Nová úroveň leteckého simulátoru na PC  
Od samého začátku používání osobních počítačů byly na ně vytvářeny programy pro simulaci řízení letadla. Nejznámějším představitelem těchto programů pro širokou veřejnost byl Flight Simulator (nazývaný FS nebo MSFS) od firmy Microsoft.  První verze tohoto programu byla vydána v roce 1982 a Microsoft jí zařadil do své nabídky stálých programů s cyklem nových vydání přibližně každé dva roky. V pojetí Microsoftu se jednalo o zábavnou hru, která ani nemohla mít ambice skutečného leteckého simulátoru, protože fyzikální model aerodynamických procesů byl velmi ošizen.

Microsoftu záhy vyrostla konkurence v podobě malé firmy Laminar Research, založené a vedené od roku 1995 Austinem Mayerem, který z velké části sám naprogramoval fyzikální model letu, který byl velmi sofistikovaný a dokázal simulovat mnoho dějů při skutečném letu, například pád do vývrtky při odtržení laminárního proudění na jednom křídle. X-Plane od samého začátku směřoval k vyšší profesionalizaci a jeho simulace létání byla tak dobrá, že získal od amerického úřadu FAA (Federal Aviation Administration) plnohodnotnou licenci jako učební program pro výuku leteckých škol. X-Plane obsahoval interface, který umožňoval připojení programu k fyzickým ovládacím prvkům v kabině simulátoru kokpitu. Microsoft stále vylepšoval svoji "videohru" po grafické stránce a také mírným pokrokem v mezích zákona i fyzikální model, ale úrovně X-Planu se mu nedařilo dosáhnout. Po vydání Flight simulátoru č. 10, obchodně nazývaného FSX, dospěl Microsoft do mrtvého bodu a rozhodl se, že hodí ručník do ringu. V roce 2006 ukončil svůj vývoj leteckého simulátoru a rozpustil tým všech pracovníků, kteří se na něm podíleli.

 

Microsoftu se podařilo prodat kód programu FSX letecké firmě Lockheed Martin, která program nepatrně vylepšila a začala ho prodávat jako svůj letecký simulátor s názvem P3D. Žádná sláva to ale nebyla, protože drtivá většina světové komunity fandů do PC létání migrovala k X-Plane ještě před ukončením simulátoru ze strany Microsoftu. Austin Meyer se smál, jak neslavně skončil Microsoft a neodpustil si na internetu mnoho jedovatých prohlášení.


Nemaje žádného konkurenta, začal vývoj x-Plane stagnovat a nic zásadního se na něm nezlepšovalo. Po 14 letech klidu a míru oznámil Microsoft minulý rok, že letos vydá novou verzi svého leteckého simulátoru. Utajení bylo dokonalé, protože na novém simulátoru se v tichosti pracovalo již pět let. Microsoft tentokrát udělal geniální tah, protože se poučil ze stagnujícího vlastního programátorského týmu a vývoj nového simulátoru svěřil francouzské firmě Asobo Studio (v japonštině Asobo znamená "hrát si"). Tato evropská firma patří ke špičce v oblasti programování her a především 3D vizualizaci světa. Microsoft uveřejnil náhledová videa, která vypadala tak krásně, že tomu lidé nevěřili. Panovala obava, jestli program pojede uspokojivě na středně silném domácím PC, protože letecké simulátory jsou extrémně náročné na výkon počítače. Když Microsoft ke konci roku 2019 umožnil betatesterům vyzkoušet nový FS 2020 (oficiální název nového simulátoru) zavládlo nadšení.

 

Nejenom skalní fanoušci letecké PC simulace, ale tentokrát mnohem větší počet lidí, kteří se nikdy o létání na PC nezajímali, se rozhodlo k zakoupení tohoto programu. Hardwarové požadavky na hladký provoz simulátoru nejsou nijak extrémní a zahrnují střední třídu herních počítačů. Program již testovalo mnoho skutečných pilotů a fyzikální simulace letu má uspokojivou úroveň. Nejlepší na novém simulátoru je dokonalé využití současných informačních technologií. Všechna geografická data pro celou planetu Zemi včetně 3D staveb a vegetace jsou umístěna na serverech Microsoftu. Mají velikost 2 PB (dva petabyty) a pro oblast, ve které se v simulátoru zrovna letí, budou přenášena na uživatelský počítač. Streamování dat je možno provádět již od rychlosti internetového připojení 5 Mbps, na střední úroveň detailů stačí 20 Mbps, maximální přenos je pak při 50 Mbps. Simulátor je možno provozovat i v offline módu, tedy bez připojení k internetu, ale pak jsou používány jen textury povrchu Země obsažené v instalaci simulátoru - uvádí se 150 GB potřebných na disku pro instalaci. Objekty jako stavby nebo vegetace jsou v offline módu vytvářeny autogenem, což je obvyklý způsob u starších leteckých simulátorů.

Pak je ještě třetí možnost, že se data pro určenou letovou oblast stáhnou na místní úložiště v PC, pak lze i bez internetu létat v nejpřesnější vizualizaci světa, ale ta má vždy určité hranice, pokud se na ně doletí.

 

Další mocný nástroj k vytváření dat v simulátoru je umělá inteligence (A.I.) provozovaná v reálném čase v AZURE Cloudu. Úkolem A.I. je opravovat a doplňovat chybějící data na fotogrammetrických snímcích, např. zaclonění mraky při snímkování, vyplnění oblastí, která nemají být spatřena veřejností - vojenské základny apod. V těchto případech A.I. generuje podobnou vegetaci a charakter 3D staveb, jaká je na okrajích místa, pro která chybějí data.

 

Fotogrammetrické snímky povrchu Země jsou základem pro vytváření 3D staveb, to se děje automaticky pomocí technologie nazvané "Černý žralok", která byla vyvinuta v Rakousku (viz první video pod článkem). Vizualizace celé planety Země je nejsilnějším tahounem nového leteckého simulátoru. Pokud někoho napadne, že už přece něco takového pro PC máme -  Google Earth, kde je také celá planeta a dá se podívat kamkoliv - pak musíme konstatovat, že vizualizace světa ve FS 2020 je o dvě úrovně výš.

 

Dynamické počasí - je možno zapnout přenos skutečného počasí do oblasti simulovaného letu z meteorologických serverů - tuto možnost měla poslední verze FSX a má ji i X-Plane, ale s katastrofální vizualizací, omezující se jen na několik přednastavených typů mraků (které navíc vypadají naprosto nevěrohodně). Ve FS 2020 jsou možnosti vizualizace velmi rozšířené, přičemž jsou zohledněny i parametry jako znečištění atmosféry prachem nebo vzdušnou vlhkostí. Na letadlech narůstá při vhodných podmínkách námraza, je vizualizována a vypočítávají se její dopady na aerodynamiku letu.

 

Vizualizace vodních ploch: výška vln v oceánech je závislá na rychlosti větru (není to samoúčelný efekt, ale důležitý parametr pro hydroplány). Vzhled vodní hladiny v řekách, jezerech a mořích je fotorealistický, mění se podle světelných podmínech i počasí. Svět FS 2020 je živoucí: na silnicích jezdí vehikly, na moři plují lodě... tuto možnost měly FSX i X-Plane, ale ve FS2020 je možné zapnout Live Air Traffic  - skutečný letecký provoz v dané oblasti, pak se vizualizují skutečná letadla, která prolétávají v reálném světě oblastí, která je v simulaci. Na afrických savanách se prohánějí stáda slonů a žiraf, v Kanadě medvědi - velmi doporučeno pro pohodové lety v malých výškách na sportovních strojích.

 

Nový simulátor bude vypuštěn do prodeje 18. srpna 2020 a v edici STANDARD, kde je celkem 20 letounů, obsahuje i jedno české letadlo Zlín Aviation Savage Cub, v edici PREMIUM DELUXE s celkem 30 letadly k němu přibude Zlín Aviation Shock Ultra.  Obě česká letadla jsou "úplně nejvíc nejlepší", jak by řekl Forrest Gump, pro relaxační létání divočinou v malé výšce. Letadlo Zlín Savage Cub je hned na začátku třetího videa, má žlutou barvu a startuje do údolí za soumraku.

Doplnění: pan V. Pechanec v diskuzi správně upozornil na třetí české letadlo, které mi ve výčtu uniklo: VL-3 JMB Aviation s.r.o.


 

 

 

 

Odkazy:

https://www.asobostudio.com/
https://www.flightsimulator.com/

Datum: 15.08.2020
Tisk článku


Diskuze:

Doplnění - celkem 3 české letouny

Vratislav Pechanec,2020-08-16 12:02:39

Jen pro doplnění, třetím českým letounem je VL-3, který vyrábí firma JMB Aviation s.r.o. v Chocni.
Podle https://www.vortex.cz/microsoft-flight-simulator-vyjde-18-srpna/ a https://www.vortex.cz/wp-content/uploads/2020/07/flightsim-tabulka1.jpg bude již v základní verzi. Tento letoun je vidět ve třetím videu článku v 0:27-0:30 a 0:48-0:51. :-)

Základní letový model VL-3 je hotový a podle výrobce by údajně měli přijet pilot s programátorem aby se v tom svezli a doladili detaily.

Vypadá to, že to je také dobrá PR propagace výrobců/prodejců malých letadel.

Odpovědět

jj

Patrik Valenta,2020-08-16 08:16:16

ač linuxák, tentokrát palec hore.

Odpovědět

Z pohledu pracovníka konkurence

T. Mlčoch,2020-08-15 22:35:54

Jsem taky nepřítel Microsoftu, ale v tomto případě klobouk dolů, tohle je jiný level. Nic lepšího není a ani dlouho nebude. Reklamu to nepotřebuje. Softvéráci se fakt vytáhli, Gaijin Entertainment s jeho War Thunder je proti tomu čajíček. Něco málo o málo o tom vím, jako bývalý grafik Disney studia. Ale tohle už je fakt věda v praxi.

Odpovědět

PR Clanek?

Tomas Toth,2020-08-15 21:35:17

Nemam nic proti PR clanku, vsichni z neceho zijeme. Na druhou stranu by bylo vhodne takovy PR clanek oznacit podle toho -- 22 krat MS v textu.
Diky.

Odpovědět


Re: PR Clanek?

Josef Pazdera,2020-08-15 22:13:58

Ani netušíte, jak bychom byli rádi, pokud byste měl pravdu. Žel Microsoft o reklamu na Oslovi nestojí :( Ale i tak jsme mu na jeho produkt, za uplynulých 18 let, jednou reklamu rádi udělali. Podle nás za to stojí.

Odpovědět


Re: PR Clanek?

Zdenek Vachler,2020-08-16 08:48:28

Pokud trochu sledujete oblast leteckých PC simulátorů, tak toto více méně není hra, ale trenažér. POkud vím, už starší verze se používala i pro výsvik reálných pilotů, pokud se naučíte ovládat letadla a orientovat se v leteckém provozu zde, dovolím si tvrdit, že byste zvládl start, let a přistání i s letadlem reálných. To demo není natočené reklamní video, ale takto ve hře opravdu vypadá - od zobrazení povrchu přes počasí až po komunikaci s řízením letového provozu. Na OSLA zmínka o novém FS patří právem, protože se jedná o naprosto unikátní využití technologií, to, jak FS nyní vypadá, ani neberu jako hru, ale demonstraci schopností dnešní techniky.

Odpovědět


Re: Re: PR Clanek?

Zdenek Vachler,2020-08-16 10:16:18

Jejda, asi bych nikam neměl psát ještě před ranní kávou. Omlouvám se za chyby a překlepy.

Odpovědět


Re: Re: PR Clanek?

Matus Hammer,2020-08-16 10:19:31

Zrovna jsem v tom smyslu chtěl napsat totéž. Předběhl jste mne. Je to jak říkáte. Je to trenažér pro všechny, kteří mají touhu vzlétnout a zatím se museli jen za dlouhé peníze koukat z bočního okénka.... Tohle už není přiblblá honička v autech, to je pro mnohé vklad do života....
Google Earth byl dobrý, ale teď si půjde udělat okružní let nad jakoukoliv metropolí a v trase, jakou si zvolím...

Odpovědět


Re: Re: Re: PR Clanek?

Zdenek Vachler,2020-08-16 15:44:57

Já to dělal už dříve :-) S trochou námahy šlo propojit MS Flight přes TileProxy právě s Google Earth a to včetně toho nejlepšího nastavení. Pak jsem si vzal rogalo a lítal jsem si v Krkonoších mezi kopci. Z Vrchlabí do Špindlu, Dlouhým dolem na Výrovku, kolečko kolem Sněžky... Teď už jen čekám, kdy bude v prodeji tato nová verze i s podporou VR. Práce na tom je oficiální, nyní to připravují na HP Reverb G2 VR.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Vladimír Bzdušek,2020-08-17 12:21:32

Otázka:
dali by sa tie geodáta prezerať aj mimo simulátoru? Mňa by to veľmi zaujímalo. Kde sa o tom dá dozvedieť viac?
PS.
Ak sú tie geodáta také dobré (oproti GEarth), divím sa že ich MS nejako, trebárs platene, nesprístupní ???

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Zdenek Vachler,2020-08-18 15:46:26

Co myslíte geodaty? Jsou zde dvě věci - první je 3D model Země a druhá věc jsu fotky. Když jsem se o to ještě zajímal, tak 3D model vychází ze SRTM dat, vzorkování bylo po cca 70 metrech. Veřejně přístupné po celém světě. Pak existovat ješte model se snímkováním po metru, ale ten byl jen pro USA. Jak a kdo tato data zpřístupní těžko říci, ale myslím, že GE to má všechno vysoce kvalitné. Fotky - forky také nejsou problém, opět už to je. Bing, Maps, ostatně i Seznam se snaží. Ale myslím, že toto není to, v čem MSF vyniká. Unikátnost MSF je v tom, jak to vše zkombinoval a co vše zvládá dopočítat a zobrazit. Nejsem odborník, ale pusťte si jejich trailer a uvidíte sám. Tohle je něco jako vaření. Výchozí suroviny máme každý, ale dobrou svíčkovou nebo koprovku z toho dá dohromady málokdo. A když vizuální stránku MSF zkombinujete s reálnými prvky jako je počasí, chování letadel, naváděcí systémy (ILS a podobně, které jsou opravdu reálné), letový provoz... vznikne něco naprosto unikátního. Zkuste si vzít velké dopravní letadlo a realizovat s ním let, jako na dovolenou. Když letadlo dostanete studené, tak Vám zabere několik hodin jen projít mnohaset stránkové manuály, abyste ho zvládl nastartovat. Dále jsou přesně dané postupu a letové plány, které musíte naprogramovat do MCDU. To samo o sobě je dost těžké, potřebujete mapy letišť a drah, dále si potřebujete najít frekvence letišť... Jen najít ve Frankfurtu sprábnou dráhu a gate je dost umění. Jinak už je to oficiálně ke stažení a existují recenze a video, podívejte se sám :-)

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Jirka Niklík,2020-08-18 19:00:43

Asi trochu off topic, ale: Pro Českou republiku je dostupný laser scan s vysokým rozlišením:
https://ags.cuzk.cz/av/?extent=-753297.5595631187,-1039610.1789433579,-751015.2697485392,-1038402.025527051

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Vladimír Bzdušek,2020-08-20 15:55:44

Sorry, asi som sa trochu zle vyjadril.
Geodata je asi príliš vznešený pojem.
Ide mi o toto. Ak by MS predával takú licenciu
SW MS FS2020, kde by nebolo žiadne lietadlo
s jeho fyzikou, žiadna atmosféra s jej fyzikou,
ale LEN holý pohľad na ten super vychvaľovaný
povrch z ľubovoľnej výšky
na ľubovoľnom mieste, prípadne nad to jednoduchý pohyb
pohľadovej polohy v 3D, tak si to okamžite kúpim.
A nehovorte mi, že som jediný exot na svete, ktorému
by to stačilo. Ja nie som letec, mňa zaujíma ten
POHĽAD zhora.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Petrilak Michal,2020-08-21 01:17:30

Tato možnost je defaultně obsažena v simulátoru pomocí "Dron Camera", robotické kamery. Lze ji libovolně otáčet i posouvat ve všech osách, zoomovat i nastavit rychlost pohybů, dokonce lze zvolit manuální ostření. Jak to funguje je ukázáno zde:
https://www.youtube.com/watch?v=FbSakXFFVPI
Pokud vadí mraky, dá se nastavit čistá obloha a nulové znečištění atmosféry v sekci nastavování počasí. Pohyb kamery ve 4 směrech se ovládá přes W,A,S,D na PC klavesnici, naklánění kamery ve třech osách pomocí numerické klávesnice. Bez iniciace pohybu kamera stojí.

Odpovědět


Re: Re: PR Clanek?

Jiri Kocman,2020-08-16 13:23:02

Předchozí verze se pro výcvik pilotů nepoužívala, alespoň ne pro výcvik, který bylo možné započíst do předepsaných výcvikových hodin. K tomu je třeba certifikace takového simulátoru a žádný letecký úřad na světě nedá požehnání simulátoru založeného na hře - jde o licencování. Flight Simulator X byl určen pro zábavu a explicitně uvádí že není vhodný pro výcvik pilotů.

Microsoft proto měl v podstatě totožný SW, který měl striktně komerční licenci znemožňující použít to pro zábavu. Tuto licenci, tuším kolem roku 2010 koupil od Microsoftu Lockheed Martin a ti na těchto základech dále vyvíjí Prepar3D který lze použít pro výuku a komerční nasazení a jelikož kopíruje původní licenční model MS, nelze jej používat pro zábavu (byť hodně lidí tuhle část EULA porušují). Komerční licence stoji 200 USD, EDU licence 60, případně je tu licence s větším zaměřením pro armádní simulaci a ta stojí 2400 USD

Podobně je na tom i X-Plane, standardní licence za 60 dolarů není určená pro pilotní výcvik ani komerční použití, pokud člověk chce používat X-Plane komerčně nebo pro výcvik, potřebuje komerční licenci, který stojí cca 750 dolarů.

Tady ještě podotknu, že aby bylo možné simulátor použít pro skutečný výcvik, tak musí být leteckou autoritou certifikovaný nejen SW ale i HW - ovládací prvky apod. a to jako celek, při změně, ať už verze simulátoru nebo změna ovládacích prvků = nová certifikace. Navíc takový simulátor nelze použít na vše, jsou různé úrovně výcviku a i když si udělám Full Flight Simulátor (1:1 kopie kokpitu a instrumentů se skutečným letadlem) například s použitím Prepar3D a B737NG od PMDG, což mají i některé zážitkové agentury, tak můžu dostat certifikaci EASA FNPT či MCC (procedurální lítání, seznámení s instrumenty, součinnost výcečlenné posádky), nedostanu ale certifikaci abych na tom mohl dělat typové zkoušky, na to je třeba motion simulátory se speciálním SW, cena takového simulátoru se umí přiblížit zhruba polovině ceny samotného letadla, tedy v případě "autobusů" jako A320 či B737 se bavíme o desítkách milionů dolarů.

Nový Flight Simulátor rozhodně není SW určený pro pilotní výcvik, možná se dočká komerčního využití ve smyslu různých zážitkových akcí, otázkou je jak se výrobci HW sžijí s integrací pro nový MSFS, ten používá komunikační API SimConnect, to bylo už ve starém FSX a je v P3D. Vesměs zachovává kompatibilitu a přidává nové možnosti, takže integrace různých věcí jako OpenCockpits apod. zřejmě dostanou podporu.

Odpovědět


Re: Re: Re: PR Clanek?

Zdenek Vachler,2020-08-16 15:38:50

Asi si trochu nerozumíme. Ano, to všechno je pravda, co jste napsal. Ale nic to na situaci nemění. SW nešlo použít na oficiální výcvik pilotů a nikdo jim podle toho licenci nedal. Ale pokud vím, tak se to používalo "jako zábava", to nikdo nikomu zakázat nemůže, když si na tom někdo doma hraje, například na řešení problematických a krizových situací, takže když pak piloti šli na ostré simulátory, šetřili dost času (a tím i peněz), protože přišli již připravení. Jinými slovy - mnoho pilotů pro výuku používalo právě MS s tím, že zkoušky a oficiální výuku samozřejmě absolvovali na certifikovaném SW. Je to jako s autoškolou - řada mladých, zejména na vesnicích, se naučí s autem nebo na motorce jezdit doma za stodolou, ke zkouškám pak jdou připraveni mnohem lépe, než jen městká mládež po pár zaplacených jízdách.

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Jiri Kocman,2020-08-16 16:44:36

Na Islandu se lidi učí lítat i bez letecké školy, pokud se nepletu, tak při vzletové hmotnosti stroje tuším max 400kg na lítání není potřeba licence, předpokládá se že když si to někdo lajzne, tak to umí :)

Nicméně reagoval jsem na "už starší verze se používala i pro výsvik reálných pilotů". FSX se prostě pro výcvik nepoužíval, samozřejmě ale že se na tom člověk může leccos naučit

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: PR Clanek?

Zdenek Vachler,2020-08-16 17:02:45

Omlouvám se, slovo "výcvik" bylo použito nepřesně :-)

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz