Vyzařování mobilů poškozuje DNA
Výzkumníci neposkytli definitivní důkaz, který by odpověděl na to, zda vyzařování z mobilů je pro lidi škodlivé, nicméně prokázali, že za laboratorních podmínek toto vyzařování poškozuje DNA.

Rozvášněná diskuse o tom, zda elektromagnetické vlny emitované mobilním telefonem mohou spustit rakovinu, nebo alzheimerovu chorobu, a nebo zda mohou být jinak škodlivé lidskému zdraví se vede již léta. Výsledky pokusů, které jsou zaměřeny na to zda toto vyzařování  poškozuje buňky, a jak moc je poškozuje, jsou skrovné a publikované informace si často vzájemně odporují.
Na veřejnost nyní začínají pronikat informace ze čtyřletého projektu, na kterém se podílelo dvanáct výzkumných týmů v sedmi evropských zemích. „Odhalili jsme mechanismus, který může stát za chronickými chorobami,“ prohlásil  Franz Adlkofer z Verum, což je výzkumná organizace se sídlem v Mnichově. Jeho tým zjistil, že vyzařování, které odpovídá tomu které produkují mobilní telefony, způsobuje zlomy v jednotlivých vláknech DNA v celé řadě lidských buněk. Obecně vzato, tento typ poškození DNA je spojen se vznikem rakoviny. Úroveň poškození se zvyšuje s intenzitou vyzařování a s délkou působení (hovorů).
Výzkumníci při těchto pokusech také pozorovali náznak, nikoli však průkazný důkaz,  dalších změn na buňkách, jako jsou poškození chromosomů, změny v aktivitě některých genů a zvýšenou míru buněčného dělení.

Tento typ hands-free se mozkovým buňkám asi moc zamlouvat nebude.

Nezpochybnitelné poškození
Poškozující efekt se objevil když buňky byly vystaveny elektromagnetickému záření o intenzitě mezi 0,3 až 2 waty na kilogram. To se kryje s hladinou vyzařování, kterou produkují mobilní telefony a která činí 0,2 až 1 wat na kilogram.
Adlkofer uznává, že práce, podobně jako předešlé studie, ukazující na škodlivost mobilních telefonů, bude pravděpodobně kritizována. Přesto říká: „ Viděl jsem pokusy, které byly stokrát opakovány a to v řadě laboratoří. Já nejsem na pochybách o tom, zda toto záření za určitých podmínek způsobuje poškození DNA“. Na adresu výzkumníků, kteří podobné poškození nepozorovali Adlkofer říká, že efekt pravděpodobně nepozorovali protože buňky vystavovali záření po krátkou dobu, a nebo použili tkáňovou kulturu buněk, které jsou k záření odolné.
Na základě zjištěných dat Aldkofer tvrdí, že je třeba udělat rozsáhlejší studie, aby se zjistilo, zda vyzařování mobilních telefonů poškozuje DNA u lidí tak jako v laboratoři, a zda je to spojeno se vznikem nemocí. „Apeluji na průmysl a na vládu aby se tím začaly zabývat co nejdříve,“ žádá Adlkofer.

Ten je jednoduchý. Než budeme s jistotou vědět na čem jsme, bude jistější se nevykecávat přes telefon zbytečně dlouho. A kdyby měl Aldkofer skutečně pravdu, tak investice do sady hands-free, která telefon jako zdroj vyzařování odstrčí daleko od našeho mozku, je velmi rozumným preventivním opatřením.

Datum: 26.12.2004 08:06