Hybridní a elektrická auta jsou příliš „žíznivá“  
Jedna ze zvažovaných variant dalšího vývoje automobilismu spočívá v nahrazení aut se spalovacími motory jejich ekologickými elektrickými následovníky. Podle Američanů získala nyní tato teorie určitou trhlinu – týká se jejich velké potřeby vody.

 


 

Zvětšit obrázek
Elektrická a hybridní vozidla by mohla zvednout spotřebu vody ve Spojených státech. Vědci informují, že tato auta poháněná elektřinou spotřebují třikrát více vody než ta co jezdí na benzín nebo naftu.

Možná že si při placení u benzinového čerpadla taky občas říkáte: „Kdyby to raději jezdilo na vodu.“ Ale ono jako navztek jezdí na benzín nebo naftu a ty jsou stále dražší. „To auto ale chlastá“, říkáváme také, ale ono „jen“ spaluje benzín. Více žíznivá po vodě jsou totiž auta na elektřinu. A to může znamenat vážný problém pro další rozvoj automobilismu nejenom v USA.

 

 

Ekologicky smýšlející řidiči, kteří si první pořídili hybridní vozy nebo elektromobily, možná nejsou tak ekologičtí jak si původně mysleli. Nová studie ukázala, že masivní zavedení hybridních aut a čistokrevných elektromobilů do provozu na americké silnice může ostře zvednout spotřebu vody ve Spojených státech, což by se obzvláště výrazně mohlo projevit zejména ve státech sužovaných suchem. Není divu, že tato práce vznikla na Texaské univerzitě v Austinu, právě Texas je jedním z těch států, kde si vody musejí vážit.

Zvětšit obrázek
Za první elektrické vozítko bývá považován tento kočár z roku 1896. Byl postaven v Británii. Je vybaven dvěma motory na 72 voltů, řízen byl pákami. (Richard A. Wright)

   
 
Carey W. King a Michael E. Webber spočítali a porovnali využití vody při rafinaci ropy a výrobě elektřiny. Vzali do úvahy veškerou její spotřebu a odpad během těchto dvou výrobních procesů. Pak dovedli propočty až do konce – na silnici. A vyšly jim zajímavé výsledky: Studie ukázala, že na každou míli projetou vozidlem poháněným elektřinou je potřeba třikrát více vody. Při jízdě na elektřinu bude náš dopravní prostředek potřebovat více než tři čtvrtiny litru vody na kilometr. Srovnání se spalovacím motorem vychází: 0,76 versus 0,17 – 0,33 litru na km.

 

Zvětšit obrázek
Carey W. King a Michael E. Webber: „Politika strůjců strategií vývoje osobní dopravy úplně přehlíží dopad, který vozový park hybridních a elektrických vozidel může mít na omezené vodní zdroje.“

 

„To neříká nic o tom, že by tento negativní vliv na vodní zdroje činil tyto změny nepřijatelnými,“ dodávají King a Webber. Přesněji řečeno tento nárůst spotřeby vody představuje výrazný potenciální dopad na regionální vodní zdroje a měl by být vzat v úvahu při plánování jejich zapojení do ekonomiky automobilismu.

Podrobný článek o této studii bude zveřejněn v červnovém vydání „Environmental Science & Technology“


Pramen:  American Chemical Society 

 

 

 

 

 

Autor: Ota Beran
Datum: 13.03.2008 14:33
Tisk článku

Maturitní otázky - ekologie - Mudrych Karel, Mudrychová Jitka
 
 
cena původní: 129 Kč
cena: 108 Kč
Maturitní otázky - ekologie
Mudrych Karel, Mudrychová Jitka

Diskuze:

Hovadina

Honza,2008-03-17 04:44:20

Takže spalovací motor spotřebuje na 1 km 0.33 litru vody. To bych každých 100 km musel někam do auta nalít 30 litrů vody. A já blbec jsem to nikdy neudělal. Jak je možný, že to moje auto jezdí.

Odpovědět


Problém...

Erika,2008-03-17 09:03:19

...je asi ve výkladu. V článku je psáno, že byla porovnána spotřeba vody při výrobě pohonné "látky" (elektřiny x benzínu) a z toho vyšlo, že (na výrobu paliva) pro ujetí jednoho kilometru je potřeba "x" litrů vody. Nikoliv, že se musí někam dolívat.

Odpovědět


Soudě podle kvality otázky a času napsání

Dane,2008-03-17 18:55:57

jsem došel k závěru, že pisatel celou noc něco někam doléval, ale voda to nebyla, spíš vodka. Inu "adná búkva i kakája ráznica" jak říkali naši bývalí bratři z matičky Rusi.

Odpovědět

Voda se vrátí

Couba,2008-03-15 08:47:40

Nevím kolik vody je potřeba pro výrobu vodíku, ale vodíkové palivové články při spalování vytvářejí zase.. vodu. Vodu. která se vypaří do ovzduší.
V tomhle článku mi chybělo, jaké má trojnásobná spotřeba vody na výrobu vodíku dopady na životní prostředí. Myslím si osobně, že jen ty pozitivní :). Což se nedá říct o ropném hnusu.

Odpovědět

Jiná alternativa

Hm,2008-03-14 16:46:02

Tohle také spotřebuje hodně vody?

www.autonavzduch.cz

Proč se pořád jen uvažuje o elektromobilech nebo autech na vodík, když se ví, jak obtížná je distribuce jejich paliva.

Odpovědět


Re: Jiná alternativa

edison,2008-03-15 11:53:59

Auto na vzduch se dobíjí také elektricky, takže spotřebě vody na výrobu elektřiny se nevyhne. Navíc účinnost procesu komprese-skladování-expanze je max 50 %, takže auto na vzduch spotřebuje vlastně víc vody než čistokrevnej elektromobil.

Odpovědět


Drobná vada na kráse

Vojta49,2008-03-15 15:16:23

Ač se MDI pokouší o tento vůz už od roku 1991, zatím jejich prototyp ujede na těch 300 kubíků vzduchu SOTVA 7 KM. Odborníci tvrdí, že 10 km je hranice snů?!?

Odpovědět


to Edison

Mirek,2008-03-15 17:52:53

Účinnost procesu stlačování a skladování je mnohem nižší,než udávaných 50%.80% energie se mění na teplo a musí se odvětrat.Její využití by mohlo účinnost zvýši,ale co nárůst ceny zařízení?

Odpovědět


pro Hm

Mirek,2008-03-15 18:01:11

Jen nechápu,proč se pokoušejí o klasícký motor s písty a ojnicí.Lepší by byl rozhodně rotační píst(jako Wankel,lamelové kompresory).Jenže tak podobně už pár desítek let pracuje třeba ruční pneu nářadí :-).Dobrý způsob ,jak mít šikovné zaměstnání ve vývoji na desítky let.

Odpovědět


mirkovi

Daniel,2008-03-17 09:52:04

Rotační píst ne, to by to neujelo ani těch 7 km.

Odpovědět

spatny pristup

Mti.,2008-03-14 14:24:24

neni problem na co jezdi auto - problem je to auto. Dokud nebude primarne uprednostnena zeleznice, pak autobus a auto jen nouzove, tak to bude porad stejne.

Odpovědět


lobbizmus

Martin,2008-03-14 15:04:16

Ale to by najskôr niekto musel byť schopný odstaviť automobilovú a ropnú lobby.

Odpovědět


A jak?

Aleš Procháska,2008-03-14 15:08:11

Jenže to by musel "někdo" zařídit, aby železnice byla levnější než auta (včetně skrytých a souvisejících nákladů, státních dotací apod.). Pak už se nemusí nic upřednostňovat, pak už to půjde samo. Zatím je to problém když třeba ČD požadují jen na dotacích 63 kč/km osobního vlaku, zatímco autobus stojí 25 kč/km. Bližší čísla nemám, tohle je z novin.

Odpovědět


Železnice

karpinus,2008-03-14 15:57:29

Kdo jednou jedinkrát zkusil posílat vagon zboží železnicí, už to neudělá, pokud to není smrtelně nutné. Obstrukce, zdržování, neochota, neuvěřitelné papírování - ty peníze, co to stojí, jsou pak hřebíčkem do rakve odesílatele. Železničáři jsou spokojený, že maj od státu svý jistý, tak co by se starali o lepší a levnější služby.

Odpovědět

proc hybridni auta?

