Pilíře stvoření se zhroutily
Prachové sloupy v Orlí mlhovině, které proslavily snímky Hubbleova dalekohledu, dnes už zřejmě neexistují. Podle nových pozorování Spitzerova dalekohledu v jejich těsné blízkosti vybuchla supernova. Destrukci pilířů rázovou vlnou ovšem zaznamenají až naši potomci za tisíc let.

Pilíře stvoření tak jak je v roce 1995 zachytil HST. Nejvyšší z nich (levý) měří na výšku 4 světelné roky. Kredit - NASA, ESA, STScI, J. Hester and P. Scowen (Arizona State University)

Orlí mlhovinu nesoucí také označení M16 nalezneme v souhvězdí Hada. Je od nás vzdálená 7 tisíc světelných roků. Jedná se o oblast s intenzivní tvorbou hvězd, prostoupenou temnými prachovými oblaky. Když se na tuto mlhovinu, která není ve viditelném světle příliš jasná, zaměřil v roce 1995 Hubbleův kosmický dalekohled (HST), objevili vědci na snímcích útvary, které se rázem staly astronomickými ikonami. Tři „sloupy“ tvořené prachem a plynem dostaly název „Pilíře stvoření“, protože v jejich nitru vznikají nové hvězdy.

Na vrcholku jednoho z pilířů lze spatřit jakési výčnělky, ve kterých se rodí nové hvězdy. Každý z nich je velikostí srovnatelný zhruba s naší Sluneční soustavou. Kredit - NASA, ESA, STScI, J. Hester and P. Scowen (Arizona State University)

„Vzpomínám si jak jsem před více než deseti lety spatřil fotografii těchto sloupů a získal inspiraci pro to stát se astronomem,“ vzpomíná Nicolas Flagey (Institut d’Astrophysique Spatiale, Orsay, Francie), který nyní se svými spolupracovníky zjistil, že tyto slavné pilíře jsou už možná minulostí.

Už dříve astronomové věděli, že v této oblasti je minimálně 20 obřích hvězd, které mohou v podstatě kdykoliv explodovat jako supernovy. A předpokládali také, že taková exploze slavné pilíře rozmetá.

Orlí mlhovina v infračerveném záření zachycená Spitzerovým dalekohledem. Pilíře jsou v zelené barvě, jakoby průhledné. Červeně je znázorněn oblak žhavého prachu, ohřátý přicházející rázovou vlnou. Kredit - NASA/JPL-Caltech/ Institut d"Astrophysique Spatiale.

Již před několika lety za pomoci dnes už nefungují evropské kosmické observatoře ISO (Infrared Space Observatory) detekovali vědci neobvyklý oblak žhavého prachu nacházející se v těsné blízkosti pilířů. Ale až teprve lepší rozlišovací schopnosti Spitzerova dalekohledu jim umožnili zjistit, o co se vlastně jedná. Flagey a jeho tým zjistili, že tento prachový oblak je „nažhavený“ výbuchem blízké supernovy. Důkazy pro své tvrzení nalezli v podobnosti s dalšími prachovými oblaky, které lze nalézt v okolí jiných známých pozůstatků supernov. V prachovém oblaku jsou dokonce zaznamenány struktury tvaru obálky, které v něm vymodelovala rázová vlna supernovy.

Stejný snímek s vloženým obrázkem HST. Kredit - NASA/JPL-Caltech/ Institut d"Astrophysique Spatiale.

Rázovou vlnu samu o sobě nevidíme, prozradí ji pouze její interakce s okolním materiálem jako právě v tomto případě. Pilíře zatím její přibližování nijak neovlivnilo - tedy alespoň při pohledu ze Země. Ve skutečnosti byly zborceny už asi před 6 tisíci lety. Vzhledem k vzdálenosti mlhoviny od nás ale ještě minimálně tisíc let potrvá než jejich destrukci zaznamenají i pozemšťané. Na obloze tedy vlastně pozorujeme jakýsi přízrak objektů, které už v reálném světě neexistují. Opět nám to připomíná skutečnost, že pohled do vesmíru je vždy pohledem do minulosti.

K explozi supernovy tedy došlo před 6 až 9 tisíci lety. Astronomové proto začali procházet staré záznamy a chtějí se pokusit nalézt pozorování této výjimečné události. „Zkontrolovali jsme čínské historické záznamy a nalezli zde některé vhodné kandidáty,“ potvrzuje Nicolas Flagey.

Pozemský snímek mlhoviny M16 pořízený na Anglo-Australian observatory. Kredit - AAO, David Malin

Vzhledem k tomu, že se jedná o oblast poměrně hustých oblaků prachu, je ovšem také možné, že exploze proběhla skryta pohledům našich předků.

Zatímco známé snímky HST ukazují pilíře ve viditelném světle, infračervená data Spitzerova dalekohledu umožnila nahlédnout do jejich nitra. Na těchto snímcích se pilíře jeví spíše malé a průhledné. Uvnitř největšího z nich je rovněž viditelná hvězda, která se zde rodí. Rázová vlna supernovy ovšem kokony těchto tvořících se hvězd rozmetá a hvězdy odhalí. Podle Flageyova názoru je v pilířích jen několik málo oblastí, které jsou dostatečně husté na to, aby rázovou vlnu exploze přežily. „Všechny ostatní části se příchodem rázové vlny rozdrobí“, předpokládá vedoucí autor studie. Ovšem i tyto „prachové trosky“ se mohou stát materiálem pro tvorbu dalších nových hvězd.

JPL Press release
NewScientist.com
Space.com

Datum: 24.01.2007 12:18

Jindřich Rácek,2014-07-12 05:37:21

Zdá se, že si nikdo neuvědomil jednu skutečnost: fotografie zachycuje pilíře již v době průchodu rázové vlny. Ta, počítám že ne homogenní a izotropní, zřejmě zahustila rázem určité oblasti pilířů a podpořila, ne-li podnítila vznik hvězd. Možná má i podíl na podivném pučení výhonků s rodícími se hvězdami z masivu pilířů - u pouhého gravitačního shlukování prachu a plynů by zárodky měly být uvnitř v hloubi pilířů.

Dotaz

lesov,2008-02-16 16:41:08

\\"...v jejich těsné blízkosti vybuchla supernova.\\"

Jejich destrukci zjistíme až za 1000 let, znamená to, že prachové sloupy jsou od výbuchu vzdáleny přibližně těch 1000 světelných let a to směrem od výbuchu a pozorovatele neb oblak žhávého prachu se nachází blízko středu celého objektu?

Dotaz 2

lesov,2008-02-16 17:33:18

Taky by mě zajímalo, co bysme viděli s tím nejdokonalejším dalekohledem ve Vesmíru, když, jak se v článku píše: "...pohled do vesmíru je vždy pohledem do minulosti"...?! :o)

:(

Pán Bů,2007-01-29 23:10:28

Mě by jenom zajímalo, proč vědci pátrali ve starých záznamech Číňanů, když explozi bychom teoreticky měli vidět až za onen tisíc let. Nebo mi snad chcete tvrdit, že světlo z exploze supernovy je rychlejší, než normální světlo z "Pilířů stvoření" ? Nějak z toho nejsem moudrý... A domácí kutilové zajisté též.

re

PeS,2007-01-30 21:13:42

Staří číňani jsou asi zajímavé čtení :) Něco na tom asi bude. Jedině snad že by rázové vlně trvalo hodně dlouho než dorazí k pilířům...

Jak prosté...

Jerry,2007-02-02 15:47:00

Je to jednoduché: při pohledu ze Země tam vybuchla v minulosti supernova, dnes vidíme příznaky rázové vlny po tom výbuch a v budoucnu se ta rázová vlna dostane ke zmíněné mlhovině a začne ji likvidovat. Čili výbuch supernovy již viditelný v minulosti byl, jinak bychom dnes neviděli jeho pozůstatky. V pozemském měřítku si to můžete představit jako kdyby klaun hodil po jiném klaunovi vajíčko: jeho ruku opustilo v minulosti, v současnosti letí a v budoucnosti se rozprskne o druhého klauna. Hod vejcem (výbuch) jsme již viděli, momentálně se koukáme na let (rázová vlna) a čekáme až se rozprskne na čele klaunova kolegy (likvidace mlhoviny).

Je to jasnější?