Existuje v blízkém vesmíru dvojče Země?
Poskytuje náš nejbližší hvězdný systém Alfa Centauri „přístav“ dvojčeti Země? Počítačové simulace ukázaly, že Země má možná ve vesmíru dvojče, které se nachází v jednom z našich nejbližších hvězdných sousedů a obíhá kolem hvězdy Alfa Centauri B v souhvězdí Kentaura.

Javiera Guedes (UC Santa Cruz)

Postgraduální studentka Javiera Guedes (University of California, Santa Cruz) použila počítačové simulace formování planet k tomu, aby ukázala, že planety podobné Zemi se pravděpodobně vytvořily okolo jedné z hvězd v hvězdném systému Alfa Centauri.

Mléčná dráha a Alfa Centaura. Kredit: NOAA/Notice

Soustava Alfa Centauri je naší nejbližší hvězdnou soustavou (4,35 sv.l.). Tvoří ji tři hvězdy. Nejslabší se nazývá Proxima Centaura (Alfa Centauri C). Její vzdálenost od Země je jen 4,22 sv.l. a tím se stala naší nejbližší hvězdou (latinsky proxima znamená nejbližší).

Jasné hvězdy Alfa Centauri A a B tvoří těsnou dvojhvězdu s oběžnou dobou 80 let, které dělí vzdálenost pouhých 23 AU (jen o něco více než je vzdálenost Uranu od Slunce). Alfa Centauri A, též známá jako Rigil Kentauru – „Kentaurova noha“ (Rigilkent nebo Toliman) je nejjasnější hvězdou souhvězdí Kentaura a je 4. nejjasnější hvězdou na noční obloze. Alfa Centauri A je hvězdou stejného typu jako naše Slunce (1,09 hmotností Slunce, 5 800 K). Oranžová hvězda Alfa Centauri B je menší než naše Slunce (0,9 hmotností Slunce) a chladnější (5 300 K).

Proxima Centaura je červený trpaslík (0,1 hmotností Slunce, 2 700 K), který je od dvojhvězdy Alfa Centauri A a B vzdálen 13 000 AU (0,2 sv.l.). Pokud by obíhal kolem společného těžiště hvězdného systému, doba běhu by byla více než 500 000 let. Spíše se však jedná o svazek společně letící prostorem.

Gregory Laughlin (UC Santa Cruz)

Model Guedesové ukázal, že planety u hvězdy Alfa Centauri B vznikají v tzv. „obyvatelné zóně“ neboli oblasti kolem hvězdy, kde existují přijatelné podmínky pro výskyt kapalné vody na povrchu vzniklých planet.

Model také ukázal, že v případě skutečné existence takových planet, mohli bychom je dalekohledem pozorovat.

Systém Alfa Centauri. Kredit: 1-Meter Schmidt Telescope/ESO

Astronom je již nějakou dobu Alfa Centauri označován za systém, ve kterém se pravděpodobně vytvořily planety. „Myslím, že za poslední desetiletí již máme celou řadu důkazů,“ řekl spoluautor studie Gregory Laughlin (UC Santa Cruz).

Podle Laughlina několik faktorů označuje systém, zvláště Alpha Centauri B, jako přátelský pro tvorbu planety. Obsah prvků těžších než vodík a helium v Alpha Centauri B je vyšší než u našeho Slunce, proto tam musí být dostatek těžšího materiálu, ze kterého se tvoří planety.

Protože planeta leží v trojitém systému, procesy, při nichž vznikají plynní obři o hmotnosti Jupitera a které zodpovídají za většinu doposud nalezených exoplanet, by byly potlačeny. Vypadá to, že systém spíše směřuje k tvorbě planet podobných Zemi – terestrických planet.

Většina z 228 známých exoplanet byla odhalena pomocí Dopplerova posunu světla, které přicházelo z mateřské hvězdy. Touto metodou byla zjištěna i malá zakolísání, která způsobila obíhající planeta gravitačním přitahováním.

Alpha Centauri B je jasná a blízká, proto odhalování nepatrných zakolísání způsobených malou planetou podobnou Zemi, by bylo mnohem snazší. Také její poloha vysoko na jižní obloze znamená, že je pozorovatelná po většinu roku, stejně jako Velký vůz na severní polokouli.

Debra Fischer (San Francisco State University)

Podle Laughlina 5 let pozorování by mělo stačit ke zjištění Zemi podobné planety u Alpha Centauri B. A astronomové by se na ni měli zaměřit. „Jsme přesvědčeni, že s velmi vysokou pravděpodobností by tam planeta mohla být,“ řekl Laughlin.

Další hvězdy jsou považovány za „přístav“ Zemi podobných planet. A astronomové začínají objevovat solární soustavy jako je naše Sluneční soustava.

„Pokud bude taková planeta objevena, mohla by být vypuštěna navrhovaná družice Terrestrial Planet Finder, aby zjistila více informací o tomto světě, např. má-li na povrchu vodu,“ řekl Laughlin.

Spoluautorka studie Debra Fischer (San Francisco State University) intenzivně monitoruje Alfa Centauri A a B 1,5 m dalekohledem na observatoři CTIO (Cerro Tololo Inter-American Observatory) v Chile. Astronomové doufají, že objeví skutečné planety podobné té, kterou „objevili“ při počítačových simulacích.

Studie Guedesové bude publikována v Astrophysical Journal.

Zdroj: Space