HST odhalil „zvěřinec“ ve zbytcích supernovy
Na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu (HST) je vidět mohutné a chaoticky vypadající množství plynu a prachu v blízkosti pozůstatků po supernově. Objekt označený N 63A je zbytek masivní hvězdy, která vybuchla a do okolního prostředí chrlila proudy plynů.

Zbytek po supernově patří do skupiny N 63, oblasti, kde se formují nové hvězdy ve Velkém Magellanově mraku (LMC, Large Magellanic Cloud). LMC je nepravidelná satelitní galaxie ve vzdálenosti 160.000 světelných let od naší Galaxie (Mléčné dráhy) a je viditelná z jižní polokoule v souhvězdí Mečouna (Dorado). LMC obsahuje velké množství aktivních formujících se hvězd a zbytků supernov, které studuje nejen HST.

Obrázek (N 63A) je složen ze snímků, které pořizoval v letech 1997 až 2000 HST širokoúhlou planetární kamerou WFPC2 (Hubble"s Wide Field Planetary Camera 2). Byly použity barevné filtry tak, aby na snímku byly sloučeniny síry červené, kyslík modrý a vodík zelený.

Mnoho hvězd v bezprostředním sousedství N 63A je neobyčejně masivních. Podle odhadu  byl předchůdce supernovy (progenitor), ze kterého se vytvořil pozorovaný zbytek, asi 50krát hmotnější než naše Slunce!!! Takto masivní hvězda má silný hvězdný vítr. Ten může „vyčistit“ okolní prostor a vytvořit v něm jakousi vyfoukanou bublinu. Supernova, která vytvořila N 63A, vybuchla pravděpodobně uvnitř centrální dutiny takové vyfouknuté bubliny.

Snímky z HST ukázaly, že zbytky supernovy se mnohem víc rozpínají v infračerveném, radiovém a X-záření než ve světle viditelném.

Tvarově zvláštní miniaturní mráčky nebo obláčky jsou příliš husté pro hvězdný vítr a nedají se odfouknout. Jsou nyní rozptýleny uvnitř bubliny. Supernova vytvořila rázovou vlnu, která se nepřestává rychle pohybovat prostředím bubliny s nízkou hustotou. Naráží do hustých obláčků a prudce je rozbíjí.

Dlouho se myslelo, že expandující rázová vlna supernovy naráží do okolního plynu a je spouštěcím mechanismem formování nových hvězd. Jak ukazují snímky z HST, v ještě mladé oblasti N 63A rázová vlna nemilosrdně spíše ničí okolní plynné oblaky, než aby je stlačovala a nastartovala tak formování nových hvězd.

Data získaná v různých vlnových délkách z dalších detektorů odhalují pokračující formování hvězd ve vzdálenostech 10 až 15 světelných let od N 63A. Během několika miliónů let materiál odhozený při výbuchu supernovy dosáhne oblasti formování hvězd a může se tak zapojit do procesu vzniku planet kolem hvězd slunečního typu, podobně jako kdysi ve sluneční soustavě.

Pod článkem je připojeno video -  soubor je v MPEG a jeho velikost je 718 kB.

Video Credit: NASA,ESA,HEIC,CXC,STSc1

Datum: 08.07.2005 00:57

firefox

Zerryk,2005-07-08 13:49:42

Také vám ten obrázek v umělých barvách připomíná zviřátko z loga webového prohlížeče?