Filip,2008-03-14 10:20:50

Muze mi prosim nekdo vysvetlit, jak se vyse zmineny vypocet tyka hybridnich automobilu? Podle mne vubec nijak. Jinak, ze elektromobily nemaji prilis nadejnou budoucnost nepochybuji. Jedine, ze by byl udelan zasadni pokrok v technologii akumulatoru. Za soucasnych technologii nemaji na vetsi rozsireni prilis sanci.
Jinak podobne vyzkumy mne vetsinou pouze pobavi. Autori si predem urci, co ma vyjit a tomu pak prizpusobi parametry, ktere vezmou v uvahu.

Odpovědět


Re: proc hybridni auta?

edison,2008-03-15 11:59:39

Protože do ČR ještě neproniklo, že za velkou louží se v poslední době pod pojmem hybrid hovoří spíše o plug-in hybridech. To jsou hybridní auta, která navíc můžete nabíjet ze zásuvky. Obecně se právě plug-in hybridy jeví jako nejsnažší cesta přechodu od klasických aut k elektrickým. Prostě můžete tankovat i dobíjet, podle toho, na co máte zrovna náladu.

Odpovědět


ten hybrid je nesmysl

Jakub,2008-03-16 01:59:46

U hybridu je to zcela zavadejici, elektrinu ze site vetsina nijak nevyuziva. Ziju v USA a kdo muze, ten si kupuje hybridni vuz (benzin je uz 3$ za galon a Prius co v CR prodavaji za 800k je v USA za 24k). Starsi modely byvaji obycejne, tj. maji klasicky spalovaci motor a k tomu relativne maly akumulator (v porovnani s elektromobilem), ktere se dobiji rekuperaci behem brzdeni vozu. Nasledne elektromotor pomaha pri akceleraci vozu. Ciste na baterii lze ujet podle zpusobu jizdy cca 20-30 mil. Toho vyuzivaji novejsi "plug-in" modely, kde muzete akumulatory po prijezdu do garaze nabit. A kdyz pracujete ne dale nez par mil od domova, tak na cesty do prace a zpet, na nakupy apod. vubec nemusite pouzivat spalovaci motor. Jinak nove technologie baterii prinaseji uz tak vysokou hustotu energie, ze se skutecny elektromobil stava realitou - viz "Volt" ktery bude do seriove vyroby zaveden v r. 2010.

Odpovědět


Hybridy patří k eletromobilům taky...

JirkaF,2008-03-17 09:57:07

V Americe jsou to dnes už většinou "plug in" hybridy, které se prostě doma nebo v práci zapnou do zásuvky, a kdo to nemá do práce a na nákup moc daleko, tak jezdí většinou jen na elektřinu...

Odpovědět

ma to trhlinu

jozo,2008-03-14 09:40:28

Preco sa stracaju udroje pitnej vody ? no preto ze nam tu jazdia auta na benzin/naftu a posobia tak na klimu a oteplovanie. Jak moze niekto povedat ze ako auta potrebuju moc vody ked ne-eko mozu vo velkej miere zato ze nam miznu zdroje pitnej vody. Normalne ma vytacaju s tymi zavermi.

Odpovědět

Zelenecké zázraky

J.K.,2008-03-14 09:34:28

Pobavily mě ukřivděné zelenecké výroky v diskusi. Pánům spasitelům se nelíbí, že jejich bůžci nejsou neomylní?
Vždyť je přece povinností celé vědy, obhajovat první blbost, která někoho v cestě ke korytu napadla (hybridní auto). A děti jejich bohatých zaváděčů polezou do koryt skrze jejich odstaňování.

Odpovědět

auto na vzduch

Kája,2008-03-14 09:31:55

no, mě by do města stačil vozítko, co má motor na vzduch. Nemusím vozit baterie nebo vyrábět pracně vodík. Do města stačí 50 km/h, nepotřebuji aby to jelo 250. Takže se zmenší následky nehod. Při čerpání stlačeného vzduchu je potřeba pochopitelně elektřina, ale nač máme ty jaderky... navíc vypouští "emise" čistého vzduchu.

http://www.21stoleti.cz/view.php?cisloclanku=2005052028

http://magazin.auto.cz/tema/auto-na-vzduch-je-to-budoucnost-automobilu.html

Odpovědět


Taky si myslím....

Ccecil,2008-03-14 11:25:02

Taky si myslím, že je to dobrý nápad. Průšvih je, že ta technologie má ještě poměrně dost much. Třeba v zimě to jezdí opravdu, ale opravdu mizerně.

Odpovědět


Voda v Jaderkach.

Jirka,2008-03-14 12:12:21

V Temeline se 2/3 jeho vykonu musi "odchladit" a to se deje za soucasne nemale spotrebe vody.

Odpovědět


Temelín

karpinus,2008-03-14 15:51:33

Proto stojí u Vltavy. A že vodu vypaří do vzduchu ? Pánbu zaplať ! Aspoň trochu se jí v té vysušené krajině dostane do vzduchu ! Na co by byla dobrá, když odteče pryč ?

Odpovědět


stlačený vzduch?

Mirek,2008-03-15 17:43:38

Máte představu,s jakou účinností pracují kompresory? Tak tento typ pohonu rychle zapomeňte.To by musela el. energie pro jejich pohon stát tak setinu dnešní ceny.Pohon se uživá tam,kde by použití el. nebo spal. motoru bylo nebezpečné(doly,..)

Odpovědět

Demagogie

Petr,2008-03-14 03:39:44

Typická demagogie, 2 vědci, které zaplatil nejspíše OPEC, a jejich výpočet na objednávku. Jestli někdo viděl dokument \\"Who killed electric car\\", ví o čem mluvím. Podobnými články se tenkrát hemžily noviny také, jen aby si lidi nemuseli kupovat tu zatracenou električku...

Odpovědět


V Texasu asi těžko OPEC.

Jaruna,2008-03-14 09:35:39

To spíš J. R. "Džejár" Ewing. To je ten správný padouch.

Odpovědět

A s ropou problem nemaji?

Karel,2008-03-13 16:04:31

Rekl bych ze vetsina americkych (i jinych) statu ma podstatne mene vydatna naleziste ropy nez naleziste vody, presto se v nich v klidu na benzin jezdi, cim to asi bude ze to funguje?

Odpovědět


V Texasu ale mají problém spíš s vodou,

Hynek,2008-03-25 21:52:07

než s ropou!

Odpovědět

Výzkim za fšecky prachy

Hezi,2008-03-13 15:49:32

Ano při výrobě elektříny je potřeba voda, ta se odpaří přitom jak ochlazuje médium,co se vrací do elektrárny..
Takže můžeme spalovat ropu, nebo odpařovat vodu, která nám pak spadne zpátky.
A jaké je řešení téhle "veliké krize"? no, jsou valstně dvě: 1) nestavit elektrárny, tam kde není voda :).
2) nedávat granty takovým šumařům :D.
Jo, a to že mluví o hybridních a elektrických vozidlech, ačkoli údaje platí jen pro elektromobily je vyloženě podpásovka hlavně pro Toyotu.

Odpovědět


Protože znáš jediný hybridní auto Prius,

nancy,2008-03-25 21:57:46

Tak to je podpásovka pro Toyotu? Proč ne pro Hondu, nebo Lexus?

Odpovědět

Málo vody ?

karpinus,2008-03-13 14:52:20

To si autor představuje, že každý majitel elektromobilu bude mít u domu malou elektrárnu, a že " ve státech sužovaných suchem" mu nebude fungovat ? Nedá se náhodou elektřina přivést od pobřeží moře, kde může být několik jaderných elektráren ? ( A ještě si tím pomůžeme proti zvyšující se hladině moří ...)

Odpovědět


Asi je potřeba se podívat, kde to vzniklo!

Duke,2008-03-13 22:14:31

Na univerzitě v Austinu v Texasu. A právě Texas je stát, kde mají obrazně řečeno víc té ropy (a rafinerií) než vody. Takže je asi třeba to brát jako otázku, co by se stalo, kdyby se v Texas vydal cestou Kalifornie. Je to takové malování bubáků na zeď, i když to není tak docela plácnutí do vody.

Odpovědět


RE: podivný výzkum

Na oslu je pěkně,2008-03-15 10:33:45

Souhlas s kritickými hlasy. Na oslu bývají pěkné články, ale tento výzkum se mi jeví jako rozvíjení neživotaschopné myšlenky. Například kolik procent z celkové vyrobené neregie by padlo na auta, kdyby jezdila všechna na el.? A kolik vlastně dělá spotřeba elektromobilu? Kolik v budoucnosti? Elektrárny se staví, kde je voda, přenos na velké vzdálenosti...

Problém je spíš abychom nejezdili tolik auty ale využili třeba MHD a pokusili si najít práci u bydliště (nebo bydliště u práce)...

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni




Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace