Vladimír Vladimirovič má další vědecký úspěch do sbírky
Do periodické tabulky si připište nový supertěžký prvek Putinum 120 (286)

V laboratořích Ústavu jaderného výzkumu v Dubně mají na svém kontě nejeden objev. Před časem pomocí urychlovače částic bombardovali terč z americia urychlenými ionty neonu. Připravili tak 105 prvek a nazvali ho "DUBNIUM"

Poklad z ostrova stability

Objevy nových supertěžkých prvků jsou čím dál vzácnější z jednoho prostého důvodu. Obrovské atomy odmítají držet pohromadě a rozpadnou se tak rychle, že je vědci ani nestačí zaznamenat.
Dubnium, chemická značka Db , je 13. transuranem, silně radioaktivní kovový prvek. Doposud nebyl izolován v dostatečně velkém množství, aby bylo možno určit všechny jeho fyzikální konstanty. Při své poloze v periodické tabulce prvků by svými vlastnostmi mělo připomínat tantal.  http://cs.wikipedia.org/wiki/Dubnium#PeriodickaTabulkaPrvku
Například posledně objevený prvek Ununseptium (latinsky jedna, jedna, sedm) s protonovým číslem 117 vznikl na méně než jednu mikrosekundu. Vědci v německém Darmstadtu ho detekovali  pouze z reziduí jeho radioaktivního rozpadu.

Teorie stavby atomových jader ovšem předpovídá existenci tzv. „Ostrova stability“ , který by mohly obývat prvky s vyváženým počtem neutronů a protonů v jednotlivých „slupkách“ jádra na různých energetických hladinách.  Na potenciálního obyvatele ostrova stability s protonovým číslem 120 se zaměřili i vědci ze Spojeného ústavu atomového výzkumu v ruské Dubně, kde má mimochodem česká věda zastoupení už od založení ústavu v r. 1956.

Schématické znázornění experimentu: U400M - zdroj svazku Neodymu, U400 - zdroj svazku Hélia a místo kolize

Jak pomoci náhodě

Supertěžké atomy se dají vytvořit pouze srážkami jader menších atomů prostřednictvím urychlovačů částic. Prvním problémem je tedy dostatečné urychlení objemných částic. Druhým problémem je namixovat kolidované prvky tak, aby jejich splynutím vznikl atom se správným počtem protonů a neutronů na těch správných energetických hladinách.

Zde probíhají kolize jader
Tým vědců v Dubně v čele s T. Oganessianem  se rozhodl jít netradiční cestou a pokusili se o srážku nikoliv dvou, ale rovnou tří prvků.   Do terče z praseodymu 59 namířili proud standardně urychlených  atomů neodymu 60. Kompletní ruskou trojku doplnil proud atomů vodíku 1, pro který si postavili stolní urychlovač částic dle vzoru svých amerických kolegů z univerzity v Texasu.

Tato nezvyklá konstalace má tu nevýhodu, že se při ní značně snižuje pravděpdobnost srážky všech tří jader současně. T. S. Oganessianovi se to s jeho kolegy nyní podařilo.

Ostrov stability s novým prvkem (označen kroužkem)
Těžko říci, koho napadlo si na rozbíhající se vlně slávy přihřát ústavní polívčičku a naklonit si přízeň mocných takovým aktem, jako bylo oslovení prezidenta Ruské federace Vladimíra Vladimiroviče Putina, zda by se nechtěl zúčastnit několika experimentů jako aktivní pozorovatel. Prezident, jako bývalý boxer, pozvání na „srážení“ přijal a to byl asi důvod, proč se na několik dní na začátku března stáhl z veřejného života. Za jeho přítomnosti v Dubně pak probíhaly pokusy a nový prvek s protonovým číslem 120 se podařilo potvrdit. S ním i platnost teorie  Ostrova stability, neboť Putinum 120, jak se nový prvek oficiálně nazývá, má deklarovaný poločas rozpadu 50 let.
Putin archeolog.

To je na takto velký atom neuvěřitelně dlouho. Rusko tímto objevem získalo mimo jiné i vojensky, neboť všechny supertěžké prvky jsou radioaktivní a mají velmi malé kritické množství. I když zatím není v silách jedné laboratoře vyrobit tohoto prvku větší množství, na specializovaných fyzikálních fórech se již začíná diskutovat, zda k vytvoření atomové bomby bude stačit něco kolem 4 gramů Putina 120, nebo jich bude muset být šest!

Poznámka redakce: Pokud se vám obsah tohoto příspěvku nějak nezdál, měli jste pravdu. Jeho platnost vypršela dnem jeho zveřejnění.

Autor: Jan Zikmund
Datum: 01.04.2015 00:13

Anglofonní zdroje

Jan Zikmund,2015-04-11 21:21:16

Máte pravdu, že Osel často čerpá z anglofonních zdrojů. Osobně neznám jiný jazyk než angličtinu natolik, abych z něj mohl předávat zprávy dál. Pokud jste na tom v jiných jazycích lépe a máte zdroje na špičkovou vědu v oblasti, nikdo Vám nebrání cokoliv Oslu předžvýkat a předhodit. Nečekejte ovšem, že na tom nějak zbohatnete:-) Tenhle oslík není otřásací, takže ho už nějaký pátek krmím bez nároku na honorář, aprílové články nevyjímaje.

Politicky jsme se již též vzájemně odkopali a vážím si toho, že jsme to mohli udělat. Věřím, že se celkem brzy skutečně podaří vytvořit nový supertěžký prvek. Pokud se to podaří právě v Dubně, doufám, že Vás mezi sebou přivítáme jako nového autora.

Re: T, Marek Planeta

Jan Zikmund,2015-04-11 21:27:30

T

Marek Planeta,2015-04-11 07:56:04

Občas ma zaráža jak je Osel pro Americký (to je môj dojem ktorý som nadobudol pri čítaný viacerých článkov) a od chytrých ľudí akými sa zdáte by som to nečakal. A robiť si srandu z tak vážnej situácie aká v tejto dobe panuje a zároveň z človeka ktorý pre mnohých je stelesneným rozvahy a hrdosti najväčšieho Slovanského národa mi nepripadá vkusné. No keď je ten Apríl a je to možno dobre platené. :-)

Uz tyden

Martin Jahoda,2015-04-05 13:11:51

pred aprilem sem se na to chystal. Ze Vam tentokrat nenaletim. A zase....

Pavel Brož,2015-04-05 14:56:56

To je ten lepší případ, naletět na něčí Apríl. Smutnější případ je považovat za Apríl něco, co jím není, to se mi ve středu také povedlo:

Ten Putin je ale rošťák

J Kasom,2015-04-03 00:36:27

Tak teď nevím,zda zvěkem blbnu,nebo ty "aprýláky" máte stále kvalitnější,protože tentokrát mě trvalo přes minutu
,než se objevil červík pochybností a přinutil mě kouknout na datum. :-). Takže palec nahoru.

Pavel Brož,2015-04-01 11:04:52

Opět jsem se přesvědčil, jak jsem dobrý ve skoku na špek. Z rutinního čtení mě dokonale zelektrizovala až hodnota poločasu rozpadu - holt datum zprávy bývá kolikrát velmi důležité :-)

Radka Sladká,2015-04-01 14:01:03

Že by nějáká forma "zubařského" humoru, kterému nezubaři nemůžou rozumět? Asi bych se měla zasmát, ale nějak tenhle typ humoru v poslední době přestávám chápat. Možná snad třeba zítra

Pavel Brož,2015-04-05 15:00:27

Jste na sebe přehnaně přísná, považte, jiní, když něčemu neporozumí, tak dokonce jsou i ochotni nechat si to zlovolně pro sebe a své okolí o tom nezpravit :-)

Dodatek

El Pudr,2015-04-01 09:15:28

K tomu bych ještě dodal, že bomby vyrobené na základě tohoto prvku mají zajímavou vlastnost - vybuchují jen nad USA, takže Evropa může být konečně v klidu

Gratuluji ke zadřilé výrobě Putina :-D

Tom Tlam,2015-04-01 08:58:19

Tak ten se povedl.

Pi

Janis Papageorgiu,2015-04-01 01:13:58

Zatímco Princ Albert byl ztělesněným proudem netopýří moči, Vladimir Vladimirovič se stal pro všechny další generace základním kamenem Ostrova stability. Gratulujeme do Dubna a přejeme Matičce Rusi pevné ukotvení.

Snad jen pozor na putnaté soli halových prvků