Viníkem vlny uprchlíků není oteplování, ale biopaliva  
Sucho trvalo jen rok a k válce došlo až o řadu let později. Začátek konfliktu však časově odpovídá zdražení potravin, který přivodila celosvětově biopaliva. Ne náhodou se biopaliva označují za „zločin proti lidskosti“.

Mluvčí hnutí Duha Jan Piňos (kdysi šéf CHKO Broumovsko) věří, že za vlnu uprchlíků může nikoli demografie a islamisté, nýbrž globální oteplování. „Na základě ekologických znalostí o změně klimatu a ubývání vody jsem přesvědčený, že tato uprchlická vlna není žádná výchylka. Je to začátek něčeho, co zásadním způsobem promění tvář Evropy. Stačí několik neúrod a směrem k nám se pohrnou desítky milionů klimatických uprchlíků.“ Podobně hovoří i klimatolog Václav Cílek: „Obávám se klimatické krize, která donutí celé národy k obrovské a nekontrolované migraci“ (Český rozhlas, červen 2015)

 

A důkaz? Válka prý propukla v době, kdy Úrodný půlměsíc zažil „nejhorší sucho od počátku přístrojového měření“ (Kelley 2015). Nejsou to ale ukvapené závěry? Úrodný půlměsíc je široký pojem. Na území Sýrie byl mimořádně suchý jen rok 2008 a to bylo srovnatelné se suchem v roce 1999 (Skaf a Mathbout 2010). Jenže k povstání došlo až o řadu let později (2011), kdy úroda byla normální. S výjimkou špatného roku 2008 byly úrody před válkou na stejné úrovni jako v 90.letech. V letech 2010 a 2011 jen pár procent objemu pšenice bylo nutno dovézt (GWPF 2012).

 

Úrody pšenice v Sýrii:

(v tisících metrických tun)

 

1990: 2070

1991: 2140

 

1995: 4184

1996: 4080

1997: 3031

 

2010: 3600

2011: 3850

2012: 3700

 

Jestliže počátek nepokojů neodpovídá časově období sucha v Sýrii, co jiného mohlo být spouštěčem? Proč k povstání došlo právě tehdy? Odborníci upozorňují, že tzv. arabské jaro přišlo v okamžiku dramatického celosvětového zdražení potravin. Byl to cenový šok srovnatelný snad jen s ropným šokem z roku 1973.

 

Proč environmentalisté o tom nemluví? Proč raději dávají vinu nějakému lokálnímu suchu? Protože jinak by museli přiznat, že oni sami jsou viníkem. Nárůst cen jídla uměle způsobili „ochránci přírody“, kteří prosadili pěstování biopaliv místo potravin - v bláhové naději, že se tím sníží emise skleníkových plynů.

 

Dva ostré vzestupy cen potravin v letech 2007/2008 a 2010/2011 jsou výsledek spekulace investorů, avšak dlouhodobý trend růstu cen je způsoben poptávkou po biopalivech,“ uvádí Lagi a kol. ve studii „Food crises: A quantitative model of food prices including speculators and ethanol conversion“ (2011).

 

Arabské jaro a uprchlická krize jsou však varováním pro všechny, kdo bláhově věřili, že „předběžná opatrnost“ nic nestojí.

 

 

 

GRAF 1: Index cen potravin. Nepokoje v rozvojových zemích časově odpovídají potravinové krizi, kterou způsobila biopaliva. Když se jídlo pálí jako „palivo“, lidé nemají co jíst. (Lagi et al. The Food Crises and Political Instability in North Africa and the Middle East. 2011)

 

 

GRAF 2: Úroda pšenice v Sýrii. V době propuknutí povstání byla na stejné úrovni jako v 90.letech. (Indexmundi.com)

 

GRAF 3: Trojúhelníčky jsou srážky v Sýrii. Žluté sloupce jsou produkce pšenice v Sýrii. (z prezentace Dr. Mahmouda El Solh, generálního ředitele ICARDA, str. 59)

 

 

GRAF 4: Ve 20.století v SV Sýrii k žádnému dramatickému vysychání nedošlo. Sýrie vyschla už za malé doby ledové: Časová osa jde zprava doleva. Horní graf ukazuje kolísání srážek. Spodní graf ukazuje teploty. Teploty dnes nejsou vyšší než ve středověkém optimu. Srážky ale zásadně poklesly za malé doby ledové. (Kaniewski et al. 2012).

