Neuvěřitelné bohatství „prázdného“ vesmíru
Astronomové, pracující na Evropské jižní observatoři ESO, zveřejnili snímek „prázdného vesmíru“, který tvoří 300 miliónů pixelů.

Kopule 2,2m dalekohledu (uprostřed – stříbrná). Credit: ESO

Astronomové pozorovali „prázdný“ vesmír v oblasti označené Deep 3. Barevný snímek byl vytvořen širokoúhlou kamerou WFC (Wide-Field Camera) na 2,2m dalekohledu na observatoři La Silla v Chile, která patří Evropské jižní observatoři (ESO - European Southern Observatory).

Evropská jižní observatoř v La Silla (Chile): kopule s dalekohledy – 2,2 m, Schmidtův, NTT a 3,6 m (zprava). Credit: ESO

Obraz vznikl kombinací 714 snímků o celkové expoziční době 64,5 hodiny, které byly pořízeny přes 4 různé filtry (B, V, R a I). Fotografie pokrývá „prázdnou“ oblast oblohy o velikosti pěti měsíčních úplňků. Poskytuje výjimečně jasný pohled směrem k nejvzdálenějším oblastem našeho vesmíru a otevírá tak okno směrem k nejranějšímu vesmíru. Pozorované objekty jsou 100 miliónkrát slabší než ty, které můžeme vidět pouhým okem bez dalekohledu. Oblast, pojmenovaná Deep 3, leží na jižní obloze v „jamce“ jako v Americe velikonoční vajíčka, která v zahradě schovává zajíček (článek byl publikován na Velikonoce letošního roku).

Dalekohled o průměru 2,2 m na observatoři La Silla (Chile). Credit: ESO

Tato oblast leží v souhvězdí Poháru (Crateris, Crt), které patří mezi souhvězdí jižní oblohy. Nachází se pod Pannou a Lvem, u nás patří mezi tzv. jarní souhvězdí a my ho nyní můžeme pozorovat na večerní obloze (nízko nad jihovýchodním až jižním obzorem).

Fotografie je složena ze snímků 4 sousedních oblastí, pořízených kamerou WFC. Celková rozloha vyfotografované oblasti je větší než 1 čtvereční stupeň (každá má rozměr 33x34 arcmin - obloukových minut). Původní obraz tvoří asi 300 miliónů pixelů, ale jeho velikost musela být upravena vzhledem k možnostem Internetu. Orientace snímku: sever je nahoře, východ vlevo (obrázek „Prázdný“ vesmír v oblasti Deep 3)

„Prázdný“ vesmír v oblasti Deep 3. Credit: ESO

Na části snímku oblasti Deep 3 lze pozorovat nejjasnější galaxii v tomto poli ESO 570-19 (vlevo nahoře) a nejjasnější hvězdu UW Crateris (souhvězdí Pohár). Tento červený obr (vpravo nahoře) je proměnná hvězda a je asi 8krát slabší než hvězdy, které můžeme pozorovat pouhým okem bez dalekohledu. V dolní části snímku je vidět uspořádání galaxií do tvaru „S“. Všechny tyto vesmírné ostrovy jsou přibližně stejně veliké jako naše Mléčná dráha a obsahují miliardy hvězd! (viz. obrázek Galaxie ESO 570-19 a proměnná hvězda Star UW Crateris- Galaxy ESO 570-19 and Variable Star UW Crateris)

Galaxie ESO 570-19 a proměnná hvězda Star UW Crateris (souhvězdí ). Credit: ESO

Detail oblasti Deep 3 ukazuje velkou různorodost tvarů a barev ve vesmíru, které representuje nespočet galaxií na snímku. (obrázek Detail oblasti Deep 3 Field).

Detail oblasti Deep 3 Field. Credit: ESO