Mercedes-Benz S-Class stability system  
aneb slepice v reklamě a stereokamera v praxi

 

Tento týden německá automobilka Mercedes-Benz vnesla do světa automobilismu rozruch hned dvakrát. Reklamou na nichž jsou slepice a produktem na novou technologii tlumení rázů při přejezdu nerovností využívající senzory a stereokamery.
Slepičí pohled na svět je povedená metafora pro divy technologického pokroku, která slibuje řidiči stabilitu za všech okolností.  Ve skutečnosti spojuje výhody aktivního systému odpružení Active Body Control (ABC) s povrchem vozovky a funkce Scan- stereo kameru , která snímá cestu před  autem a registruje stav, zvedání a klesání povrchu vozovky.
Pružící systém dostává informaci před tím, než kolo najede na nerovnosti o tom, jakého jsou rázu a podle toho přes počítač nastaví charakteristiku  magnetického tlumiče. A protože jsou kamery dvě, pracují separátně pro každou stranu kol.

 

Kamery jsou umístěny v horní části čelního skla, skenují boule a hrboly s přesností tří milimetrů  patnáct metrů před vozidlem. Data v systému odpružení  upravují jeho charakteristiku stokrát za sekundu. Systém by měl vše zvládat i při rychlosti okolo sta kilometrů za hodinu.
Myšlenku magie Body Control je přesně to, co avizuje vtipná  reklama se slepicemi. Hlavy jim zůstávají stále v klidu, ač se dole děje co chce.
 


 


 

Autor:
Datum: 29.09.2013 08:50
Tisk článku


Diskuze:

Pavel Křivánek,2013-09-29 15:48:45

Neumí pohybovat očima, tak to na rozdíl od nás musí řešit takto. To ale nevysvětluje, proč by měly mít slepice lepší stabilizaci než holubi. Možná je to jen díky velikosti těla, takže ukočírují větší výkyvy.

Odpovědět

slepičí stabilita

Jiří Novák,2013-09-29 09:54:11

Bylo by zajímavé zjistit, jak a proč to ty selpice dělají. Z vlastní zkušenosti vím, že třeba u holubů tenhle "stabilizátor" není zdaleka tak dobrý, byť by se jim hodil např. proto, aby se výkyvy těla za letu nepřenášely na hlavu.

Odpovědět


Těžiště a působiště sil

Jiří Kocurek,2013-09-29 12:58:41

Pták za letu má těžiště umístěno níž než je místo, ve kterém se potkává účinek vnějších aerodynamických sil. V letu je pták (zjednodušeně řečeno) zavěšen a malé ochlylky od rovnovážné polohy se vyrovnají samy. Plachtící pták v bezvětří je ve stabilní rovnovážné poloze a nepotřebuje jemné vyrovávání drobných odchylek.
Přistání je pak odchylka od ustáleného pohybu velmi výrazná.
Naopak běžící pták má těžiště vysoko nad působištěm vějších sil, které je na zemi. Jestliže jsme u letícího ptáka mohli mluvit o stabilní rovnováze, tak stojící i běžící pták se neustále pohybuje okolo nestabilnícho rovnovážného bodu. Čím dříve zaznamená odchylku od ideální polohy, tím méně sil potřebuje k jejímu vyrovnání.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz