První simulace naší supermasivní černé díry ve virtuální realitě
Simulace nizozemského týmu vychází z nejnovějších astrofyzikálních poznatků a přináší na zemský povrch jinak jen velmi obtížně dosažitelnou supermasivní černou díru. Pro běžné VR konzole zviditelňuje gravitační monstrum z nitra Mléčné dráhy, což ocení fanoušci vesmíru i kovaní vědci.
Výjev z nové simulace supermasivní černé díry. Kredit: Davelaar et al. 2018.

Jak jistě každý ví, v samotném srdci Mléčné dráhy dřímá supermasivní černá díra. Ze Země ji pozorujeme jako velmi velký, silně zářící a kompaktní zdroj rádiového záření ve vzdálenosti 26 tisíc světelných let, který leží v souhvězdí Střelce. Odtud pochází i astronomické označení objektu jako Sagittarius A*. Tuhle supermasivní černou díru sice nikdo přímo nikdy neviděl, na základě řady nepřímých důkazů ale vědci mají za prakticky jisté, že jde o gigantickou gravitační past, jejíž velikost by mohla být asi 44 milionů kilometrů a hmotnost něco málo přes 4 miliony Sluncí.

Jordy Davelaar. Kredit: Black Hole Cam.

Jordy Davelaar z nizozemské univerzity Radboud Universiteit Nijmegen a jeho tým zpracovali soudobé astrofyzikální modely objektu Sagittarius A* a vytvořili z nich simulaci supermasivní černé díry ve virtuální realitě. V této podobě je objekt Sagittarius A* viditelný v běžně dostupných VR konzolích. Autoři simulace tvrdí, že jejich virtuální supermasivní černá díra může posloužit pro výzkum těchto podivuhodných objektů. Kromě toho by jejich simulace také mohla oslnit veřejnost. Být v blízkosti supermasivní černé díry je úžasně vzrušující, i když jde o virtuální realitu. Taková show by mohla přitáhnout k astrofyzice nové nadšence.

Sagittarius A*. Kredit: NASA.

Podle Davelaara je jejich simulace ve virtuální realitě jedním z nejvíce realistických modelů bezprostředního okolí supermasivní černé díry. V našich časech není bohužel reálně možné cestovat do blízkosti černé díry v srdci Mléčné dráhy, a tak jsou právě detailní vizualizace jednou z mála možností, jaké nám zůstávají k výzkumu černých děr na dálku.

Vizualizace černé díry Davelaarova týmu prokázala, že podobné simulace mohou mít velký přesah. Obtížně pochopitelné procesy nebo objekty je ve virtuální realitě možné představit studentům a širší veřejnosti. Heino Falcke z týmu autorů simulace tvrdí, že ve své současné podobě je teď simulace supermasivní černé díry mnohem přesnější, než známé učebnicové obrázky těchto ultimátních kosmických objektů. A prý je to jenom začátek. V dohledné budoucnosti by se měly objevit další podobné simulace, které budou odkrývat spletitá tajemství vesmíru.

Video:  Black Hole VR

BioMed Central 18. 11. 2018, Computational Astrophysics and Cosmology 5: 1.

Datum: 24.11.2018