Balistická střela proti asteroidu
V historii kosmonautiky najdeme hned několik momentů, které s trochou nadsázky zaváněly začátkem hvězdných válek – třeba když americká sonda Deep Impact bombardovala svým projektilem kometu 9P/Tempel, nebo když vozítko Curiosity na Marsu začalo kolem sebe střílet laserovým dělem. Postupně se ale zvyšuje kalibr.

Oběžná dráha Země a asteroidu Apophis. Zdroj: http://www.howcloseisapophis.com/
Na cestě k asteroidu Ryugu je japonská sonda Hayabusa-2, která na jeho povrchu odpálí nálož, aby mohla zkoumat odhalený materiál. Nejnovějším projektem do sbírky je zatím neschválený plán z Ruska, který počítá rovnou s nasazením mezikontinentální balistické střely.

Cílem by měl být asteroid, jehož jméno znají i lidé, kteří se o kosmické objekty příliš nezajímají. Asteroid Apophis se totiž dostal do povědomí široké veřejnosti v roce 2004. Tehdy totiž vědci ještě neměli k dispozici přesné parametry dráhy tohoto objektu a nemohli proto vyloučit, že se asteroid 29. dubna roku 2029 nesrazí se Zemí. Všeho se samozřejmě chytila média, pro která šlo o velmi vděčné téma. Na takzvané turínské stupnici, která určuje potenciální nebezpečnost asteroidů měl v jednu chvíli Apopohis dokonce 4. stupeň z celkových deseti – žádný jiný objekt nikdy neměl vyšší stupeň.

Start rakety Dněpr.  Zdroj: https://upload.wikimedia.org
Start rakety Dněpr. Zdroj: https://upload.wikimedia.org
Jenže čím déle vědci sledovali tento kámen o průměru zhruba 320 metrů, tím přesněji odhalovali jeho oběžnou dráhu a riziko srážky klesalo. Dnes již víme, že nám srážka nehrozí ani v roce 2029, ani při následujících blízkých přiblíženích v letech 2036 a 2068 – Apophis má nyní na Turínské stupnici označení 0. Jenže tahle zpráva už pro média nebyla tolik atraktivní a proto stále ještě existuje mnoho lidí, kteří se pod vlivem původních informací obávají srážky.

Pro vědce je ale Apophis stále zajímavý. Zejména proto, že může posloužit jako ideální cvičný objekt, na kterém by se mohly otestovat principy odklonu potenciálně nebezpečného asteroidu, který by jednou mohl hrozit srážkou se Zemí. Ruský plán představil Sabit Saitgarajev, pracovník raketového střediska Makejev OKB. Tento návrh počítá s tím, že by Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou střelu R-36 M2 (Vojevoda), která je v kódu NATO známá pod označením (SS-18 Satan). Jedná se o nosič, který je velmi blízce příbuzný kosmické raketě Dněpr.

Nemáme žádnou fotku, která by ukazovala tvar či povrch asteroidu Apophis. na všech snímcích se jeví jako malá tečka.  Zdroj: https://i.guim.co.uk
Nemáme žádnou fotku, která by ukazovala tvar či povrch asteroidu Apophis. na všech snímcích se jeví jako malá tečka. Zdroj: https://i.guim.co.uk
Jelikož zatím neznáme přesné složení asteroidu, není jisté, zda dojde pouze ke změně jeho oběžné dráhy, nebo rovnou k jeho roztrhání na menší kousky. V obou případech o projektu nejsou bližší informace, neznáme termín startu, ani další detaily. Mise zatím nebyla schválená a není ani jisté, zda se schválení dočká. Před schválením bude potřeba kromě tradičních finančních a technických otázek řešit i bezpečnostní rizika. Jinými slovy bude potřeba zvážit, zda podobný náraz nemůže nadělat více škody než užitku – víme, že pro nás asteroid Apophis nepředstavuje nebezpečí. Bylo by velmi nebezpečné, pokud bychom jej po tomto šťouchnutí dostali na dráhu, která je pro Zemi riziková. Ale už teď je jisté, že tyto otázky se budou při schvalování skloňovat hodně často a pokud se mise dočká realizace, bude to podle hesla „bezpečnost na prvním místě“.

Nejedná se o první kosmonautický projekt, který cílí na asteroid Apophis. Už v roce 2005 předložil NASA bývalý americký astronaut Russell Schweickart návrh, který počítal s tím, že v roce 2013 přistane na tomto asteroidu sonda s radiovým odpovídačem, případně i dalšími vědeckými přístroji. S pomocí této sondy by bylo možné výrazně zpřesnit dráhu asteroidu i s přihlédnutím k takzvanému Jarkovského efektu. Tady je nutné poznamenat, že návrh přišel v době, kdy jsme ještě neznali dráhu Apophisu dostatečně přesně. Návrh podpořila i vědecká obec, která přišla s nápadem umístit na sondu i seismometry, které by měřily účinky slapových sil během přiblížení k Zemi. Jenže jak se oběžná dráha zpřesňovala, dostaly přednost jiné projekty.

Psáno pro Kosmonautix a osel.cz