Serotonin, výživa a rozhodování  
Výsledky výzkumu na cambridgeské universitě naznačují, že neurotransmiter serotonin, který funguje jako chemický posel mezi nervovými buňkami, hraje rozhodující úlohu při řízení emocí, jakou je například agrese během společenského rozhodování.


 

 

Serotonin - suroviny k jeho tvorbě můžeme získat jen z potravy.

Serotonin byl dlouho spojován se sociálním chováním, ale přesný mechanismus jeho zapojení do okamžité agrese byl diskutabilní. Ačkoliv bylo mnoho teorií o spojitosti mezi serotoninem a impulzivitou, toto je jedna z prvních studií, která mezi těmito dvěma fenomény ukazuje jasnou příčinnou souvislost.



Nové objevy osvětlují, proč se někteří z nás stávají bojovnějšími až agresivními, když jsme delší dobu nejedli. (Trochu to podporuje starou známou „armádní pravdu“ potřebnou pro vítězství v bitvě: „Voják má být hladovej a nasr….“)



Esenciální aminokyseliny nezbytné k tvorbě serotoninu mohou totiž být získány pouze z potravy. Proto naše hladina serotoninu přirozeně klesá, když nejíme, a to je ten účinek, který výzkumníci využili při svém experimentování.



Výzkum také poskytl náhled do klinických poruch, charakterizovaných nízkou hladinou serotoninu, jakými jsou například deprese a obsedantně kompulzivní porucha,.. Tento výzkum, financovaný Wellcome Trust a Medical Research Council, dále naznačuje, že pacienti s depresemi a úzkostnými stavy mohou mít prospěch z terapie, která je učí strategie k ovládání emocí během rozhodování, zejména prostřednictvím tzv. „společenských scénářů“.

 

Molly Crockett: „Serotonin hraje důležitou úlohu při sociálním rozhodování a při udržování agresivních reakcí pod kontrolou. Změny ve stravě způsobují, že hladina serotoninu přirozeně kolísá, a proto mohou ovlivnit naše rozhodování.“


Výzkumníci byli schopní omezit hladiny mozkového serotoninu u zdravých dobrovolníků na přechodnou dobu vhodným uzpůsobením jejich diety. Zkoumali, jak jedinci s nízkou hladinou serotoninu reagují v situacích, které mohou být vnímány jako neférové jednání. V pokusu například jeden z účastníků navrhne, jakým způsobem si s partnerem rozdělí sumu peněz. Jestliže partner nabídku přijme, oba jsou vyplaceni podle dohody. Ale pokud nabídku odmítne, nedostane nikdo nic.


Běžně lidé odmítají asi polovinu všech nabídek menších než 20-30 procent celkové sumy, navzdory faktu, že to znamená, že nedostanou nic – ale v případě osob s dietou navozeným snížením hladiny serotoninu vzrostl podíl odmítnutých nabídek na více než 80 procent. Další zkoumání ukázala, že dobrovolníci s nedostatkem serotoninu nebyli ani v depresi ani nijak přecitlivělí ke ztrátě „výhry“.

 

Jak udržet odpovídající hladinu serotoninu?
Jídlem! Jediným způsobem, jak získat základní surovinu pro stavbu serotoninu – tryptofan – je prostřednictvím potravy. Proto je hladina serotoninu nižší, když jste předtím nic nejedli. Konzumace potravin bohatých na tryptofan, například drůbeže a čokolády, může podpořit zvyšování a udržování hladiny serotoninu. To je možná důvodem, proč je někteří označují za potraviny „dobré nálady.“


Zdroj: University of Cambridge

 



 

 

 

Zvětšit obrázek
Kuře na čokoládě

Serotoninová „bomba“


Suroviny: kuře, olivový olej, trochu kořenové zeleniny, 2 stroužky česneku, cibulka, bobkový list, vinný ocet a jeden nebo dva čtverečky hořké čokolády.


Postup:
Porce kuřete opečeme na oleji, přidáme na drobno nakrájenou cibulku, kořenovou zeleninu, česnek utřený se solí, trochu vinného octa. Upečeme dozlatova, pak maso vyjmeme na talíř. Čokoládu rozpustíme a vmícháme do šťávy. Čokoláda dá šťávě nádhernou tmavou barvu. Pak už jen stačí přelít přes hotové kuřecí maso a je hotovo.
Tak co, už vás přechází agresivní nálada?

 

 

 

 

Datum: 12.06.2008 17:24
Tisk článku


Diskuze:



Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace