AlphaStar: StarCraft II má nového šampiona. A není to člověk!  
Herní inteligence AlphaStar z laboratoří googlovských DeepMind dostála svému jménu a stala se vrcholovým hráčem legendární realtimové strategie StarCraft II. Vědci a inženýři to konečně dokázali, lidští hráči si to očividně užili a umělé inteligence opět předvedly, jak úžasný mají potenciál.
StarCraft. Kredit: Blizzard Entertainment.
StarCraft. Kredit: Blizzard Entertainment.

Videohry vynalezli lidé a vynalezli je pro lidi. To ale ještě nutně neznamená, že v nich musejí být právě lidé nejlepší. Na herní scénu totiž přicházejí umělé inteligence. Vývojáři inteligencí DeepMind ve stáji Google se před časem rozhodli, že jejich umělá inteligence uspěje v populární realtimové strategii StarCraft II od Blizzard Entertainment.

 

Letos v lednu DeepMind ohlásili, že umělá inteligence AlphaStar porazila dva přední profesionální hráče StarCraftu. Záhy se ale ukázalo, že umělá inteligence vlastně zvítězila poněkud neférově. Analýzy tehdejších zápasů naznačily, že AlphaStar porazila lidské protihráče díky své nadlidské rychlosti a přesnosti mikromanagementu.

 

David Silver. Kredit: University College London.
David Silver. Kredit: University College London.

StarCraft se hraje tak, že hráči shromažďují suroviny, staví vojenské jednotky a stavby a pak je využívají k tomu, aby zničili protivníky. Jako realtimová strategie je StarCraft II pro umělé inteligence obzvláště náročný. Taková inteligence si musí vytvářet dlouhodobé plány na několik minut hry na velkém herním prostoru dopředu a zároveň je musí být schopná upravovat za pochodu, podle reakcí protivníka. Výhodou umělé inteligence každopádně je, že normálních okolností nedělá drobné chyby a je neustále absolutně soustředěná.

 

Proto vývojáři DeepMind svoji herní inteligenci upravili, aby hrála více „lidsky“. Teď používá stejné mapy, stejné rozhraní a má stejné podmínky jako lidští hráči. V nejnovější verzi inteligence sleduje herní pole stejně jako člověk, tedy kamerou z dálky, a zažívá prodlevu v uvažování. Přesto se inteligenci AlphaStar podařilo dosáhnout úrovně „Grandmaster“ a dostat se mezi 0,2 procenta nejlepších hráčů StarCraftu II. Jinými slovy herní inteligence AlphaStar je lepší nežli miliony lidských hráčů této hry. Úspěch inteligence oslnil vývojáře, hráče, odborníky i veřejnost. Nestává se moc často, aby prestižní časopis o světové vědě Nature publikoval něco o počítačových hrách.

 

Modré jednotky umělé inteligence AlphaStar drtí lidského protivníka. Kredit: DeepMind.
Modré jednotky umělé inteligence AlphaStar drtí lidského protivníka. Kredit: DeepMind.

Jak říká přední badatel umělých inteligencí v týmu DeepMind David Silver, když umělé inteligence dokázaly porazit prvotřídní hráče šachů, go a pokeru, tak byla realtime strategie StarCraft jasnou další volbou. Komplexita StarCraftu je proti klasickým deskovým či karetním hrám udivující. A hráči Starcraftu mají o svých protihráčích ještě méně informací nežli při pokeru. Oriol Vinyals z týmu Deep Mind, který nadšeně hrál StarCraft před 20 lety, podobně jako autor tohoto komentáře, zdůrazňuje, že inteligence AlphaStar dosáhla úrovně „Grandmaster“ pouze díky své neurální síti a algoritmům pro obecné postupy učení. Prostě se naučila hrát StarCraft. Ještě před 10 lety bylo něco takového nepředstavitelné.

 

Vše nasvědčuje tomu, že nadvláda lidí ve videohrách končí. To ale neznamená, že by nás teď hraní her mělo přestat bavit. Jak lidští hráči, tak i vývojáři, si zápasy mezi lidmi a umělou inteligencí nadmíru užívali. Umělé inteligence se mohou časem stát inspirujícími a vtipnými protivníky.

Video:  DeepMind StarCraft II Demonstration


Video:  AlphaStar: The inside story


Literatura
Science Alert 30. 10. 2019, Nature online 30. 10. 2019.

Datum: 31.10.2019
Tisk článku

Související články:

Hravá umělá inteligence: Chinook, AlphaGo, Liberatus     Autor: Pavel Houser (30.01.2017)
Umělé inteligence si brousí drápy na hráče StarCraftu     Autor: Stanislav Mihulka (13.08.2017)
Alpha Zero: soumrak slabých umělých inteligencí     Autor: Jan Turoň (23.12.2017)



Diskuze:

Umělá inteligence

Jaroslav Pešek,2019-10-31 08:48:06

Problém je, že když dobrý hráči zjistili, že je to umělá inteligence, tak ji dokázali bez problému porazit.

Odpovědět


Re: Umělá inteligence

Radek Secka,2019-11-11 08:23:32

To bohuzel platilo vcera.

Odpovědět


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz