Dokonalé klonování - jak prosté
Přelomový objev umožňuje tvorbu kmenových buněk z libovolné dospělé buňky pouhým vystavením stresu. Na biology teď nemluvte. Snaží se to rozdýchat.

Sympatická japonka Haruko Obokata z výzkumného ústavu RIKEN se zapsala nesmazatelně do dějin biologie objevem, který bude mít bezesporu dalekosáhlé dopady.

Zjistila, že pouhým namočením dospělých buněk do mírně kyselého roztoku na necelou půlhodinku dojde k jejich přeměně na pluripotentní buňky, ze kterých lze vypěstovat takřka libovolnou tkáň v těle. A aby toho nebylo málo, takto jednoduše připravené buňky stačí pomocí speciálních chemikálií přetvořit na totipotentní buňky, neboli buňky, které zvládnou i placentu. Buňky, ze kterých může vyrůst nový jedinec.

Haruko Obokata, RIKEN (Foto: Takuya Isayama)

Výzkum
Obokataová se původně zabývala rostlinami, konkrétně mrkví. Zkoumala vlastnost některých rostlin, kdy se dospělá rostlinná buňka vystavená stresu změní na nediferencovanou kmenovou buňku. Z jediné vystresované buňky pak vyroste kompletní nová rostlina. Mrkev není nutné stresovat nijak významně, stačí ji nakrojit.  Obokataovou napadlo, že jde o mocný nástroj matky přírody umožňující opravu poškozených tkání a že by podobné schopnosti mohly mít i savčí buňky.

Na několik let se zavřela do laboratoře a začala trápit myší buňky všemi stupni tortury. Protahovala je pipetou, nechávala je hladovět, trápila je zimou nebo horkem a pořád nic. Nakonec přišla na to, že správnou cestou je koupel v kyselé lázni po dobu jen o trochu kratší než stačí k usmrcení buněk. Aneb vezmi čistý hrnec, do vody přidej trochu octa, vlož buňky a nech louhovat půl hodiny. V tu chvíli měla v ruce naprostou bombu, ale narazila. Nikdo jí to nevěřil.
Kolegy přesvědčila o své pravdě až o mnoho měsíců později a pro nás si spolu s nimi připravila opravdu speciální kousek (Nature). Jinak by jí to asi zbytek světa nevěřil také.

Důkaz místo slibů
Pluripotentní kmenové savčí buňky jsou specifické tím, že je v nich přítomen protein Oct-4. V dospěných buňkách už se nenachází. Z deset dnů staré myši, jejíž buňky fluoreskují za přítomnosti Oct-4, byl odebrán vzorek krve a tým z něj izoloval bílé krvinky neboli lymfocyty. Ty byly vykoupány v kyselé lázni (PH 5,7) po dobu 30 minut. Následně se tým pokusil napěstovat tyto buňky v kultuře.

Ze začátku se toho moc nedělo. Některé buňky odumřely a zbytek stále vypadal jako bílé krvinky. Druhý den ovšem některé buňky začaly světélkovat - neklamná známka přítomnosti proteinu Oct-4. Sedmý den už tento signál pluripotence zářil ze dvou třetin přeživších buněk. Zároveň buňky vykazovaly i další znaky pluripotentních buněk, kterým se podobaly velikostí i tvarem.

Připište si prosím do učebnic, že se takto vytvořené buňky označují přídomkem STAP ("stimulus-triggered acquisition of pluripotency" neboli stimulem spuštěné získání pluripotence).

Aby panovala všeobecná jistota, že jsou STAP buňky skutečně pluripotentní, vstříkl je tým do myšího zárodku ve fázi blastocysty, kdy je v něm přibližně osm buněk. Zárodek do sebe STAP buňky vstřebal a ty se staly nedílnou součástí celého organizmu, přičemž byly přítomny ve všech typech tkání.

Zárodků bylo více a narodily se z nich zdravé myšky, které následně přirozenou cestou porodily potomstvo, jež také obsahovalo STAP buňky. Ty se tak musely stát spermiemi a vajíčky, aby mohly přejít do další generace.

V druhém testu vpravil tým STAP buňky do těla dospělé myši, aby zjistil, jestli se z nich vyvine speciální embryonický nádor zvaný teratom. Tento „betonový“ důkaz pluripotence se skutečně vyvinul.

A to ještě není konec
Samy o sobě se STAP buňky nijak nehrnou do množení. Pokud jsou ale vystaveny specifickým růstovým faktorům, prodělají drobné změny, které jim umožní  množit se exponenciálně bez jakýchkoliv chromozomálních abnormalit. Takovýmto buňkám se od nynějška říká STAP kmenové buňky.
Takto upravené buňky se po vpravení do blastocysty nestanou pouze součástí samotného zárodku - ochotně se přemění i na mimotělní tkáně tvořící pupečník a placentu. A to už je hodně silné kafe, neboť jsou to tím pádem „všehoschopné“ totipotentní buňky. Tyto buňky schopné utvořit embryo jsou v zárodku přitomny pouze do fáze několika málo štěpení od okamžiku oplození, a je s nimi možné provádět téměř libovolná kouzla.
V současnosti tým provádí dosud nepublikovaný výzkum, kdy STAP buňky z lymfocytů pěstují do kulovitých shluků, které pak implantují do děloh dospělých myší. Podle nepotvrzených  zpráv takto vznikl zárodek, který se vyvíjel přibližně do poloviny těhotenství a pak odumřel...
Další prováděné testy ověřují do jaké míry je možné změnou prostředí přimět STAP buňky k diferenciaci do různých tkání.

Co to znamená?
Kromě toho, že biologové dostali novou hračku, kterou jim nikdo nemůže vzít, jsou možné dopady obrovské.
Potvrdil se známý fakt, že prostředí má na diferenciaci buněk obrovský vliv. Ponovu to jde i pozpátku.
Bude se pátrat po procesech, které mají „oddiferenciaci“ na starost, což může mít velký terapeutický význam.

Metoda je sice zatím ověřena pouze na myších, nicméně nejspíš už se rozjíždějí pokusy na primátech, o Homo Sapiens nemluvě.
Až trapně jednoduchou a levnou metodou je možné z kapky krve v řádu dnů získat lini kmenových buněk konkrétního jedince. Tyto buňky je možné použít k opravám poškozených tkání  nebo k pěstování  orgánů.
S rozmachem metody CRISPR-Cas v posledním roce je možné provádět cílené genetické modifikace buněk bez virových vektorů, takže pro pacienty s genetickou poruchou by mohlo být možné vytvářet opravené kmenové buňky identické jejich tělu bez hrozby vzniku nádorů a bez odmítavé imunitní reakce.
Poprvé je možné „dokonalé“ klonování, protože odpadá nutnost vkládat jadernou dědičnou informaci do obalu dárcovského vajíčka nesoucího dárcovské mitochondrie.
Muži jsou zbyteční.

Válka klonů může začít.

Poznámka redakce: Ano, to je na Nobelovku!
Poznámka redakce č. 2: Nobelovka nebude, autorka nejspíš podváděla: viz

Autor: Jan Zikmund
Datum: 31.01.2014 23:31

Zařídí nám digitální nesmrtelnost superinteligentní AI v Dysonově sféře?     Autor: Stanislav Mihulka (15.03.2021)
(Eko)logické zemědělství I     Autor: Jan Kašinský (21.03.2016)
Oživíme mamuta přepsáním genomu slona?     Autor: Stanislav Mihulka (27.03.2015)
Mračna nad Haruko Obokataovou     Autor: Josef Pazdera (19.02.2014)
Buňky STAP     Autor: Redakce (11.02.2014)

Teraz som pochopil a spomenul som na mladosť

Perrin Gallernau,2014-02-09 05:47:40

Marian Varga napísal: "... telomery se v kmenových a nádorových buňkách „udržují fit“ enzymem telomerázou a ne vitamíny. Ty mohou být užitečné maximálně tak, že budou bránit oxidativnímu poškození genu pro telomerázu a samotného enzymu telomerázy, aby zůstal funkční. Správná výživa je v životě důležitá věc, ale i přes tu nejlepší z nejlepších můžeš dostat rakovinu, může dojít k mutaci tvých genů a telomery se ti v NEkmenových buňkách budou zkracovat úplně stejně."
*
Rakovina typu, ktorú popisuješ, odborné knihy, pokiaľ si spomínam, pripúšťali v 1% ostatných 99% pripisovali výžive - tomu čo jeme.
Marian, je to o výžive, už so mnou fakt nepohneš a ďakujem za trpezlivosť a čas.

Jc Bill,2014-02-10 14:41:14

Idiocie omezená na jednotlivce nic moc neznamená, neboť je jistá šance, že se zlikviduje sám. Pokud by tomuhle kraniodefektivnímu pánovi mělo uvěřit víc lidí a některý se stal třeba i ministrem a začal rozhodovat na základě přesvědčení, že radiace, kouření, papillomavirus atd. atd. nic neznamenají, že je to z 99% výživa, tak... co potom s tím, že.

Najčastejšie

Rene Mikolas,2014-02-19 18:29:46

UV žiarenie
smog
stres
fajčenie
postreky
nepitná voda
lieky
prísady

Teda nevylučujete pôsobenie výživy na telomery

Perrin Gallernau,2014-02-07 16:57:31

Takže potom som chlapci, so svojím odmietnutím liekov a voľbou tých "greyovských" doplnkov úplne spokojný.
A detail - vnuk, ešte nebol chorý, to placebom asi nebude.
A múže Oxford trpieť šarlatánov?

Jc Bill,2014-02-07 18:06:02

To je dobře a že se to jednotlivci ve světě medicíny založené na statistice může takhle přihodit, to nepřekvapí.

Často dítě stoná tak často, jako stonal v dětství jeden z rodičů.

Šarlatány na univerzitách úplně běžně. Vždyť se tam dosud studuje i teologie.

Bojuješ za svoj názor statočne, ale či aj oprávnen

Perrin Gallernau,2014-02-07 19:40:04

JcBille,tu nejde o medicinu.
Výživové vitamínové doplnky ani nesmú byť označované ako lieky a ak sú a liečivé účinky majú, okamžite zasahuje Big Farmy súdnou cestou.
Tí myš nebola sama. Reči o štatistike jednotlivca neobstoja.
Deti- jednotlivci- užívajúce tieto doplnky sú v chrípkovom období v škôlkach sami.
Teologiu skutočne za vedu nepovažujem, ale trpia ju i na Oxforde? Pokiaľ áno, Grey ju pravdepodobne neštudoval a o boha sa neopiera, práve naopak, dáva mu po paprčiach.

Jc Bill,2014-02-07 20:40:29

Když už tak "Jeníku". Tykání a příjmení kombinovat, to je asi jako když já mluvím o dojivosti skotu. Naopak to uznávám provést nelze, se dvěma příjmeními a žádným křestním jménem k dispozici mi nezbývá, než ti říkat "ty". Je moc dobře, že se děcka těší pevnému zdraví (ten, za kterého nám nezbývá, než se modlit, tenhle konkrétní bod asi vidí jinak, ale jinak se asi univerzálně shodneme), ale to není žádnej důkaz. Kolikrát člověku k podobné nadprůměrné odolnosti stačí něco pohybové aktivity navíc. Vem tři přeplněný školky, náhodně v nich rozděl osazenstva na třetiny, preventivně aplikuj doplňky, placebo a nic před obdobím viróz a hyň sa hukáže. A pak samozřejmě bude potřeba zjistit u pokusných osob anamnézu. Teologie skutečně na Oxbridge stále kvete, že by se jí de Grey věnoval, to se mi vypátrat zatím nepodařilo, neb jsem po tom ještě nepátral, ale po čem jsem pátral na stránkách jeho nadace velmi důkladně a co se mi také nepodařilo objevit, že by byl kde dělal reklamu na vitamínové a antioxidační preparáty.

Jeníku ku Greyovi a placebu

Perrin Gallernau,2014-02-07 21:25:01

Opakujem a doplňam pred chvíľou napísaný príspevok nižšie.
Ten môj "greyovský" (vidíš tie úvodzovky?, to preto lebo aj on pracuje z výživou pôsobiacou na teloméry, reklamu mojej firme fakt nerobí, zaujíma ma len kvôli dlhovekosti)výživový doplnok bol použitý v 13 publikovaných štúdiách.
Boli naň urobené dvojité štúdie na placebo.
A keďže si prešiel touto tortúrou, ako jediný, jediný a jediný produkt, sa moja nemenovaná firma rozhodla o umiestnenie do rigorozne kontrolovaného USA zoznamu liekov PDR(samozrejme ako vitamínový doplnok).

Jc Bill,2014-02-07 21:32:31

Supr, sem s těma studiema, jedna kritická metaanalýza nám ušetří dobrejch 45 dávek a rodičovstvo nebude zbytečně zneklidněno dvěma muži řídkého porostu rozdávajícími dětem bombóny.

Sľúbil som, že žiadne linky na moju firmu nedám

Perrin Gallernau,2014-02-08 03:58:28

nechcem tu vyvolávať polemiku na firmu, na ktorú majú viacerí dosť skreslený pohľad. Kapitalista, nech je akokoľvek dobrý, chce mať bezcharakterne :-) zisk i zo mňa.
Pošlem len na tvoju odkladovú mailovú adresu.

Jc Bill,2014-02-08 07:34:21

Žádný takový. Bez veřejnosti já nedám ani ránu. Když se spletu, jiný mne opraví. Tomášovo 33: Co uslyšíš jedním uchem - i jiným uchem, vyhlašujte to na svých střechách. Nikdo totiž nerozsvěcuje lampu a neklade ji pod nádobu ani ji nedává na skryté místo, ale staví ji na svícen, aby každý, kdo vchází dovnitř a kdo vychází ven, viděl její světlo.

Ty si rozsvecuj lampu kde chceš

Perrin Gallernau,2014-02-08 17:00:12

so mnou nemôžeš manipulovať ako Gedeon boh aby som ho

Perrin Gallernau,2014-02-08 17:01:58

ako Gedeon so svojím bohom a ten ho poslúchal na slovo.

Jc Bill,2014-02-08 17:22:06

Že jsi paranoidní, víme už dávno. Že v ruce nic nemáš, se jeví velmi pravděpodobně.

A stačí tak málo, tvoj mail pre neželané správy

Perrin Gallernau,2014-02-08 17:42:32

Jc Bill,2014-02-08 19:03:54

Nic takovýho nevedu. Všechnu poštu dostávám rád. Jestli je toho víc, tak ideálně http://justpaste.it/

Na ten link som niečo dal, ale nerozumiem mu

Perrin Gallernau,2014-02-08 22:21:51

V čom spočíva moja paranoia a ako to vedia aj iní?
Rád si prečítam tvoje zdôvodnenie, ale inak na tomto vlákne končím.

Jc Bill,2014-02-08 22:57:38

Jó, to bohužel znamená akorát to, že založíš někde nějaké jiné. I to jsme tu už hojně viděli.

Ako možno vysvetliť predlžovanie života výživou?

Perrin Gallernau,2014-02-07 07:19:09

Dá sa predpokladať, že na Oxfordskej univerzite môže prežiť šarlatán, ktorý svojej pokusnej myši, znova po každej replikácii chromozomov, predľži skrátené teloméry len pomocou vitamínov, minerálnych látok a stopových prvkov, teda pomocou výživových doplnkov stravy? Má to vôbec niečo spoločné s vedou?
*
Vedci na Oxfordskej univerzite (hecuje populáciu tým, že produkuje nositeľov Nobelových cien) su odmenovaní podľa toho koľkokrát prezije pokusná myš svoj obvyklý vek. Zatial vedie práve vedec Aubrey de Grey, biomedicinsky gerontolog, ktory dokazal len pomocou vyzivy, predlzit zivot mysi 5krat. To je asi 400 rokov pre cloveka. Tento vedec prehlasuje, ze clovek sa moze dozit aj 1000 rokov v plnom zdravi (t.j. nebude nikdy cakat na nikoho, kto by mu vymienal plienku).
Dokonca de Grey zasiel tak daleko, ze prehlasil, ze uz dnes v generacii 60-tnikov zije clovek, ktory ma šancu dosiahnut nesmrtelnost. Na vyvratenie jeho anti-aging filozofie vypisala v r. 2005 prestizna vedecka publikacia odmenu 20.000 dolarov, ktorú dostane ten, ktoremu sa podari vyvratit ju.
Ked sa Aubrey de Greya, na jeho prednáškach o dlhovekosti poslucháči pýtali prečo navrhuje zaradit starobu medzi choroby, odpovedal: "Pretože zabíja ľudí!"
Výživa -> aktivácia telomerázy -> teloméry -> mutácie špecifických génov -> vek

Jc Bill,2014-02-07 09:55:33

Je to sice totální OT, ale tak... vzhledem k tomu, že je de Grey slovy povolanějšího odborníka "hustej týpek", lze přesnější informace o něm jen doporučit:

Za povšimnutí vzhledem k příspěvku stojí jednak použitá metoda, pak i fakt, že je to on, kdo vyplácí, a také částky, o které se jedná.

Již dávno bylo upozorňováno na problém s aplikací postupů vyzkoušených na myších u člověka daný tím, že u myši často jenom chabě doháníme, co člověčí hw prostě umí lépe. Já se ale obávám především toho, že počnemeli něco testovat na lidech dnes, uvidíme pozitivní výsledky tak za 50 let pakliže vůbec.

ad Jc Bill

Pavel Brož,2014-02-07 15:40:28

Toho de Greye jsem viděl v nějakém dokumentárním pořadu od BBC, napadlo mě přitom, že pokud by se lidé měli dožívat těch 1000 let, tak by si dost možná mohli sedět na uších, myšleno nikoliv jen metaforicky, jelikož pokud se nepletu, tak chrupavky rostou celý život. A pokud by se snad měli dožívat ještě desetkrát delší dobu, tak pak by s těma ušima mohli když už ne létat, tak alespoň plachtit (s pomocnými výztuhami samozřejmě). Možná by tuto ideu mohli zastánci lidské nesmrtelnosti vtělit do jejich loga.

Jc Bill,2014-02-07 18:07:48

Na tom něco málo je. Sice si už po tisíci letech nebudeme nic moc z mládí pamatovat a čert ví, jak to bude s intelektuálníma dovednostma, ale zase budeme stát ušima pevně na zemi :)

Ak sa jedná len o uši, tak by som to riskoval

Perrin Gallernau,2014-02-07 19:55:56

Pokiaľ už dnes existuje automatická myčka na psov, dovolím si tvrdiť, že automatický korektor uší a korektor čohokoľvek nebude o 100 - 200 rokov žiaden problém.
Plastickí chirurgovia sa už dnes musia preorientovávať z orezávania prebytočných viečok a kože všeobecne, na tie zlomeniny od autobusov. Je mi jasné, že zlomeninu nenapraví sebalepší výživový doplnok.
Už dnes je jasné, že i jednovaječné dvojčatá spočiatku geneticky identické sa po rozdelení v dospelosti už nezhodujú. Majú rôzne civilizačné choroby, vyvracajú teorie o dedičnosti rakoviny...
Obrátené garde je u dlhoročných manželov, keď sa začínajú na seba podobať nielen výzorom ale i geneticky, pretože zažijú a zjedia toho spolu dosť.
Vplyv výživy na teloméry je asi nespochybniteľný.
Pri výbere tých účinných musí užívateľ najprv rozoznať tie tri skupiny podnikateľov, ktoré ich ponúkajú. A to je v dnešnom svete ťažké.
Isté je len jedno, farmaceutika je vedomé i nevedomé travičstvo.

ad Perrin Gallernau 05.02.2014 v 02:32

Marian Varga,2014-02-07 00:28:16

Tušil jsem, že to bude firma NuSkin. Tím pádem jsem na tomto vlákně dodiskutoval, protože tomuto subjektu reklamu rozhodně dělat nehodlám. Je to obyčejná ždímačka peněz z lidí jako jste vy, neinformovaných a laických zákazníků, kteří se nechali chytnout na jedné z jejich psychologicky vyladěných přednášek. A mimochodem - nevím, o jaké vědě se zmiňujete - jejich praktiky nemají s vědou nic společné, je to jen další farmaceutická firma, která se snaží bezohledně nabalit co to jde. P.S.: "Tančeky marketingárov" byste si možná měl začít všímat, protože ty o této firmě také hodně napovídají..

Omluva webmasterovi..

Marian Varga,2014-02-07 00:31:56

..předchozí příspěvek byl zamýšlen jako reakce v patřičném vlákně. MV

Už nebudem otravovať

Perrin Gallernau,2014-02-07 01:22:26

Týmto príspevkom končím na tomto vlákne.
Mariane Vargo tvojej reakcii sa nečudujem, pretože som ju skoro čakal.
Ja viem, že každý kapitalista chce zisk, ale je rozdiel, ak žije čo najdlhšie z liečeného a nikdy nevyliečeného pacienta a je rozdiel ak iný kapitalista chce dodať zdravie a dlhý život, aby z užívateľa mohol žiť čo najdlhšie. Ja som si vybral tú druhú filcku, lebo je morálnejšia.
Je nepravdepodobné, že ide o farmaceutickú firmu, lebo ak vyrobí akýkoľvek produkt, ktorý by mohol mať akékoľvel liečebné účinky okamžite sa na neho vrhne Big Farmy a súdi sa pokiaľ ho neprinúti stiahnuť z trhu uvedený „liek“ . Nenávisť Farmapriemyslu je tým najlepším ukazovateľom o správnosti mojej voľby.
A praktiky marketingárov nemusia hovoriť nič relevantné o vede. V živote som sa naučil, že zákonitosti a interpretácie týchto zákonitostí sú dve rôzne veci a sakra rozdielne.
Haruko Obokata pracovala metodou alternatívneho medicinmana - pokus omyl (a nikto jej ani neveril). Napriek tomu, sa pred ňou skláňam.

Omluva

Jiří Staněk1,2014-02-06 08:34:11

Chápu, omlouvám se za moje předešlé přirovnání k podomnímu prodejci. Bylo to zbrklé. Já jen, že poslední dobou se roztrhl pytel s různými šarlatány využívající zoufalosti nemocných a postoje současné medicíny k léčbě nádorových onemocnění. Mého otce nedávno usmrtila současná medicína a špatný úsudek lékařů. Současná medicína zhoršila vývoj nemoci a díky neschopnosti lékařů nezemřel na rakovinné bujení, ale na důsledek jeho "léčby". Přesto nejsem přesvědčen, že by mu alternativní medicína dokázala pomoci.

Ta dotknutá firma sa alternatívnou medicínou

Perrin Gallernau,2014-02-07 05:39:40

nezaoberá.
Alternatívci lavírujú medzi chemoterapeutmi a vedcami a majú toľko dočasne vyliečených pacientov ako chemoterapeuti definitívne mŕtvych. Hoci liečia príznaky a nie príčinu, aspoň nemučia pacientov ničením aj zdravých buniek ako chemoterapeuti.
U alternatívnej medicíny však ide o metodu Pokus/Omyl. Niekedy sa zadarí a niekedy nie. Medzi nich radím - bylinkárov a heretických lekárov často úspešných,a odpad ako homeopati, astrologovia, nová germánska medicína ...
*
Alternatívna medicína ako jedna z troch skupín, lavíruje medzi skupinou nemorálnych kapitalistov (teda farmaceutickým priemyslom) a skupinou kapitalistov morálnejších (zakladatelmi spoločností, to sú tí, ktorí odišli znechutení od tých prvých).
Takže potenciálny užívateľ sa veľmi, veľmi ťažko orientuje medzi týmito troma skupinami.
Preto sa ani nečudujem reakciám.

Väčšina Vašich namietok je správna

Anton Matejov,2014-02-03 14:21:32

ak platí váš predpoklad z vety
...S vyspělejší společností se tato možnost stává čím dál tím méně pravděpodobnou...
Bohužial druhá hospodárska kríza, pretrvavájuce vojny, nepokoje,tomu nenasvedčujú, že z rozvojom vedy a jej prínosmy sú aj prejavy spoločnosti vyspelejšie...
...ekosystémy sú už dnes ohrozené. Prírodne zdroje majú svoju reálnu cenu a dobu obnovy. Už dnes berieme s týchto ekosystémov viac, ako je postačia obnoviť...
To naši slávni ekonómovia politici a bankári nechcú vidieť. Bodaj by sa aj v ekonomike našli taký ľudia ako v článku spomínaná Haruko Obokata , Elon Musk(spaceX, automobily na elektrický pohon) Bill Gates(PC do každej školy, domácnosti)a podobne.
...S kovmi na asteroidov by som to až tak čierne nevidel. Naša Slnečná sústava má veľa kráterov, záznamov po veľkých bombardovaniach a niečo uniklo aj späť do vesmíru. Aj na Zemi nachádzame meteority napríklad s Marsu. Vody nachádzame v našej sústave viac ako sme si s pred 20 rokov vedeli predstaviť. Vôbec už chemické procesy a kryovulkanismus nás prekvapili v chladných častiach našej sústavy. Je to ale tiež otázka efektívnej ťažby a vízii. Ak tam chceme začať výrobu nemôžeme všetko vynášať do vesmíru, ale brať aj s okolia. Lebo kg vynesenej vody na ISS dnes stojí asi 15 000$.Niektoré komponenty pre naše satelity, napríklad ich protirádiačná ochrana, by sa už mohli vyrábať na obežnej dráhe, až to tam tak draho nevynášame.Sú tam aj nádejne paliva napríklad He3, nekonečne slnečnej energie, ktorú neobmedzuje napríklad atmosféra, alebo noc na Zemi.Je to iba otázka správnych vízii, aby sme našu Zem a priestor na nej odľahčili aspoň neakou výrobou.

Jc Bill,2014-02-03 14:41:53

Na okraj: vojny a krize přírodě většinou neškodí. Jinak ale musím vesměs souhlasit. Co nás musí především zajímat je oceánský ekosystém. Je pro nás naprosto fundamentální a přitom dostává zle na prdel. Využití vesmíru je pak z dlouhodobého hlediska vyloženě otázka bytí a nebytí a nastíněné možnosti vskutku nejsou nijak nereálné.

Léčivé lekvary

Jan Čepelka,2014-02-03 12:20:47

Spíš plkám, ale chtěl jsem tím naznačit, že mnoho postupů, které patřily do říše alchymie by mohlo mít jako vedlejší efekt vznik STAP buněk a proto tenkrát mohli tyto lektvary skutečně fungovat (což mě právě překvapilo).
Nejsem z oboru, proto mě zaujala věta "Pokud jsou ale vystaveny specifickým růstovým faktorům, prodělají drobné změny, které jim umožní množit se exponenciálně bez jakýchkoliv chromozomálních abnormalit" ... nemáte někdo ponětí jakému typu specifických faktorů buňky vystavují?
Přijde mi divné, že medicína nepoužívá tento princip k léčbě, protože léčebné účinky by se přece měli alespoň někde objevit (i když by se na ně přišlo nádodně a byly využívány bez znalosti hlubšího principu).

Jc Bill,2014-02-03 12:39:26

Alchymie samozřejmě jednou za čas fungovala. Tedy především v anorganice. Nedopatřením a bez toho, že by tomu alchymisté za mák rozuměli. V tomto případě mne ale nenapadá než tradiční používání octa k ošetřování ran. Primitivními technikami nelze případně získané buňky vrátit na místo určení a co se okyselování prostředí přímo v organismu týče, to není žádoucí věc ani s technikami moderními.

--> Jan Čepelka

Marian Varga,2014-02-04 12:48:02

"Pokud jsou ale vystaveny specifickým růstovým faktorům..."

V citované publikaci (http://www.nature.com/nature/journal/v505/n7485/full/nature12969.html) autoři uvádějí, že po kultivaci STAP buněk v médiu s ACTH (adrenokortikotropní hormon) a LIF (leukemický inhibiční faktor) došlo k jejich přeměně na buňky podobné embryonálním kmenovým buňkám (ES-like cells), které však neměly schopnost dát vznik placentě. Na druhou stranu, po kultivaci v médiu s přídavkem Fgf4 (fibroblastový růstový faktor 4) se buňky přeměnily na STAP kmenové buňky, o kterých je řeč tady v článku (ochotně se množí, mohou dát vzniknout embryu i placentě atd.).

Léčivé lekvary

Jan Čepelka,2014-02-03 08:41:52

Pokud by to byla pravda, tak by pomalu stačilo "plivnout" do hrce chvíli povařit, pár dní počkat, a máme lečivý lektvar:) Jestli se to potvrdí, tak snad těm všem šarlatánům začnu věřit.

Jc Bill,2014-02-03 09:40:25

Máte na mysli nějakého konkrétního šarlatána, který předpověděl metodiku pěstování totipotentních buněk, nebo jen tak plkáte?

Vo filme Šaman pľuvali pralesní Indiáni

Perrin Gallernau,2014-02-05 02:17:37

do nádoby, kvôli fermentácii nejakého ovocia v alcohol.

Jc Bill,2014-02-05 04:34:27

Tak to byl za prvý film a za druhý plivání má smysl jenom, když je v materiálu ke zkvašení škrob a amylázu nelze získat jinak.

Mne na tom nejako zvlášť nesúvisí

Perrin Gallernau,2014-02-05 16:31:08

ať si plivaj :-)

Životnost buňky

Jiří Staněk1,2014-02-02 12:52:26

Zajímalo by mně jestli takto získané kmenové buňky mají obnovené telomery a nebo jsou prostou kopíí původní dospělé pouze bez diference ?

Konečně inteligentní dotaz v této diskuzi..

Marian Varga,2014-02-03 02:48:02

Dobrá otázka. Ale myslím si, že když se v článku píše o pluripotenci, a dokonce o totipotenci takto připravených buněk, tak to budou pluri-, příp. totipotentní buňky se vším všudy, tzn. i s aktivním enzymem telomerázou, který bude udržovat počet telomerických repetic. Je to jen můj názor, víc ukáže další výzkum (možná je to už známé, nevím, teď v noci se mi nechce probírat těmi studiemi v Nature, ale někdy si je určitě přečtu). Podle mě není důvod se domnívat, že tyto buňky mají všechny vlastnosti kmenových buněk kromě stavu telomer. Pro případné srovnávače tohoto postupu s klasickým klonováním metodou SCNT, ovečkou Dolly a dalšími klonovanými zvířátky a jejich nepříliš dlouhým životem - tady jde o něco úplně jiného..

Děkuji za vysvětlení

Jiří Staněk1,2014-02-04 00:25:33

Asi máte pravdu, ale nějak mi to nejde na rozum. Dokážu ještě uvěřit, že buňka reaguje na určitý stresový podnět popsaným způsobem, tj. změnou svého stavu/formy. Nedokážu si ovšem vysvětlit co ji přimněje tzv. vrátit čas a obnovit ten telomerický pásek.

Předem se omlouvám, jestli píšu blbosti. O biologii přemýšlím jen selským rozumem, nemám v tomto oboru žádné vzdělání.

Nepíšete blbosti :-)

Marian Varga,2014-02-04 13:22:35

Z vašich textů je zřejmé, že víte, co jsou to telomery a že v normálních buňkách (tím myslím diferencovaných do určité role, např. kožní buňky) se s každým jejich dělením zkracují. Ale nevím, jestli víte i to, že třeba kmenové buňky mají aktivní speciální enzym označovaný jako telomeráza, který dokáže tyto telomery po každém dělení znovu obnovit na původní délku. Proto jsou tyto buňky na rozdíl od diferencovaných buněk nesmrtelné (= mohou se neomezeně dělit). Tento enzym je aktivní také např. v nádorových buňkách, takže tyto rovněž nemají v dělení žádné zábrany. A nádorová buňka může z nenádorové vzniknout poměrně jednoduše (např. mutací některého z genů, který brzdí buněčné dělení). Nádorové buňky si gen pro telomerázu opět zapínají právě proto, aby se jim následkem velmi rychlého dělení (které je typické zejména pro zhoubné nádory) nezkracovaly telomery a netikaly tak hodiny jejich života. Takže aktivovat si gen pro telomerázu evidentně není nepřekonatelný problém a je to pro buňku výhodné (nesmrtelnost), takže to bude důvod, proč k tomu dochází i v tomto případě. (Akorát diferencované buňky si tento gen samy od sebe zapnout neumí.)

Dotazy

Daniel Konečný,2014-02-04 15:08:07

Dokazeme umele aktivovat v bunkach telomerazu? Jakym zpusobem? Co by se stalo, kdyby ji mel clovek aktivni v celem tele, nahrava to prilis nadorum? Obnovi se telomery do puvodniho stavu, nebo se pouze pri kazdem dalsim deleni zachovaji? Dekuji za pripadne odpovedi:)

Děkuji za vysvětlení

Jiří Staněk1,2014-02-04 22:49:52

Odpověď na dotaz pana Konečného by mně také zajímala. Zároveň mi nedá se nezeptat jestli by teoreticky nebylo možné nádorové bujení využít a extrahovat enzym telomerázy z nádoru (za předpokladu ošetření přenosu mutagenní dna) a injektovat jej do zdravé tkáně.
A nebo naopak, levně získat kmenové buňky tím, že se do nádorové tkáně implantuje zdravá dna ?

Ja som si správy o telomérach usporiadal takto

Perrin Gallernau,2014-02-05 02:42:15

Telomery (analogiou by mohli byt pliešky na koncoch snurok na topanky) na konci DNA sa po každej replikacii skracuju (napr.: zistilo sa rýchlejšie skracovanie u detí, ktore su vystavované dlhodobému alebo opakovanému stresu. Stres je jedným z oxidačných činiteľov.) - ak veda zabráni tomuto skracovaniu telomér - človek bude reálne nesmrteľný pokiaľ ho nezrazí autobus a pokiaľ „zlomenú“ časť DNA medzi telomérami budete chrániť antioxidantami. Teloméry sa teda postupom času rozpadajú a skracujú. Z dvoch rovnako starých jedincov sa dožije vyššieho veku ten, ktory ich má dlhšie. Keď teloméry dosiahnu kritickú minimálnu dĺžku, príslušné bunky prestanú fungovať. Naše telo–bunky, sú akoby nastavene na dosiahnutie veku 140 rokov v dobrom zdraví, avšak nespravnou výživou (kto ako), nesprávnymi návykmi, stresom …, dosahujeme asi polovinu toho, čo je nám na Zemi vymerané.Tento mechanizmus príroda vyvinula z dôvodu, aby zabránila nekontrolovanému množeniu buniek – aby sa z nich nestali RAKOVINOVE. Teloméry nás chránia pred rakovinou, no kvôli nim starneme.

Vy jste jak podomní prodejce

Jiří Staněk1,2014-02-05 20:50:23

Pane Perrine, jestli chcete opěvovat nějaké zázračné bio přístroje a nové postupy (nic levného to předpokládám nebude), tak dejte článek na nějaké odborné periodikum, kde někdo vysvětlí jak to funguje (ne firemní stránky). Chápu, že nadávat na medicínu je dnes moderní, ale buďte aspoň trochu soudný.

Jiříku, určite podomní prodejce nie som

Perrin Gallernau,2014-02-06 05:26:52

Jirko, nenájdeš jediné slovo ani vetu, kde by som dával informáciu na firemné stránky. To urobili iní diskutujúci, ako sa môžeš presvedčiť.
Ani meno firmy by som neuviedol, pokiaľ by sa na to nepýtal diskutér Varga. Mňa na tej firme nezaujali tančeky marketingárov, ale veda.
V kmeňovom článku píše o klonovaní a bunkách,tak tým bunkám sa dotknutá firma venuje nadmieru a to až tak, že kúpila firmu LifeGen Technologies, venuje sa expresii génov a vytvára génové čipy. To nie je firma z grupy Big Farmy.
Dokonca ani ten biofotonický skener nie je výrobkom dotknutej firmy, ale dostali sa k nemu od výrobcu, keď sa umiestnili svojimi produktami ako prví medzi svetovými výrobcami výživových doplnkov.
A nadávať na medicinu je možno moderné, ale k tomu ja mám najmenej tri dôvody. Stará mama, moja mama a otec zomreli v podstate na "pôsobenie" súčasnej medicíny. A mne volovi to tak dlho trvalo, že odovzdávať sa bez kritického postoja do rúk týchto travičov (česť výnimkám) je nezodpovedné nielen k vlastnej rodine, blízkym ľuďom, ale ak k sebe samému.
Keďže Haruko OBOKATA ma zaujala minimálne tak, ako dotknutá firma, zapojil som sa sem do debaty. Nič iného za tým nie je.

Daniel Konečný 04.02.2014 v 15:08

Marian Varga,2014-02-07 01:33:22

Telomerázu uměle aktivovat dokážeme. Je to možné provést buď tak, že se v buňce aktivuje (např. působením některých chemických látek) již přítomný, ale "spící" gen pro telomerázu, anebo se do buňky vnese (např. upraveným (= neškodným) virovým vektorem) nový gen pro telomerázu, který po svém začlenění do DNA buňky začne vyrábět tento enzym. Kdyby byl gen pro telomerázu aktivní ve všech lidských buňkách, tak by se tyto buňky mohly neomezeně dělit. Nádorům by to nejspíš nahrávalo jen částečně - určitě by se tím buňky nezměnily v nádorové buňky (tzn. aktivace produkce telomerázy není důvodem přeměny normální buňky na nádorovou), ale na druhou stranu, měly by k nádorovým už tak trošku našlápnuto. Totiž produkce telomerázy buňce ještě nezaručuje "šílené" dělení jak se to děje u nádorů. K tomu musí dojít např. k mutaci v genu, jehož produkt, protein, brzdí buněčné dělení. A ve druhém scénáři, kdy dojde k této události, ale není aktivní gen pro telomerázu, se zase buňka bude sice dělit "šíleně" (= nekontrolovaně), ale ne neomezeně. Takže pro nekontrolované a zároveň neomezené dělení musí dojít k mutaci v genu zapojeného do buněčného dělení a zároveň k aktivaci genu pro telomerázu. A ta druhá událost by už v našem případě byla na světě :-) Odpověď na poslední dotaz je podle odborné literatury různá. V některých experimentech se telomery po aktivaci telomerázy obnovily na původní délku, v dalších jen částečně.

Jiří Staněk1 04.02.2014 v 22:49

Marian Varga,2014-02-07 01:46:19

Musím říct, že na biologa-laika (jak jste psal) máte opravdu dobré a zajímavé dotazy. V obou případech, na které se ptáte, by určitě šel udělat výzkum, ale na druhou stranu by tady byl celkem zbytečný. Telomerázu je možné získat i jinými způsoby než extrakcí z nádorových buněk (např. extrakcí z normálních buněk, ve kterých byla aktivována její produkce; anebo tzv. translací in vitro, kdy se vezme gen pro telomerázu a všechny "součástky", které buňka využívá k "výrobě" enzymu z genu a tato "výroba" se pak udělá mimo buňku). No a odpověď na druhou otázku je nahoře v článku - pro získání kmenových buněk není potřeba používat nádorové buňky, vždyť Haruko Obokata právě vynalezla tu nejjednodušší a snad i nejlevnější metodu pro jejich získání :-)

Perrin Gallernau 05.02.2014 v 02:42

Marian Varga,2014-02-07 02:27:15

Perrine, jsi vedle jak ta jedle. Ten tvůj příspěvek je opravdu "kvalitní kousek". Původně jsem ho chtěl odbít svojí první větou, ale vyjádřím se k němu víc, aby to ode mě bylo fér.

"..rýchlejšie skracovanie u detí, ktore su vystavované dlhodobému alebo opakovanému stresu.." --> Zajímal by mě zdroj této informace. Nezní to moc věrohodně.

"Ak veda zabráni tomuto skracovaniu telomér.." --> ..tak člověk určitě nebude nesmrtelný ani reálně, ani smyšleně. A vůbec se nemusí nechat přejet autobusem, úplně stačí, když dostane rakovinu.

Co je to "zlomená časť DNA medzi telomérami" fakt netuším.

"Teloméry sa teda postupom času rozpadajú a skracujú" --> Telomery nemají s rozpadáním nic společné. Za jejich zkracováním stojí molekulární mechanismus replikace lineárních chromozomů, kdy buňka prostě nedokáže doreplikovat na chromozomu konce o určité délce. Jakákoliv lineární molekula DNA bude po replikaci vždycky o něco kratší, takže věda může jejich zkracování zabránit akorát tím, že v buňce bude aktivována telomeráza, která ty telomery zase prodlouží.

"Z dvoch rovnako starých jedincov sa dožije vyššieho veku ten, ktory ich má dlhšie." --> Ne, dožije se ho ten, kterého nesrazí autobus.

"Naše telo–bunky, sú akoby nastavene na dosiahnutie veku 140 rokov" --> To máte, předpokládám, z promo akce jedné nejmenované firmy, že jo?

"Tento mechanizmus príroda vyvinula z dôvodu, aby zabránila nekontrolovanému množeniu buniek – aby sa z nich nestali RAKOVINOVE. Teloméry nás chránia pred rakovinou, no kvôli nim starneme." --> Tak toto je rozhodně největší perla. Tento mechanismus mají buňky proto, že jak jsem psal, není možné zreplikovat celou délku lineárních chromozomů. Takže po každém replikačním cyklu bude kousek z každé strany chromozomu nedoreplikovaný. Na chromozomech jsou, jak je známo, geny a tyto geny jsou pro buňku většinou životně důležité. Takže kdyby konce chromozomů nebyly chráněné telomerami, už po prvním buněčném dělení by z nich kousek chyběl a pokud by tento kousek byl součástí důležitého genu, buňka by nemohla dál existovat.

Marian, máš veľkú trpezlivosť

Perrin Gallernau,2014-02-07 05:22:55

Ale ja by som povedal, že som laicky napísal to isté, čo si ty preložil tak super odborne.
V každom prípade to prežujem, napíšem tým redaktorom, od ktorých som čerpal nech nepíšu koniny, ale zasa na druhej strane musím znova opakovať, že mnoho laikov by bolo s tým mojím opisom spokojnejšie zaspávalo.

To doufám nemyslíš vážně, Perrine

Marian Varga,2014-02-08 00:00:32

Můžu tě ujistit, že informační hodnota tvého příspěvku se ani zdaleka neblíží mé reakci na něj. Skoro každá tvá věta je kravina a výmysl. Pokud si myslíš, že molekulární biologii a genetiku pochopíš čtením denního tisku nebo návštěvou náborových akcí NuSkinu, tak to se pak opravdu nemáme o čem bavit. Tvůj příspěvek je úplný blábol, který akorát mate ostatní. Ten můj zdaleka není napsaný "super odborne", v komentářích na serverech jako je tento se vyjadřuji tak, aby to dávalo smysl i člověku, který není z oboru. Můžeš si být jistý, že kdybych ho napsal "super odborne", nerozuměl bys z něj ani slovo. Na závěr ještě musím bohužel na tvoji adresu konstatovat, že jsi neskutečně hloupý, pokud mě hodláš srovnávat s nějakými redaktory. Většina redaktorů by si zasloužila pár facek za to, jak pouští do éteru bláboly neprokonzultované s odborníky a dopouští se tak rozsáhlé dezinformace široké veřejnosti. Pak tady z toho máme "rozpadající se telomery" a "telomery jako ochranu před rakovinou"..

Marian, nerozpaľuj sa do biela, je to zbytočné

Perrin Gallernau,2014-02-08 03:53:40

Jednako si vážim, že mi odpovedáš a jednako som ten svoj príspevok o telomérach opravil (ten vek 140 som nechal a takisto skracovanie telomér u stresovaných detí) a ostatné takmer úplne v zhode s tvojim pohľadom (pre moje potreby a pre väčších laikov , než som sám).
Nuskin do toho neťahaj - nemá s tým nič spoločné. Pokiaľ si spomínam, čerpal som aj z článku o DNA vtákov a priznám sa, že s výsledkom som nebol celkom spokojný. Niečo mi tam vadilo a ty si to celkom zrozumiteľne i keď odborne, vysvetlil.
Opravil som aj tú zlomenú DNA, hoci tvoje "mutácie špecifických génov" sa pre laika natláčajú k tomu aby pod tým chápal zhruba to isté.
Takisto mi to ako laikovi mohlo napadnúť, že výraz "rozpad telomér" (totálnu deštrukciu) nemožno ani laikom prezentovať ako synonymum pre ich skracovanie. No a s tou ochranou pred rakovinou pomocou telomér, plne súhlasím, lebo to tvrdenie akosi vadilo aj mne, ale istotu som nadobudol až po tvojom rozčúlení.
A na záver, stale trvám na vplyve výživy jednako na gény a takisto na dorovnávanie telomér. S tým so mnou nepohneš.

Neboj se, Perrine, já jsem klidný..

Marian Varga,2014-02-08 14:45:06

..nemám zapotřebí se rozčilovat. Zvedá to krevní tlak a má to řadu dalších negativních dopadů na organismus. Jen občas je potřeba trochu přitlačit a vysvětlit některým lidem, že opravdu tomu, o čem diskutují, moc nerozumí, i když oni si nejspíš myslí opak. Jinak to dopadá tak, že tady máme fúru odborníků na všechno možné a kvalita debaty se blíží kibicování fotbalového zápasu v hospodě.

Já si taky vážím zájmu lidí, kteří se chtějí něco dozvědět a když mám tu možnost jim k jejich dotazům napsat něco na úrovni, většinou to udělám. V opačném případě bych určitě neztrácel čas na diskuzních fórech, mám spoustu důležitějších povinností.

Nevzpomínám si, že bych ty stresované děti označil za blbost, jen u podobných informací je nutné vždy uvádět zdroj (tzn. studii, ve které se na to přišlo), aby se dala zkontrolovat věrohodnost a taky kvalita provedení výzkumu. Jinak to působí prostě vymyšleně.

O článku o DNA ptáků nic nevím, ani to, že bych někdy k něčemu takovému přispíval. Ale možné to je. Každopádně, pokud se tam objevila informace ohledně telomer, tak bys možná měl vědět, že to nejde jednoduše přenést na lidi. U různých organismů různé věci fungují jinak. Typickým příkladem může být genetika pohlaví, která je u ptáků obráceně než u lidí - ptačí samice má chromozomy XY a samec XX. Potom tedy není důvod, aby i další věci nemohly být jinak.

Mezi zlomenou DNA a mutací v genu je obrovský rozdíl a je jedno, jestli je tato informace pro odborníka nebo pro laika. Zlom v DNA znamená přesně to, co člověka jako první napadne - DNA se zlomí. Molekula DNA je dvoušroubovice, má dvě vlákna, a tak zlomy mohou být jednovláknové anebo dvouvláknové, v tom druhém případě z jedné molekuly DNA vzniknou molekuly dvě. Nic náročného na pochopení a buňka si s tímto průšvihem obvykle dobře poradí - konce zlomu znovu spojí. Mutace v DNA je ale něco úplně jiného. Možná víš, že DNA je dlouhou posloupností čtyř různých "písmenek" (odborně nukleotidů nebo bazí) A,G,T,C a správná funkce genů (částí DNA) je podmíněná určitou posloupností bazí. Někdy se vlivem různých faktorů stane, že se tato posloupnost změní (např. místo C bude najednou T), a to je mutace. Gen (resp. protein, který z genu vznikne) už nebude dělat to, co má. Tím slovem "specifických" (genů) jsem myslel to, že rakovinu nespustí mutace v jakémkoliv genu, ale jen v některých.

"Rozpad telomer" je opravdu nešťastný termín. Ty telomery se nijak nerozpadají. Jde jen o to, že buňka nedokáže během dělení zkopírovat molekulu DNA v celé její délce, a tak z ní bude po každém dělení kousek chybět. To je celé.

Ohledně mého údajného "rozčílení" v souvislosti s funkcí telomer jako ochranou před rakovinou - tady se není proč rozčilovat. Mně jen malinko nadzvedla ze židle jiná část tvého příspěvku - pokus o srovnání kvality mých příspěvků s kvalitou textů jakýchsi redaktorů.

O vlivu výživy na cokoliv si mysli co chceš (i když si nevzpomínám, že bysme se o tomto bavili v některém z předchozích příspěvků). Věc se má tak, že kvalita výživy je samozřejmě důležitá. Asi nikdo nebude namítat proti tomu, že konzumace ovoce a zeleniny je určitě pro tělo zdravější než cpaní se slaninou a bůčky. (Ne, nejsem vegetarián.) Většina vitamínů funguje jako antioxidanty a chrání DNA, proteiny a další součásti buněk před poškozením oxidativním stresem (reaktivními formami kyslíku). Ale pokud dojde k mutaci v DNA (chemické látky v prostředí, UV záření a asi bys měl vědět, že k občasným mutacím dochází i spontánně při kopírování DNA během dělení buňky), tak žádná strava ti už nepomůže. Ta mutace tam je, „písmenka“ jsou přehozená (např. z báze C se stane T) a tato nová posloupnost bazí (mutace) se bude dál kopírovat do dceřiných buněk. Prodloužení telomer ti strava taky nezajistí. Jestli sis nevšiml v jiných příspěvcích v diskuzi, tak telomery se v kmenových a nádorových buňkách „udržují fit“ enzymem telomerázou a ne vitamíny. Ty mohou být užitečné maximálně tak, že budou bránit oxidativnímu poškození genu pro telomerázu a samotného enzymu telomerázy, aby zůstal funkční. Správná výživa je v životě důležitá věc, ale i přes tu nejlepší z nejlepších můžeš dostat rakovinu, může dojít k mutaci tvých genů a telomery se ti v NEkmenových buňkách budou zkracovat úplně stejně.

Marian, Veľké poďakovanie za tvoj čas

Perrin Gallernau,2014-02-08 17:26:49

To porovnávanie teba s tými redaktormi by som si nedovolil, ale ospravedlňujem sa ti, ak si to tak mohol pociťovať. Iritovala ma len prílišná odbornosť, ale chápem, že za to nemôže autor ale konzument informácie.
K tým mutáciám - neviem to spracovať v hlave pre predstavu, ktorú som si vytvoril.
Kopírovanie DNA som chápal ako prechod 2 radov zipsu cez bežec a nejde mi do rohov, ako by sa mohli pri takom principiálne chápanom mechanizme prehodiť "navzájom dva zuby" na jednej alebo druhej skrutkovici, alebo dokonca bázy navzájom. Zrejme je na závadu, že to chápem ako technik.

Jedine, že by bázy boli tak podobné

Perrin Gallernau,2014-02-08 17:39:54

že niečo neželané (oxidant) by mohol vyraziť alebo nahradiť jeden chemický prvok (prvky) za druhý(é) a báza by sa potom mohla transformovať na inú./Tie bázy sa mi zdajú tak podobné - článok OSEL o Watsonovi).
Chyba úvahy o oxidante by mohla byť asi v tom, že oxidant "kradne" iba elektron a ten k zmene prvku nestačí. Potom by prichádzal do úvahy asi nejaký vyrážač protonov, ale to asi fantazírujem, lebo na to by bol potrebný nejaký "bunkový cyklotron".

Dlouhodobé překyselení-rakovina,krátké-klonování

Jaroslav Mrázek,2014-02-02 09:59:34

Že by na tom bylo něco pravdy, jak různí šarlatáni tvrdí, že rakovinové buňky jsou odkladištěm v překyseleném organismu a tudíž "prodloužením-odkladem" o určitý krátký čas totálního konce CELÉHO organismu? Jedlá soda s medem, nebo s javorovým syrupem, tvaroh s lněným olejem a další "odkyselovací" kůry tak možná nejsou daleko od pravdy? Jestli ano, tak si farmaceutické chemoterapeutická mafie může "hodit mašli"...?????????

Jc Bill,2014-02-02 10:07:21

Nesmysl. Nastudujte si něco solidního o ledvinách.

L Vavřín,2014-02-03 01:59:45

Učebnici fyziologie na vás.
Na základě vědeckého poznatku nadáváte na vědecké postupy. že vám není hanba.

Trochu bych Vám poupravil předmět příspěvku:

Marian Varga,2014-02-03 02:36:46

dlouhodobé překyselení - smrt; krátkodobé - dediferenciace

O rakovinných buňkách jako o odkladišti v organizmu nic nevím. Rakovina je komplexní onemocnění, které vzniká MUTACEMI specifických GENŮ, a ne sci-fi postupy, které se dneska hojně objevují v denním tisku. Nádor není žádný výmysl organizmu, který by si tím chtěl ulehčit, naopak, je to poměrně závažné pochybení molekulární mašinerie buňky. Nicméně, s Vaším spojením "farmaceutická chemoterapeutická mafie" naprosto souhlasím..

Až teraz som to predýchal a v oku mám tik

Perrin Gallernau,2014-02-01 19:47:37

Ja som si tú správu na Azete ani nevšimol ale na OSEL tomu verím.
Odkedy bol 26. júna 2000 prečítaný ľudský genóm (roku 2006 v Nature publikovaná sekvencia posledného chromozómu) - kniha, ktorá má 3,3 miliardy slov – farmaceutické firmy s ich pochybnými vitamínmi a ešte pochybnejšími liekmi a všetkých 5000 klasických svetových kozmetických firiem, ktoré riešia dôsledky a nie príčinu; tŕpnu a trasú sa strachom, kedy skončí ich ľahká existencia.
Ja som si vybral firmu, ktorú Farmaceutika nenávidí, pretože na rozdiel od tých menovaných vyššie začala so zdravím zvonka i zvnútra na génovej úrovni a s obratmi švihá z nuly do burzových obchodov.
Som užívateľom jej produktov a o.i. prestal som brať lieky na vysoký krvný tlak.
Po tejto správe o Haruko Obokata sa zdá, že ohrozí aj moju obľúbenú firmu. Alebo nie? Som stale v šoku.

Nejspíš jste měl na mysli

Marian Varga,2014-02-03 02:22:04

3,3 mld. "písmen", a ne "slov". Ta druhá varianta je totiž dost nepředstavitelná. A jen tak mezi námi - je jich 3,2 mld. ;) Pád některých farmaceutických firem bych celkem uvítal, zasloužily by si to za to, jakým způsobem fungují. A nakonec mi nedá se drze nezeptat - jaká že je to firma?

Za tie písmená ďakujem

Perrin Gallernau,2014-02-05 02:32:35

Tá firma sa volá NuSkin (technologia AgeLoc)
Keď som bol prvýkrát na ich opene, chcel som v strede utiecť, ale potom som sa dal zmerať biofotonickým skenerom. Potom som stratil kartičku so záznamom merania a nový skener meral (antioxidanty) s danou presnosťou prístroja tam kde predošlý prestal. A tak som začal dôverovať ich vede. Tančeky marketingárov si nevšímam.
Medzitým ma dcéry presvedčili k úžívaniu synergického reťazca ich vitamínov a skutočne ma to zbavilo viacerých neduhov. Lieky som vyhodil.

ad p. Marian Varga

Pavel Brož,2014-02-05 12:20:10

možná Vám přijde vhod i názor RNDr. Andreje Gajdoše, CSc., který se zabývá genetickou toxikologií a prevencí rakoviny:

A mimochodem, onen slavný biofotonický scanner měří pouze množství karotenoidů v kůži, nikoliv antioxidanty obecně, viz přímo firemní stránky:

Takže pokud se dotyčná osoba napatlá opalovacím krémem obsahujícím karotenoidy, jaký je k sehnání v běžné drogerii, tak bude z pohledu onoho zázračného přístroje superzdravým jedincem, i kdyby držela přísnou Zemanovu životosprávu.

Nespoliehaj sa na autority

Perrin Gallernau,2014-02-05 17:00:06

bezhraničná dôvera v lekára je istá pacientova smrť.
Poznám tiež opačné názory rovnakých autorít na skener.
A potom subjektívny pocit - ak slovenská autorita vyká česky a nie slovensky, ako v prípade p. Gajdoša - viem , že ide o starú, rozumej konzervatívnu školu, zvlášť, keď mu tam vyplynulo, že ide o MLM ako základ všetkého. Neviem ako to súvisí z účinkami výživových doplnkov (ktoré mi upravili tlak a zbavili bolestí klbov,..), keď ich dáva na úroveň vitamínov dostupných v reťazcoch vyrábaných Farmaceutickým priemyslom.
Taktiež sa nemienim natierať krémom na opaľovanie od ttoho istého Farma priemyslu, čoby ropných derivátov.
*
Karotenoidy sú antioxidanty, ktorí sa nerecyklujú a ako žoldnieri sa obetujú v prvej línii v boji z oxidantmi.
Ak karoteidov má telo dostatok, znamená to, že má v poriadku aj predošlých 13 vagonikov zložených z vitamínov A, D, E, K, C, B1, B2, B3, B4, B5, B7, B9, B12 vytvárajôcich synergiu .
A to je veda, ktorú zrejme Farmaceutika nenávidí.

že mě to hned netrklo

Pavel Brož,2014-02-05 20:35:05

Pane Gallernau, takže Vy jste jedním z prodejců v multilevel marketingu firmy Nu Skin, v tom spočívá Vaše angažmé v té firmě? No tak v tom případě jste měl začít právě touto informací, nemálo lidem byste tím ušetřil čas.

jenom pro ostatní čtenáře

Pavel Brož,2014-02-05 20:41:36

na wikipedii o firmě Nu Skin bohužel jen anglicky, nicméně docela zajímavé čtení:

Mimochodem, nelze se zbavit dojmu, že zakladatelé firmy velice věrně napodobili příběh jiné, svého času i u nás velmi dobře známé firmy:

Pavle Broži na tvoje domnienky odpovedám vyššie

Perrin Gallernau,2014-02-06 05:39:24

Jiřímu Staněkovi. Žiadny predajca nie som. Som len užívateľom produktov a to na základe výsledkov na sebe, ktoré ma presvedčili.
A Herbalife, Avon atď, sú podľa mňa vo vzorke tých 5000 kozmetických a iných svetových firiem , ktoré sa po prečítaní ľudského genomu trasú o svoju ľahkú existenciu, pretože skôr ako vede sa venujú aj empírii. Je len otázkou času, kedy sa tí výrobcovia, ktorí vedu nectia, ocitnú na chvoste záujmu.

Jc Bill,2014-02-06 08:07:19

Až mi to rve srdce na to upozorňovat; neboť placebo jak známo je poměrně účinná medicína a na strachu z medikamentózního šílenství, kteréž jsou schopni odborníci rozpoutat předepisujíce navzájem navzdory, jakož i na myšlence, že vztahy ve fungování vitamínů asi nebudou úplně triviální, fundamentálně něco je; ale koncentrace karotenoidů v kůži je přímo úměrná jejich příjmu v potravě. Nic víc, nic míň. Modrý světýlko je jenom vějička sugestibilní na hejly. Co se starého dilematu mezi přírodní cestou výživy a nějakou nadoptimální variantou týče, nepochybně na to jednou budeme mít (poznatky, prostředky, peníze) - v současnosti tomu tak prostě není, takže komu jakýkoliv bobule objektivně pomáhaj, ten se může právem považovat za šťastlivce.

Mám zlé skúsenosti ak niekomu poviem firmu

Perrin Gallernau,2014-02-07 00:50:52

Rozpúta sa šialenstvo kritiky a ja sa tomu ani nečudujem. Už to viackrát neurobím.
Sám seba sa pýtam, ako sa v tom sajrajte má obyčajný človek vyznať, keď príde do reťazca a vidí tie regaly vitamínov a jedov v tých lekárňach, ktoré sú súčasťou tých reťazcov?
A k tomu placebo efektu - môžu na účinky placeba narásť znova vlasy na mieste kde sa predtým úplne stratili? Ak áno, potom je to placebo.

Jc Bill,2014-02-07 06:54:54

Píšu schválně objektivně pomáhá, neboť ve věci zdraví chcá nechcá je třeba brát i subjektivní "lepší pocit" pacienta jako objektivní zisk. A placebo opravdu umí i vlasy a je to dobře.

Vedľa ale za to presne

Perrin Gallernau,2014-02-07 21:00:58

Ten môj "greyovský" výživový doplnok bol použitý v 13 publikovaných štúdiách.
Boli naň urobené dvojité štúdie na placebo.
A keďže si prešiel touto tortúrou, ako jediný produkt, sa moja nemenovaná firma rozhodla o umiestnenie do rigorozne kontrolovaného USA zoznamu liekov PDR(samozrejme ako vitamínový doplnok).

Ololol.

Jc Bill,2014-02-07 21:17:43

The Physicians' Desk Reference (PDR) is a commercially published compilation of manufacturers' prescribing information.

Bravo

Curious Seeker,2014-02-01 17:39:13

Ak je to tak, tak Haruko dala lekciu genetikom aj nam ostatnym. A ta lekcia znie: "V jednoduchosti je krasa!" Vsetko je v skutocnosti jednoduche, ak to tak nevidime, tak tomu este dobre nerozumieme, vid. kvantova teoria vs. Newton a pod.

Jc Bill,2014-02-02 07:26:56

A anonymní alterego nám tu vystřihlo lekci z tautologie a ještě jiné slovensky píšící anonymní alterego, pomalu zralé na nasazení antiopsychotik, to tu rozmazává a já jsem si nemohl pomoct a také jsem si přisadil. Bude-li v hlavičce této zprávy datum 2. února, poznáte, že je pravdivá.

Zdá sa, že je milosrdná lož

Perrin Gallernau,2014-02-02 08:13:56

TO JC BILL:

René Henc,2014-02-02 12:00:12

A sakra - v hlavičce vaší zprávy je 2. února, dává to hluboký smysl.

A navíc, když od 2. února odečtete 33 dní (polovina z 66!), dostanete se k Novému roku, a to taky nemůže být náhoda.

jc bill

Curious Seeker,2014-02-02 14:33:00

Niekto vecne diskutuje a niekto len uraza, pretoze nic ine asi nevie. A je to jedno akym jazykom pise/hovori. Za takych ludi sa hambim.

Jc Bill,2014-02-02 15:04:27

A někdo uděluje lekce v morálních banalitách pod článkem o myších buňkách, v jazyce sicto Štúrově, ale bez diakritiky. Bylo by vskutku lépe, kdyby svatou povinnost namísto mne vykonal nějaký jazykově příslušný stoupenec racionálního trollingu. Přecejenom už nejsme v těch dobách: "Ňezabudňime ňikdi aňi na vďačnosť, ktorú sme pracovitjemu a umnjemu Českjemu kmenu povinní; on nás v hliveňí našom opatruvau a nás k životu viššjemu svojimí duchovnimí plodamí pripravuvau, preto vďačnosť naša nach vždi ostaňe k ňemu svježa a vrúcna v srdcach naších."

Jc Bill,2014-02-03 03:15:07

Po mnoha letech trpělivé práce, jejímž výsledkem je zatím pouze zajímavý poznatek o chování myších buněk, který už teď vzbuzuje spoustu otázek všeho druhu ve vztahu k možným aplikacím, se nám mělo dostat lekce, že ničemu nerozumíme, dokud tomu neporozumíme. Kdyby se toho nechytla veřejnost jako filosofické pravdy, považoval bych to za dobrý suchý vtip ke konverzaci nad whiskou u krbu.

Ja vidím nielen pozitíva a prelom v genetike.

Anton Matejov,2014-02-01 15:34:59

To môže viesť k prudkému nárastu populácie a starnutiu populácie. Koľko ľudí unesie naša planéta? Je nás cez 7 miliárd.Čo ak nás bude 14 miliárd a viac? Naše poľnohospodárstvo, potreba energií,ťažba kovov, výroba nemusia pokryť potreby toľkých ľudí.
Tam by som videl ešte východisko a to napríklad preniesť časť ekologicky devastujúcej výroby a podobne do vesmíru. Ťažiť kovy na blízkych asteroidov, neaké tie mesta alebo niečo do oceánov.
Preľudnenie môže spôsobiť ale aj pád ekosystémov.
A čo zamestnanosť?
Už teraz je v EU veľká nezamestnanosť.Pokračuje automatizácia výroby a nastupujú roboty,ktoré problém vyostria a do toho ešte prudký nárast obyvateľstva. Ako to bude vyzerať, ak potom nezamestnanosť narastie napríklad v EU na 60%? Už teraz sa kvôli starnutiu populácie predlžuje odchod do dôchodkov vo väčšine štátov EU.
Generačné problémy. Mladé generácie budú mať asi menšiu šancu zamestnať sa pred staršou skúsenejšou genetický regenerovanou generáciou. Presadiť sa v spoločnosti, mať finacie na aktivity svojích generácii. Dáme im po vzoru Rímskej ríše hry a chlieb? Už v súčasnosti začíname mať narastajúci problém s ich Internetovými a drogovými hrami.
A iné etické problémy.
Ak sa nezačnú s tým rýchlo zaoberať tí naši politický géniovia môže to z rôznych príčin rýchlo prerásť do vojen, revolúcii, hospodárskej krízy, pádov ekosystémov a podobne.

Jc Bill,2014-02-01 16:43:18

"To môže viesť k prudkému nárastu populácie" Ne. http://www.youtube.com/watch?v=2vr44C_G0-o

"a starnutiu populácie." Stárnutí už se koná - tohle by mohla být naopak cesta, jak ho zvládnout.

"Koľko ľudí unesie naša planéta?" Asi 21 miliard při současných technologiích, když se vzdáme osobních automobilů. Je ale nepravděpodobné, že bychom zůstali u dnešních dechnologií: http://www.youtube.com/watch?v=OLHh9E5ilZ4

"Ťažiť kovy na blízkych asteroidov" To nepůjde snadno. Voda a život jsou často původci rudných žil. http://www.osel.cz/index.php?clanek=6717

"neaké tie mesta alebo niečo do oceánov." To by asi šlo. Zrovna tak to můžeme nacpat pod zem nebo do mrakodrapů. Ta poslední možnost vyjde asi nejlaciněji.

"Preľudnenie môže spôsobiť ale aj pád ekosystémov." S vyspělejší společností se tato možnost stává čím dál tím méně pravděpodobnou. http://www.youtube.com/watch?v=S-nsU_DaIZE

"A čo zamestnanosť?" Pomalu je na čase vzdát se představy, že každý musí v potu tváře chléb svůj dobývati.

"Generačné problémy." Za svoje problémy si každý může víceméně sám. Platnost této poučky se zmírněním dopadů stárnutí jen zvýší.

"začíname mať narastajúci problém s ich Internetovými a drogovými hrami." WTF???

"Ak sa nezačnú s tým rýchlo zaoberať tí naši politický géniovia" Jen ať ti se raději do ničeho nemontují.

Na tohle se dá říct...

Petr Dvorak,2014-02-01 11:30:46

...nic jiného, než že to je první zpráva za několik let, při jejímž čtení jsem se skutečně vyděsil. Už je to tady, člověk jako pán tvorstva si bude připadat neomezeně chytrý a schopný. Že to povede pouze k léčení genetických poruch, o tom nemá smysl ani uvažovat - možnosti zneužití jsou ještě nekonečnější než možnosti použití pro léčbu a další výzkum.

Mnoho sobě vyvolených

MDC Gracinalis,2014-02-01 11:56:53

a stále ta hra na nesmrtelnost, bez jakékoliv předběžné opatrnosti.... Naštěstí Tvojiť jsme, i když hřešíme (Moudr. 15, v. 2). A ty jako otec syny mrskáš nás. Však víš, že tvůj lid jsme a kteréžs sobě vybral za dědictví (Izai. 64, v. 8, 9). Povstaň, ó Hospodine, ať se nesílí člověk, pusť na ně strach, ať tomu porozumějí, že smrtedlní jsou (Žal. 9, v. 20).

Daniel Konečný,2014-02-01 12:16:11

Sněhurka mezitím bloudila lesem, až nakonec došla k malé chaloupce, zaťukala, ale nikdo neotevíral. (Sněhurka a sedm trpaslíků)

Jc Bill,2014-02-01 12:48:04

"Dobře, ty vrátíš život těmhle obětem a já nepoužiji věc, kterou mám v pouzdře na opasku." (Drsný spasitel s. 187)

Vít Výmola,2014-02-01 13:56:49

To víte, dřív se lidé báli hastrmana, pak Divišova bleskosvodu. Dnes se bojí atomu a genetiky.

Tomáš Kontár,2014-02-01 10:44:33

Pokud se tento postup opravdu osvědčí,tak mám pocit že Nobelova Cena bude pro tuto sympatickou slečnu málo.I když na druhou stranu ........ .

Můj ty Bože!

Mintaka Öüü,2014-02-01 03:58:50

Marně přemýšlím, k čemu bych přirovnal význam tohoto objevu. Možná k Darwinově teorii evoluce a Mendelově křížení.
Vidím v tom hluboký filozofický podtext. Věděli jsme, že jsme mnohobuněčné organismy, ale co to může znamenat se teprve dozvídáme.
Tenhle objev má potenciál významně změnit lidskou společnost. Snad to bude změna pozitivní a zneužití nebude příliš dramatické. Ať tak či tak, ono už se to nakonec ve Vesmíru nějak poskládá.

PanBU s námi.

Mintaka Öüü,2014-02-01 17:19:09

Ve světle dalších informací jsem malinko poupravil své mínění o tomto objevu.
Nicméně, je fascinující, jak "málo" stačí ke změně dospělé buňky na kmenovou.

Co je to za mechanismus, který v sobě buňka na pokraji smrti v kyselém prostředí spustí?
Proč zrovna koupel v kyselém prostředí a ne jiné stavy "na pokraji smrti"?
Jaký má smysl takový "?obranný?" mechanismus?
V jakých podmínkách vzniknul?
Jak se lyší rakce buněk dalších organismů?
Může se při tomto procesu dospělá buňka s chromozomy XY stát kmenovou buňku s chromozomy XX?
A mnoho dalších otázek...

O tomto objevu na technetu.