T. rex už je zase na vymření  
…aneb Proč je dnes většina koster v soukromých rukou

Fosilie obřího teropoda druhu Tyrannosaurus rex mají své nepopiratelné kouzlo. Bohužel se tak čím dál častěji stávají objektem komerčního zájmu. Kredit: Vladimír Socha (2009).
Fosilie obřího teropoda druhu Tyrannosaurus rex mají své nepopiratelné kouzlo. Bohužel se tak čím dál častěji stávají objektem komerčního zájmu. Kredit: Vladimír Socha (2009).

Když jsem v říjnu 2020 psal o prodeji v té době nejdražší dinosauří fosilie v historii, vydražené za 31,8 milionu dolarů (asi 733 milionů Kč) pro muzeum v Abú Zabí, vyjádřil jsem zároveň obavu z možných důsledků této události a celkového trendu komercionalizace paleontologie. Čas dal bohužel mně i mnoha ostatním za pravdu – situace je v tomto směru po pěti letech dokonce ještě horší, než bylo možné se obávat. Dokládá to práce, kterou dne 10. dubna 2025 publikoval americký vertebrátní paleontolog Thomas D. Carr z Carthage College ve Wisconsinu, a to v periodiku Palaeontologia Electronica.[1] Odborník na tyranosauridy Carr[2], který tento trend na svém webu ostře kritizuje již mnoho let, si dal nyní práci s dohledáním všech aktuálně existujících fosilních exemplářů druhu T. rex. Ačkoliv je výsledek mírněn faktem, že mnoho exemplářů v soukromých sbírkách není možno vůbec vystopovat a počty se tak jeví pozitivnější, než jsou ve skutečnosti, stejně už je většina fosilních jedinců druhu T. rex v současnosti prokazatelně v soukromých rukou.

 

Dobře zachované kosterní exempláře druhu T. rex mohou být dnes reálně vydraženy nebo prodány až za desítky milionů dolarů. Kredit: Vladimír Socha (2009).
Dobře zachované kosterní exempláře druhu T. rex mohou být dnes reálně vydraženy nebo prodány až za desítky milionů dolarů. Kredit: Vladimír Socha (2009).

Carr konkrétně napočítal 61 exemplářů ve veřejně přístupných institucích a oproti tomu 71 v soukromých rukou – z nich pak je 14 představuje velmi cenné juvenilní a subadultní exempláře (tedy mláďata v různých stadiích vývoje). Je navíc jisté, že ono druhé číslo je ještě výrazně podhodnoceno, protože znovu – o mnohých dražbách a koupích tyranosauřích fosilií se veřejnost prakticky nemá šanci dozvědět. Odbočíme-li na chvilku od hlavního tématu, pak musíte také konstatovat, že se počet známých exemplářů tyranosaura v posledních desetiletích výrazně zvýšil – donedávna se pohyboval „jen“ kolem 50 jedinců, dnes už jich máme minimálně 132 a nejspíš je to ještě podstatně více.[3] Statisticky vzato je téměř jisté, že nové fosilie druhu T. rex jsou nyní objevovány prakticky každým rokem – bohužel však většinou právě za účelem prodeje nejvyšší nabídce. O mnohých se paleontologové dozvídají poprvé až z letáků aukčních síní.

 

Rád bych zde ještě udělal malou autorskou odbočku – už po prvním článku, který jsem publikoval před téměř pěti lety, se začaly ozývat některé hlasy, poukazující na moji údajnou závist/nenávist/nepochopení či dokonce na moji údajnou kritiku kapitalismu, volného obchodu apod.

 

Velkou ztrátou pro vědu jsou zejména exempláře mláďat a subadultních jedinců druhu T. rex, z nichž nejméně 14 se aktuálně nachází v privátním vlastnictví. Kredit: Vladimír Socha (2024).
Velkou ztrátou pro vědu jsou zejména exempláře mláďat a subadultních jedinců druhu T. rex, z nichž nejméně 14 se aktuálně nachází v privátním vlastnictví. Kredit: Vladimír Socha (2024).

