Coronosaurus v neklidné době
…aneb Představení jednoho zajímavého ceratopsida

Odlitek dochované části lebky ceratopsida druhu Coronosaurus brinkmani. Tento rohatý dinosaurus obýval oblasti dnešní kanadské Alberty v období pozdní křídy, asi před 77 miliony let. Při délce do 6 metrů a hmotnosti kolem 2 tun představoval středně velký druh ceratopsida. Kredit: Machairo, Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

Pokud nějaké slovo nebo třeba odborný název začíná na „corono“, nepochybně nás v těchto dnech napadne zejména epidemie koronaviru, která už stihla významně zasáhnout do životů miliard lidí na této planetě. Pro trochu odlehčení jsem v rámci představení dalšího dinosauřího taxonu na blogu a webu Osel.cz vybral ceratopsidního dinosaura, který byl v roce 2012 pojmenován Coronosaurus brinkmani[1] (přesněji řečeno byl toho roku přejmenován z původního vědeckého jména Centrosaurus brinkmani, což byl domnělý nový druh rodu centrosaurus, popsaný roku 2005)[2]. Pozdně křídový rohatý dinosaurus samozřejmě nemá s aktuálními událostmi pranic společného, pouze jeho rodové jméno dnešní situaci tak trochu evokuje. Doslova znamená „korunovaný ještěr“ a odkazuje k sérii kostěných růžků (odborněji epiparietálů), vyrůstajících z jeho lebečního límce do podoby jakési kostěné koruny. Podívejme se tedy na tohoto kanadského ptakopánvého býložravce blíže. Koronosaurus spadal do podčeledi Centrosaurinae a tribu Centrosaurini, byl tedy skutečně velmi blízkým příbuzným známějších rodů Centrosaurus, Styracosaurus, Rubeosaurus nebo Spinops.[3] Zkameněliny tohoto dinosaura byly objeveny v sedimentech souvrství Oldman na území kanadské provincie Alberty. To znamená, že koronosauři žili v období raného geologického věku kampán (pozdní křída), asi před 77 miliony let. Obývali území rozsáhlé záplavové nížiny nedaleko pobřeží Velkého vnitrozemského moře[4] a sdíleli své ekosystémy s bohatou biodiverzitou dalších dinosaurů – například teropodů rodu Saurornitholestes, Daspletosaurus nebo Troodon, kachnozobých dinosaurů rodu Brachylophosaurus, Parasaurolophus nebo Corythosaurus a dalších rohatých dinosaurů, jako byl rod Albertaceratops, Chasmosaurus nebo Anchiceratops. Nechyběli zde také ankylosauridi, jako byl rod Scolosaurus, a dále menší ornitopodi, jako například Albertadromeus. Koronosauři tedy žili v období, kdy právě panovala možná největší druhová rozmanitost neptačích dinosaurů na území západu Severní Ameriky. Co o nich ale v současnosti vlastně víme?

Ekosystém geologického souvrství Oldman s ceratopsidy rodů Coronosaurus (níže vlevo) a Albertaceratops. V popředí dvojice opeřených dromeosauridů, pravděpodobně rodu Dromaeosaurus nebo Hesperonychus. Tehdejší ekosystémy patřily k druhově nejbohatším v celé historii existence druhohorních neptačích dinosaurů. Kredit: ABelov2014; Wikipedie (CC BY-SA 3.0)

Fosilie tohoto ceratopsida byly vykopány v letech 1996 až 2000 na lokalitě Sandhill Creek týmem pod vedením kanadského paleontologa Philipa J. Currieho. Jak již bylo zmíněno, v roce 2005 byl vykopaný materiál (holotyp nese označení TMP 2002.68.1 a má podobu dobře zachovaného fragmentu temenní kosti) pojmenován jako Centrosaurus brinkmani, a to na počest badatele Donalda Brinkmana z Tyrrellova paleontologického muzea v Drumhelleru, který se významně podílel na paleoekologickém výzkumu pozdně křídových ekosystémů v Albertě. Další fylogenetické výzkumy ale ukázaly, že tento taxon je od rodu Centrosaurus natolik odlišný, aby mohl obdržet vlastní rodové jméno. V roce 2012 bylo proto stanoveno nové rodové jméno Coronosaurus, které tak trochu zapadlo do „smrště“ popisů nových rohatých dinosaurů v předchozích dvou letech. Nápadným anatomickým znakem těchto ceratopsidů byly zejména jejich výrazné lebeční růžky, jinak se ale ostatním druhům centrosaurinů nejspíš značně podobali. To platí i o jejich rozměrech, které činily zhruba 5 až 6 metrů délky a kolem 2000 kilogramů hmotnosti.[5] Samotná lebka byla dlouhá necelé dva metry a stejně jako u ostatních zástupců této skupiny dinosaurů byla velmi mohutná a těžká. Jednalo se tedy o středně velkého ceratopsida, podstatně menšího než byl například geologicky mladší rod Triceratops, jehož hmotnost pravděpodobně přesahovala i 10 000 kilogramů.[6] Koronasauři měli velmi malé špičaté růžky nad očnicemi a dlouhý roh v nasální části lebky. Ten mohl sloužit jako zbraň, ať již pro účel vzájemných soubojů mezi samci nebo pro obranu před teropodními dinosaury. Zajímavé je, že některé z těchto znaků jsou juvenilní (typické pro mláďata a nedospělé jedince), holotyp koronosaura byl ale téměř s jistotou již plně dospělým jedincem. Představuje tedy dalšího velmi zajímavého centrosaurinního rohatého dinosaura, který ještě více zpřesňuje a rozšiřuje naše povědomí o druhové bohatosti dinosaurů v dávných pozdně křídových ekosystémech na území dnešní kanadské Alberty.[7]

Short Summary in English: Coronosaurus was a genus of centrosaurine ceratopsian dinosaurs living during the Campanian stage of the Late Cretaceous, about 77 million years ago in what is now Alberta. Its remains were originally discovered by paleontologist Phillip J. Currie in the strata of Oldman Formation. Its only species Coronosaurus brinkmani was first described in 2005, then as a new species of the genus Centrosaurus.

[1] Ryan, M. J.; Evans, D. C.; Shepherd, K. M.; Sues, H. (2012). „A new ceratopsid from the Foremost Formation (middle Campanian) of Alberta“. Canadian Journal of Earth Sciences. 49 (10): 1251. doi: 10.1139/e2012-056

[2] Ryan, M. J.; Russell, A. P. (2005). „A new centrosaurine ceratopsid from the Oldman Formation of Alberta and its implications for centrosaurine taxonomy and systematics“. Canadian Journal of Earth Sciences. 42 (7): 1369. doi: 10.1139/e05-029

[3] Fiorillo, A. R.; Tykoski, R. S. (2012). „A new Maastrichtian species of the centrosaurine ceratopsid Pachyrhinosaurus from the North Slope of Alaska“. Acta Palaeontologica Polonica. 57 (3): 561. doi: 10.4202/app.2011.0033

[4] Eberth, D. A., and Hamblin, A. P. (1993). Tectonic, stratigraphic, and sedimentologic significance of a regional discontinuity in the upper Judith River Group (Belly River wedge) of southern Alberta, Saskatchewan, and northern Montana. Canadian Journal of Earth Sciences, 30: 174‒200.

[5] Paul, G. S. (2016). The Princeton Field Guide to Dinosaurs (2nd Edition). Princeton University Press, str. 288