Projekt VTOL X-Plane  
Startovat a přistávat kolmo umí v současnosti kromě vrtulníků pouze pár typů letadel. Mezi nimi pouze jedno dopravní - V22 Osprey. Ale tento letoun už pamatuje nějaký pátek, DARPA teď hledá jeho nástupce.

4. června 2013 vypsala DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency – Agentura pro výzkum pokročilých obranných projektů) projekt VTOL X-Plane, jehož cílem je vývoj nástupce slavného V22 Osprey.  VTOL je zkratka pro Vertical Take-Off and Landing – tedy kolmý start a přistání. Dne 18. března letošního roku z předložených nabídek agentura vybrala čtyři týmy pro účast v druhé fázi projektu. Jsou jimi následující společnosti:
   - Aurora Flight Sciences Corporation
   - The Boeing Company
   - Karem Aircraft, Inc.
   - Sikorsky Aircraft Corporation


Zadání projektu požaduje letoun s cestovní rychlostí od 550 do 740 km/h, vylepšení účinnosti při svislém letu nebo visení ze 60 % na 75 %, vylepšení poměru mezi zdvihem a aerodynamickým odporem (lift-to-drag ratio) na hodnoty okolo 10 a nakonec nosnost o kapacitě 40 % prázdné hmotnosti letounu, nejméně však 5 tun.

 

 

Zvětšit obrázek
Phantom Switch. (Kredit Boeing)

Zřejmě nejdále ve vývoji je ze všech čtyř uchazečů firma Boeing se svým projektem Phantom Switch.  Jedná se o konvertoplán se dvěma rotory na koncích křídel a dvěma nosnými motory v trupu. Na přiloženém videu je krátká reportáž ze zalétávání modelu tohoto letounu. Je zajímavé, že firma Boeing, která je s firmou Bell výrobcem V22 Osprey, tentokrát do soutěže vstupuje samostatně.
 

 

Zvětšit obrázek
Unmanned Rotor Blown Wing (Kredit: DARPA)

Dalším, kdo má velké zkušenosti s VTOL technologií je přední světový výrobce vrtulníku, firma Sikorsky Aircraft Corporation. Ta ve spolupráci se slavným Skunk Works od Lockheed Martin představila koncept Unmanned Rotor Blown Wing.
Na rozdíl od zbylých soutěžících se nejedná o letoun s překlopnými motory, místo toho se má překlápět celý letoun. Ano, čtete to správně, při startu má letoun stát na své zádi s vrtulemi kolmo vzhůru a při letu se má pohybovat jako normální letadlo. Uvidíme, jestli se tento koncept, který nezapře svoji inspirace v pokusném letadle Boening Heliwing, nakonec v soutěži prosadí.

 

 

Zvětšit obrázek
Karem Aicraft (Kredit: DARPA)

Další soutěžící je Karem Aicraft s konceptem letadla opět s překlápěnými rotory. Pokročilý desing a nové technologie mu mají zajistit vysokou ryhlost, nosnost a dolet.
Tak trochu tím čtvrtým vzadu je Aurora Flight Sciences Corporation. Tato firma nemá svůj vlastní koncept, zato má dlouholeté zkušenosti s konstrukcí motorů pro kolmý start, spolupracuje s celou řadou předních výrobců letecké techniky. Zabývá se i konstrukcí elektrických motorů pro letectví včetně velkých a výkonných motorů pro kolmý vzlet.

 

 

VIDEO
Model Phantom Swift

 

DARPA chce předložené koncepty vyhodnotit koncem roku 2015, vybrat z nich dva projekty, které by potom vítězné společnosti měly dotáhnou do výroby technologického demonstrátoru. To se už ale bude psát rok 2018.

 

Něco ze staršího data:

V I D E O
Prototyp sovětského Mil V-12 (Homer) se poprvé vznesl v ro. 1967. Měl přepravovat okolo 30 tun nákladu. Pro špatnou ovladatelnost a havárie se do výroby nikdy nedostal.
 
V I D E O
Bell Boeing V-22 Osprey. První prototyp se vznesl 1989.
 

 


Zdroje
Osprey - http://cs.wikipedia.org/wiki/V-22_Osprey
 DARPA - http://cs.wikipedia.org/wiki/DARPA
http://www.darpa.mil/Our_Work/TTO/Programs/Vertical_Takeoff_and_Landing_Experimental_Plane_%28VTOL_X-Plane%29.aspx
 http://www.darpa.mil/NewsEvents/Releases/2014/03/18.aspx
 http://defense-update.com/20140318_darpas-selects-four-developers-new-x-plane-program.html
 
 

Autor: Martin Tůma
Datum: 24.03.2014 15:30
Tisk článku

Tajná řeč stromů - Thoma Erwin
 
 
cena původní: 370 Kč
cena: 311 Kč
Tajná řeč stromů
Thoma Erwin
Související články:

Gyrodyne, éro jako žádné jiné     Autor: Martin Tůma (02.02.2012)



Diskuze:




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni














Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace