Dinosaurus z Východní Afriky
…aneb Představuje se Ostafrikasaurus

Rekonstrukce pravděpodobného vzezření a silueta fosilního zubu východoafrického spinosauridního teropoda druhu Ostafrikasaurus crassiserratus. Tento málo známý teropod z období pozdní jury představuje zřejmě dosud nejstaršího známého spinosaurida vůbec. Kredit: PaleoGeekSquared; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

K tématu dalšího příspěvku mne motivoval nedávný pobyt na jednom z mých již od dětství nejoblíbenějších míst ve Východních Čechách, v Zoologické zahradě ve Dvoře Králové nad Labem. Do této nádherné zoologické zahrady specializované na chov africké fauny jezdím již od raného dětství a v posledních letech zde s rodinou v období letních dovolených také přespáváme v místním Safari hotelu (neberte prosím toto konstatování jako neplacenou reklamu). Za zmínku rozhodně stojí také místní Galerie Zdeňka Buriana s jeho nádhernými obrazy dinosaurů i jiných pravěkých organismů. Každopádně získá člověk v královédvorské zoo tu správnou africkou náladu a mě osobně motivovala k napsání příspěvku o jednom z afrických dinosaurů z tanzanského souvrství Tendaguru. Tato lokalita na východě Afriky je známá již od dob koloniálních vykopávek německých paleontologů, kteří zde v letech před první světovou válkou vykopali a odvezli okolo 250 tun fosilií pozdně jurských dinosaurů.[1] A výběr konkrétního dinosaura? Ten byl snadný – jeden z nedávno popsaných (ale již před stoletím objevených) teropodů dostal jméno Ostafrikasaurus crassiserratus, je tedy jasnou volbou. Pojďme si jej nyní představit blíže. Rodové jméno odkazuje k minulosti lokality objevu, tehdy se totiž jednalo o kolonii Německou východní Afriku (Deutsch-Ostafrika). Druhové jméno znamená doslova „tlustý/široký a vroubkovaný“, což odkazuje k podobě objeveného fosilního zubu. Bohužel právě zub s označením MB R 1084, který je holotypem tohoto taxonu, je také jediným bezpečně známým fosilním materiálem tohoto dinosaura. Je tedy zřejmé, že o jeho celkové velikosti, tvaru těla a vzezření toho zatím mnoho nevíme. Některé další fosilní zuby mohou patřit rovněž ostafrikasaurovi, jejich přiřazení k tomuto taxonu však dosud není jisté. Fosilie byla objevena mezi roky 1909 až 1913 německou expedicí z berlínského Muzea přírodní historie (Museum für Naturkunde) v jihovýchodní části rozlohy souvrství Tendaguru, náležejícímu ke geologické pánvi Mandawa. V roce 1920 byl zub popsán německým paleontologem Wernerem Janenschem pod jménem Labrosaurus? stechowi.[2] Janensch měl k dispozici kolekci 230 fosilních zubů ze souvrství Tendaguru a o pět let později je popsal a rozdělil do pěti morfotypů v obsáhlé monografii.[3] Jako L.? stechowi pak byla zkamenělina známá po dalších více než osmdesát let.

Stanovit celkové tělesné rozměry dinosaura na základě jediného dochovaného fosilního zubu je velmi obtížné, pomůže však srovnání s příbuznými a lépe zachovanými druhy. Na základě odvození rozměrů od známějšího druhu Baryonyx walkeri byla délka ostafrikasaura odhadnuta zhruba na 8 metrů. Kredit: PaleoGeekSquared; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

V roce 2007 zkoumal fosilní zub detailně francouzský paleontolog Eric Buffetaut, který si povšiml, že spíše než se zuby alosauridů nese anatomické znaky shodné se zuby spinosauridů. V roce 2012 pak zub nově formálně popsal, dal mu jeho aktuální vědecké jméno a označil jej s definitivním závěrem za zub pozdně jurského východoafrického spinosauridního teropoda.[4] Holotyp ostafrikasaura byl objeven ve svrchní části tzv. Dinosauřího členu souvrství Tendaguru (Upper Dinosaur Member), proto je přiřazení dalšího fosilního zubu z jiné části souvrství (Middle Dinosaur Member, označení MB R 1091) nejisté.[5] Zub měří ve své dochované podobě na délku rovných 49 milimetrů a frekvence jeho vroubkování i celkový tvar dokládají, že patřil dosud neznámému druhu spinosaurida. Doba existence tohoto dinosaura byla podle datování sedimentů odhadnuta na 152,1 až 145 milionů let, tedy na geologický věk tithon na úplném konci jurské periody.[6] Ostafrikasaurus crassiserratus je tedy nejen novým rodem a druhem, je také zřejmě geologicky a vývojově nejstarším známým spinosauridem vůbec. Podnebí bylo v době jeho života subtropické až tropické a krajina byla protkána říčními sítěmi a jezery v blízkosti mořského pobřeží. Na výše položených místech pak rostly husté porosty jehličnatých stromů, kde se dařilo zejména početným a rozmanitým sauropodním dinosaurům.[7] Ostafrikasauři se nicméně vyskytovali spíše v blízkosti vodních ploch, což odpovídá našim znalostem o spinosauridních teropodech a jejich obojživelném způsobu života. Tito dravci lovili nejspíše přednostně ryby a jiné vodní obratlovce, nepohrdli ale ani občasnou kořistí v podobě malých dinosaurů a jiných suchozemských obratlovců. Více o jejich životě však bohužel zatím nevíme. Velikost tohoto dinosaura na základě jediného zubu rovněž nedokážeme přesněji odvodit, porovnání s příbuzným západoevropským druhem Baryonyx walkeri však naznačuje tělesnou délku zhruba do 8 metrů a hmotnost kolem 1 tuny. Jednalo se tedy o středně velkého až většího teropoda, který představoval hrozbu většině tvorů, žijících ve stejném prostředí. Je však samozřejmě možné, že existovali i mnohem větší jedinci, než původce popsaného zubu. Jako vždy, více nám o tomto zajímavém „ryze africkém“ dravém dinosaurovi prozradí až případné budoucí paleontologické objevy, v tomto případě v horké a suché oblasti východoafrické Tanzanie.

Short Summary in English: Ostafrikasaurus was a genus of spinosaurid theropod dinosaur discovered more than 100 years ago in the Upper Jurassic sediments of the Tendaguru Formation, southeastern Tanzania. It is still known only by a single fossil tooth. A single species, Ostafrikasaurus crassiserratus, was described by the French paleontologist Eric Buffetaut in 2012.

———

[1] Cifelli, R. L. (2003). A graveyard of titans. Acta Palaeontologica Polonica 48(4): 608. (book review)

[2] Janensch, W. (1920). „Ueber Elaphrosaurus bambergi und die Megalosaurier aus den Tendaguru-Schichten Deutsch-Ostafrikas“, Sitzungsberichte der Gesellschaft Naturforschender Freunde zu Berlin 1920: 225-235.

[3] Janensch, W. (1925). „Die Coelurosaurier und Theropoden der Tendaguru-Schichten Deutsch-Ostafrikas“, Palaeontographica Supplement 7: 1–99.

[4] Buffetaut, E. (2012). „An early spinosaurid dinosaur from the Late Jurassic of Tendaguru (Tanzania) and the evolution of the spinosaurid dentition“ (PDF). Oryctos. 10: 1–8.

[5] Rauhut, O. W. M. (2011). „Theropod dinosaurs from the Late Jurassic of Tendaguru (Tanzania)“. Special Papers in Palaeontology. 86: 195–239. doi: 10.1111/j.1475-4983.2011.01084.x

[6] Bussert, R.; et al. (2009). „The Tendaguru Formation (Late Jurassic to Early Cretaceous, southern Tanzania): definition, palaeoenvironments, and sequence stratigraphy“. Fossil Record. 12 (2): 141–174. doi: 10.1002/mmng.200900004

[7] Aberhan, M.; et al. (2002). „Palaeoecology and depositional environments of the Tendaguru Beds (Late Jurassic to Early Cretaceous, Tanzania)“. Fossil Record. 5: 19–44. doi: 10.5194/fr-5-19-2002

Datum: 31.07.2019

dotaz mimo téma

Pavel Foltán,2019-08-02 02:48:10

Pane autore, tušíte co je toto za potvornost?

Při objevu