New Horizons odkrývá Pluto
Největší událost letošního roku – průlet americké sondy New Horizons se blíží. Do největšího přiblížení už zbývají necelé tři měsíce. Je proto načase fotit neznámý svět. NASA včera zveřejnila sérii nových fotek jsou skutečně povedené.

V době, kdy snímky vznikly, dělilo sondu New Horizons a Pluto úctyhodných 107 000 000 km. Palubní kamera LORRI si ale s touto vzdáleností poradila a poslala nám sérii snímků, ze kterých bylo možné složit animaci. Na surové animaci jsou krásně vidět dvě důležité věci – že New Horizons konečně začíná detekovat povrchové útvary a že Pluto má skutečně vázanou rotaci s měsícem Charon.

Zatímco na dřívějších fotkách bylo Pluto jen shlukem pixelů, které evokovaly kulatý tvar, aktuální animace ukazuje, že povrch trpasličí planety může být členitější a méně kulatý, než jsme mohli čekat. Možná jde o polární čepičku. Ale na takové spekulace je zatím brzo. Počkejme si na další týdny, až bude sonda blíže a bude moci vyfotit více detailů.

Zpracování fotek ze sondy New Horizons – vlevo surová snímky a vpravo výsledek.  Zdroj: http://www.nasa.gov/
Zpracování fotek ze sondy New Horizons – vlevo surová snímky a vpravo výsledek. Zdroj: http://www.nasa.gov/
Kdo by čekal, že fotky, ze kterých je animace složená, vznikly jednoduchým „zmáčknutím spouště, ten by se asi hodně divil. Snímky jsou zpracované a složené z několika dílčích fotek. Přiložený obrázek nádherně ilustruje schopnosti současné techniky – ze čtyř surových snímků nevalné kvality se podařilo složit ostřejší obraz Pluta.

Použitý princip tzv. dekonvoluce pomáhá výrazně zlepšit pořízené snímky. Ostatně sonda New Horizons nám už při průletu kolem Jupitera ukázala, jak tato výpočetní metoda dokáže vylepšit fotky – tehdy se počítačové algoritmy pustily do zpracování fotky měsíce Ganymed. Výsledek je vidět na první pohled.

Ilustrační obrázek, který ukazuje, jak může dekonvoluce zlepšit obrázek z kamery LORRI – zde jupiterův měsíc Ganymed.  Zdroj: http://www.nasa.gov/
Ilustrační obrázek, který ukazuje, jak může dekonvoluce zlepšit obrázek z kamery LORRI – zde jupiterův měsíc Ganymed. Zdroj: http://www.nasa.gov/

Ale od Jupitera zpátky k Plutu. První animace ukazovala běžnou rotaci bez popisků. Pokud se do ní doplní několik popisků, jako je tomu v následujícím videu, začnou se objevovat další pozoruhodné detaily. Je fascinující na vlastní oči vidět to, o čem se dříve pouze hovořilo – jde o vychýlení tzv. barycentra mimo povrch Pluta. O co jde? Když kolem planety obíhá měsíc, tak na sebe obě tělesa gravitačně působí. Nejen že gravitačně silnější planeta „tahá“ měsíc, ale i menší měsíc svou gravitací ovlivňuje planetu.

S animací je možné dále pracovat a kupříkladu eliminovat výše popsaný jev vyoseného barycentra a umístit Pluto vždy do středu. Pak už jen stačí přidat dvě ilustrační čárky značící osu otáčení a rázem si člověk uvědomí, pod jakým úhlem se sonda k Plutu blíží a kolem čeho se vlastně tahle trpasličí planeta otáčí.
Čím jsou hmotnosti obou těles podobnější, tím více je znát, že už jedno těleso neobíhá kolem druhého, ale obě tělesa začnou kroužit kolem společného bodu. U dvou stejně hmotných těles leží barycentrum uprostřed spojnice jejich těžišť. Třeba barycentrum soustavy Země – Měsíc bychom našli asi 1700 km pod zemským povrchem. Jelikož je ale soustava Pluto – Charon hmotnostně vyrovnanější, leží barycentrum mimo povrch Pluta. Na této animaci je moc hezky vidět, jak Pluto obíhá kolem bodu mimo svůj povrch.

Další týdny jistě přinesou ještě lepší a detailnější fotky tohoto neznámého světa, který pomalu ale jistě začíná ukazovat svá až doposud úzkostlivě tajená zákoutí. A nezapomeňte na úžasnou rozlišovací schopnost kamery LORRI – pokud by ve stejné vzdálenosti jako proletí kolem Pluta proletěla kolem Země, šlo by na fotkách rozeznat jednotlivé domy. Od 28. května se navíc začne fotit Pluto denně. Máme se opravdu na co těšit.

Psáno pro Kosmonautix a osel.cz