Příbuznost ptáků s dinosaury zřejmě potvrzena
Tentokrát na molekulární úrovni.

Zbytky tkáně si uchovaly pružnost a vrací se po natažení zpět do původního tvaru. Padlo tak dogma, že měkké tkáně se nemohou uchovat déle než 100 000 let.

Mary Schweitzerová, americká bioložka z North Carolina State University, analyzovala hmotu, která zůstává po odleptání minerálů z fosilizované kosti. Našla v ní krátké úlomky molekul kolagenu. Tato bílkovina tvoří základní nosnou konstrukci, na níž se v těle živočichů věší buňky.

Paleogenetika je relativně nový biologický obor, jehož vznik umožnil až vývoj biologických laboratorních technologií. Ještě v roce 2000 by nikdo ani ve snu nepomyslel na to, že bychom o pouhých 8 let později mohli zkoumat proteiny Tyrannosaura!

Přes vlnu skepticismu, která se kolem týmu Dr. Schweitzerové a jejích kolegů zákonitě vynořila, je zřejmé, že stojíme na prahu nové éry paleontologie – totiž "molekulární" éry, kterou nepřímo předpovídal již pan Ing. Jaroslav Mareš v knize Záhada dinosaurů z roku 1993.

Vloni se jako blesk objevila v médiích zpráva o izolování měkkých tkání z kostí populárního teropodního dinosaura druhu Tyrannosaurus rex, starého asi 68 milionů let (více viz příslušný článek). Nyní šli odpovědní vědci ještě dál a prohlásili, že se jim podařilo extrahovat původní proteiny, které vzápětí porovnali s proteiny 21 recentních živočichů.

Největší afinita malého vzorku sekvencí pak byla s proteiny dnešních ptáků, což podle autorů jasně dokazuje dlouho postulovanou příbuznost druhohorních neptačích dinosaurů se zástupci recentního ptactva,  přinejmenším testovanými rody Gallus a Struthio (kura a pštrosa). Ve studii, jejímž autorem je Chris Organ z Harvardské univerzity a spoluautorem John Asara z Harvard Medical School, je srovnávána také proteinová sekvence mastodonta, starého 160 000 až 600 000 let.

Měkké tkáně dochované ve fosíliích tyranosaura podle paleogenetiků sdílejí podobnou stavbu (složení proteinů) jako má dnes žijící drůbež, nebo pštrosi případně jako poněkud vzdálenější aligátoři. Mastodont, vyhynulý chobotnatec, má zase stavbu proteinů podobnou se slony (Kredit: Zina Deretsky, National Science Foundation).

Podle autorů studie je zřejmé, že nové metody mohou do budoucna změnit celou podobu taxonomické diagnostiky, dosud založené na sledování morfologických znaků na kostrách. Pokud by prý do budoucna bylo možné izolovat proteiny více druhů dinosaurů, bylo by možné s velkou mírou přesnosti stanovit stupeň příbuznosti a pozměnit tak celá evoluční schémata a kladogramy.

Chris Organ

Je však třeba poznamenat, že velká část vědecké veřejnosti zůstává k těmto vývodům stále skeptická. Běžným argumentem kritiků je poukazování na nemožnost zachování proteinů po tak dlouhou dobu ve fosilním stavu, stejně jako pravděpodobnost kontaminace zkoumaného materiálu formou recentní DNA.

National Georaphic

Harvard Science

ScienceDaily

Datum: 27.04.2008 13:34

Záhada deinocheira rozluštěna!     Autor: Vladimír Socha (17.11.2013)
Sauroposeidon     Autor: Vladimír Socha (10.01.2012)
Potápěči mezi rohatými dinosaury     Autor: Vladimír Socha (19.09.2011)
Historie strašného drápu     Autor: Vladimír Socha (08.08.2011)
Seismosaurus – největší dinosaurus všech dob?     Autor: Vladimír Socha (19.04.2011)

Jen jestli to opravdu není jinak

Karel Vostal,2008-05-04 17:31:49

Vědci se rozplývají nad tím, že měkké tkáně vydržely milióny let. Kam se poděla Occamova břitva, kterou se věda tak holedbá? Není jednodušší vysvětlení opravdu to, že dinosauři tu žili jen před několika tisíci let, jak o tom píše Zillmer a jiní? To, že datovací metody nejsou spolehlivé, je pravda. Nehodlám tu polemizovat o stáří jakéhosi kladívka, ale všechna ta "fakta" o miliónech a miliónech let nejsou nic než teorie. Nedávno jsem četl teorii, že evoluce možná probíhá mnohem kratší dobu a je spouštěna jakousi podvědomou inteligencí (moje označení), kterou má každý organismus v sobě. Nejsem kreacionista, jen slepě nevěřím Darwinově teorii a poslouchám i jiné názory než ty, které jsem se učil ve škole.

dôkazy

Martin,2008-05-04 21:14:26

V takom prípade treba predložiť dôveryhodné dôkazy, ale také, aby do seba pekne logicky zapadali a všetko ukázali v jednoznačných súvislostiach.

