Další test lodě SpaceShipTwo
aneb kosmická turistika se stává realitou

Zde jsou vidět předchozí verze jak letadla, tak i samotného raketoplánu. Na obrázku je loď SpaceShipOne zavěšená na White Knight. Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Kosmická loď SpaceShipTwo má za sebou další test. Tentokrát šlo o šestnácti sekundové zažehnutí nového hybridního motoru, které dostalo loď do výšky přes 17 kilometrů. Loď překonala rychlost zvuku a poté bezpečně přistála. Tím se komerční cesty do vesmíru zase o krok přiblížily. Samotnou loď vynáší letadlo nazvané White Knight Two, na které se společně s lodí SpaceShipTwo v článku podíváme. Zároveň si popíšeme samotný test a povíme si, kolik bude stát letenka za hranici zemské atmosféry a kdy se do vesmíru podívají první zájemci.

SpaceShipTwo je založena na svém předchůdci SpaceShipOne. Jedná se o suborbitální raketoplán, který má místo až pro 8 pasažérů. Profesionální posádka se bude skládat z pilota a
kopilota. Dále zde bude místo až pro 6 vesmírných turistů.

Raketoplán by se měl postarat o vynesení astronautů do výšky okolo 110 kilometrů. Potřebná rychlost bude 4 200 km/h, což je přibližně jedna sedmina rychlosti, kterou vesmírná loď potřebuje k tomu, aby dosáhla oběžné dráhy okolo Země. Po dosažení nejvyššího bodu své suborbitální dráhy loď začne pomalu padat zpět.

Zde přichází celkem rychlý návrat do atmosféry. Vzhledem k tomu, že se bude jednat o suborbitální let, návratová rychlost nebude tak vysoká, a tak ani loď nepotřebuje žádný tepelný štít. SpaceShipTwo je uzpůsobena tak, že může projít atmosférou v podstatě v jakékoliv poloze. Ve výšce 24 kilometrů se raketoplán dostane do “plachtící” polohy a přibližně za 25 minut přistane na letecké základně. Celý let bude trvat dvě a půl hodiny, ale vesmírní turisté si užijí pouze pár minut ve vesmíru. Raketoplán je dlouhý 18,3 metrů a rozpětí křídel má 8,3 metrů.

Letadlo White Knight Two bez zavěšeného SpaceShipTwo. Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Nic z toho by nebylo možné, kdyby zde nebyl White Knight Two. Jde o letadlo, které má za úkol vynést samotnou loď SpaceShipTwo do určité výšky a následně ji vypustit. Stejně jako samotný raketoplán má i toto letadlo svého předchůdce. White Knight byl používán pro vynášení lodě SpaceShipOne. Zajímavé je ale to, že White Knight Two je třikrát větší než jeho předchůdce, může se používat na výcvik astronautů ve stavu beztíže a také může vynášet i jiný náklad než samotnou SpaceShipTwo.

Ostré lety s vesmírnými turisty by mohly přijít již příští rok. Zdroj: http://www.virgingalactic.com/

Letadlo je dlouhé 24 metrů a rozpětí křídel má 43 metrů. Vypouštění lodě SpaceShipTwo bude probíhat ve výšce přes 15 kilometrů.
A nyní k samotnému dubnovému testu. Po tom, co White Knight Two raketoplán vypustil, piloti zažehnuli nový hybridní motor, který po dobu 16ti sekund fungoval naprosto bez problémů. Šestnáct sekund úplně stačilo k tomu, aby SpaceShipTwo překonala hranici rychlosti zvuku. O pilotování se postarali piloti Stucky a Alsbury. Po vypnutí motoru piloti postupně doplachtili až k letecké základně, kde naprosto bez problému přistáli. Jednalo se o velice důležitý krok ve vývoji takto složitého stroje. Při testu byly vyzkoušeny technologie, které jsou nezbytné k tomu, aby se budoucí vesmírní turisté podívali do vesmíru.

Pokud i vy budete chtít prožít to, co se poštěstilo jen málokomu, připravte si 200 000 – 250 000 amerických dolarů. To jsou přibližně 4 – 5 miliónů korun. Záleží zda chcete být v první tisícovce zájemců nebo ne. Po tomto úspěšném testu společnost Virgin Galactic oznámila, že se cena letenky zvedne o 25 %, a než dopraví 1000 zájemců za hranici atmosféry, cena neklesne. Bude následovat několik desítek dalších testů, než se na palubě SpaceShipTwo objeví první zájemci. Pokud vše půjde tak, jak Virgin Galactic plánuje, tak by příští rok mohly přijít první ostré starty.

Psáno pro Kosmonautix a Osel.cz

Datum: 03.05.2013 13:18

Boeing

Josef Šoltes,2013-05-05 12:03:13

Třeba Boeing momentálně úspěšně vyzkoušel scramjet motor, který bude hrát, dle mého názoru, ústřední roli ve zlevňování přístupu do vesmíru. V jeho možnostech jsou neuvěřitelné rychlosti...

Miro Macko,2013-05-05 02:04:09

Koncepce není špatná

Vojtěch Kocián,2013-05-04 06:40:19

Myšlenka odpalování raket na orbitu z letadla má určité výhody. Státní agentury se na "nové" pole moc nehrnou, tak se se třeba dočkáme komerční verze. A nosný letoun může sloužit třeba i k prosté přepravě objemných nákladů.

Navíc jsou to jejich peníze Virgin Galactic i zákazníků a dovedu si představit mnohem horší způsoby, jak je investovat.

Laoce Bystrla,2013-05-04 13:50:54

presne tak statne organzacie maju jasne politicke motivy a co sa im v prvom rade nepaci je v sucastnosti slabe PR z tak obrovskych investicii ktore vesmirne lety obnasaju. a teraz dvojnasobne v case krizy ked je treba aspon nasytit ovecky,pardon, volicov a nie hladiet "ku hviezdam". sukromna sfera ma sakra vela nevyhod v oblasti kde vlastne neexistuju zakony a pravidla ale zase obrovsky vela vyhod v tom dostat tam naklad a ludi efektivne.

Je to naprosto k ničemu, jen komedie pro prachatý

petr kefurt,2013-05-04 01:33:52

Opravdu nevím k čemu takový projekt má vlastně sloužit. O žádný kosmický let se nejedná, je to jen takový výskok a následný řízený pád.
Snad to nosné letadlo by mohlo mít širší použití, pro testování technologií, vypouštění malých družic atd, přepravu nákladů atd.
Jako atrakce pro poblázněné americké pracháče (možná i české nebo ruské) by to mohlo posloužit, ale protože se o kosmický let nejedná, je to jen atrakce.
A pochybuji, že by zvolená koncepce i budoucnosti nabídla něco víc.
Prostě: k ničemu

Jiří Novák,2013-05-04 12:30:34

Souhlasím, ale v dnešní době je to pořád lepší než nic. A co my víme - třeba až vytáhnou z pracháčů nějaké ty peníze, vyrobí za ně plnohodnotnou kosmickou loď, schopnou dosáhnout oběžné dráhy, případně časem i víc...
Rozhodně v současném katastrofálním stavu kosmonautiky je lepší postavit takovéhle šidítko, než sedět s rukama založenýma.

Laoce Bystrla,2013-05-04 13:45:43

Dovolim si nesuhlasit. pouzijem paralelu. mzslite si ze keby Henrich moreplavec nechcel prekonat prvu metu - dostat sa za mys bajadur tak by hned vasco da gama oboplaval afriku? bolo potrebnych cez 30 vyprav len kym sa dostali dole k namibii. Ja to povazujem za prvy krocik k komercnemu dobyjaniu vesmiru. teraz to znie naozaj dost trapne: 110 kilometrov a cca 6 minut pre 8 ludi. Ale keby to slo, rad by som videl vasu reakciu na vas prispevok ktory ste tu vlozili o par desiatok rokov. Lebo verim ze sa konecne odliepame od Zeme a pojdeme sa popozerat aspon po Slnecnej sustave.

No, kefurt, delaji to za svoje,

František Houžňák,2013-05-04 15:08:34

tak co se štětíte. Nakonec vám nic nebrání v tom, udělat něco lepšího, místo prázdných pindů, jak nikdo nic neumí.

Petr Kuběna,2013-05-04 17:33:59

re Laoce Bystrla: Problém je, že oni nepoužívají ani nevyvíjejí žádnou novou technologii, která by tu nebyla před padesáti roky a která by skutečně vedla do vesmíru (za vesmír nepovažuji nic menšího než LEO). Toto je skutečně jenom hodně drahá horská dráha (principielně nemám nic proti). Až/jestli začnou vyvíjet něco, co by se mohlo aspoň teoreticky dostat na orbitu, potom jim bude mnohem více lidí držet palce. Takové pokroky se dějí jinde - jmenovitě spacex směřuje ke zlevňování stávající technologie, nebo trochu sci-fi skylon vypadá nadějně.
re Houžňák: Právě že mu brání to samé co Virgin Galactic - nemá a ani nevyvíjí technologii, která by se kdykoliv dostala skutečně do vesmíru.

Vy jste dojemný, Kuběno,

František Houžňák,2013-05-04 20:40:15

"technologii, která by se kdykoliv dostala skutečně do vesmíru" nevyvíjí třeba Škodovka taky, ani milióny dalších firem. Vy uznáváte jenom takové, kteří se do vesmíru chtějí dostat, ale takové, co vyrábějí třeba kola, ne ?

Petr Kuběna,2013-05-04 21:52:06

re Houžňák: Na poli cestování do vesmíru uznávám jen ty firmy, které něčím skutečně přispívají. Ostatně jako na každém poli. Proti firmě nic nemám, jen říkám, že v tomto ohledu ničím nepřispívá.
Pokud bych měl použít metaforu pana Bystrla, tak se nejedná o žádného Henricha Mořeplavce, ale o vyhlídkové plavby do míst, kde byl Henrich před padesáti lety. Může to být dobrý byznys, ale žádný důvod k obdivu nevidím.

Víte pane Kuběro v topm se právě mýlíte

Pavel A1,2013-05-05 08:20:31

Kdyby Henrich Mořeplavec obeplul mys Bojador a nikdo tam po něm nešel, tak ta jeho cesta byla sice úctyhodná, ale úplně zbytečná. Teprve ti, to tam pluli po něm a udělali z toho normální výlet, vlastně teprve umožnili ostatním lidem tento objev využít. To samé platí pro Virgin Galactic. Oni neobjevují nové, ale již objevené zpřístupňují ostatním lidem. A tím dělají práce stejně záslužnou, jako ti průkopníci (ba možná záslužnější, protože bez nich by práce průkopníků byla zbytečná).

Už před padesáti lety přistáli lidé na Měsíci, a co z toho máme. Kromě side efektů nic. Teprve až někdo jako Virgin Galactit z cest na Měsíc udělá byznys, bude opravdu Měsíc patřit lidem.

Jenom tedy, panove z obou stran, takova

František Houžňák,2013-05-05 19:30:58

technicka pripominka: Jindrich Moreplavec zadny mys Bojador nikdy neobeplul, to jsou jenom vase fantazie. Musite vic studovat, ve veku Internetu to je pomerne jednoduche.

Petr Kuběna,2013-05-05 21:17:12

re Houžňák: Kdyby jste se místo invokací typu "Vy jste dojemný" nebo rytí do bezpředmětných nepřesností přirovnání věnoval tématu. Toto je osel.cz a ne idnes nebo podobné bulváry. Tu se lidé většinou baví k věci (vím, že tímto příspěvkem sám poruším tento standart, proto dálší mimo téma ode mě nebude).