Příčina epilepsie zvané dětská absence
Představte si, že vaše dítě ztrácí vědomí až dvěstěkrát za den, zatímco se učí ve třídě, hraje baseball, účastní se hodin baletu nebo jede na kole. Nic příjemného! Výzkumníci z University of California-Los Angeles přichází s objevem, který by měl přispět ke zcela novým léčebným postupům.

GABA (gama-aminobutyrát) aktivuje receptory a ovládá vstup chloridových iontů do neuronů. GABA je inhibiční neurotransmiter v mozku.

Epileptických syndromů je mnoho. Jen u dětí jich je známo zhruba třicet. Jedním znich je takzvaná dětská absence (CAE – childhood absence epilepsy). Tento termín je užíván pro vysokou četnost – „nahuštěnost” záchvatů. Pro tento typ epilepsie jsou charakteristické náhlé krátkodobé (5–15 sekund trvající) výpadky kontaktu s okolím. Obvykle jde o výpadky bez výraznějších motorických projevů, tedy jen jakýmsi koukáním „do blba“.  Někdy je záchvat doprovázen záškuby víček v rytmu 3/s, jindy zase  nepatrným poklesnutí hlavy. U někoho lze zase pozorovat rozšíření zornic, zblednutí či zrudnutí. Častým spouštěcím mechanismem těchto stavů bývá ospalost a hluboké dýchání.
Prognóza těchto epileptických stavů (dětské absence) je velmi dobrá. S pubertou většinou mizí. Postižené dítě ale nemá zcela vyhráno. Je u něj riziko recidivy velkých záchvatů, které může vyvolat špatná životospráva, např. noční bdění v kombinaci s alkoholem,..

Vědcům z UCLA–Veterans Affairs se podařilo poprvé přesně určit zmutovaný gen zodpovědný za rozvoj dětské absence (CAE), což může pomoci vysvětlit, proč tato nemoc v dospělosti tak záhadně mizí. Jak se píše v květnovém online vydání American Journal of Human Genetics, by toto poznání mělo vést k novým metodám léčby a nejenom u této ale i dalších forem epilepsie.

„Dětská absence útočí v kritickém vývojovém období dětí a může vést až k nezpůsobilosti ke školní docházce, stejně jako k problémům se zařazením do společnosti a se vztahy v rodině,“ řekl doktor Antonio V. Delgado-Escueta, profesor neurologie na David Geffen School of Medicine na UCLA.
Dědičná porucha zvaná dětská absence (CAE) je diagnostikována u 10 až 12 procent případů epilepsie dětí do 16 let.
Různé léky, například valproát, ethosuximid a clonazepam, jsou v současnosti účinné při tlumení většiny záchvatů.

Výzkumníci z UCLA-VA a doktor Miyabi Tanaka testovali DNA od 48 pacientů s dětskou absencí a objevili, že čtyři z nich měli genovou mutaci vyskytující se v receptoru známém jako „GABA receptor“. Ten je odpovědný za připojování mozkového neurotransmiteru nazývaného GABA (gamma-amino-butyric acid). GABA tlumí podráždění nervových buněk v mozku dětí a dospělých. Když je tato regulace ztracena nebo omezena, projeví se záchvat.
„Identifikovali jsme tuto genovou mutaci u 8 procent sledovaných pacientů s dětskou absencí což je významné,“ řekl Richard W. Olsen, profesor z oddělení molekulární a lékařské farmakologie na Greffen School of Medicine.

Genetická porucha v genu pro receptor pro GABA vede k epilepsii zvané dětská absence.

Vědci také objevili, že mutace genu postihovala několik generací v rodinách. Všimli si, že tyto odchylky nebyly přítomné v DNA 630 zdravých osob, které dětskou absenci neměly.
Geny řídí produkci více než 100 tisíce proteinů, které jsou zodpovědné za všechny tělní funkce, od trávení a pohybu po boj s infekcemi.

Výzkumníci lokalizovali genovou mutaci na části genu GABA receptoru, nazývaného GABRB3 (gamma-aminobutyric acid A receptor, beta 3). Překvapilo je zjištění, že problém neležel v hlavní části genu GABRB3, ale v signálním peptidu, který doprovází genetickou informaci a “uvádí“ ji do „buněčné továrny“, kde se vyrábí proteiny podle příkazu přečteného z genu.

Tento GABRB3 peptid – alternativní signální peptid známý jako exon 1A – je hodně aktivní  u plodu a u vyvíjejícího se mozku. Jeho funkce je ale s postupným dospíváním potlačována.
„To by mohlo vysvětlit, proč dětská absence mizí během dospívání a dospělosti. Protože exon 1A přestává být v dospělosti v kritické oblasti odpovědné za záchvaty funkční,“ řekl Tanaka, výzkumník při UCLA Department of Molecular and Medical Pharmacology a VA Epilepsy Center.
Výzkumný tým objevil, že tento signální peptid s mutací způsobil, že vyvíjející se protein byl abnormálně změněn cukry, což vedlo ke sníženému počtu GABA receptorů na povrchu neuronu. To na oplátku způsobilo omezení celkové funkce GABA receptorů, které pomáhají regulovat nervové buňky.  Výsledkem jsou pak záchvaty epilepsie.

Podle vědců se tu nabízí radikálně nový způsob léčby  epilepsie.  a to v potlačení genu mutovaného signálního peptidu.

Zdroj: University of California – Los Angeles