Dejme tomu

Karel Vostal,2008-05-04 23:26:21

To, že do sebe něco pěkně logicky zapadá, ještě neznamená, že je to pravda. Ale víceméně s tebou souhlasím. Problém tkví v tom, že v síle argumentů jsou stará i mladá teorie přibližně na stejné úrovni, ale ta první je předkládána jako fakt.

Rozumný Občan,2008-05-05 17:12:41

Taky může být důkazů mnohem víc než se zdá. Protože pokud někdo přišel na metodu určování stáří, ze který by ale vycházel mnohem kratší čas, tak jí zahodil jako nefunkční.

ajaj, tady to intelektuálně jiskří

ad,2008-05-05 20:40:22

takhle se asi rodí vědecká revoluce, no jsem hrdý, že jsem při tom

ad

Rozumný Občan,2008-05-05 21:19:18

To nesmíte brát tak vážně.:)

alebo to bolo tak, ze

poleno,2008-05-04 15:18:16

dinosaury vobec nezili tak davno ale len nedávno a vsetko je to inak.. datovacie metody su tak nespolahlive ze nic nie je iste. kuk na Ing.Hans Joachim Zillmer

a možná jednou zjistíte

ad,2008-05-05 20:38:37

že vy jste vlastně vůbec nežil.

Pán Bů,2008-05-01 09:54:31

Když už jsme u těch českých názvů dinosaurů, já bych celý ten kmen nebo řád přeložil ne jako hrůzoještěři ale daleko výstižnějším a vědečtějším pojmem hroznoplazi, nebo strašještěři. Tyranosaurus rex by pak mohl být ještěropadoušec královský, lze též použít plazoukrutec korunovaný. Pak tu máme stegosaura, to by mohl být střešňovec trnitý, ceratosaurus by byl rohonosec, triceratops zase třirohatoobličejovec, carnotaurus je snadný, to by byl býkoplaz, iguanodon leguánozubec a nakonec třeba mamut by se mohl zanést do análů jako slon chlupatý. Mně osobně by se to líbilo. Prosím, pokud má někdo kontakt na pána, co to dělá (překládá latinské názvosloví do češtiny), tak já bych mu zavolal a pak bychom sedli do hospody a přejmenovali pár dinosaurů. Ať žije pištec netušený.

Rozumný Občan,2008-05-02 01:39:09

Co třeba dinosaurus = praještěr, triceratops = trojrožec. Dál mě momentálně nic nenapadá něco by se určitě vymyslelo. Přece neni nutný, aby byl český název blízký tomu latinskému a vymýšlet kvůli tomu nějaké češtinářské zrůdy.

Rozumný Občan,2008-05-02 01:42:10

Nebo vlastně řeckýmu.

drzim palce

mikjs,2008-05-03 22:08:43

vyborne preklady - jen tak dal - aby se aspon neco ujalo

Vy chytráci :-)

kalmar,2008-07-07 18:34:48

Vy chytráci, vždyť český název pro dinosaury existuje! Jsou to veleještěři. A pro rodové názvy veleještěrů (není to zas tak hrozné, ne?) by se něco vymyslet mohlo, není-liž pravda. V jedne postarší učebnici biologie je Triceratops přeložený jako třírožec, ale jak vidno, moc se to neujalo (stejně jako název jednorožec pro narvala).
Přidávám další návrhy:
- Brontosaurus = bouřiještěr
- Brontotherium = bouřibestie

recentní

con,2008-04-27 22:43:50

Je opravdu nutné používat takovéhle anglikanismy? Jinak se mi článek líbil.

ano je.

Realista,2008-04-28 00:53:17

Pro stare samozrejme neni. Pro mlade to vhodne je. Z hlediska demografickeho vyvoje je co nejrychlejsi prechod na anglictinu pro mlade lidi to nejlepsi, co je muze potkat.

Co?

Martin,2008-04-28 08:02:12

Sem si myslel, ze "recentni" je z latiny. Navic zrovna v paleontologii se "recentni" pouziva bezne a ode davna.

Realista

Rozumný Občan,2008-04-28 11:51:39

Nevim proč, kdo potřebuje nebo chce, jazyk se naučí. Stejně za pár století angličtina zmizí a nahradí jí španělština, anglicky mluvící inteligence už na tom nějakou dobu usilovně pracuje. :)

Realista

Rozumný Občan,2008-04-28 11:53:53

Ještě taková poznámka, vy se jazyk anučit nechcete ale chybí vám. Proto tady brečíte, nepletu se?

I tak

Piitr,2008-04-28 12:54:11

Ja teda necitim, ze bych mel problem s anglictinou. Kdyz slovicko neznam, tak si ho najdu. Presto mi anglictina v ceskem textu vadi. Az budu chtit cist v anglictine, tak si prectu anglicky clanek. V ceskem clanku bych cekal cestinu. Samozrejme u odborneho clanku je situace trochu jina, jen reaguji na nazor, ze komu se anglictina nelibi, je zrejme neschopne hovado.

Pán Bů,2008-04-28 13:04:37

No a co třeba houby? Teď si představte, že by se v článcích objevilo místo slova houba slovo mašrum! Leckoho by to mohlo zmást na tolik, že by si v duchu mohl odpovědět, "no, jo, proboha, nemám!" A honem by běžel do nejbližší večerky. Nárůst alkoholiků je pak nepředvídatelný a vinu nese pochopitelně autor článku s anglikanismy. Bacha na to! Jo, a mám taky titul! To jeno abyste si nemysleli, že jsem nějaký blbec nebo tak podobně.

Anglikanismy jako je např. recentní :)

Utahraptor,2008-04-28 13:08:23

Ne, žádné taková anglikanismy jako je recentní není nutné používat. Také bychom měli říkat staroživočichozpyt, starovlohozpyt a strachoještěři :)

A nezapomínat

Bikkhu,2008-04-28 14:41:30

na velmi oblíbenou čistonosoplenu!

Pane Bů

Duke,2008-04-28 15:16:52

Blbců s tituly znám víc než dost. Titul není zárukou, že dotyčný není blbec!

piitr

Rozumný Občan,2008-04-29 02:26:40

Špatně jste pochopil, myslel jsem to naopak. Realista podporuje vkládání anglických slov do češtiny a já ho kritizoval. Takže máme v podstatě stejný názor.

Pro Rozumneho Obcana

Piitr,2008-04-29 11:13:37

Aha, jasne. Tak to jsem sorry.

Ale no tak

Martin,2008-04-30 08:12:34

Když už tak hezky česky "jsem sorráč".

Jirka,2008-04-30 09:16:44

Pojem "recentní" se v odborné literatuře běžně používá, pochází - mám dojem - z latiny. Angličtina v tomto případě někdy užívá pojmu "extant". Třeba ve větách typu "Fossil species and its extant relative..."
Český ekvivalent "současný" by byl v tomto případě zřejmě poněkud zavádějící.

Pana Bů zatím promoce teprve čeká, asi někdy příští měsíc, řekl bych. Zato má ovšem nepochybně rum :-)

Pro Utahraptor a Jirka

pk,2008-04-30 13:29:19

Chápu, že v odborné veřejnosti existují termíny, které se zde běžně používají. Proto prosím, aby odborníci psali své články jen pro sebe a neotravovali laickou veřejnost. Pokud chce někdo napsat článek pro laiky, je dle mne normální, že tam kde existuje zcela běžné české slovo, tak ho použiji.
Utahraptorovi doporučuji, aby u lékaře nehovořil o nemocech v českých termínech, ale používal jejich "běžné" latiské názvy, aby nevypadal jako blbec. Možná bude léčen lépe.
Jinak nevím, co je na termínu "současný" nebo "současně žijící" tak zavádějícího. Já také nehovořím v termínech "reactor trip", když mluvím s laikem, ale mohu jej bez problémů použít při diskuzi s člověkem z Temelína. (pro laiky: rector trip, není "výlet reaktoru" ale "odstavení reaktoru", což může pro Jirku být "poněkud zavádějící", ale je to hold český termín pro tento odbornou veřejností známý anglický pojem).

Jirka

Rozumný Občan,2008-04-30 16:36:41

V tomto případě je tedy zavádějící slovíčko recentní. Myslel jsem že tím autor chce říct dnes žíjící.

Lednice

Tereza Lovnikova,2008-05-01 03:06:12

Je mi líto všech, kterí jsou v diskusi schopni zplodit akorát litanie na téma, zda je vhodné nebo nevhodné použít anglický termín původem z latiny... Holt vyhmátli podstatu článku :)

Pro pana pk z Temelína

Utahraptor,2008-05-02 12:28:01

Laická veřejnost čte AHA a Blesk, nikoliv Osla :))

nejhori comuze potkat

mikjs,2008-05-03 22:14:07

mladou i starou generaci je prechod na anglictinu (spanelstinu, cinstinu, ..) protoze strati originalitu mysleni v mensinovem jazyce - a s kazdym stracenym jazykem klesa kulturni vyspelost lidtva jako celku -to uz sme mohli radeji mluvit rusky - to je spon trochu zvukomalebny jazyk

Pro Utahraptor

PK,2008-05-05 09:05:45

PK není z Temelína a pokud je někdo odborník na energetiku je možná laik na biologii a podobně, i když nečte Blesk. Děkuji, že jsi mne pasoval na odborníka na vše, protože čte tyto články. Ale já opravdu nemohu s lékaři mluvit jejich odbornou latinou jako ty, protože ji neznám.
Pak jsem měl dojem, že odborníci píší své články také pro druhé nespecialisty, aby se s jejich objevy seznámila šikoká veřejnost. Pokud tedy ty na to máš jiný názor, nebudu už asi komunikovat s laiky, abych nedeklasoval vědu.

con, PK, atd.

Jirka,2008-05-05 16:39:24

V dobách předinternetových existoval v téměř každé české rodině výtisk knihy, zvané "Slovník cizích slov". Ani dnes neškodí občas doň nahlédnout, třeba pokud vás zajímá význam slova "recentní". Je to rychlejší a užitečnější, než vyplodit na to téma diskusi o 20 příspěvcích.

Jirko

Rozumný Občan,2008-05-05 17:14:18

Já ymslim že je spíš problém v tom, že si lidi vybaví slovo "recent" apo slovíku nesáhnou.

to Jirka

pk,2008-05-06 10:04:43

Děkuji za radu, nějak recentní chápu jako nedávný nebo z poslední doby. Pokud nemám pravdu, budu doma číst články se slovníkem a tobě doporučuji si v něm najít "reactor trip" nebo "alarm list". Napiš mi, co ti ten slovník poradil. Jsou to totiž velice běžné technické termíny.

Tak schválně, co říká slovník:

Rozumný Občan,2008-05-06 19:55:06

je to populárně-vědecký článek pro zaujaté laiky

ad,2008-05-08 13:25:13

nikoli článek pro úplné idioty nebo pro děti. Odborné pojmy (často převzaté z cizích jazyků) usnadňují, zpřesňují a urychlují komunikaci. Čím "obecnější" jazyk, tím řidší, rozvleklejší a rozmlženější informace.
Ostatně, co to je "laická veřejnost"? Já jsem laik (s biologií nemám nic společného), přesto se slovem recentní nemám problém.
Každé zjednodušení-zpopulárnění má svoji úroveň, tento server je možná o trochu odbornější, než jste zvyklý. Prostě se přesuňte na jiný informační zdroj s menší informační "hustotou" (je jich celá řada), tam možná slovo "recentní" používáno nebude.

Pro ad

pk,2008-05-09 08:41:32

Asi jte četl články o JE od pana Wagnera a jiné na OSLOVI. Možná jeho odborné terminologie přeložené a vysvětlované pro laiky byly pro vás zbytečné. Chtěl bych vás ubezpečit, že pan Wagner nepíše pro nás děti, ale přesto se snaží, aby jeho článkům rozumněli i biologové. Já osobně bych si nyní myslel, že jeho způsob psaní dle vaší logiky to tedy zamlžuje, rozmělňuje atd. To je tedy opravdu divné.
Jestli jste nepochopil, tak zde nejde pouze o jedno slovo "recentní" (podívejte se na první příspěvek v tomto bloku a přečtěte si článek). Navíc řada lidí ve slově recentní nevidí problém a přesto ho nedokáže definovat. Odkazuje se na slovníky na vzdělání na specialisty, kteří to přece znají, ale jen my "laici" jsme ho tu zkusili definovat. A zase nás napadáte bez vysvětlení vy. Vaše dotazy u jiných článků svědčí o tom, že nejste odborník ani na fyziku, ale přesto vám tam někdo odpoví tak, aby vám daný problém vysvětlil a ne vás odkázal na časopis Sluníčko nebo na to, že zde je prostor pouze pro odborníky.
Ubezpečuji vás, že pokud zde budou jen odborníci, skoro žádné články tu nemají smysl, protože to vše se píše již v odborných časopisech anebo jsou některé věci už "staré" a pro odbornou veřejnost tedy nezajímavé.
Já sám nemám problém s termíny ALARA, LOCA, primární regulace frekvence, jaderná fůze, reactor core atd. Přesto bych se snažil je v závorce specifikovat, abych usnadnil dětem to číst a chápat a nenutil je hledat informace a zdržovat stovky lidí nebo je odrazovat. Smyslem každého články by mohlo být podat informaci nejen stručnou, a tedy dle vás jen takto přesnou, ale také seznámit s ní co nejširší veřejnost.
Jinak samotný článek asi není žádný velký objev ani pro mne laika, který se podívá na kostru dinosaura a ptáka. Já jsem si to myslel už dříve.

dotaz

Zuzana Lejčková,2008-04-27 14:39:52

Mohlby mi někdo říci, zda se tímto poznatkem přiblížila možnost klonování těchto zvířat?

nepřiblížilo

Aleš Nývlt,2008-04-27 16:20:46

Klonování se tím nijak nepřiblížilo. Neporušenou DNA se zatím nepodařilo získat.

ne tak docela

mio,2008-04-27 18:20:50

Pozor, tím, že známe proteiny,lze do jisté míry odvodit jejich geny...

klonovanie cez proteíny

Martin,2008-04-27 19:28:40

Pokiaľ viem, každá z 20 našich aminokyselín môže byť zakódovaná viacerými tripletmi dusíkatých báz, takže odvodiť z poradia aminokyselín v proteíne poradie báz v RNA a následne v DNA takýmto spôsobom asi nebude reálne. Okrem toho porovnajte dĺžku reťazca DNA u žijúcich organizmov s množstvom zachovalých dinosaurích proteínov.

A ste si jistí

Colombo,2008-04-27 19:48:55

že by moderní proteosyntetický aparát správně přeložil starou DNA? Hrát si s bakteriemi je jedna věc, ale on takový dinosaurus je přeci jen větší plocha, kde se může něco pokazit, něco přeložit špatně, budou chybět nějaké regulační geny z mitochondriální DNA...
Jednou jsem četl přirovnání k továrně a plánu. Máme plán a továrnu, ale v továrně na auta mucholapky neuděláme.
Přesněji to jde vidět na evoluci nástrojů, bez ohledu na naše znalosti, celý vývojový proces si chtě nechtě msíme projít. Musíme vytvořit jednoduché nástroje na zpracování dřeva a kamene, pomocí těchto dokonalejších nástrojů můžeme vytvořit první kroky k získání rudy a vytvořit první slévací pec. Tam si můžeme vytvořit lepší kovové nástroje a vytvořit lepší podmínky pro lepší kovové nástroje atd. až přes nejrůznější nástroje a pomůcky třeba k atomové bombě. Pěkně to simulují nějaké hry(třeba Stranded), kde je člověk na pustém ostrově a tohle si musí projít, aby se dostal třeba k obyčejné pušce. Zmínil jsem se o tom, že je vždy nutné dosáhnout určitého stupně šikovnosti, pro vytvoření nástrojů o třídu výše? Co když něco takového je? Co když to takhle funguje? Buňky se rozmnožují dělením. Tedy továrna zůstává pořád přítomna, a třeba se jen kumulací změn přizpůsobuje novým a dokonalejším plánům.

Souhlas s Colombem

Honza2,2008-04-28 00:25:33

Není to celé tak jednoduché jak se zdá, ale někdy jdou věci zatraceně rychle dopředu. Obzvlášť ,když se chce. Třeba se i toho Jurského parku nakonec dožijem :-)

jaderna DNA

Ondra Jakes,2008-04-27 14:23:10

Neuvěřitelné. Tolik miloionů let a ody jsou tam patrny zbytky cév a v nich něco jako erytrocyty. Možná se časem přijde i na zachované zbytky jaderných buněk a půjde zpětně rekonstruovat úseky DNA.... odtuduž je ke klonování jen kousek....

Pán Bů,2008-04-28 13:07:17

Nebo se nakonec podaří nalézt živého dinosaura a pak je klonování brnkačka. Myslím, že nás čeká mnoho příjemných překvapení!

Jirka,2008-04-30 09:18:39

Naklonujte si co chcete, jen ne proboha kreacionisty.