aby naše pozornost byla zcela věnována řízení a okolnímu provozu.“

 

Zdroj: Dalhousie University

Datum: 16.07.2008 01:55
Tisk článku

Pojednání o lidském myšlení II - Cipra Tomáš
 
 
cena původní: 260 Kč
cena: 242 Kč
Pojednání o lidském myšlení II
Cipra Tomáš
Související články:

"G", jak ho neznáme     Autor: Josef Pazdera (06.04.2018)
Zelená je v pořádku, to jen naše myšlení z ní dělá rizikovou     Autor: Josef Pazdera (28.05.2017)
Proč jsme všichni nadprůměrní piloti?     Autor: David Melechovský (11.03.2017)
Koho volí vědci?     Autor: Vítězslav Kremlík (04.01.2017)
Stárnete a hloupnete?     Autor: Martina Štěpánová (21.10.2016)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace