Spitzer ulovil tisíce trpasličích galaxií
Za velmi krátký čas Spitzer „vyhrabal“ více než 1000 dosud neznámých trpasličích galaxií v obří galaktické kupě v souhvězdí Vlasy Bereniky.

Kupa galaxií Coma. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Navzdory svým velmi malým rozměrům hrají trpasličí galaxie velmi důležitou roli ve vývoji vesmíru. Astronomové si myslí, že byly prvními galaxiemi, které se vytvořily a pak se staly stavební kameny pro větší galaxie. Jsou zdaleka nejpočetnějšími galaxiemi v našem vesmíru a jsou důležitými ukazateli velkoškálové struktury vesmíru. Počítačové simulace vývoje vesmíru naznačují, že oblasti vesmíru s vysokou hustotou obřích kup by měly obsahovat podstatně více trpasličích galaxií, než dosud astronomové pozorovali.

Kupa galaxií Coma ve Vlasech Bereniky. Téměř každý objekt na fotografii je galaxie. Kredit: O. Lopez-Cruz (INAOEP) et al., AURA, NOAO, NSF

Tým pod vedením Leigh Jenkins(ové) a Ann Hornschemeier(ové) (obě NASA Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland) použil data z kosmického infračerveného dalekohledu Spitzer (Spitzer Space Telescope) ke studiu kupy galaxií Coma - enormně velkého seskupení galaxií ve vzdálenosti 320 miliónů sv.l. v souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices). Kupa obsahuje stovky již dříve známých galaxií v objemu, jehož průměr je 20 miliónů sv.l.

Pomocí infračervené kamery IRAC (Infrared Array Camera) na Spitzeru pozorovali galaxie v centru galaktické kupy. Zaměřili se i na vzdálenou oblast s cílem porovnat populace galaxií v různých lokalitách, aby viděli variace prostředí ovlivněné vývojem galaxií. Spojili 288 jednotlivých sekvencí (70 až 90 sekund) ze Spitzeru do velké mozaiky pokrývající 1,3 čtverečního stupně oblohy.

Ann E. Hornschemeier (NASA GSFC, Greenbelt, Md). Kredit: Richard Ackley (Penn State University"s Campus)

Tým našel téměř 30 000 objektů, jejichž katalog bude zpřístupněn astronomické veřejnosti. Některé z nich jsou galaxie v kupě Coma, ale astronomové si uvědomili, že velkou část musí tvořit vzdálené galaxie. Byla použita data ze 4m dalekohledu William Herschel (La Palma, Kanárské ostrovy). Člen týmu Bahram Mobasher (Space Telescope Science Institute, in Baltimore, Maryland) měřil vzdálenosti stovek galaxií v těchto polích a odhadoval, kolik z nich patří do kupy Coma.

Spitzer Space Telescope. Kredit: NASA/JPL-Caltech

Překvapením bylo, že většina z nich jsou galaxie Comy. Zdá se, že jejich hmotnost je srovnatelná nebo dokonce menší než Malé Magellanovo mračno (SMC - Small Magellanic Cloud), které je druhým největším souputníkem naší Mléčné dráhy. Podle odhadu Jenkinsové asi 1 200 z 30 000 slabých objekty jsou trpasličí galaxie v Comě, mnohem více než bylo identifikováno v minulosti. Zdá se, že pozorování pokrývají jen část kupy a ve skutečnosti populace trpasličích galaxií má nejméně 4 000 členů.

Spitzer může velmi efektivně prohlížet velkou část oblohy a do větší „hloubky“, dokonce lépe než jsou schopny infračervené kamery, protože obloha v pozadí je až 10 000krát tmavší.

„Se Spitzerovými skvělými schopnostmi jsme najednou schopni objevit tisíce slabých galaxií, které jsme dříve neviděli,“ řekla Jenkins(ová) při presentaci v pondělí 28. května na 210. setkání AAS (American Astronomical Society) v Honolulu (Havaj, 27. – 31. 5. 2007). Objev bude také publikován v Astrophysical Journal.

Souhvězdí Vlasy Bereniky (Coma Berenices) - vlevo od Pastýře (Bootes). Johannes Hevelius: Uranographia (1690).

„Předbíháme dřívější infračervené průzkumy sousedních kup,“ vypočítává Hornschemeier(ová). „Díky Spitzerovi můžeme pozorovat sousední kupy jako Coma do velké hloubky během krátké doby. Celkový pozorovací čas je srovnatelný s několika nocemi na pozemních observatořích.“

Další trpasličí galaxie v Comě mohou být ukryty v datech ze Spitzera, proto je potřeba více dalších pozorování, aby se zjistilo kolik. Hornschemeier(ová) a další astronomové provádí také spektroskopická měření na 6,5m dalekohledu MMT v Arizona a 10m dalekohledu Keck na Havaji, aby zjistili, kolik z těch nejslabších objektů patří ke galaktické kupě Coma.

Datum: 29.05.2007 23:52