 

 

REFERENCE:

Rayne, Sierra. Conflict in Syria and the Climate Change Narrative. AmericanThinker 2.6.2014. http://www.americanthinker.com/blog/2014/06/conflict_in_syria_and_the_climate_change_narrative.html

http://www.indexmundi.com/agriculture/?country=sy&commodity=wheat&graph=production

 

Skaf M., Mathbout S. Drought changes over last five decades in Syria. In : López-Francos A. (comp.), López-Francos A. (collab.). Economics of drought and drought preparedness in a climate change context. Zaragoza : CIHEAM / FAO / ICARDA / GDAR / CEIGRAM / MARM, 2010. p. 107-112 (Options Méditerranéennes : Série A. Séminaires Méditerranéen, n. 95 http://om.ciheam.org/om/pdf/a95/00801334.pdf

 

Colin P. Kelley et al. Climate change in the Fertile Crescent and implications of the recent Syrian drought. PNAS, Vol 112, No 11, březen 2015

http://www.pnas.org/content/112/11/3241.abstract

 

Presentation delivered by Dr. Mahmoud El Solh (Director General, ICARDA) at Borlaug Summit on Wheat for Food Security. March 25 - 28, 2014, Ciudad Obregon, Mexico. http://www.borlaug100.org Prezentace dostupná online na: http://www.slideshare.net/CIMMYT/central-west-asia-and-north-africa-where-wheat-improvement-matters (slajd 59)

 

Marek Švehla. Jan Piňos: Je to začátek něčeho, co zásadně promění Evropu. (Respekt.cz 22.10.2015)

http://www.respekt.cz/spolecnost/jan-pinos-je-to-zacatek-neceho-co-zasadne-promeni-evropu

 

Colin P. Kelley et al. Climate change in the Fertile Crescent and implications of the recent Syrian drought. PNAS, Vol 112, No 11, březen 2015

http://www.pnas.org/content/112/11/3241.abstract

 

http://www.thegwpf.com/syria-2012-wheat-production-outlook-is-favorable-despite-ongoing-conflict/

Kaniewski et al. Drought is a recurring challenge in the Middle East. PNAS (109/10), 6. březen 2012. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3309751/

 

Are biofuels causing food riots? Realclearenergy.org (18.3.2013)

http://www.realclearenergy.org/charticles/2013/03/18/is_ethanol_causing_food_riots_106927.html

M. Lagi, K.Z. Bertrand, Y. Bar-Yam, The Food Crises and Political Instability in North Africa and the Middle East. arXiv:1108.2455 (2011 A). http://necsi.edu/research/social/food_crises.pdf

 

M. Lagi, K. Z. Bertrand, Y. Bar-Yam, Food crises: A quantitative model of food prices including speculators and ethanol conversion. (2011 B)

http://necsi.edu/research/social/food_prices.pdf

 

http://www.rozhlas.cz/dvojka/jaktovidi/_zprava/vaclav-cilek-obavam-se-klimaticke-krize -ktera-donuti-cele-narody-k-obrovske-a-nekontrolovane-migraci-a-staci-uz-malo--1506052

 

Psáno pro Klimaskeptik.cz a osel.cz

Datum: 12.11.2015
Tisk článku

Související články:

Ztichly bubny v Siamungale     Autor: Jaroslav Petr (22.03.2003)
Globální oteplování přináší více… totiž méně válek     Autor: Vítězslav Kremlík (08.10.2011)
Gorův učitel legendární klimatolog Revelle se stal klimaskeptikem     Autor: Vítězslav Kremlík (13.03.2014)
Lesní požáry v USA zřejmě mají na svědomí ekologové     Autor: Vítězslav Kremlík (07.10.2014)
O povolání sociologa     Autor: Vítězslav Kremlík (08.04.2015)
Klimatičtí inženýři navrhují ochlazovat planetu diamantovým prachem     Autor: Stanislav Mihulka (02.11.2015)



Diskuze:

politika

Oskar Zemcik,2015-11-16 12:24:07

Věřím, že zvýšení cen potravin mohlo nějakým dílem přispět. Ale zdá se mi nesmysl na to svádět celý jev. Ono se dá asi čekat, že v dané zemi výrazně poklesne produkce potravin v momentě, kdy tam bude občanská válka. A co si člověk prostudje hlavní podíl uprchlíků tak je to afghínistán, irák a pak sýrie případně některé africké země. Všechny jsou ve válečném chaosu do značné míry podporovaném/vyvolaném zvenčí...

Odpovědět

Proč se všichni jako čert svěcené vody

Jaroslav Lepka,2015-11-13 15:02:24

bojí přiznat to základní : Na přelidnění třetího světa má největší vliv omezení dětské úmrtnosti. Jestliže průměrný počet dětí na 1 ženu v Africe je 8 a dospělosti se dožijí většinou všichni, musí se to nějak projevit, oproti polovině minulého století, kdy se dospělosti dožili sotva 3. Omezení porodnosti odmítají jak islám, tak katolická církev.

Odpovědět


Re: Proč se všichni jako čert svěcené vody

Milan Krnic,2015-11-13 15:12:11

I pokud bychom si toto přiznali, tj. označili viníky (což je samozřejmě a bezpodmínečně nutné učinit jako první), tak jaké by to "přiznání si" mělo význam? (mám moc bujnou představivost, tak se raději zeptám, promiňte)

Odpovědět


Re: Re: Proč se všichni jako čert svěcené vody

Josef Hrncirik,2015-11-13 19:16:01

Současně se bojíme jejich lidské síly a rozvoje a současně je chceme bez kapitálu dobře vykořistit. Když už nemáme kolonie tam, chceme je mít doma.
Chceme se obohatit nejen i kulturně.
Co s tím?
Willkommen?

Odpovědět


Re: Re: Re: Proč se všichni jako čert svěcené vody

Milan Krnic,2015-11-13 20:26:34

Znáte to, host do domu, Allah do domu.

Odpovědět


Re: Proč se všichni jako čert svěcené vody

Josef Hrncirik,2015-11-14 09:32:28

Co navrhují hinduisté a budhisté?
Není jediný kdo tento problém vyřešil KS PCR?

Odpovědět


Re: Re: Proč se všichni jako čert svěcené vody

Josef Hrncirik,2015-11-14 09:41:53

Velice se omlouvám Předsedovi a za trest píši: PRC, PRC, PRC, ..., PRC.

Odpovědět


Re: Proč se všichni jako čert svěcené vody

Jaroslav Pokorný,2015-11-18 00:36:36

Vzpomínám před léty na srdcervavé výzvy - "v Africe zbytečně umírají děti na běžné choroby. A stačí pouhých 11 dolarů na očkování proti základním dětským chorobám. Můžeme zachránit miliony dětských životů...... "

A pod.!

Odpovědět

Staré zprávy

Mojmir Kosco,2015-11-13 14:35:11

dobré zprávy ? Již v roce 2008 světová banka vypustila \,nevypustila tento blud zdroj http://image.guardian.co.uk/sys-files/Environment/documents/2008/07/10/Biofuels.PDF . To že v 70 a 80 letech bioteroristi ( podle zdejších článků jsou všichni ekologové bioteroristi ) se domnívali že odpadní biomasa (i modří vědí co je odpadní) je dobrý zdroj energie neznamená ,že zelení prosazovali podporu pěstování řepky. Podobně jako nikdy neprosazovali velké fotovoltaické elektrárny na orné půdě v Česku. Ale existují i jiné korelace možná masové zavádění Gmo plodin ? Nedobré trávení Kadáfího ?

Odpovědět


Re: Staré zprávy

Milan Krnic,2015-11-13 15:07:57

Pokud myšlenku "nikdy neprosazovali" přeložím jako "podle toho, kolik z toho bylo", pak s tím souhlasím.
Jinak přes to, bohužel, nejede vlak, neb tolik svatozáří k propůjčení nemáme :-/

Odpovědět


Re: Staré zprávy

Roman Sobotka,2015-11-13 16:25:54

Omlouvam se zelenym, jestli se pletu, ale mam pocit, ze zeleni (ale nejenom zeleni) napric EU prosazovali povinne primichavani bionafty. EU "Renewable Energy Directive (2009)" pozaduje 10% obnovitelne slozky v nafte do roku 2020.... copak zeleni hlasovali proti teto direktive? Argumentem je uspora fosilnich paliv a snizeni emisi CO2. Takove obrovske mnozstvi bionafty se ale musi z neceho vyrobit a odpadni biomasa na to ani nestaci, ani se k tomu nehodi. Tak mame vsude repku. Masove zavadeni GM plodin v EU?... to neni uplne dobra korelace.

Odpovědět


Re: Re: Staré zprávy

Milan Krnic,2015-11-13 20:29:42

To ale nebyli opravdoví zelení, víte? To byli zlí lidé, kteří se za zelené vydávali. Opravdové zelení by tohle nikdá neudělali. Mutagenní kosmické záření budiž jim svědkem.

Odpovědět

Omluva za dotaz-je tohle ověřené?

Jaroslav Mrázek,2015-11-13 08:04:50

Země vstoupí v letech 2030 - 2040 podle všeho do malé doby ledové - v té době totiž klesne sluneční aktivita až o 60 procent. Na konferenci Královské astronomické společnosti ve Walesu prezentoval tento znepokojivý závěr tým vědců z Newcastlu.

Samozřejmě, že se mýlí, protože jinak by měl pravdu Václav Klaus, a to je přece vyloučené! Autor Miroslav Macek, viz macekvbotach.cz

Odpovědět


Re: Omluva za dotaz-je tohle ověřené?

Milan Krnic,2015-11-13 08:11:46

Pomodlil jsem se, a můj Bůh mi zjevil (tj., pro nechápavé, je to ověřené), že se o +8,63% mýlí. Tedy to je až o 51,37%.

Odpovědět


Re: Re: Omluva za dotaz-je tohle ověřené?

Milan Krnic,2015-11-13 08:26:31

Ale stejně raději doporučuji druhotné ověření litím olova, runami, kartami, siderickým kyvadlem, věšteckou koulí, případně skrze posednutím démonem. Pro jistotu.

Odpovědět


Re: Omluva za dotaz-je tohle ověřené?

Stanislav Florian,2015-11-13 12:59:59

Nevím jestli je to ověřené, budoucnost ověří jen čas.
Zářivá energie (W /m2) Slunce klesá od počátku 80. let. Teploty globální rostou.
http://gnosis9.net/snimky/graf-slunecni-iradiance-1975-2014-nahled.png
Sluneční skvrny od 80.let klesají, teploty globální rostou. Sluneční aktivita, co to je? Sluneční irradiance ( W/m2) kolísá a počet skvrn také zhruba 10-11 let periody.
http://gnosis9.net/snimky/graf-cisla-slunecnich-skvrn-1975-2014-nahled.png
Zdroje grafů : http://www.pmodwrc.ch/pmod.php?topic=tsi/composite/SolarConstant (PMOD/WRC),
http://www.columbia.edu/~mhs119/UpdatedFigures/ (James Hansen) .
5.
K další malé době ledové, která se předpovídá každých 30 let podobně jako takřka vyčerpání ropy a nebo ovládnutí termojaderné fúze.
http://www.novinky.cz/veda-skoly/386054-lidstvo-zrejme-ceka-nova-mala-doba-ledova.html
"Země vstoupí v letech 2030–2040 podle všeho do malé doby ledové – v té době totiž klesne sluneční aktivita až o 60 procent. "
Sluneční aktivita ( zřejmě myslí počet skvrn) klesne o 60% během 10 let (2030-2040). O 60 % proti čemu, proti roku 2014, kdy číslo slunečních skvrn nedosahovalo ani 100, čili klesne na 40, pod touto hodnotou bylo od 1975 asi 10 let celkem.
Malá doba ledová z článku "kupříkladu v období let 1645 až 1715, kdy v Anglii v zimě zamrzala i řeka Temže."
Z grafu
http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2013/10/clip_image024_thumb.png
Graf slunečních skvrn roky 800-2000 ukazuje podobné minimum kolem 1450 jako v Malé době ledové 1645 až 1715.

Odpovědět


Solární konstanta ? cca 1400 W/m2 je překvapivě konstantní

Josef Hrncirik,2015-11-13 18:25:39

Nedokáži si představit historicky rychlý proces který by ovlivnil na takovou dálku takové množství plynu (plazmy) převážně vodíku hmoty jako Slunce relativně stabilní po miliony ? miliardy let, což umožnilo rozvoj a trvání života.
Pro podnebí je asi momentálně rozhodující oblačnost tj. odrazivost zpět (kondenzační centra pro vodu oblačnosti jsou prach a sůl, sopečné oxidy síry, ale i ionty z kosmického záření), vegetační pokryv (odpar, odraz)(typ zemědělství),aerosoly z dopravy a průmyslu i zemědělství, prach ze Sahary, ale na sněhu kdysi cca před 10 lety byl i z Ukrajiny, možná i mastný film na vodě... a možná někde za skleníkovou vodní parou CO2 či CH4.

Odpovědět


Re: Solární konstanta ? cca 1400 W/m2 je překvapivě konstantní

Milan Krnic,2015-11-13 20:35:49

Pane Hrnciriku, marná snaha to vnést pořádek do chaosu.
Jen se zkuste půl hodiny vkuse dívat do sluníčka, a uvidíte, jak ztrácí jas!
Jen bacha na chemtrails z letadel, už mnoha pozorovatelům způsobili poškození zraku!

Odpovědět


Re: Re: Solární konstanta ? cca 1400 W/m2 je překvapivě konstantní

Milan Krnic,2015-11-13 20:44:29

(modří vědí, proč píši způsobili z i a ne z o) :-D

Odpovědět


Re: Solární konstanta ? cca 1400 W/m2 je překvapivě konstantní

Stanislav Florian,2015-11-14 10:33:51

Pane Hrnciriku, solární je konstanta kolísá v řádech promile za periodu 10-11 let. Bylo to tak nejspíš miliardy let a i bude. Dlouhodobě roste asi o 10% za miliardu let.
akže uvedený pokles o 60 % sluneční aktivity se týká slunečních skvrn. Více skvrn --> větší sluneční vítr ( protony) --> více částic kosmického záření je těmito protony sraženo --> méně kosmického záření z kosmu do atmosféry--> méně oblačnosti -->méně odrazu do vesmíru --> oteplení. Oteplení vyvolá více vodních par, ale v teplejší atmosféře může být více vodních par než se zkondenzují, srážek je zhruba stejně a s oblačností vzhledem k teplotě je to hodně složité. Obecně zvýšení odtoku z pevniny vede k nižší evapotranspiraci nad pevninou, méně vodních par. Atd.

Odpovědět

Afrika a potraviny

Roman Sobotka,2015-11-12 16:55:45

Prijde mi, ze lide rychle zapominaji, co bylo pred par lety ve zpravach. V prvnich tydnech
demonstraci v Tunisku, Egypte se v mediich pomerne hojne diskutoval problem cen potravin a souvislost s produkci biopaliv. V okamziku, kdy se situace priostrila a zmenila v pady diktatoru, tak prvotni impuls tak nejak upadnul v zapomneni.

Velky problem Afriky (Syrie je/byla neco jineho) je, ze populace vyda za potraviny >90% prijmu, coz blokuje jakykoli rozvoj, prakticky nikdo nema penize na vzdelani, sluzby, zdravotnictvi atd. Neustala mizerie a kazdy narust cen potravin muze vest ke katastrofe. Podoba se to situaci v Jihovychodni Asii a Jizni Americe pred nejakymi 70 lety, ktera se ovsem zmenila po tzv. zelene revoluci (https://en.wikipedia.org/wiki/Green_Revolution). Diky modernim odrudam plodin (60leta - hybridni slechteni, chemicka a radiacni mutagene atd), a modernizaci zemedelstvi se podarilo vyrazne zlevnit potraviny, coz fakticky umoznilo mnoha zemim vybrednout z bidy a vyrovnat se zapadu (Jizni Korea). S tim jde v ruku v ruce snizeni porodnosti a samozrejme lide maji mene duvodu migrovat. Afrika potrebuje zvysit vlastni produkci a dostupnost potravin; to ze ma zapad prebytky je vcelku irelevantni.

Pokud by se EU chovala racionalne (a mela nejaky pud sebezachovy), tak se snazi nastartovat novou zelenou revoluce pomoci nejmodernejsich metod slechteni, tentokrat pro Afriku - osivo zdarma distribuovane farmarum. Klicove jsou odrudy odolne suchu a lokalni plodiny odolne proti chorobam, virum atd; jde o to, aby uroda nebyla znicena uz na poli, coz je pro Afriku typicke. Smutne je, ze rada plodin je jiz leta pripravena v ramci mezinarodnich humanitarnich projektu (suchu odolna kukurice), nebo vyslechtena na lokalni urovni (Kongo - banany resistentni na viry). Jde ale o GMO, takze nasazeni je zablokovano aktivisty (export z EU..). Vzhledem k tomu, ze klasickym slechtenim (tj nahodna mutageneze) se dal moc pohnout nelze a cilenou mutagenezi vnimaji aktiviste kdovi proc take jako GMO, tak moc sanci Afrika nema. Bez reformy zemedelstvi se bude situace spise horsit.

Odpovědět


Re: Afrika a potraviny

,2015-11-13 06:44:05

Několik let jsem měl možnost jako elektrotechnik pracovat porůznu v severní a střední Africe a dobře vím, co dětí v Africe trpí hladem. Nikdo, kdo tam nebyl, si nedovede představit, kolik jich tam má pouze jedno jídlo denně, a jak mnohé jsou nuceny jíst trávu a kořeny a to doslova, ať si tady diskutující otom myslí co chtějí. Přibližně 45 tisíc Afričanů denně zemře „na chudobu“. Hladomor nepřináší jen nemoci, ale i šarvátky a válečné konflikty. Různá uskupení se napadají a kradou si stáda krav, koz, velbloudů a co se dá nějak zpeněžit. Nejhůře na tom jsou ženy s dětmi. Těm často nezbývá než dětem před spaním vařit polévku z kamení. Do kotlíku dají trávu a hlínu a když voda začne vařit, míchají tím. Zvuk a představy děti ukonejší a dovolí jim usnout. Naše potravinová pomoc a vyslání pár lékařů, to situaci neřeší. Je potřeba ty lidi naučit hospodařit. Svádět to na klima je naše neospraveditelná arogance. Podmínky tam dovolují vyprodukovat potravin násobně více, ale je třeba je to naučit. Ta bída z nich dělá primitivy, kterým kromě sehnání něčeho k jídlu naničem nezáleží. O tom, jak strádající mozek v mládí se projeví později toho bylo napsáno také dost. Málo kdo nahlas řekne, jak tam vyrůstá horda negramotů a dokud se tam nezmátoží zemědělství, tyhle hladové krky znepříjemní i tamní inteligenci život natolik, že zvednou kotvy. Globální dostupnost informací, ne změna globálního klimatu uvádí tu masu lidí do pohybu. Jenže, pro klid duše je lepší to na něco svést. Věřící t dobře znají – to ten nahoře to tak zařídil a to se moc hodí i politikům.... Ale povídat si tady o tom, je k ničemu. Kdo to neuvidí na vlastní oči, toho nepřesvědčíte. Pane Sobotko, tak jak jste to popsal odborněji, to já nedovedu, ale máte naprostou pravdu a Vaše slova by si tady měli přečíst všichni. Ne politici, ti se vždy jen vezou na vlně toho, co si myslí ti, co je zvolili...

Odpovědět


Re: Re: Afrika a potraviny

Jaroslav Pokorný,2015-11-18 00:46:05

Když jsem byl mladíček, četl jsem, že v Indii je 300 milionů obyvatel a v Číně 700 milionů. O Africe jsem bohužel nečetl. Teď je v Indii více než miliarda, v Číně 1,4 miliardy. V Africe miliarda. Vypalováním buše a rozoráváním savan se rozšiřuje Sahara. Ale jak už Schweitzer ve 20. letech min. stol. psal, černoši nechtějí přebírat zkušenosti a znalosti bělochů - mají svoje.

Odpovědět


Re: Afrika a potraviny

Milan Krnic,2015-11-13 06:49:52

Chovat se racionálně ....
To je dost relativní pojem. Ona ta vnější iracionalita má pravděpodobně zcela racionální jádro. A na tom žádná reforma nic nezmění. Jsme holt druh hrabivý.

Odpovědět


Re: Re: Afrika a potraviny

Jan Šubrt,2015-11-13 09:01:51

Otázkou je, zda člověk může změnit něco na tom, že na Zemi občas nastupují doby ledové. A jestli případné oteplení by nám nástup toho zalednění tady u nás trochu neoddálilo. Ale to asi bude předmětem klimatologů až bude po sobě několik let chladněji.

Odpovědět


Re: Re: Re: Afrika a potraviny

Milan Krnic,2015-11-13 09:58:47

Teoreticky může, resp. tedy možné to je. Stejně jako je možné, aby nikdo neumíral žízní/hlady.
Ovšem to neznamená, že je to reálně proveditelné.
Z pohledu reality a tedy té naší hrabivosti, není.

Odpovědět

Syrie a válka

Stanislav Florian,2015-11-12 14:14:56

Geolog a klimatolog Cílek vidí svět globálně a rozumně. Stamiliony možných budoucích uprchlíků přijdou pravděpodobně ze subsaharské Afriky, kde hlad díky změně klimatu a demografickému vývoji opravdu hrozí.
http://www.novinky.cz/domaci/385720-klimatolog-cilek-je-to-teprve-zacatek-do-pohybu-se-mohou-dat-stamiliony.html
Ve světě hladovějící nehladoví kvůli tomu, že nejsou potraviny, ale že si je nemůžou koupit. Jestliže se v Sýrii válčí několik let, je zničena infrastruktura peníze vydané oběma stranami na válku chybí pro rozumné investice od vzdělání počínaje, až k zemědělství, kde moderní zemědělské stroje jsou pak hůř dostupné. Viděl jsem v mediích mnoho syrských uprchlíků, žádný nevypadal jako hladovějící, naopak media informují o přesycenosti potravinovou a jinou pomocí.
Cena ropy je dlouhodobě nízko, z toho plyne, že biopaliva jsou v současné době nejsou konkurence schopny a je otázkou, proč je podporovat. V pohraničí máme bývalá pole, později louky a pastviny, nyní opuštěné, seče se a kouluje na dotace. Takže problém biopaliva má hojné konkurenty, hlavně ve špatném využívání potravin, asi 30 % v EU není využito koncovým spotřebitelem.
V ČR podle Respekt 9.-15.11.2015 se podle výzkumu EU se 450 000 tun ( 450 000 000 kg) neestetického ovoce a zeleniny vyhodí. Je to asi 45 kg /os/rok u nás znehodnocené zeleniny a ovoce, to je opravdu hodně.
Autor článku si vybral informace a zamyslel se nad Sýrií. Uprchlici třeba z Eritreje se změnou klimatu souvisejí více. A to je teprve začátek, jak říká Cílek.

Odpovědět


Re: Syrie a válka

Milan Krnic,2015-11-13 10:21:35

Správně, nejprve je potřeba označit viníky.
A co dál? :-)

Odpovědět


Re: Re: Syrie a válka

Josef Hrncirik,2015-11-13 19:19:34

Pořadí bylo rozdáno.

Odpovědět

Připadá mi to spíše jako

Jiří Eimotan,2015-11-12 13:38:21

grafy na tomto webu http://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Odpovědět

Souhlas a nesouhlas

Jan Veselý2,2015-11-12 10:53:16

Souhlasím s tím, že biopaliva nejsou nijak úspěšným projektem, ale svádět na ně hladomor v Sýrii je nesmysl a pletení si pojmů a dojmů.
To, že se země s obřím přebytkem zemědělské produkce (USA,EU) rozhodly, že část potravin promrhají v autech je jejich problém. Rozhodně to ovšem nezpůsobilo desertifikaci v Sýrii nebo v Sahelu, ani závislost na dovozu potravin u chudých zemí.

Odpovědět


Re: Souhlas a nesouhlas

Milan Krnic,2015-11-13 06:41:41

No, ono ve světe vše souvisí se vším. Právě i proto jsou tyto články zavádějící.

Odpovědět

Viac faktov a faktorov

Michal Lichvár,2015-11-12 10:26:28

Dobry den

chcel som Vasim clankom konfrontovat politicke hnutie SEN (Chmelar, Ac), ale uvedomil som si, ze mi tu chyba rozobratie niekolkych faktorov, ktorymi by pravdepodobne hned oponovali:
1) 2011 - nesli ceny hore preto, ze boli sucha inde?
2) Chcelo by to porovnanie produkcie nielen lokalnej, ale aj globalnej. A nielen psenice, ale aj biopaliv.
3) Aka je sebestacnost napr. Syrie ohladom potravin? Aky vplyv malo zvysenie cien? (uvaha, ak mam nadbytok a exportujem, vyssie ceny su pre mna plus)
4) Myslim ze som cital, ze z dovodu sucha v 2008 v Syrii skrachovalo mnoho farmarov, zacal ich presun do miest, kde to o par rokov vybuchlo. Takze by zato mohlo sucho. Nevravim ze kvoli GO.

Odpovědět

Hloupá argumentace na hloupý projekt

Jakub Klos,2015-11-12 09:42:59

Velice stručný článek, který bohužel postrádá důkazy svých tvrzení. Výkyvy byly vždy a budou. Pěstování biopaliv na poli je nesmysl, který pomáhá snad jen zemědělcům, aby se nemuseli moc starat o svůj business, nicméně jedním výkyvem i když výrazným nelze oponovat ekologistům, kteří prosadili tato nesmyslná paliva. To bychom se dostali na stejnou úroveň propagandy zájmů - v tomto případě opačných. Nechme to vyhnít. Ať si na to přijdou sami. My ještě emigrovat nemusíme. Až ceny potravin vzrostou i u nás na neakceptovatelnou hodnotu, tak věřte nevěřte, ono se to nějak samo spraví. Už dnes se pomalu od biopaliv upouští. Pomalu, aby nemuseli přiznat chybu. Nicméně topení biomasou z odpadních nebo vedlejších produktů není až tak kontroverzní problém. Problém je dotace paliv, které by jinak nemohly konkurovat na trhu a také nesmyslné normy, které nutí výrobce paliv k jakési bioodbouratelnosti. Paliv, které se stejně zpálí a není tudíž žádný důvod k biologickému odbourávání.

Odpovědět


Re: Hloupá argumentace na hloupý projekt

Josef Hrncirik,2015-11-12 19:21:10

Když stát udržuje rozumnou armádu a vnitřní bezpečnost, pochopitelně musí m.j. zajišťovat i potravinovou soběstačnost, zásoby, budovat palivovou bezpečnost a regulovat vodní hospodářství. Když zaváhá, bude rozvrácen. Biopaliva jsou cesta jak dotovat a udržovat vlastní zemědělce, udržet vysokou cenu potravin a vymluvit se že nemohu pomoci potenciální zahraniční konkurenci. V mírném podnebí je to na hranici záporné energetické bilance a při nízké ceně ropy a plynu je to jen forma dotační politiky zajištující v případě nouze snadno dosáhnout či získat potravinovou bezpečnost. Potraviny a cenová politika jsou jedna ze zbraní armády (státu).

Odpovědět

nárůst produkce v 90.letech

Tomáš Kohout,2015-11-12 09:31:49

Spíš by mě zajímalo, proč narostla skokově produkce po roce 1992 oproti předchozímu období, které mělo pouze pozvolný nárůst. Nové odrůdy, lepší systémy zavlažování, více obdělávané plochy, lepší mechanizace, ...???

Odpovědět


Re: nárůst produkce v 90.letech

Tomáš Kohout,2015-11-12 09:33:16

Pardon, nevšiml jsem si odpovědi z předposledního grafu. Takže nárůst plochy.

Odpovědět

Biopaliva v biotancích a biostíhačkách a vnucené nakupování dobře zabalených hypotéčních derivátů a kvantitativní uvolnění a devaluace.

Josef Hrncirik,2015-11-12 08:33:16

Odpovědět


A šílené pokuty VW aby se udržel usraelský byznys a uživili usraelští právníci na úkor ostatních

Josef Hrncirik,2015-11-12 09:55:11

Odpovědět


EPA tak umožnilo americkému lidu zvětšit svou uhlíkovou stopu na úkor mírumilovných lidů

Josef Hrncirik,2015-11-12 11:32:12

Místo aby se starala o to, zda testy odpovídají podmínkám skutečného provozu.

Odpovědět


Re: EPA tak umožnilo americkému lidu zvětšit svou uhlíkovou stopu na úkor mírumilovných lidů

Jaroslav Lepka,2015-11-13 15:07:59

Gratuluji vám. Zamotat do tohoto problému VW, na to je třeba hodně zvláštní logiku. Mimochodem, nejde o to, aby testy odpovídaly podmínkám skutečného provozu, ale aby požadavky na testy odpovídaly fyzikálním možnostem. Je to stejná zhůvěřilost, jako nazval regulérní čtyřkolové autíčko skůtrem jen proto, že má variátor místo manuální převodovky a nejezdí víc jak 45km/h.

Odpovědět


Re: Re: EPA tak umožnilo americkému lidu zvětšit svou uhlíkovou stopu na úkor mírumilovných lidů

Josef Hrncirik,2015-11-13 19:06:29

Ano, mírně provokuji. Ale souvisí to s ekologií, ekonomií a globalizací.
Jsme na evropské lodi, kam se hrnou uprchlíci vyhnání válkami ze stabilních zemí. Možná i suchem, každopádně drahotou a především proto že to "snadno" jde.
My jsme kdysi v těchto zemích pomáhali budovat průmysl a školili jim kádry.
Geopolitika to rozvrátila a usraelští právníci dělají nyní umělé problémy VW, aby potlačili "spojence" a navíc vydělali. Prohlašují že VW oklamal americký lid.
EPA a motoráři se měli starat, aby testy odpovídaly podmínkám skutečného provozu, tj. nedaly se SW obejít (současně věrohodně měřit výkon, spotřebu i emise v rozumných režimech), ev. bylo jasno jak porovnat škodlivosti CO2 versus NOx, ev. uhlíkové stopy benzíňák USrael vs. diesel EU. Jinak klamou nejen americký lid.
Netvrdím že vím, že je něco lepší. Ani netvrdím že normy jsou tvrdé až nefyzikální. Tvrdím, že systém měření je nefyzikální a sankce neúměrné, vlastně nepodložené, možná i nepodložitelné.
Hlavně se přemnoží právníci víc než uprchlíci. Musí se to ale chápat v širokém kontextu.
Vše musí být podloženo opakovanými smysluplnými měřeními autorizovanými zkušebnami včas a nečekat až na kombinaci s válkou na Ukrajině a s uprchlíky.

Odpovědět


Re: Re: Re: EPA tak umožnilo americkému lidu zvětšit svou uhlíkovou stopu na úkor mírumilovných lidů

Milan Krnic,2015-11-13 20:40:42

Něco jako to nové, hypermoderní, hyperdrahé, a téměř nefunkční emisní centrum za 300 milionů káčé? :-)

Odpovědět


Stačí již ratingy, embarga a bezletové zóny

Josef Hrncirik,2015-11-12 10:12:52

Odpovědět


Re: Stačí již ratingy, embarga a bezletové zóny

Petr Kr,2015-11-12 10:21:21

Už prosím dost, nebo tu napadnete i státní rozpočet, prezidenta a ...
Je potřeba vidět i ta pozitiva. Teď mě zrovna nic nenapadá, ale nějaká určitě jsou.

Odpovědět


Kulturní obohacení: Gott mit uns - We trust in God - Alahu Akbar

Josef Hrncirik,2015-11-12 11:28:16

Odpovědět


Re: Kulturní obohacení: Gott mit uns - We trust in God - Alahu Akbar

Milan Krnic,2015-11-13 20:52:28

Pak je tu také to geneticky sobecké, jak o něm často píše pan Stanislav Vyskočil, jakožto o jediném hybateli.
U uprchlíků z některých zemí i ladí vnější tóny (tedy né, že by vadilo, že by neladili, to byla jen fakticky-biologická poznámka na okraj).

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz