Projekt VTOL X-Plane  
Startovat a přistávat kolmo umí v současnosti kromě vrtulníků pouze pár typů letadel. Mezi nimi pouze jedno dopravní - V22 Osprey. Ale tento letoun už pamatuje nějaký pátek, DARPA teď hledá jeho nástupce.

4. června 2013 vypsala DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů) projekt VTOL X-Plane, jehož cílem je vývoj nástupce slavného V22 Osprey.  VTOL je zkratka pro Vertical Take-Off and Landing – tedy kolmý start a přistání. Dne 18. března letošního roku z předložených nabídek agentura vybrala čtyři týmy pro účast v druhé fázi projektu. Jsou jimi následující společnosti:
   - Aurora Flight Sciences Corporation
   - The Boeing Company
   - Karem Aircraft, Inc.
   - Sikorsky Aircraft Corporation


Zadání projektu požaduje letoun s cestovní rychlostí od 550 do 740 km/h, vylepšení účinnosti při svislém letu nebo visení ze 60 % na 75 %, vylepšení poměru mezi zdvihem a aerodynamickým odporem (lift-to-drag ratio) na hodnoty okolo 10 a nakonec nosnost o kapacitě 40 % prázdné hmotnosti letounu, nejméně však 5 tun.

 

 

Zvětšit obrázek
Phantom Switch. (Kredit Boeing)

Zřejmě nejdále ve vývoji je ze všech čtyř uchazečů firma Boeing se svým projektem Phantom Switch.  Jedná se o konvertoplán se dvěma rotory na koncích křídel a dvěma nosnými motory v trupu. Na přiloženém videu je krátká reportáž ze zalétávání modelu tohoto letounu. Je zajímavé, že firma Boeing, která je s firmou Bell výrobcem V22 Osprey, tentokrát do soutěže vstupuje samostatně.
 

 

Zvětšit obrázek
Unmanned Rotor Blown Wing (Kredit: DARPA)

Dalším, kdo má velké zkušenosti s VTOL technologií je přední světový výrobce vrtulníku, firma Sikorsky Aircraft Corporation. Ta ve spolupráci se slavným Skunk Works od Lockheed Martin představila koncept Unmanned Rotor Blown Wing.
Na rozdíl od zbylých soutěžících se nejedná o letoun s překlopnými motory, místo toho se má překlápět celý letoun. Ano, čtete to správně, při startu má letoun stát na své zádi s vrtulemi kolmo vzhůru a při letu se má pohybovat jako normální letadlo. Uvidíme, jestli se tento koncept, který nezapře svoji inspirace v pokusném letadle Boening Heliwing, nakonec v soutěži prosadí.

 

 

Zvětšit obrázek
Karem Aicraft (Kredit: DARPA)

Další soutěžící je Karem Aicraft s konceptem letadla opět s překlápěnými rotory. Pokročilý desing a nové technologie mu mají zajistit vysokou ryhlost, nosnost a dolet.
Tak trochu tím čtvrtým vzadu je Aurora Flight Sciences Corporation. Tato firma nemá svůj vlastní koncept, zato má dlouholeté zkušenosti s konstrukcí motorů pro kolmý start, spolupracuje s celou řadou předních výrobců letecké techniky. Zabývá se i konstrukcí elektrických motorů pro letectví včetně velkých a výkonných motorů pro kolmý vzlet.

 

 

VIDEO
Model Phantom Swift

 

DARPA chce předložené koncepty vyhodnotit koncem roku 2015, vybrat z nich dva projekty, které by potom vítězné společnosti měly dotáhnou do výroby technologického demonstrátoru. To se už ale bude psát rok 2018.

 

Něco ze staršího data:

V I D E O
Prototyp sovětského Mil V-12 (Homer) se poprvé vznesl v ro. 1967. Měl přepravovat okolo 30 tun nákladu. Pro špatnou ovladatelnost a havárie se do výroby nikdy nedostal.
 
V I D E O
Bell Boeing V-22 Osprey. První prototyp se vznesl 1989.
 

 


Zdroje
Osprey - http://cs.wikipedia.org/wiki/V-22_Osprey
 DARPA - http://cs.wikipedia.org/wiki/DARPA
http://www.darpa.mil/Our_Work/TTO/Programs/Vertical_Takeoff_and_Landing_Experimental_Plane_%28VTOL_X-Plane%29.aspx
 http://www.darpa.mil/NewsEvents/Releases/2014/03/18.aspx
 http://defense-update.com/20140318_darpas-selects-four-developers-new-x-plane-program.html
 
 

Autor: Martin Tůma
Datum: 24.03.2014 15:30
Tisk článku

Související články:

Gyrodyne, éro jako žádné jiné     Autor: Martin Tůma (02.02.2012)



Diskuze:

Neviem ci je tato veta v clanku

Mario V,2014-03-27 12:11:26

najvhodnejsie prelozena:
"...a nakonec nosnost o kapacitě 40 % prázdné hmotnosti letounu, nejméně však 5 tun"

vaha lietadla ma byt 4536 az 5443 kg (10000-12000 pounds), minimalna nosnost bude niekde pri 2.1 tony

Tiez celkom zaujama informacia je, ze vsetky navrhy su na bezpilotovane lietadla. Celkom som zvedavy co to budu za hracky

Odpovědět

Proč né takto...

Jiří Matějka,2014-03-26 10:04:54

Vždy jsem si nástupce představoval nějak takto - http://www.youtube.com/watch?v=D-NaafzEGE0&feature=player_detailpage#t=40 přijde mi to jako rozumné řešení.

Odpovědět

zamerne jsem se zdrzel hodnoceni

Martin Tůma,2014-03-25 09:08:51

ale na Phantom Switch mam uplne stejny nazor jako pan Vymola. Nejlepsi vychazel projekt od Karemu - nevim, proc DARPA nezaradila mezi obrazky neco vice vojenskeho, maji na svych strankach koncept vojenskeho letounu, ktery uveze Bradleye.

Odpovědět

Ten Phantom Switch asi moc praktický dopravní

Jaroslav Santner,2014-03-24 20:52:37

letoun nebude. Na nákladový prostor mu jaksi nezbývá místo. Za posledních 20 let se DARPA v této oblasti moc dopředu neposunula.

Odpovědět


Re:

Vít Výmola,2014-03-24 21:56:34

Prakticky nevypadá ani jeden z konceptů. Karem je příliš subtilní, Phantom Switch (jek bylo řečeno) nemá místo na náklad. Nejvtipnější je ovšem koncept od Sikorskeho - opravdu netuším, jak by do něčeho takového něco nakládali a pak se jim to ještě ve vzuchu všechno převrátilo.
Třeba tím DARPA ani nesleduje nic k zavedení do provozu a cílem má být jenom technologický demonstrátor. Jinak si to nedovedu vysvětlit.

Odpovědět


No záleží na tom jak ta mrcha má být velká

Jenda Krynický,2014-03-25 12:10:21

a jak nakonec budou velké ty vrtule v trupu.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace