Enzymem proti hrozbě yperitu
Skupina brněnských vědců připravila enzym, který rozkládá yperit a podobné látky. Použití takového enzymu pro dekontaminaci je efektivnější než když se yperit odstraňuje jinými známými metodami. Vědci hodlají připravit směs enzymů, která by měla širší uplatnění než jen jednoúčelové odstranění yperitu. Ve hře je příprava prostředků civilní ochrany, které by bylo možno použít při teroristických útocích v metru, letištních halách,…

Yperit, někdy také známý jako hořčičný plyn, je známý více než sto let. Poprvé jej v masivním měřítku použili Němci za první světové války.

Objev enzymu rozkládajícího yperit je z pohledu potřeby se bránit hrozbě teroristických útoků významným počinem. Přestože je yperit znám tak dlouho neexistuje proti němu vhodná protilátka, která by jej dokázala u zasažených lidí neutralizovat.

Hrozba Yperitu ale stále trvá. Irák tuto látku použil v Irácko-Iranské válce.

Yperit je látka, kterou lze v domácích podmínkách jednoduše vyrobit. Také suroviny pro jeho výrobu jsou relativně snadno získatelné. Výrobu zvládne i průměrný chemik.

Tým vědců z Loschmitových laboratoří se nyní uchází o evropský grant na vývoj širokospektrální dekontaminační směsi pro prostředky civilní ochrany.

Dekontaminační směs enzymů, která by byla stále připravena k použití, by měla být například umístěna i v Londýnském metru. Vhodná směs enzymů, které nejsou lidskému zdraví škodlivé, by se takovou široce použitelnou dekontaminační látkou mohla stát.

Podrobnosti se dočtete na stránkách portálu Gate2Biotech v článku Čeští vědci bojují proti terorismu.

Datum: 24.08.2006 19:17