Gravitační lampička
Gravitace je univerzální kosmickou silou, působí všude, je zdarma pro každého. Jednoduše použitelná gravitační lampička může být velkým darem pro rozvojový svět.

Velmi starý princip v novém balení
Když žijete v rozvojovém světě, bývá elektřina v zásuvce věc, o které jste už určitě slyšeli vyprávět, ale nikdy jste ji na vlastní kůži nezažili. Navíc se rozvojový svět zhusta vyskytuje kolem rovníku, kde Slunce v šest ráno vyjde a v šest večer zase zapadne, dělej co dělej. Je tma a čím se má svítit? Jisté řešení jsou všeobecně rozšířené benzínové lampičky. Je to věc, která uspokojí, ale nenadchne. Benzín není zadarmo, pouhé svícení může spolykat až 30% rozpočtu domácnosti a kromě toho hrozí poměrně velké nebezpečí požáru.

Tým inženýrů z Velké Británie se rozhodl s tím něco udělat. Jeho projekt má název GravityLight a funguje to celé opravdu velmi jednoduše, podobně jako prastaré pendlovky, které možná znáte od svých prababiček. Ty též nepotřebovaly žádný zdoj energie, stačilo jim závaží, které se jednou za čas vytáhlo nahoru a gravitace tak poháněla hodinový stroj. A teď místo hodin dejte dynamo s vhodně zpřevodovaným pohonem, železnou šišku nahraďte tak 20-30 kg těžkým závažím (třeba pytel s pískem) a máte lampičku. Světlo, které prozáří temnotu rovníkové noci v chudinských čtvrtích třetího světa. Na jedno natáhnutí, opět přes kladku a převody, aby to zvládlo i větší dítě, tak na jedno natáhnutí vydrží lampička svítit zhruba půl hodiny. Gravitace pohání světýlko z LED diod.

V současnosti se tým snaží pomocí crow-fundingu sehnat 199 000 $USD na vylepšení lampičky, aby na jedno natáhnutí svítila déle a jasněji. Výsledná cena lampičky má být kolem 10 $USD a navíc se jedná o poměrně jednoduchý výrobní proces, který by mohl být z veké části realizován přímo v rozvojových zemích. První oblast, kam GravityLight cílí je Keňa. Kromě světla může přinést i pracovní místa. Nezbývá než jim držet palce, a pokud máte nějaký ten peníz na charitu, je GravityLight dobrý tip.

Pokud se Vám článek líbil, můžete autora odměnit v mikrostransakčního systému Flattr

GravityLight GL01 installation guide from GravityLight on Vimeo.

Datum: 28.05.2015