Rád bych tedy na tomto místě pouze stručně konstatoval, že vůči miliardářům a bohatým společnostem žádnou zášť necítím a do ekonomicko-politických debat se skutečně nepouštím a do budoucna ani pouštět nebudu. Pouze si zde dovoluji v rámci svých znalostí tematiky dinosauřích fosilií a dinosauří paleontologie posoudit, nakolik a jakým směrem je tímto neblahým trendem posledních desetiletí poškozován právě výzkum dinosaurů a druhu T. rex především.[4] A svůj názor, který je vůči komerčnímu nakládání s fosiliemi samozřejmě takřka výhradně negativní, určitě měnit nehodlám. Mám sice jisté pochopení třeba vůči jakémusi „kompromisnímu“ nakládání se zkamenělinami, tak jako to dělá například Peter Larson, který je ochotný fosilie poskytnout k výzkumu a mnohé se díky němu vůbec podaří objevit (předtím, než je zcela zlikviduje povrchová eroze v oblastech Badlands)[5], ale vykopávání vědecky cenných fosilií pouze za účelem finančního zisku a bez ohledu ke škodě, která tím vědě a poznání lidstva vzniká, pro to bychom určitě pochopení mít neměli. Je prakticky jisté, že drtivá většina vědecké obce i široké veřejnosti je stejného názoru, přesto se bohužel zatím nic nemění a nejspíš ani nebude. Ale už zpět k faktům. Samozřejmě i komerčně získané fosilie někdy končí ve veřejné instituci, kde je možné je zkoumat a jsou trvale přístupné vědcům. Bohužel se ale jedná o velmi vzácné případy. Sám Carr vypočítal, že k této situaci dochází pouze v 11 % případů. Přibližně 9 z 10 takto získaných koster druhu T. rex je tedy pro výzkum prakticky zcela ztraceno (pokud totiž nejsou známé přesné okolnosti objevu a exemplář není trvale přístupný pro další výzkum, pak není možné jej zahrnout do vědeckých prací, výzkumných projektů apod.).[6]

 

Již v roce 2014 publikoval Kenšu Šimada s kolegy práci, ve které komerční shromažďování fosilií označil za jednu ze tří největších hrozeb pro paleontologii 21. století.[7] Správně přitom konstatoval, že fosilie představují data (informace), takže by měly patřit do veřejné sféry, nikoliv do soukromých rezidencí. Sám Carr k tomu dodává, že v průběhu dalšího desetiletí se problém ještě zhoršil a současná společnost bohužel považuje za akceptovatelné, aby vzácné a neobnovitelné (či spíše nenahraditelné) fosilie byly prodávány jako luxusní objekty a umělecké předměty. V posledních letech tak burzy celého světa nabízejí lebky i celé kostry různých dinosaurů, přičemž Tyrannosaurus rex patří k těm nejžádanějším a nejdražším položkám. Vloni už byla téměř kompletní kostra jiného dinosaura – jurského tyreofora stegosaura – vydražena za neuvěřitelných 44,6 milionu dolarů, v přepočtu tedy přibližně za miliardu Kč! Tyrannosaurus „Stan“ pak příliš nezaostává, před pěti lety byl prodán za téměř tři čtvrtě miliardy Kč. A zaplatit za dinosauří fosilii v řádu jednotek milionů dolarů (tedy desítek milionů českých korun) už je dnes bráno jako zcela běžná záležitost. Dinosauří fosilie si dnes pro své domy, kanceláře či chaty pořizují například slavní herci, zpěváci, politici, oligarchové a mnozí další. Vyhrává přitom ten, kdo dá víc, zároveň ale prohrává celá lidská společnost…a věda. Míra objevů fosilií druhu T. rex se v posledních třech dekádách extrémně zvýšila, komerční společnosti jsou přitom zhruba dvojnásobně úspěšnější než muzea a další vědecké instituce. Podle Carra je pak největším problémem skutečnost, že zhruba 20 % těchto komerčních objevů představuje mláďata a nedospělé jedince, kteří jsou potenciálně nesmírně cenní pro výzkum – bohužel je ale nejspíš nikdy nebude možné zkoumat. Je sice představitelné, že anonymní majitelé například po smrti odkážou tyto fosilie vědeckým institucím, ale nelze na to spoléhat (navíc to může trvat další desítky let a mnohé související sedimentologické nebo paleoekologické informace mohou být mezitím zcela ztraceny).[8]

 

Zatím nejdražší fosilií tyranosaura, která kdy byla prodána, je originální kostra jedince známého jako „Stan“ (BHI 3033), vydraženého v roce 2020 za téměř 32 milionů dolarů. Kredit: Vladimír Socha (2009).
Zatím nejdražší fosilií tyranosaura, která kdy byla prodána, je originální kostra jedince známého jako „Stan“ (BHI 3033), vydraženého v roce 2020 za téměř 32 milionů dolarů. Kredit: Vladimír Socha (2009).

Ze všech Carrem zmiňovaných privátně vlastněných tyranosauřích jedinců má ten nejlevnější kupní cenu 1,55 milionu dolarů (téměř 34 milionů Kč) a ten nejdražší v přepočtu na dnešní měnu 38,68 milionu dolarů (asi 845 milionů Kč), což prakticky všem muzeím znemožňuje se k těmto fosiliím dostat. Nejvíce komerčně získaných fosilních exemplářů druhu T. rex zatím pochází z Montany (25) a Jižní Dakoty (22). Pouze 11 % z nich je dostupných pro vědecký výzkum, a kdyby byly všechny komerčně získané exempláře vědě k dispozici, pak by se vzorek známých exemplářů zvýšil z 61 na více než dvojnásobek, konkrétně 141 exemplářů (když započítáme i ty, jejichž vlastnictví je momentálně sporné). Carr svoji práci zakončuje potvrzením svých úvodních předpokladů – tedy zejména těch, že paleontologii významně poškozuje komerční vykopávání fosilních exemplářů ve velkém a následně jejich prodej na dražbách i jinými způsoby. Dalším problémem je, že i když by neměli, někteří paleontologové publikují výzkumy na soukromě vlastněných exemplářích (což nese velké riziko v tom, že fosilie nebudou do budoucna přístupné a nebude možní například ověřovat získané výsledky). Není přitom bohužel praxí, že by majitelé takto získaných fosilií v budoucnu darovali zkameněliny vědeckým institucím nebo alespoň umožnili výzkum. Carr dokonce uvádí, že se to nestalo ještě ani jednou, takže optimismus v tomto směru nejspíš není na místě. Autor také dodává, že smutná je nejen ztráta samotných fosilií, ale také společenské klima, které toto nakládání s cennými a nenahraditelnými fosilními zdroji toleruje. Za sebe už pouze dodávám, že se s Thomasem Carrem v tomto směru plně ztotožňuji a s jeho vesměs pesimistickým hodnocením situace musím bohužel souhlasit. Pochybný zisk jednotlivce v tomto případě znamená ztrátu pro všechny ostatní a poškozuje tak nejen vědecký výzkum.[9]


Napsáno pro weby DinosaurusBlog a OSEL.

 

Poznámka redakce:
O dvou stoletích vědeckého výzkumu druhohorních dinosaurů pojednává nová kniha RNDr. Vladimíra Sochy.
O dvou stoletích vědeckého výzkumu druhohorních dinosaurů pojednává nová kniha RNDr. Vladimíra Sochy.

 

 

Short Summary in English: Unfortunately, most fossils of Tyrannosaurus rex are now commercially or privately owned. The market has depleted the scientific record of T. rex because vertebrate fossils that are not in public trusts are unavailable for scientific study. Unfortunately, scientists regularly publish on privately owned T. rex fossils. Dinosaur fossils are a popular showpiece at many high-end auctions, with near-complete skeletons selling now for tens of millions of dollars. Unfortunately, the private trade in T. rex specimens could be hampering researchers‘ understanding of the iconic theropod dinosaur.


Odkazy:

https://palaeo-electronica.org/content/2025/5499-t-rex-endangered-species

https://www.livescience.com/animals/dinosaurs/dispiriting-and-exasperating-the-worlds-super-rich-are-buying-up-t-rex-fossils-and-its-hampering-research

https://www.iflscience.com/the-rich-love-tyrannosaur-fossils-so-much-that-scientists-are-missing-out-78891

https://tyrannosauroideacentral.blogspot.com/2020/11/when-museums-buy-tyrannosaurs.html

https://www.sciencenews.org/article/sale-t-rex-fossil-big-loss-science-dinosaur

 


[1] Carr, T. D. (2025). Tyrannosaurus rex: An endangered species (PDF). Palaeontologia Electronica. 28 (1): a16.

[2] Carr, T. D.; et al. (2017). A new tyrannosaur with evidence for anagenesis and crocodile-like facial sensory system. Scientific Reports. 7 (1): 44942.

[3] Carr, T. D.; et al. (2022). Insufficient Evidence for Multiple Species of Tyrannosaurus in the Latest Cretaceous of North America: A Comment on The Tyrant Lizard King, Queen and Emperor: Multiple Lines of Morphological and Stratigraphic Evidence Support Subtle Evolution and Probable Speciation Within the North American Genus Tyrannosaurus. Evolutionary Biology. 49: 327–341.

[4] Ross, R. M.; Duggan-Haas, D.; Allmon, W. D. (2013). The Posture of Tyrannosaurus rex: Why Do Student Views Lag Behind the Science? (PDF). Journal of Geoscience Education. 61 (1): 145–160.

[5] Griebeler, E. M. (2023). Vital statistics, absolute abundance and preservation rate of Tyrannosaurus rex. Palaeontology. 66 (2): e12648.

[6] Stein, W. W. (2020). Taking count: A census of dinosaur fossils recovered from the Hell Creek and Lance Formations (Maastrichtian). The Journal of Paleontological Sciences. 8: 1–42.

[7] Shimada, K.; et al. (2014). The greatest challenge to 21st century paleontology: When commercialization of fossils threatens the science (PDF). Palaeontologia Electronica. 17 (1): 1E: 4 p

[8] Winters, G. (2014). Fossil specimens placed in museums and universities by commercial paleontology. Journal of Paleontological Sciences. #7 Commentary page.

[9] Raja, N. B.; Dunne, E. M. (2023). Fossil trafficking, fraud, and fakery, p. 61–79. In N. Oosterman and Yates, D. (eds.), Art Crime in Context, Studies in Art, Heritage, Law, and the Market 6.

Datum: 23.04.2025
Tisk článku


Diskuze:

Je to reálný problém?

Pavel A1,2025-04-26 18:00:14

Promiňte trochu provokativní otázku, ale je to, co popisujete, reálný problém?

Před několika lety jsem poslouchal rozhovor s archeologem, a ten tam řekl, že ze záchranných archeologických výzkumů mají v depozitářích tolik materiálu, že i kdyby už nic nevykopali, mají práci na devět set let. Dnes už to bude možná na tisíc let. A jaký je rozdíl mezi artefaktem, který zničí bagr, a artefaktem, který leží přehlédnutý tisíc let v depozitáři (pokud se toho dočká, pravděpodobně bude dříve zničen nějakou katastrofou).

Mají paleontologové snad kompletně zpracované všechny dostupné nálezy, aby si lámali hlavu s tím, že si někdo koupil kus kosti, který nemůžou zkoumat? A je rozdíl mezi kusem kosti, který si někdo koupí jako ozdobu interiéru, a kusem kosti, který lež zapomenutý a přehlédnutý někde v depozitáři? Z hlediska vědy jsou přece oba stejně bezcenné.

Odpovědět


Re: Je to reálný problém?

Eva M,2025-04-27 10:33:42

"¨reálný problém?"

no, jak se to vezme.

má vůbec "reálné přínosy" celá paleontologie/archeologie atd?

Mně to třeba zajímavé připadá -- zdá se, že v sakra-dlouho-trvajících druhohorách toho bylo hodně jinak; a člověk prý je tvor s neotenními rysy a tudíž zvědavý....

pokud dobře chápu, mají komerční potenciál pouze kostry dobře zachovalé, ze kterých složíte celého prapotvora, a ten ještě musí být takového druhu, aby skýtal "efektní dojem" ("frčí" jen některé druhy).

když se zachoval TAK DOBŘE prapotvor, lze očekávat i zachovalé zajímavosti v okolí

;-) ovšem nelze nevzpomenout článek doc. Kratochvíla - bohužel by vyhledání bylo poměrně pracné - kterak si místní kopáči povšimli jakýchsi osobních preferencí vedoucího týmu, a tak mu dodali artefakt podle jeho vkusu.... ba i o věstonické venuši 1 a 2 šly jakési články, z nichž nebylo úplně jasné, která z nich vlastně byla zfalšována,,,,,,,,,,,,,,,,,, ;-) zdalipak by bylo možno vytvořit prima zachovalou kostru tyranosaura pro obchoďák nebo chatu filmové hvězdy??

Odpovědět


Re: Re: Je to reálný problém?

Pavel A1,2025-04-27 18:57:51

Já vůbec nezpochybňuji užitečnost paleontologie, já si jen lámu hlavu, má jestli má smysl hromadit nálezy rychleji, než se dokážou zpracovat. Protože podle mě skutečně není rozdíl mezi artefaktem zanechaným v zemi, ztraceným v soukromé sbírce, nebo hnijícím bez povšimnutí v depozitáři.

Odpovědět


Re: Re: Re: Je to reálný problém?

Eva M,2025-04-27 22:26:54

no, ten v zemi muze byt nalezen pozdeji, kdy metody pokroci..................ovsem pri sledovani vseobecneho bordelu a rozkladu je fakt celkem mozne, ze uz nepokroci.

Odpovědět


Re: Je to reálný problém?

F M,2025-04-28 00:51:29

Myslím, že si odpovídáte sám. Je rozdíl mezi archeologickým nálezem o který v ČR zakopnete s trochou nadsázky v každém výkopu (archeologové by asi nesouhlasili ani s tímto ani celou větou a nejde ani toto házet do stejného pytle), který je zachráněn před stavbou a paleontologickou fosilií kterých jsou desítky kusů v celém světě (a jistě se bude handlovat i s vzácnějšími), na výkop/výzkum které by paleontologové stali fronty.
Pravda to, že u nás archeologové mají co dělat, aby stíhaly novým stavbám a rekonstrukcím jsem zaznamenal také.

Odpovědět


Re: Re: Je to reálný problém?

F M,2025-04-28 00:55:15

Jaj ty i/y mi tam nějak jako artefakty po přepisu zůstávají stále častěji. Omlouvám se a prosím o trochu schovívavosti, pokusím se to redukovat.

Odpovědět


Re: Je to reálný problém?

Ludvík Urban,2025-04-28 09:52:20

Problém to je z hlediska studia DNA.
Genetický materiál uložený v papírovém pytli ve sklepě archeologické instituce degraduje o několik řádů rychleji než ten, co zůstal zahrabaný v zemi.

Mrazáky nebo sterilní rukavice jsou pro tyhle lidi sprostá slova.

Odpovědět


Re: Re: Je to reálný problém?

Eva M,2025-04-28 11:47:25

(mrazaky... no viz vyse o tom bordelu a rozkladu)

Odpovědět

Rozmařilí boháči.

Ludvík Urban,2025-04-24 09:44:15

Netřeba mrhat kritikou směrem do zámoří.
IMO v pražských domácnostech je fosílií možná víc než v muzeích.

Snad nejvíc negativním dopadem je ztráta informace.
"Jó, tyhle dvě lebky ve vitríně prej vykopal děda před válkou v Šárce. Prej to jsou pračlověci, řekl mu nějaký profesor." A víc už nic...

Ale v muzeích jsou podobní barbaři/vykukové. Jako správný notorik vzpomenu keltskou bronzovou ostruhu, kterou z depozitáře na Pražském hradě "odnesla povodeň" roku 2002.

Odpovědět


Re: Rozmařilí boháči.

Tomáš Novák,2025-04-24 10:47:23

Ano, asi to bohužel bude podstatně rozšířenější jev...

Odpovědět


Re: Rozmařilí boháči.

Roman Gramblička,2025-04-24 12:36:39

těch státních muzeí, které někdo zevnitř vykradl je celá řada, třeba u nás v Mostě

Odpovědět

domnělá škoda

Roman Gramblička,2025-04-24 08:46:17

Autor tvrdí, že komerční lov zkamenělin přináší společnosti škodu. Jaký je ale faktický rozdíl, mezi tím, když fosilie je nalezena a prodána do soukromých rukou, a tím, když fosilie není nalezena vůbec? Z pohledu výzkumníka téměř totéž, akorát že první možnost poskytuje potenciál vytěžit aspoň nějaké informace

Odpovědět


Re: domnělá škoda

Roman Gramblička,2025-04-24 09:11:25

Pokud bychom chtěli zamezit komercionalizaci, museli bychom z pozice státu udělit na fosilie plošnou ochranu, kde by nanejvýš úředník rozhodoval (na základě podkladů od odborníků), co a kde lze sbírat. Ale jak poznat, která fosilie je vědecky hodnotná? To by se muselo posuzovat u každého kusu, takže jednodušší by bylo jejich sběr zakázat úplně (jinak by to hodnotil vertebratolog a jinak odborník na mlže nebo ostnokožce). Což by ale vedlo ke vzniku nelegální činnosti a černého trhu. Zkušenosti nám ukazují, že zákazy nikde na světě nefungují a lidé, pokud něco chtějí, vždy najdou cesty, jak se k tomu dostat. Rovněž nám zkušenosti ukazují, že ilegální činnost v jakékoli oblasti společenského života vede k větším škodám, než pokud lze totéž provozovat legální cestou podle určitých pravidel. Částečnou výjimku tvoří diktatury anebo totalitní státy, kde se profízlováním státu a tvrdými tvrdými tresty daří ilegální činnost potlačovat lépe, ale v diktatuře nikdo svobodomyslný žít nechce.
Ostatně, historie to dokládá četnými případy, ať už jde o prohibici v USA či pytlačení v Africe, kde pytlačení se více povedlo omezit tam, kde soukromé nebo i veřejné instituce nabízejí možnost zájemcům ulovit si pod dohledem zvíře za příslušný poplatek.

Odpovědět


Re: domnělá škoda

Tomáš Novák,2025-04-24 10:48:09

To je blbost, Carr v té studii dokládá, že ty fosilní exempláře už NIKDY nejsou k dispozici vědě.

Odpovědět


Re: Re: domnělá škoda

Roman Gramblička,2025-04-24 12:26:03

ne, není to blbost. Carr to dokládá pouze na exemplářích tyranosaura, které ale patří k nejdražším fosiliím. Což je spíše ta výjimka. Když utratíte dvacet mega za kostru, pak pochopitelně nechcete, aby se v ní někdo vrtal

Odpovědět


Re: domnělá škoda

Pavel Kaňkovský,2025-04-24 12:41:20

Pokud to potenciální naleziště nezničí něco jiného, tak nenalezená fosilie může být nalezena a řádně prozkoumána někdy v budoucnosti (a to možná i lépe, protože může být k dispozici lepší technologie).
Ale když to vykopou nějací hledači pokladů, které zajímají jen to, jak pak nalezené zkamenělé kosti prodat, tak budou nenávratně ztraceny všechny cenné informace o situaci toho nálezu. Nemluvě o tom, že budou nejspíš ztraceny i všechny nálezy, které nebudou dost atraktivní na to, aby se daly zpeněžit.

Odpovědět


Re: Re: domnělá škoda

Eva M,2025-04-24 14:36:00

je to tak,,, pánům, kteří si postaví do pracovny pokoutně na kšeft vyhrabaného tyranosaura, by na dělání dojmu klidně stačila napodobenina, nebo by stejnou "parádu" udělal filmový Vetřelec nebo Predátor............... pánům "investorům" je fuk to, co je zajímavé - například jak se lišili od dnešního živočišstva/co s ním měli společného, jak vypadalo celé tehdejší prostředí a jak se stalo, že to dnešní je o tolik jiné - stačí, že je "reprezentuje" "mega hustá kostra"...

Odpovědět

To chce čas

petr jablonsky,2025-04-24 00:12:36

První dobrou zprávou je, že fosilní nálezy se staly prestižní záležitostí bohaté elity a s ohledem na jejich povahu, jsou investiční příležitostí. I
Investice vedou k financování dalšího výzkumu, vědci získají informace, investoři kosti.
To je asi winwin
Druhou dobrou zprávou je, že (pominu-li Os Tigris z TCM) fosile se nestaly předmětem zájmu alternativních medicín a různých ezo/bio (Alt), kde by se to mlelo na prášek.
To je plus
Třetí dobrou zprávou je, že nadměrný majetek jednotlivců netrvá věčně a transformuje se na nadace, bývá darován státu, nebo je zpřístupněn

Odpovědět


Re: To chce čas

Roman Gramblička,2025-04-24 08:31:34

Souhlas, vidím to podobně

Odpovědět


Re: To chce čas

Tomáš Novák,2025-04-24 10:49:36

Nechápete, že informační hodnota těch jinak extrémně cenných fosilií je prakticky zničena? Nebo extrémně umenšena, pokud je v soukromém vlastnictví po desítky let? Hrozně moc průvodních informací se ztratí a nelze je nahradit.

Odpovědět


Re: Re: To chce čas

Roman Gramblička,2025-04-24 12:27:25

pořád lepší případ, než když je kostra zničena nebo nalezena není

Odpovědět


Re: Re: To chce čas

Roman Gramblička,2025-04-24 12:40:49

krom toho, akademici, zejména ti terénní, tvoří nepatrný zlomek v populaci. Kolik toho můžou získat sami a kolik získají, když hledat umožní i veřejnosti a motivují ji k tomu, aby se o své nálezy dělila

Odpovědět


Re: Re: Re: To chce čas

F M,2025-04-28 01:25:33

Problém je v tom, že se potencionální lokality "vytěží" a nezíská se nic. Místo neznámé, datace nemožná, o fosilii se neví nic, občas ani její existence (s hrozící ilegálností častěji), nejspíš ani ta lokalita pro další výzkumy, protože je to potencionální zlatý důl.
U veřejnosti je problém v tom, že bude "rabovat" cenné lokality. Něco trochu jiného je když někdo u nás v ČR najde třeba poklad, hledači (ti slušní) ví, že na nic nemají zbytečně sahat a mají zavolat archeology, následně dostanou legálně odměnu (i když zlomkovou tak slušnou). Ale i u toho bude něco (netuším kolik) mizet na černém trhu. U těchto fosilií bez úpravy legislativy, přísných trestů, časem skončí v rukou "civilistů" drtivá většina těch nejhodnotnějších/nejvzácnějších kusů. Pokud se tedy nechá roztočit to investiční kolečko růstu ceny vzhledem k vzácnosti (každý dráž prodaný kus ospravedlní vyšší cenu a přinese zhodnocení). Než zakročí deflace (snad) výrazným nárůstem počtu nalezených kusů, tak se stihne napáchat obrovské množství škod.
Také bych zdůraznil ten obraz společnosti, ve které je to bráno jako normální věc a dopad té normálnosti na normální lidi, ztráta jakýchkoliv hodnot kromě majetku.
Něco jiného by bylo pokud by ty výkopy ti lidé platili a třeba je mohli v tom muzeu pojmenovat a bylo tam poděkování. To sice je také prehistorické, ale alespoň by ta investice do oboru oboru neškodila, ale pomáhala.

Odpovědět


Re: To chce čas

Stanislav Brabec,2025-04-29 10:29:51

Paleontologové by se měli naučit dělat byznys.

Fakt, že o dané kostře bylo napsáno deset vědeckých prací, může zvýšit její cenu.

A přesné nálezové okolnosti zase mohou využít místní jako turistickou atrakcí. (Tady ležel.)

Odpovědět

priority

Opal Opal,2025-04-24 00:00:45

Pákistán bude mít atomovou bombu, i kdyby národ měl žrát trávu!
Paleontologové v USA budou mít kvalitnější stravu než trávu a jistě je potěší modernizovaný jaderný arzenál (dá se najít kolik to bude stát). A na tyranosaury nezbydou finance.

Odpovědět


Re: priority

Roman Gramblička,2025-04-24 08:32:22

Pálistán má atomové bomby. Oficiálně 170

Odpovědět


Re: Re: priority

Roman Gramblička,2025-04-24 08:32:41

Pákistán

Odpovědět


Re: priority

Tomáš Novák,2025-04-24 10:50:09

Děkujeme za hodnotný a relevantní příspěvek do diskuze :-)

Odpovědět

Pašování fosilií z Číny a Mongolska

Tomáš Novák,2025-04-23 16:19:17

Další ukázkou tohoto špatného trendu je pašování fosilií z Asie (viz tarbosauří lebky pro DiCapria a Cage) :-)

Odpovědět

Stan je v muzeu.

J L,2025-04-23 15:59:38

https://en.wikipedia.org/wiki/Stan_(dinosaur)

Odpovědět


Re: Stan je v muzeu.

Tomáš Novák,2025-04-23 16:20:53

Ale jakém? V obchodním domě v Abú Zabí! Tam to bude jen atrakce, rozhodně ne objekt paleontologického výzkumu!

Odpovědět

Eva M,2025-04-23 15:27:10

nojo, mozna se miliardari zmenili - zorientalneli nebo co.

Odpovědět


Re:

Tomáš Novák,2025-04-23 16:19:44

Spíš se jim začali dinosauři líbit - možná pod vlivem Jurských světů? :-)

Odpovědět


Re: Re:

Eva M,2025-04-23 18:01:04

no bejvala takova moda zalozit muzeum, univerzitu, nebo aspon kolej.................ted je holt moda koupit kostru a narvat ji do strozoku

Odpovědět


Re: Re: Re:

Tomáš Novák,2025-04-24 10:51:07

Dneska si takovej Dwayne Johnson rád natáčí rozhovory ve své kabince s lebkou rexe v pozadí (což jsem sám nedávno viděl) :-(

Odpovědět


Re:

Roman Gramblička,2025-04-24 08:35:11

ale houby, prostě jen přibyla další investiční příležitost. Lidé co mají větší majetek se snaží o majetek nepřijít nebo lépe ten majetek ještě zvětšit.

Odpovědět


Re: Re:

Eva M,2025-04-24 10:41:09

to je uplnej nesmysl - "prakticky" se to v normalnim zivote k nicemu nehodi a prodat - nikdo neproda tyranosaura, ktery mu pripomina dedecka!

Odpovědět


Re: Re: Re:

Roman Gramblička,2025-04-24 12:32:08

praktické v normálním životě je to asi stejně jako diamant či zlatá cihla v trezoru, Picassův obraz na zdi či modrý maurícius v albu. Nicméně, je to vzácné a tudíž je o to zájem a slouží to jako uchovatel hodnoty, zejména v dnešní nestabilní době

Odpovědět


Re: Re: Re: Re:

Eva M,2025-04-24 14:38:05

máte toho inflaci. za chvíli to bude stará vesta a svým způsobem buranství,

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re:

Roman Gramblička,2025-04-24 15:53:29

nechápu co tím myslíte? Čeho mám inflaci? Co bude stará vesta?

Odpovědět


Re: Re: Re: Re: Re: Re:

Eva M,2025-04-24 18:47:48

mit doma kostru dinosaura jen z prazdne frajeriny; zas tak malo jich jak se zda není -- na vedu mozna malo, ta zuzitkuje vsecko, na potvrzeni vlastni vyjimecnosti mozna zase moc....

;-) nevim zda patri k dobremu tonu byt neco jako variace na nechvalne prosluleho pan Vemolu - :-) cosi mi rika ze to nebude uplne spolecenska spicka.... no, uvidime.

Odpovědět


Re: Re:

Tomáš Novák,2025-04-24 10:51:45

Máte omezené vnímání reality, nebo spíše vědy a jejích zákonitostí a pravidel...

Odpovědět


Re: Re: Re:

Roman Gramblička,2025-04-24 12:33:54

Buďte konkrétní. Stejně vám můžu opáčit, že žijete v bublině vědeckého pracovníka státní instituce

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni



Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz