ATV-4 poletí k ISS v létě  
Kosmická nákladní loď Evropské kosmické agentury (ESA) ATV Albert Einstein bude nejtěžší kosmickou lodí, která kdy byla vypuštěna raketou Ariane. Stane se tak 5. června až vystartuje k Mezinárodní kosmické stanici ISS.


 

Albert Einstein je v pořadí čtvrtou z celkem pěti nákladních vesmírných lodí série ATV – Automated Transfer Vehicle. Teď momentálně prochází finální kompletací a plněním nákladem na evropském kosmodromu Kourou ve Francouzské Guyaně.


Náklad
Chystá se ke startu na palubě rakety Ariane 5 ES. Ve svých útrobách skladuje 2501 kg suchého nákladu na ISS. Dále na stanici dopraví palivo, vodu a kyslík.

 

Zvětšit obrázek
Nakládání ATV-4 . Zdroj:esa.int

Podrobně :
 - Palivo pro ruský segment 860 kg (plnění 2. a 11.dubna)
 - 570 kg vody pro ruskou posádku
 - Vzduch a kyslík: 66 kg a 33 kg (plnění 13. a 15.dubna)
 - Palivo pro korekce dráhy ISS 2235 kg (plnění 19.-20. a 25.-26.dubna)

Vlastní palivo lodi (poslední položka seznamu) poslouží k povynesení ISS na vyšší oběžnou dráhu.


Bez těchto korekcí by po nějakém čase stanice klesla natolik, že by ji zbrzdily horní vrstvy atmosféry a stanice by shořela. Ostatně tento osud stanici stejně jednou v budoucnosti čeká. Doufejme, že podobné zážehy lodí ji ještě dlouho udrží v dostatečné výšce. 4.dubna ISS letěla ve výšce 410,8 km nad Zemí. K té jí pomohl momentálně připojený ruský Progress zážehem svého motoru na 277,3 sekund. Předchozí orbita stanice byla asi o kilometr níže. Vzhledem k tomu, že se ISS díky své velké hmotnosti propadá asi o 100 metrů denně, což závisí na mnoha okolnostech včetně gravitačních anomálií nebo sluneční aktivity, bude přírůstek Progressu už smazán. ATV díky síle svých motorů stanici popostrčí ještě výše.

Takto ISS pomohla svými motory ATV v roce 2008 (počítačová animace):


Co se přitom děje s kosmonauty uvnitř:

 

Celková hmotnost kompletně naložené ATV Albert Einstein bude 20 235 kg je vůbec nejvyšší hmotností, kterou kdy Ariane na oběžnou dráhu nesla. Jde o další překonání rekordu, tentokrát poměrně čerstvého, neboť o předchozí se postarala loni startující loď ATV Edoardo Amaldi. ATV Albert Einstein ji trumfla o 500 kg.

 

Zvětšit obrázek
Kompletování obou modulů ATV-4. Zdroj:esa.int

Teď se podíváme, co všechno bude ATV-4 ve svých útrobách mít. I v tomto případě je jedná o malou premiéru. Ze všech dosavadních lodí typu ATV má nejrozmanitější náklad. “Skládá se přibližně ze 1400 různých položek od potravin, náhradních dílů přes potřeby a oblečení posádky pro různé vědecké experimenty po další životně důležité věci,” říká manažer mise ATV-4 Alberto Novelli.

 

Start
Start je plánován na 5. června. Kódové označení letu je Ariane VA213. Pak bude ATV-4 stíhat stanici. Po přiblížení by se měla automaticky zadokovat k zadnímu uzlu ruského modulu Zvezda 15. června.
Ptáte se, proč to trvá lodi ATV tak dlouho? ATV by to skutečně mohla zvládnout dříve. Uvádí se přibližně poloviční čas, tj. 5 dní. I tak probíhá vše docela v klidu. ATV se od rakety Ariane odpojí ve výšce 290 km. Pak pomocí vlastních motorů postupně upraví svou orbitu na shodnou výšku, jako má ISS (viz výše). Mezitím se otestují všechny palubní systémy a nasimuluje dokování ke stanici.

Kde nám tedy přebývá těch zbývajících pět dní? Důležitým datem je právě 15. červen. Dříve nebude volný port pro zadokování. Dalšími dvěma důležitými parametry je optimální natočení stanice vůči Slunci, aby sluneční světlo neoslňovalo optická čidla ATV, a také přelétávání nad ruskými sledovacími stanice v době připojení, aby pozemní středisko mohlo rychle zasáhnout v případě neočekávaných problémů. K tomu si přidejte časté odklady startů, ke kterým dochází například z důvodu špatného počasí, takže ESA může start ATV-4 klidně o pár dní posunout, aniž by byl ohrožen termín jejího připojení k ISS.

 

Zvětšit obrázek
Stěhování ATV. Všechny průchody musí být dimenzovány na velikost lodi. Zdroj:esa.int


Aktuální přípravy
Týmy ESA, Arianespace a stavitelé lodě firmy Astrium momentálně pracují v Kourou na intenzivních předstartovních pracích, které začaly v okamžiku přivezení obou částí lodi, modulu s pohonem (Propulsion Module) a integrovaného nákladního modulu (Integrated Cargo Carrier), vloni v září na kosmodrom.
Loď byla zkontrolována, oba moduly spojeny. 28. března byla loď přesunuta do haly S5B, kde proběhne zbytek prací. V plném proudu je teď její tankování. V květnu bude ATV Albert Einstein usazena na vrchol nosné rakety Ariane.

Poslední položky nákladu, které ze své povahy nemohou být umístěny do lodi dříve, se do nákladového prostoru ATV umístí dva týdny před startem. Později to již nebude možné. Těchto "last-minute" položek bude připraveno asi 620 kg.

 

Zvětšit obrázek
Ariane-5 čekající na usazení ATV-4 na svou špici. Zdroj:esa.int


Manažerka startovních příprav ESA, Charlotte Beskow, k tomu uvedla: "Možnost naložit některé části nákladu až na poslední chvíli umožňuje partnerům ESA, kteří tyto kritické nebo citlivé položky připravují, být daleko flexibilnějšími s ohledem na časování výroby směrem ke skutečnému datu startu."


Souběžně s přípravami na start v Kourou probíhají ve středisku řízení letů ATV Control Centre ve francouzském Toulouse intenzivní tréninky a simulace různých fází letu této mise. Operační týmy dosáhly vysokého stupně připravenosti. Těší se na překonání několika milníků v době od nynějška do startu.


Mezi milníky patří řada přípravných hodnocení ESA s jejími partnery v projektu ATV. Ty jsou plánovány na květen. Finální testy připravenosti ke startu proběhnou na začátku června. Z ATV-4 se pro ESA rýsuje velká mise.


Zdroje informací:
http://www.esa.int/Our_Activities/Human_Spaceflight/ATV/ATV-4_scheduled_for_summer_liftoff
http://blogs.esa.int/atv/
http://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Kepler_ATV
http://www.kosmonautix.cz/viewtopic.php?f=24&t=879
Zdroje obrázků:
http://blogs.esa.int/atv/files/2013/04/image0041.jpg
http://spaceinimages.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/03/ariane_5_va213_moving_to_final_assembly_building/12561111-7-eng-GB/Ariane_5_VA213_moving_to_final_assembly_building_node_full_image.jpg
http://spaceinimages.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/03/joining_atv-4/12578288-10-eng-GB/Joining_ATV-4_node_full_image.jpg
http://www.esa.int/var/esa/storage/images/esa_multimedia/images/2013/01/atv4_loading_process_begins4/12475955-4-eng-GB/ATV4_loading_process_begins_large.jpg
Psáno pro Kosmonautix a Osel.cz

Datum: 18.04.2013 11:30
Tisk článku

Související články:

Projekt ISS další minimálně 4 roky s podporou všech partnerů, včetně Ruska     Autor: Redakce (29.04.2023)
Superpočítač na ISS nabídne astronautům lepší výkon a spojení     Autor: Stanislav Mihulka (04.11.2018)
Ruský Progres zkrátil cestu na ISS ze dnů na hodiny     Autor: Josef Pazdera (10.07.2018)
Na ISS se bude číst DNA     Autor: Dušan Majer (20.07.2016)
Lunární vesnička jako nástupce ISS     Autor: Tomáš Kohout (19.05.2016)



Diskuze:

Dost zavádějící formulace

Pavel Hudecek,2013-04-19 02:28:13

Text "Vzhledem k tomu, že se ISS díky své velké hmotnosti propadá asi o 100 metrů denně" je poněkud zavádějící. Hmotnost je zde naopak výhodou, neb těžší těleso je bržděno pomaleji. Problémem není hmotnost, ale velikost. Čím větší, tím více částic potkává a tedy rychleji klesá.

Odpovědět


to uznávám

Tomáš Kohout,2013-04-19 14:10:17

Máte pravdu. Jak jsem se soustředil na to, abych dobře popsal technické novinky, tak mi tohle uteklo. Díky

Odpovědět

Do roku 2002 se zbavovala dětských nemocí

Tomáš Kohout,2013-04-18 22:31:54

verze Ariane 5G měla ještě dvě navedení na chybnou orbitu, což se v případě satelitu Artemis podařilo napravit jejími vlastními iontovými pohony. Což byla nakonec skvělá zkušenost, neboť se od té doby podařilo takovýmto způsobem zachránit mise dalších satelitů.

Ještě jednu velkou havárii Ariane 5 měla a to když se testovala vylepšená verze ECA 11.12.2002. Od té doby zatím bez ztráty kytičky.

Kourou je civilní kosmodrom, takže shlédnout start by neměl být problém. Osobní zkušenost nemám, ale co jsem měl možnost mluvit s lidmi, kteří tam byli nebo co jsem četl o jejich zkušenostech, tak většinou se setkali se vstřícností a otevřeností.

Odpovědět

Díky za článek

David Literák,2013-04-18 20:14:06

o ESA se příliš nemluví a přitom mají za sebou spoustu práce ... měli oni vůbec nějaký zásadní neúspěch ... tedy kromě softwarové chybky v roce 1996 :)

Jsou starty ARIANE veřejně přístupné nebo prostě "za plotem" ?

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz