Vědci zachytili prchavou energetickou explozi v magnetosféře Země
Když se magnetické pole kroutí, tak se mohou jeho siločáry dotknout a odpálit magnetický zkrat. V magnetickém poli Země se to děje každý den. Během takového zkratu dochází k explozím, které jsou velice krátké, ale zároveň velmi intenzivní. Teď takovou událost pozorovala americká mise MMS.
Sondy mise MMS při pozorování magnetického pole Země. Kredit: NASA/GSFC.

Magnetická pole nejsou jenom neměnné sítě magnetických siločar. Když na to přijde, tak se tam dějí podivuhodné věci. K takovým jevů náleží i magnetická rekonekce (anglicky magnetic reconnection). Když se střetnou dvě siločáry magnetického pole, tak mezi nimi vznikne nová, velmi krátká siločára, která magnetické pole „vyzkratuje“. Magnetická rekonekce je vlastně magnetický zkrat.

Roy Torbert. Kredit: University of New Hampshire.

Magnetické rekonekce nejsou nic výjimečného. V magnetickém poli Země k nim dochází každý den, protože jeho siločáry se kroutí jako opilí hadi. Dochází k nim také kolem Slunce i jinde ve vesmíru, při řadě různých příležitostí. Přesto ale tento jev zůstává dost záhadným. Přímé pozorování magnetických zkratů je totiž velice obtížné, protože probíhají nesmírně rychle. Vědci vědí, že magnetické rekonekce existují. Také tuší, že energetické exploze, které magnetické zkraty doprovázejí, mohou mít značný dopad. Zažehují polární záře, a kdyby došlo ke zničující solární bouři, tak by nám tyhle jevy zničily elektrické sítě. Stále ale o nich víme velmi málo.

Symetrická magnetická rekonekce. Kredit: Michael Hesse/NASA Goddard/Joy Ng.

Vědcům americké University of New Hampshire se teď povedl husarský kousek, když pozorovali jednu událost v magnetosféře Země, která souvisela právě s magnetickým zkratem. Podle šéfa mise NASA Magnetospheric Multiscale Mission, čili MMS, Roye Torberta, šlo o pozoruhodný případ, který kvarteto sond MMS pozorovalo v magnetoocasu Země, tedy v oblasti, kde je magnetické pole Země vzhledem ke Slunci v „závětří“. Misi MMS tvoří čtyři identické sondy, které detailně studují magnetosféru Země.

Magnetické pole Země se na první pohled moc nezdá, ale neustále se v něm něco děje. Magnetické rekonekce tam práskají jedna za druhou. Dochází k nim různým způsobem, na různých místech a mají různé důsledky. Doprovodné exploze mají na svědomí částice v plazmatu. Trvají jen zlomky sekundy a vznikají při nich mocné proudy elektronů, které se řítí velikými rychlostmi kolem 15 000 kilometrů za sekundu.

Magnetické rekonekce mimo jiné probíhají ve dvou režimech, asymetrickém a symetrickém. Sondy mise MMS vůbec poprvé v historii pozorovali symetrickou magnetickou rekonekci. Přístrojům sond se podařilo rozlišit symetrickou povahu této rekonekce od dalších procesů, které neustále probíhají v magnetosféře naší planety. Podle Torberta je pro nás velmi důležité tyto jevy a jejich důsledky pořádně pochopit. Podílejí se na řadě procesů ve vesmíru, a hlavně, představují pro nás hmatatelné nebezpečí.

Video:  Physics Professor - The MMS Mission

University of New Hampshire 15. 11. 2018, Science online 15. 11. 2018.

Datum: 17.11.2018