O sekvenování DNA  
Subjektivní pocit z toho, co se blíží a třeba bude mít potenciál oddálit zpomalování ekonomiky.

 

Spustit video
Ještě před samotným čtením článku Vám doporučuji si zopakovat základní znalosti o DNA v tomto videu než přejdete k četbě článku.

Ukaž mi cestu


Celou dnešní vlnu internetového podnikání má na svědomí především rozvoj křemíkových mikročipů. Díky nim bylo možné sestrojit osobní počítače za dob Jobse a Gatese (a dalších, kteří nejsou vidět). Díky této vlně z roku 1976 je dnešní svět přesně takový, jaký je a startupová scéna se rozvíjí všemi směry. Vděčíme týmům vášnivých a nadšených lidí za svět, který máme dnes kolem sebe. Důsledkem je trh s aplikacemi, různé způsoby výdělku a jiné úžasné věci, které čekají na své BFU. Jako analogii k roku 1976 bych viděl následující desetiletí v oblasti sekvenování.

.
Proč sekvenování, když už je to "in" nějaký ten pátek?

Ano, sekvenování od dob Sangera existuje nějakou tu chvíli. I dnes máme spoustu velmi zajímavých technologií, které umožňují sekvenovat genom jakš takš.
V čem je problém?

Veškeré technologie umožní sekvenaci, ale vždy na úkor nějakého parametru. Ať už je to:

*  vysoká cena
*  nízká citlivost
*  vysoká chybovost
*  dlouhá doba sekvenování

 

Tedy sekvenace jde, ale jen omezeně. Osekvenovat celý genom, ale je to buď drahé, anebo zdlouhavé. Také je možno rychle osekvenovat jen určitá místa (ne všechna a ne libovolná). Užívání současných technologií se podobá hledání kompromisů.
Ve svém předchozím příspěvku   jsem psal o soutěži, která by měla motivovat vědecké týmy celého světa k tomu, aby se pokusily naleznout technologii, která by alespoň částečně zmírnila výše popsaná úskalí.

 

Jedna taková technologii existuje. Sice je zatím (dle mých posledních informací) stále příliš chybná, ale existuje. Je založena právě na využití mikročipů (Zase to Sillicon Valley!) pro sekvenaci. Jmenuje se Ion torrent   a jsou do ni vkládané velké naděje. Za touto technologií stojí Dr. Rothberg se svým týmem několika lidí. Je to opravu talentovaná skupina lidí a mimo jiné to byli právě Rothbergovci, kteří prodali firmě Roche technologii sekvenování známou jako 454.  Minulý rok se objevila technologie Oxford Nanopore. Co od ní můžeme čekat?

 

   Svět se třese štěstím, chceme tu našeho sekvenačního Steva Jobse
Všichni čekáme na našeho sekvenačního Steva Jobse , který nám rapidně sníží cenu sekvenování genomu. Předpoklad pro to je. Podívejte se na současný stav vývoje ceny. Kdo bude první?

 


   V teorii poté nastane ta pravá lékařská revoluce v podobě
 *  Zlepšení léčby (detekce SNP)
 *  Tvorby léků na míru
 *  Zlepšení dosavadních léčiv
 *  Zlepšení diagnóz
 *  Zlepšení prevence nemocí 

 

Vize budoucnosti
Nastane chvíle, kdy studenti bioinformatiky a chemoinformatiky budou vypláceni zlatem.
Přijde doba, kdy DNA portréty  budou zažívat svoji renesanci.
Forenzní laboratoře se začnou měnit na sekvenační laboratoře.
Každý bude chtít znát svůj genom.
Každý bude chtít znát svoji budoucnosti.
Smartphone i tablety zažijí druhou vlnu renesance ve svém vývoji. Nastane revoluce. Tzn: Healthcare 2.0
Budeme řešit nejen internetovou otázku soukromí, ale otázky identifikace jedinců


Závěr?
Je dost pravděpodobné, že po odeznění radosti nad novou technologií sekvenování celého genomu se začne výzkum a vývoj zaměřovat na rychlé sekvenování jen určitých oblastí. Tedy těch, které jsou klinicky významné. Výzkum zbylých "ehm" 90 % Junk DNA bude hledání něčeho ve tmě bez lampičky.

 

Více informací doplňující mé úvahy dodávám zde:
1. Predikce vývoje personalizované medicíny
2. Investivoání do biotechnologických firem a potenciální rizika
3. Proč biotechnologické firmy nejsou to stejné co startupy
4. Jen pro připomenutí - Projekt HGP (Human Genome project)
5. DNA mašiny
6. Měli by si lidé nechat svůj genom sekvenovat?

Doporučená četba:
Travis C. Glenn. 2011. Field guide to next-generation DNA sequencers. Molecular Ecology Resources (2011) 11, 759–769
Jeffrey A. Martin & Zhong Wang. 2011. Next-generation transcriptome assembly. Nature Reviews Genetics 12, 671-682
Cronn et al. 2012. Targeted enrichment strategies for next-generation plant biology.American Journal of Botany 99:291-311
Sabrina Richards. 2013. DNA Machines Inch Forward. The Scientist March 5


 

Datum: 26.03.2013 09:11
Tisk článku

Související články:

Větší nadmořská výška, menší vzrůst     Autor: Dagmar Gregorová (01.06.2018)



Diskuze:

Pane Houžňáku

Mila Bartunek,2013-03-29 07:11:26

Sám víte, že hlasovat jde i prostřednictvím svých volených zástupců, ale raději k věci. Psal jste, že znát svůj osud chtějí jen ti hloupější. Není třeba i křesťanství založeno právě na tom, že lidé chtějí znát svůj osud a co se s nimi a jejich duší bude dít - zda po posledním soudu se budou mít dobře a nebo je čeká utrpení? Nekalkulují ti, co kážou slovo Boží, s přirozeným lidským strachem z neznámé budoucnosti a přirozenou snahou znát a chtít ovlivnit svůj osud? Koho tedy máte na mysli tou hloupější částí populace?

Odpovědět


Škoda

Mila Bartunek,2013-04-03 09:52:49

Stačilo odpovědět jen krátce. Pedagog z university by neměl zalézt do ulity, když se čtenáři ptají jak myslel svá slova určená pro veřejnost.

Odpovědět


Stačilo. Ale pak jsem usoudil,

František Houžňák,2013-04-05 12:58:44

že si vystačíte sám. A jak je vidět, nemýlil jsem se. Líbí se mi vaše vytrvalost, takových lidí je potřeba jako sůl.

Odpovědět

Junk clanek

Zdenda A,2013-03-28 19:42:02

Misto relevantnich informaci snuska nesouvisejicich vykriku. Skoda mista. Jedna pripominka za mnohe: Neni chip jako chip. Troufam si rict, ze tema dokazu posoudit, kdyz mi jeden Ion Proton sedi ve vedlejsi mistnosti na stole...

Odpovědět

Pane Houžňáku

Mila Bartunek,2013-03-27 19:36:24

Jste velice inteligentní studovaný muž, který působí na nějaké universitě.
Pokud tvrdíte, že není dobré znát svou budoucnost a že to můžou chtít akorát ti hloupější, co si myslíte o těch, kteří slibují království nebezké?

Odpovědět


No, pokud ho slibuji pod podminkou,

František Houžňák,2013-03-27 20:26:19

ze dotycny bude zit jako slusny clovek, nebude krast, lhat vic nez je nezbytne nutne, loupit, podvadet, vrazdit, cinit prikori svym bliznim, proste bude zit zhruba podle zidovskeho desatera, tak povazuji "slib kralovstvi nebezkeho", jak jste to pekne formuloval, za uzitecnou vec. Proc se ptate ? Drobná technická pro vas: dotycne kralovstvi je "nebeské". Taky ho nikdo neslibuje, to jste si trochu spletl.

Odpovědět


Aha

Mila Bartunek,2013-03-27 21:48:10

Jak vidite mate pravdu, popletl jsem to, zkratka jak pisete - patrim mezi ty hloupejsi co by chteli znat svou budoucnost. Nic z toho co pisete necinim. I pro restituce jsem hlasoval, a tak myslite ze mam sanci se tam jako ateista dostat?

Odpovědět


Po splnění dalších předpokladů

František Houžňák,2013-03-28 06:46:58

v zásadě ano. Ale nesmíte se zhoršit. O restitucích žádné referendum nebylo, tudíž nám sdělujete, že jste poslanec ? No, pak nevím.

Odpovědět

Co furt mate s Jobsom?

Rudolf Dovičín2,2013-03-27 00:17:19

Sikovny bol v tom, ako oklamat ludi, aby si kupovali jeho hluposti.
Uzitocny bol teda akurat sam sebe a spolumajitelom firmy.
Jeho prinos pre rozvoj pocitacov bol mizivy.

Taky Dennis Ritchie spravil pre rozvoj pocitacov minimalne miliadru-krat viac, ak nie vyse.

Odpovědět


to je jednoduche

Pavel Ondrejovic,2013-03-27 07:40:00

Staci si porovnat ako vyzerali mobilne telefony pred iPhone a po iPhone.
.
Tak ako mozte spochybnit, prinos lubovolneho vedca poukazanim na jeho spoluputnikov to mozte spravit aj v v pripade Jobsa. Zo zhruba rovnakym uzitkom.

Odpovědět


Pred Samsung F700?

Rudolf Dovičín2,2013-03-27 09:00:51

http://media.idownloadblog.com/wp-content/uploads/2012/08/Samsung-F700-vs-iPhone.jpg

Opakujem oznam:
Jobs bol genialny, ale zial, len genialny odrbavac - dokazal odrbat miliony ludi, ze nieco vymyslel a ti blazni mu to kopovali jak divi.

Odpovědět


Jasně, Rudolfe, ty stamilióny lidí

František Houžňák,2013-03-27 09:50:23

byli samí hlupáci, jenom vy jste geniál, co ho prokouk.

Odpovědět


Re: Jasně, Rudolfe, ty stamilióny lidí

d r,2016-04-29 20:10:30

Kamo je jasne že tupcov je na svete 80 percent tak naco tie diskusie ,zabijas tu svoj cas... :-)

Odpovědět


Slaviboj Ošćěpić,2013-03-27 11:59:10

Ano, stamiliony idiotů, zhruba to si myslíme. Že je někdo zenbudhista a má rakovinu totiž neznamená, že není v jádru vykuk. Vostatně, přečtěte si vo tom svým světci třeba na anglický wikipedii. Normální podnikatel.

Odpovědět


Tak to už jste dva geniálové, máte ještě

František Houžňák,2013-03-27 14:19:33

někoho třetího do spolku ? Jobs zorganizoval výrobu přístroje (tedy spíš řady přístrojů), který stál stamiliónům (nebo kolik to bylo) lidí za to, aby si ho za vlastní prachy z vlastního rozhodnutí koupili. Jeho názory, náboženství a nemoci na tomhle faktu nic nezmění. Ani to, jestli byl nebo nebyl vykuk. Prostě něco - pravděpodobně na rozdíl od vás obou - dokázal postavit na nohy, co bylo ostatním ku prospěchu, a co si vy dva o tom myslíte, je zcela jedno. Když si tím pozvednete sebevědomí ... A s tím světcem - znáte pořekadlo, podle sebe soudím tebe ? Já za to nemůžu, že vy potřebujete nějaké světce. Podle toho, co jste napsal, soudím, že u vás je "podnikatel" sprosté slovo. To taky mnoho vypovídá.

Odpovědět


Pořád je mi sympatičtější,

Ota Beran,2013-04-25 16:58:12

když se někdo v diskusi projevuje jako geniál, než jako genitál, jako je tomu ve vašem případě

Odpovědět

No, vidím to tak, že

František Houžňák,2013-03-26 16:25:38

mladého nadšeného a určitě i nadějného vědce v jeho euforii poněkud opustilo myšlení. "Každý bude chtít znát svoji budoucnost", no, ti hloupější možná i ano, ale normální člověk po tom teda vůbec netouží, znát svoji budoucnost. To už věděli v antice a určitě už dávno předtím, že znát vlastní budozcnost je pro kočku.

Odpovědět


Asi tak nějak

Renata Vondrichova,2013-03-26 17:46:05

Patřím také ještě k těm mladším a tak jako již chodíme na preventivní prohlídky s krevními testy odhalující hrozbu blížícíh se diabetu, některých typů rakovin, skrytých parazitů a bakteriálních infekcí,... asi bude hodně těch, kteří toho budeme chtít znát co možná nejvíc z toho co nám sudičky nadělily a čeho je třeba se vyvarovat, aby se v případě "zlých" genů, náš osud nenaplnil tak brzo. Asi je přirozené, že se mládí s jejich novotami těm starým jeví poněkud hloupější.

Odpovědět


Hm, Renato, a vy byste chtela znat

František Houžňák,2013-03-26 18:32:51

svoji budoucnost ? Aby vas to nemrzelo. Diabetes a jine neduhy s tim nema nic spolecneho. Mozna to taky casem pochopite.

Odpovědět


Pane Houžňáku

Renata Vondrichova,2013-03-26 21:09:11

Chápu, že Vy, jako hluboce věřící křesťan necháváte hodně věcí k rozhodnutí tomu nejvyššímu tam nahoře. My ateisté spíše upíráme naděje v ty, kteří referovali o svých výsledcích na Endocrine Society's 92nd Annual Meeting in San Diego. A o úloze vadných genů na diabetu. A nejen to, doufáme, že i jejich pokusy s genovou terapií budou tak, jak jsou úspěšné u potkanů, budou i u lidí. K takové léčbě je dobré znát co nás čeká, abychom navzdory sudičkám mohli tomu nahoře udělat přítrž a nápravou interleukinového genu zbavit ty, na něž uvalil břímě dědičného hříchu, utrpení.

Odpovědět


Hľúposť je neriešiť budúcnosť

Marek Fucila,2013-03-27 02:19:37

No ja to skôr vidím na tú generačnú výmenu podľa známeho "starého psa novým kúskom nenaučíš". Poznámka pána Berana bola dosť k veci. Poznám ľudí, čo roky odmietali mobilné telefóny alebo použvať počitače. Väčšina z nich sa k tomu chtiac či nechtiac dostala. A sú aj takí, ktorí sa tomu vyhýbajú doteraz.

Ale zmena prišla dosť rýchlo v priebehu jednej-dvoch generácií, a tak ľudia dožívajú svoj svet a poniektorí sa bránia faktu, že mladšia generácia ho žije inak už teraz. Neviem, či sa v skupine tínejdžerov nájde nejaký, ktorý by nechcel mať mobil respektíve nejakú formu počítača. (Nech výnimka potvrdí pravidlo.:-))

Tak sa tí starší z vás skúste trochu zamyslieť nad tým, ako asi môže vyzerať populácia o jednu, dve, možno 5 generácií, keď sa dieťa narodí do sveta, kde sa možno nebude žiť americký sen, keď každý má rovnakú šancu a každý môže v živote dosiahnúť všetko, čo si zaumieni. Rodičia budú chieť aby sa u ich detí rozvíjali schopnosti, na ktoré majú predpoklady, alebo naopak si povedia, že je výzva prekonať predpokladané obmedzenia. Je rozumné predpokladať, že väčšina ľudí bude chcieť žiť, a že tak budú dobrovoľne podstupovať vyšetrenia, prevenciu či liečbu niečoho, čo sa ich bude bytostne dotýkať.

Jediný "prehrešok" v autorovom výroku vidím v použití všeobecného kvantifikátora. Ale pokiaľ človek nechce vyslovene rýpať (čo si v tomto prípade vôbec nie som istý), tak chápe, že výraz "všetci" v spojení s akoukoľvek ľudskou túžbou znamená "takmer všetci". Lebo áno, určite bude v akejkoľvek budúcnosti existovať aspoň jeden človek, ktroý nebude chcieť poznať svoju budúcnosť. Ak by sme šli do dôsledkov, takmer učite bdue existovať aj skupina, o ktorej sa nebude dať rozhodnúť, či chcú alebo nechcú poznať svoju budúcnosť. (Ľudia v kóme, mentálne retardovaní a podobne.)

Takže pán Houžňák, podľa mňa normálny človek je chápaný ako väčšinový a rozhodne nesúhlasím s vašim tvrdením, že normálni ľudia nebudú chcieť, alebo že nechcú poznať svoju budúcnosť. Sú extrémisti ako vy, ktorí asi všetko budúce už vedia alebo je im to ľahostajné, alebo sa budúcnosti boja, a potom sú aj na opačnom konci normálneho rozdelenia, a to takí, čo financujú veštice a podobných šarlatánov aby sa domnelú budúcnosť dozvedeli za každú cenu.

Odpovědět


vtipne predvadzanie nepochopenia textu

Pavel Ondrejovic,2013-03-27 07:46:39

Mr. Houžňák nepisal nic o ignorovani vedy a podobne nezmysly posuvane v reakciach.
Je dost podstatny rozdiel v "nechcem poznat svoju buducnost" a "nechcem vediet ci mam sklony k cukrovke".

Je celkom uznavany konsenzus, ze ludia nechcu vediet svoju exaktnu buducnost.

Odpovědět


Pane Ondrejovici

Renata Vondrichova,2013-03-27 08:31:41

Podle krestanu ridi nas osud Ten, co vsechno vidi a o vsem vi. Podle nas ateistu bude lepe, kdyz to budeme delat sami za pomoci vedy. Prave ta se nesnazi o nic jineho, nez predvidat nasi budoucnost. Copak je neco jineho klimatologie? Poznavani genomu? Geneticke manipulace,... To chcete poprit, ze cim vice toho o techto vecech vime, tim exaktneji poznavame svou budoucnost?A nejen to, muzeme ji i zacit menit.
Cim vice toho o techto vecech vim, tim exaktneji vim co mne ceka. Kdyz vim, tak se mohu zacit lecit (treba na tu cukrovku) nebo to nechat na tom nahore.... Ale veda neni nic jineho, nez popirani vsemohoucnosti Boha. Mozna se shodneme na tom, ze je lepsi kdyz veda pujde dal a diky tomu budeme zant svuj osud a ridit si ho podle sebe a nenechavat to na tom nahore, protoze by treba kvuli danovemu priznani ci necemu dulezitejsimu, zrovna na nas nemusel mit cas. My ateiste si totiz myslime, ze Ten nahore, starne a cim dal tim vice nechava vecem volny prubeh, nez aby to ridil. Skoda, ze se k tomu musite vyjadrvat vy a ne pan Houznak sam. V tom je totiz ten zakopany pes debaty mezi mnou a panem Houznakem.

Odpovědět


Zdá se, že pan Houžňák nepochopil

Ota Beran,2013-03-27 08:49:01

jakou budoucnost je možno vyčíst pomocí sekvenování DNA. Je to rozhodně něco jiného než návštěva věštkyně či kartářky. Z DNA se dá předpovědět predispozice k mnoha chorobám a možná genetická rizika potomků. Většina lidí bude vděčná za znalost takových rizik, ale jistě se vyskytnou takoví, kteří rizika nechají v rukách Božích. Nic proti nim, pokud nezasahují do mých práv. Ostatně už dnes jsou takoví, kteří neabsolvují doporučená genetická vyšetření a rodí děti jak na běžícím pásu. Nebo je absolvují a přesto přivedou na svět dítko boží s těžkým zdravotním postižením. Neměl bych proti takovým lidem naprosto nic, kdyby ovšem zbytečně nečerpali enormní částky ze solidárního zdravotního pojištění, na které přispívám i já. Takové, kteří jednou rukou přísahají na svou víru a svobodu rozhodnutí a druhou rukou mi šátrají v portmonce, nemám rád.

Odpovědět


Ale milí, spravedlivě rozhorlení přátelé,

František Houžňák,2013-03-27 09:38:10

přečtěte si v klidu komentář pana Ondrejovice, vyjádřil to za mne velmi přesně. Jinak bych k tomu jenom dodal, domnívá se Renáta, že její celá budoucnost je determinována jejími geny ? To snad ne. Budoucnost chtělo už měnit spousta lidí, akorát je tu ten drobný problém, že nikdo neví, jak ta změněná budoucnost bude vypadat. Taky spousta měničů budoucnosti ji chce změnit způsobem, který zase jiní lidé odmítají. Frustrovaní měniči pak většinou přecházejí k násilí, někteří ke slovnímu, jiní k fyzickému v různém měřítku. Například tadyhle pan Beran by zjevně nejradši všechny postižené děti utopil, aby je nedejpámbu někdo nechtěl léčit. Nějak mu ale nedochází, že vize budoucnosti někoho jiného, co uvažuje jako on, by mohla taky obsahovat svět bez Berana, hned teď, ne až sejde stářím. Zajímalo by mě, co je u něj "těžké zdravotní postižení", je to třeba zaječí pysk nebo jedna noha kratší, nebo kde by táhnul lajnu ? Mimochodem, Renáto, když vám najdou v genomu dispozice pro cukrovku (pokud je to už teď možné), ale vy cukrovkou ještě netrpíte, budete se na ní léčit ? A jak, budete si píchat inzulín, i když máte vlastního dost, a proč potom ? To by mě zajímalo. Řekl bych, že v tom máte trochu hokej. Na mladou, nadějnou vědkyni (nebo vědku ? já nevím, co momentálně feminismus předpisuje) mi připadá, že uvažujete trochu, no, ploše. Jo, ještě panu Beranovi, já vím dost dobře, co lze vyčíst ze sekvenování DNA, slyšel jste už někdy něco o falešně pozitivních výsledcích ? Když je takový bojovník, tak by měl bojovat třeba za to, aby se u různých léků směla stanovovat účinnost podle genotypu bez ohledu na rasu. Proti tomu bojují zase jiní bojovníci s úporností jim vlastní. Pane Berane, už jste se v tomto směru někde zapojil, jak a s jakým úspěchem ? K tomu samému bych vyzval i Renátu, místo bouření proti "náboženským zpátečníkům" na tomhle místě. Já chápu, že člověk má takový dobrý pocit, když to někomu ve jménu pokroku pořádně nandá, ale na mně si stejně nic nevezmete.

Odpovědět


Troll

Marek Fucila,2013-03-27 15:12:53

Pán Houžňák, presne ako som si myslel, len rýpete.

Otázka bola, či budú všetci chcieť poznať svoju budúcnosť, odpoveď je áno, takmer úplne všetci. Takže ste na omyle. Kresťania úplne najviac až za cenu, že si vymyslia svoj príbeh až za hranice života.

Odpovědět


Pane Fučila, to mě těší, že tak přesně myslíte,

František Houžňák,2013-03-27 17:34:53

takových lidí je třeba. Ale přece - co tím myslíte, "jenom rýpete" ? Já kladu otázky a vyjadřuji svoje mínění, to se vám nelíbí ? A vaše věta "Otázka bola, či budú všetci chcieť poznať svoju budúcnosť, odpoveď je áno, takmer úplne všetci" je skutečně božská. Povězte mi, vy jste se těch "takmer úplně všetkých" ptal ? Jednotlivě nebo kolektivně ? A kolik jich bylo ? A jste si jist, že vám ti "takmer všetkí" řekli pravdu ? Jak se vám to podařilo posoudit, používal jste doplňující otázky ? Jaké a proč zrovna takové ? Kolik je u vás, procentuálně, "takmer všetkí" ? 51% ? 80% ? 90% ? 99% ? Proč zrovna tolik ? Uvážil jste při tom ptaní, že lidé odpovídají jinak na otázku týkající se jejich přání v případě, že vědí, že by se jejich přání mohlo (pokud možno hned) splnit, a jinak, když se domnívají nebo vědí, že se jejich přání splnit nemůže ? Vy chcete znát svoji budoucnost ? Co jste pro to udělal ? Nechal jste si udělat všechny možné genetické a jiné testy, jak doporučuje Renáta a o kterých mluví autor článku ? Kolik jich bylo a které to byly, a jak dopadly ? Jste geneticky zdráv ? A pokud nejste, co s tím budete dělat, když teď před vámi leží vaše budoucnost jako na dlani ? Fragen úber Fragen, jak říkají Němci. Poučte mě, ať se taky vzdělám ve svém tmářství. Předem děkuji.

Odpovědět


Dotaz na pana Houžňáka

Mila Bartunek,2013-03-27 18:32:57

Jste velice inteligentní studovaný muž, který působí na nějaké universitě.
Pokud tvrdíte, že není dobré znát svou budoucnost a že ji řada z nás nebude chtít znát, co si pane Houžňáku myslíte o těch, kteří slibují království nebezké?

Odpovědět


Rýpať

Marek Fucila,2013-03-27 19:07:27

Pán Houžňák

Rýpať
3. expr. zlomyseľne napádať, vŕtať, kritizovať: r. do všetkého;

http://slovniky.korpus.sk/?w=r%C3%BDpa%C5%A5&s=exact&c=0b30&d=kssj4&ie=utf-8&oe=utf-8

A jednoducho verte, že mám pravdu. Vám to stačí.;-)

Odpovědět


No, ja nekritizuju zlomyslne,

František Houžňák,2013-03-27 20:31:33

ale k veci. Napriklad vasich "vsetkých". Vsimam si, ze jste se neodvazil zodpovedet ani jednu z mych otazek. Proc asi ? A ja jsem se tak tesil, ze se poucim. To mi nedelejte. Proc bych ausgerechnet vam mel neco jenom tak verit, mi neni jasne. Proc ?

Odpovědět


Pane Bartůněk,

František Houžňák,2013-03-27 20:36:24

mrkněte nahoru, když už jste to napsal dvakrát.

Odpovědět


A prečo by ste mi nemal veriť?

Marek Fucila,2013-03-27 23:59:17

Ale ale, veľký univerzitný mysliteľ pán Houžňák píše takéto nezmysly?
"Vsimam si, ze jste se neodvazil zodpovedet ani jednu z mych otazek."
Otázka:
"co tím myslíte, "jenom rýpete" "
Odpoveď:
"...zlomyseľne napádať, vŕtať, kritizovať: r. do všetkého..."

Len trollujete ako malé decko, tak a aj divím, že ma ešte baví s vami zabíjať čas. Ale pokračujme v hre a vypĺňam váš dotazník. Snáď sa ausgerechnet vzdeláte:

Otázka č.2: Odpoveď: nie.
Ale ok, otázka č.3: Odpoveď: nie.
Ale ok, otázka č.4: Odpoveď: nie.
Ale ok, otázka č.5: Odpoveď: Hlúpa otázka, keď na otázku č.4 odpovedám nie. Inteligentný človek mal položiť podmienenú otázku.
Ale ok, otázka č.6: Odpoveď: prípad od prípadu
Ale ok, otázka č.7: Odpoveď: prečo nie?
Ale ok, otázka č.8: Odpoveď: Hlúpa otázka, opäť predpokladáte niečo, na čo som odpovedal nie. Ale ak by bola podmienená otázka, odpoveď by bola áno, bol by som uvážil.
Ale ok, otázka č.9: Odpoveď: príliš vágna otázka, ako sa vôbec môžete tak hlúpo oýtať.
Ale ok, otázka č.9: Odpoveď: pre to, čo chcem robím všetko, čo sa dá.
Ale ok, otázka č.10: Odpoveď: nie.
Ale ok, otázka č.10: Odpoveď: ďalšia hlúpa otázka od tak študovaného človeka?
Ale ok, otázka č.11: Odpoveď: vy dnes "dávate".:-) Samozrejme, že odpoveď je neviem. Dobre viete, že záväznú kladnú odpoveď súčasná medicína dať nemôže.
Ale ok, otázka č.12: Odpoveď: ďalšia hlúpa otázka.

Ako sa v Ugande hovorí:
Kama unataka kuonekana wajanja kama Mheshimiwa Hloužňák, una tu kusema kitu kijinga katika lugha ya kigeni.

Odpovědět


No, vidite, nikoho jste se neptal,

František Houžňák,2013-03-28 06:52:12

ale tvrdite, ze "skoro vsichni" neco chteji. A pak se divite, ze vam nechci nic verit. Zcela opravnene. Nazdar.

Odpovědět


Zdar

Marek Fucila,2013-03-28 11:01:31

Houžňáku, Houžňáku kde zas vidíte, že sa ja niečomu divim? :-) Malé decko na univerzite. Tak neviem či je to tá detská univerzita alebo aká... :-)

Odpovědět


Marku ten nestojí za reagování

Ota Beran,2013-03-28 12:19:50

Po Vás bude chtít odpovědi na dementní otázky, aby Vám takzvaně "dokázal", že nemáte pravdu, ale jaký "průzkum" dělal on aby mohl tvrdit, že: "normální člověk po tom teda vůbec netouží, znát svoji budoucnost" to už nenapíše, kolika lidí se ptal a jak určoval jestli se ptal těch správných normálních. Je to troll, s kterým nemá cenu zahazovat čas.

Odpovědět


No, Fucilo, kde to vidim,

František Houžňák,2013-03-28 14:02:16

treba tadyhle: "malé decko, tak a aj divím, že ma ešte baví...", a tadyhle: "A jednoducho verte, že mám pravdu...". Kdyz si uz nepamatujete, co jste psal, tak si to aspon po sobe prectete, nez zacnete prskat. Vy si, hosi, oba podejte ruce. Taky by me zajimalo, proc se teda tady pan Beran se mnou "zahazuje", kdyz mu to za to nestoji. Vy nemate nic lepsiho na praci, pane Beran ? To ja uz jsem toho dneska udelal dost, a s radosti vam musim sdelit, ze v kulture nemam zadnou kontaminaci. Abyste se taky potesili. Na druhe strane mi nejak divne nefunguje license server pro Unscrambler, na to se jeste musim mrknout. Copak jste dneska udelali vy dva, kluci ?

Odpovědět

Argumentace "ad hominem"

Ota Beran,2013-03-26 16:01:23

Argument ad hominem na rozdíl od argumentů věcných (ad rem) se obvykle považuje za demagogický a neplatný. (Wikipedia)

Odpovědět


No, dyť vám to Barák řekl, že jste demagog,

František Houžňák,2013-03-26 16:19:32

to jsme rádi, že jste stejného názoru. Viz vaše věta "Byly doby, kdy si, podobně jako vy, lidé nedovedli představit ...". Sebekritika je vzácná věc, gratulujeme.

Odpovědět

To sa ešte uvidí

Tomáš Štec,2013-03-26 14:27:49

Článok je trochu pozadu v tom, že už teraz vieme, že "Junk DNA" nie je zas tak úplne odpad a má svoj význam, aj keď ho možno ešte úplne nechápeme. Rozhodne ju nemôžeme pri sekvenovaní zahodiť.
Čo je ešte horšie, pri sekvenovaní zatiaľ nemáme informácie o metylácii DNA, čo je rovnako dôležité, ako samotný obsah DNA, ako sa v poslednej dobe ukazuje.

Odpovědět

Jakš takš

Barak Obava,2013-03-26 11:07:33

Čeština jakž takž. Eufemisticky řečeno. Ohledně té vize - pověsit si do pokoje DNA portrét je stejně dobré a účelné, jako si vytapetovat ložnici QR kódy. Nevidím jediný důvod, proč bych měl chtít znát svůj genom a s budoucností to vidím podobně. Stačí mi, že všem čtyřem prarodičům je už přes 90, víc vědět nepotřebuji.

Odpovědět


Byly doby,

Ota Beran,2013-03-26 11:54:02

kdy si, podobně jako vy, lidé nedovedli představit, k čemu by jim mohl být dobrý takový počítač.

Odpovědět


Barak Obava,2013-03-26 13:53:57

Ota Beran: Jste demagog. Neřekl jsem, že to je k ničemu, reagoval jsem na tvrzení "každý bude chtít". Každý tedy rozhodně ne.

Odpovědět


Vy jste neřekl vůbec nic,

Ota Beran,2013-03-27 09:00:14

ale NAPSAL jste, něco v tom smyslu, že i když každý bude chtít znát svá genetická rizika, tak vám stačí že dědečkové a babičky se dožili. Inu někteří lidé jsou skromní a ke štěstí jim stačí málo. K tomu Vám skromným nezbývá než poblahopřát. Ti méně skromní budou nejspíš rádi, když budou znát svá genetická rizika a omezení a nebo naopak svou genetickou výjimečnost, kterou mohou ve svém životě zužitkovat ku prospěchu svému i celé společnosti. Takovým já osobně budu fandit.

Odpovědět


Pane Berane, mně připadá, že jste jako ten Ivan,

František Houžňák,2013-03-27 09:49:04

taky jste nic nepochopil. Ani z té genetiky ne. Když se čtyři prarodiče někoho dožívají přes 90 let (já se musím taky pochlubit, dědeček to dotáhl na 89 a babička na 92), znamená to prostě, že kompozitní kritérium jejich genetického zdraví nám říká, že žádným vážnějším geneticky podmíněným neduhem netrpí. Jinak by se nedožili. Vy to nechápete ? To vám řekne každý doktor, i já zpátečník to vím, jenom vy, genetický vzdělanec, to netušíte. Musíte ještě hodně studovat, nebo radši ne, dejte se spíš na aplikace zdravého rozumu, common neboli horse sense.

Odpovědět


Pan Houžňák má pravdu,

Ota Beran,2013-03-27 09:59:04

když má čtyři prarodiče vysokého věku postižené stařeckou demencí, není třeba znát nic dalšího. Z jeho diskusních příspěvků je vidět, že u něj už se jeho genetická predispozice začala projevovat.

Odpovědět


No, a když měniči budoucnosti narazí

František Houžňák,2013-03-27 10:09:12

na člověka, který jim na všechno nekývne, přecházejí v prvním stupni k urážkám, posléze k násilí. Něco podobného jsem už psal nahoře. Vy znáte moje prarodiče, že se o nich tak důvěrně vyjadřujete ?

Odpovědět


Prarodiče nemusí nic vypovídat

Jan Valečka,2013-04-05 23:32:06

Co když jsou všichni nositeli nějaké recesivní alely? Nebo prostě měli náhodou dobře nakombinované geny, které se při přenosu do další generace smíchaly méně šťastným způsobem?

Odpovědět


Normálním lidem je to jasné, pane Valečko.

Ota Beran,2013-04-10 08:27:30

Ale vykládejte to nějakému Houžňákovi.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz