Superpočítač na ISS nabídne astronautům lepší výkon a spojení
Nový systém Spaceborne Computer od Hewlett-Packard Enterprise zlepší výpočetní komfort Mezinárodní vesmírné stanice i spojení mezi orbitou Země a pozemními operátory. Jestli se mini-superpočítač osvědčí, tak jeho následovníci budou fungovat v prostoru Marsu i jiných zajímavých objektů Sluneční soustavy.
Replika superpočítače Spaceborne Computer Kredit: HPE.

Pořádný superpočítač chce každá univerzita, každý institut a nejspíš i každý kroužek hackerského dorostu. Superpočítače chrlí výpočty nadsvětelnou rychlostí a také mívají cool jména, což se skvěle vyjímá v PR materiálech. A už nejde jenom o pozemskou záležitost. Superpočítač teď mají i na palubě Mezinárodní vesmírné stanice ISS. Prošel všemi náležitostmi a po roce příprav a testů se může pustit do práce.

Hewlett-Packard Enterprise.

Není to sice superpočítačový gigant, jako jsou třeba americké chlouby Summit, Sierra, Titan nebo Sequioa, ale i tak vesmírný superpočítač podstatně zvýší výpočetní možnosti, které jsou po ruce přímo na oběžné dráze. Jmenuje se Spaceborne Computer a tvoří jej celkem 32 výpočetních jader, takže to dle definice superpočítač skutečně je. Takový přístroj je prý asi 30 až 100 krát rychlejší než iPhone nebo tablet, což se při analýze dat už nejspíš pozná.

Logo mise SpaceX CRS-12.

Dodavatelem vesmírného superpočítače je podnik Hewlett-Packard Enterprise (HPE). Zařízení dopravila na ISS nákladní loď Dragon soukromé společnosti SpaceX během mise SpaceX CRS-12. Nosná raketa Falcon 9 Block 4 s touto lodí odstartovala 14. srpna 2017. Mark Fernandez z vedení HPE prohlásil, že jejich společnost splnila všechny závazky, které vyplývají z původní jednoleté smlouvy. Zdá se, že všechno dobře dopadlo a astronauti si poprvé užijí výkon superpočítače přímo na palubě.

Postavit superpočítač na oběžné dráze není jenom tak. NASA si potřebovala ověřit, že orbitální superpočítač zvládne drsné prostředí na orbitě, samozřejmě včetně mikrogravitace, kterou počítače na Zemi obvykle nezažívají. Problémem může být i kosmické záření, které proniká stěnami stanice a v neposlední řadě i občasné výpadky energie, s nimiž je na ISS nutné počítat. Nicméně, Spaceborne Computer a s ním i jeho konstruktéři z HPE prošli všemi testy na jedničku.

Proč si pořizovat mini-superpočítač na oběžné dráze? Je to pochopitelně velice cool. Dalším cílem je, aby si astronauti mohli dělat některé analýzy sami a nemuseli posílat veškerá data ke zpracování na Zemi. Spojení se Zemí je totiž momentálně poněkud nespolehlivé. Bývá pomalé a padá. Když ISS ztratí spojení, tak to může být klidně na pár sekund a třeba i více. Pracovat s něčím takovým je samozřejmě otrava.

Podle představitelů HPE by to teď Spaceborne Computer měl změnit. S novým systémem se budou data posílat mnohem snadněji. A hlavně se data v řadě případů nebudou muset posílat vůbec. Celkově budou výpočty a spojení na ISS významně spolehlivější. Vlastně ani moc nejde o ISS a orbitu Země. Spaceborne Computer je, doufejme, předchůdcem podobných kompaktních superpočítačů v prostoru Marsu, kam letí rádiový signál mnohem déle než na naší oběžnou dráhu. Nemluvě o vzdušných základnách na Venuši nebo outpostech u ledových měsíců plynných obrů. Už aby to bylo.

Video: The Spaceborne Supercomputer