Jsou hybridy ekologické?  
Toyota Prius se i u nás stala synonymem úsporného auta s příznivým vlivem na životní prostředí. Ale je tomu skutečně tak?


 

Toyota Prius se stala nejznámějším vozem pro ty, kteří přikládají takový význam životnímu prostředí, že jsou ochotni si o dost připlatit, aby svému okolí demonstrovali, jak moc jsou „ekologičtí“. Naneštěstí pro ně, jejich ikona a „nejzelenější auto“ je zdrojem jednoho z nejhorších znečištění v Severní Americe. Na jeden Prius se spotřebuje více energie než na Hummer.
Dříve než se probereme podsvětím hybridů, musíte nejdřív pochopit, jak hybridy fungují. Proto použijeme, nejen na severoamerickém trhu, nejpopulárnějšího představitele Toyotu Prius.

Toyota Prius – kombinovaná spotřeba 4,3 l/100km. Cena na českém trhu 739 900 - 899 900 Kč

 

Prius má dva motory: Zážehovou čtyřválcovou šestnáctiventilovou "patnáctistovku" s výkonem 57 kW (5000 ot./min) a točivým momentem 115 N.m. Na více než 1300 kg hmotnosti vozidla by to nebylo nic světoborného, proto spalovacímu motoru tu a tam pomáhá elektromotor, který má maximální výkon 50 kW (1200-1540 ot./min) a hlavně maximální točivý moment 400 N.m, jež je dostupný hned od nuly do cca 1 200 ot/min.
Jde tedy o hybridní pohon, který umožňuje řidičovi volit mezi třemi jízdní režimy – jízdu pouze na spalovací motor, kombinaci obou motorů nebo pohon pouze elektromotorem. Nikl-kadmiové baterie ale nemají takovou kapacitu, aby poslední režim mohl být dlouhodobější. Pokud pojedete pouze na baterii, vybije se za chvíli. V běžném jízdním režimu se ale baterie skoro pořád dobíjí. Kapacita baterie se tak nikdy nedostane na nulu, protože ustavičné dobíjení zajišťuje stav, kdy má baterie v zásobě dost velkou zásobu energie. Je totiž dobíjena nejen rekuperací při brždění ale i při ustálené rychlosti jízdy generátorem poháněným spalovacím motorem. Vypadá to jako energeticky velmi účinný a sofistikovaný systém a vozidlo stavěné na ochranu životního prostředí, že?

Zvětšit obrázek
Nová Škoda Fabia – kombinovaná spotřeba 4,6 l/100 km. Cena na českém trhu: 377 900 -446 900 Kč

Udávaná spotřeba paliva ve městě 5 litrů a mimo město 4,2 a kombinovaná 4,3 l na 100 km je sice moc lákavá, ale opravdu je o tolik ekologičtější? Podobné spotřebě se přece blíží i některá auta, která kvůli tomu ještě nemusí být hybridy. Nová škoda Fabia, abych uvedl příklad nám všem známý, má spotřebu 5,7 l ve městě, 4,0 mimo město a kombinovanou 4,6 l/100 km. A stojí polovinu toho co Prius. Už slyším, jak mě diskutující chtějí lynčovat za to, že srovnávám nesrovnatelné. Ale opravdu je tak tomu i z hlediska ekologie? 
 

Zvětšit obrázek
Niklová hlušina v okolí Sudbury vytváří neutěšenou „krajinu“ podobnou té měsíční. Na míle daleko není žádný viditelný život.(Foto: Edward Burtynsky)



Výroba jedné Toyoty Prius způsobuje mnohem větší škody na životním prostředí než Hummeru, který vydrží v provozu třikrát déle než Prius. Nevěříte?
Jak již bylo zmíněno, Prius je částečně poháněn baterií, která obsahuje nikl. Niklová ruda je těžena a zpracovávána v továrně Sudbury v kanadském Ontariu. Tento závod už způsobil okolnímu životnímu prostředí tolik škody, že „mrtvou zónu“ v okolí závodu využívala například i NASA k testování měsíčních vozidel. Oblast kolem závodu je na míle prosta jakéhokoliv života.
  

Tento provoz je zdrojem veškerého niklu v bateriích Priusu a Toyota ho kupuje tisíce tun ročně. Ve spojení s továrnou, která šíří oxid siřičitý přes celé severní Ontario, se tato oblast stávala noční můrou každého enviromentalisty.
 

I u nás v Čechách si působení kyselých dešťů na přírodu dovedeme dost dobře představit, stačí si vzpomenout na to, jak dopadly krušnohorské lesy…

Zvětšit obrázek
Poetický západ slunce se závojem oranžového kouře z komínu Superstack továrny v Sudbury.

Zatím vše co bylo popisováno je dostatečně zlé samo o sobě, ovšem, cesta výroby nikl-kadmiových baterií tu nekončí. Nikl produkovaný v tomto katastrofálním provozu je posílán velkými a těžkými kontejnerovými loďmi do největší niklové rafinérie v Evropě. Odtud vyčištěný nikl putuje do Číny, kde se vyrábí „niklová pěna“. Ta odtud zas jede do Japonska, kde se konečně zkompletují baterie a posílají se do Spojených států, čímž je ukončena cesta kolem světa potřebná k výrobě baterie do Priusu. Nezní to stále méně a méně jako povídání o ekologickém vozidle, ale naopak spíš jako fraška?

 

 

Když spojíte dohromady veškerou energii, která je potřeba k výrobě a pohonu Toyoty Prius, tak tento „vlajkový vůz ekologistů“ spotřebuje téměř o 50 procent více energie než Hummer.

Nyní to hlavní
Podle studie od CNW Marketing nazývané “Dust to Dust” (česky bychom asi řekli "z prachu v prach" znamenající celý koloběh od těžby surovin, jejich zpracování, výrobu, použití až po recyklaci nebo likvidaci) se započítává celková energie všeho, co je použito: elektřiny, paliva, dopravy, materiálů (kov, plast atd.) a stovek dalších faktorů a počítá se její cena na jednu míli očekávané životnosti vozidla. Náklady Priusu jsou v průměru 3,25 USD na míli ujetou během jeho životnosti, kdy 100 tisíc mil je očekávanou životnost hybridu, zatímco Hummer se dostane na náklady 1,95 USD na míli, při uvedené očekávané životnosti 300 tisíc mil. To znamená, že Hummer vydrží třikrát déle než Prius a spotřebuje k tomu méně energie.
 

Rada je jednoduchá, pokud jste skutečným enviromentalistou – zbavte se Priusu a kupte si něco jiného. A pokud chcete přesto zůstat věrný značce kupte si třeba Toyotu Scion xB, které má náklady pouhých 0,48 USD na míli.

 

Zdroje: Central Connecticut State University, Toyota.cz, Škoda auto

 

 


 

Autor: Ota Beran
Datum: 20.04.2008 05:24
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce







Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz