Čína spustila první kvantovou komunikační síť
Čína si stále drží přední pozici ve vývoji kvantové komunikace. Nedávno jako první na světě zprovoznili prakticky využívanou kvantovou komunikační síť. Zahrnuje pozemní i satelitní přenos a propojuje více než 150 uživatelů, mezi nimiž jsou banky, poskytovatelé energie nebo úřady.
Kvantová síť v Číně. Kredit: University of Science and Technology of China.

Kvantové komunikace přicházejí. Čínští odborníci zprovoznili první integrovanou kvantovou komunikační síť na světě. Zahrnuje přes 700 pozemních optických kabelů a dvě linky mezi zemí a satelitem. Pokrývá přitom uživatele v Číně až na vzdálenost 4 600 kilometrů. Tým, který vedli Jianwei Pan, Yuao Chen a Chengzhi Peng z University of Science and Technology of China v Che-feji, v těchto dnech publikoval své výsledky v časopisu Nature.

University of Science and Technology of China, logo.

Kvantová komunikace je dnes považována za nehacknutelnou a tudíž bezpečnou komunikaci, která by se mohla uplatnit v kritické infrastruktuře, jako je například energetika, bankovnictví, obrana a další odvětví. Klíčovým prvkem kvantové komunikace je kvantová distribuce klíče (QKD), který umožní posílat nechráněnými kanály zašifrovanou a bez klíče prakticky nerozluštitelnou konverzaci. Využívá kvantový entanglement fotonů, díky čemuž je případné odposlouchávání komunikace okamžitě prozrazeno, protože změní přenášenou informaci.

Nejčastější technologie QKD zahrnují přenos optickými kabely na vzdálenosti stovek kilometrů. Další možností je přenos mezi zemským povrchem a satelity. Čína v roce 2016 vypustila první kvantový satelit QUESS, známý též jako Mocius, díky němuž se jim podařil přenos QKD mez dvěma pozemními stanicemi, vzdálenými 2600 kilometrů. V roce 2017 byla vybudována pozemní kvantová optická síť v délce přes 2 tisíce kilometrů, která propojuje Peking a Šanghaj.

Kvantové experimenty se satelitem Mozius. Kredit: University of Science and Technology of China.

Čínští odborníci využili jak pozemní, tak satelitní prvky a propojili více než 150 uživatelů, včetně bank, energetických sítí a úřadů. Jianwei Pan je přesvědčený, že prokázali použitelnost kvantových komunikačních technologií pro rozsáhlé praktické aplikace. Podobné sítě mohou brzy vzniknout i na mezinárodní úrovni, pokud se jednotlivé státy domluví na standardech.

V současné době tvůrci vylepšují jednotlivé prvky kvantové sítě. Zvýšili rychlost tvorby klíče při přenosu v rámci QKD ze satelitu na zemi na průměrnou rychlost 47,8 kilobitů za sekundu, což je asi 40 násobné zlepšení. Rovněž zavedli novou technologii twin-field QKD (TF-QKD), s níž dosáhli přenosu QKD na vzdálenost větší než 500 kilometrů. Čínský tým také plánuje vyvíjet malé a levné QKD satelity, společně se satelity pro střední a vysoké oběžné dráhy, které by umožnily přenos QKD na vzdálenosti desítek tisíc kilometr.

Phys.org 6. 1. 2021.

Nature online 6. 1. 2021.

Datum: 07.01.2021

V optických kabelech města Calgary pokořili rekord ve kvantové teleportaci     Autor: Stanislav Mihulka (25.09.2016)
Čína postaví až 20 plovoucích jaderných elektráren     Autor: Stanislav Mihulka (25.03.2019)
V Číně postavili kvantový dron, který je leteckým uzlem kvantové sítě     Autor: Stanislav Mihulka (23.06.2019)
Čína postavila první mobilní stanici pro kvantovou komunikaci na světě     Autor: Stanislav Mihulka (10.01.2020)

Vůbec tomu nerozumím

Jirka Novotný,2021-01-10 05:32:20

Nemohl by někdo zlehka naznačit, jak ta kvantová komunikace funguje v praxi? Mluví se tu o entanglementu částic - asi teda fotonů, když se to posílá optickým vláknem nebo ze satelitu - a celá ta omáčka je tak imaginární a teoretická, že netuším, co si pod tím mám přestavit. Co a jak se pošle do toho vlákna a co se s tím dělá na druhé straně? Není to všechno jen nadnesený popis skutečnosti, že posílám strašně slabý signál opakovaně a na druhé straně se statisticky snažím vydedukovat, co se poslalo?
V článku sice padlo slovo entanglement, ale opravdu ho číňani použili? Většinou se používá protokol BB84, který s entanglementem nepracuje...
Kdybych si přečetl, jak funguje konkrétní zařízení, snad bych pak pochopil tu teorii nad tím.

Vít Výmola,2021-01-10 16:58:03

V původním článku na phys.org se o entanglementu nic nepíše. Myslím, že jde ve skutečnosti pořád o zmíněný protokol BB84, který provázání opravdu nepotřebuje.

Re: Re: Vůbec tomu nerozumím

Lukáš Fireš,2021-01-10 18:03:57

Pravda, BB84 entanglement nepotřebuje, stačí že měření v jiné než původní rovině randomizuje následné měření (v původní rovině, tedy jiné než posledně použité, když to útočník neuhádne) - zpravidla se vyberou kontrolní bity, ale už to si musí nějak bezpečně poslat, což by mohlo být napadnutelné (man in the middle), takže prakticky jsou (dle mého názoru, nevím co čínani použili) lepší KQD využívající entanglement, kdy oba (Alice a Bob) náhodně volí rovinu a pak si pomocí vytvořeného klíče pošlou něco kontrolního a buď to rozkódují (mají stejný klíč) a nebo ne (někdo se naboural).

Lukáš Fireš,2021-01-10 18:15:14

Využivají se dva známé efekty:
1. Změříme-li polarizaci či spin v nějaké rovině a pak znovu, tak dostaneme stejný výsledek, ale když to změříme v jiné, tak je výsledek náhodný (zcela náhodný v případě kolmé roviny, částečně náhodný / korelovaný v případě menšího odchýlení).
2. Entanglované páry mají ve stejné rovině opačnou polarizaci/spin (první měření, je-li ve stejné rovině).

Je snazší mluvit o spinech elektronu, protože v každé rovině dá "nahoru"/"dolů", zatímco polarizace je horizontální nebo vertikální nebo superpozice předchozího, popř. levotočívá/pravotočivá a popis se tím zesložití, takže raději předpokládejme elektrony a spin, na principu to nic nemění.

Tedy, můžete buď klíč zakódovat do spin+rovina (dva bity) a nejpre poslat jen spiny a nechat druhou stranu hádat rovinu a pak teprve poslat správné roviny a vybrat z naměřeného to, kde se obě strany shodly (útočník by všechny shody musel uhodnout též).

Alternativně můžeme využít entanglementu k přímému generování těch náhodných spinů, pak není žádná strana preferovaná, neposílá Alice Bobovi ani naopak, oba naráz získají náhodný klíč, kterým pak mohou zašifrovat data a poslat je veřejným internetem.

Karel Salavec,2021-01-11 15:58:11

Strucny nastin do uvodu (jak rikaval prof. Kvasnica blahe pameti) je na https://www.osel.cz/5110-podivnosti-kvantoveho-sveta.html

Re: Re: Vůbec tomu nerozumím

Jirka Novotný,2021-01-11 17:37:13

No jak jsem psal, spíš než o podivnostech kvantové teorie bych si rád přečetl jaký laser, s jakými filtry, s jakou vlnovou délkou a jakým optickým výkonem použili a co jím vyslali, a jaké filtry a detektory použili na přijímací straně a jak zpracovali signál. S tím pracuju a to si dokážu představit. Schrődingerovu kočku bych zatím raději vynechal.

Kočky?

Marek Novotný,2021-01-09 15:33:18

Já myslel, že obě částice existují s 50% pravděpodobností a když jednu zjistím druhá přestane existovat. Nebo jsem to zase popletl?

Re: Kočky?

Stanislav Kneifl,2021-01-09 18:42:26

Popletl. A hodně. :-)

Martin Zeithaml,2021-01-09 09:55:55

Jde hlavně jen o propagandu. Tento způsob šifrování lze použít jen pro přenos dat, nikoliv pro jejich uložení. Pokud data uložím, musím někde uložit i klíč a pak nastoupí staré dobré sociální inženýrství, hack úložiště nebo zdrojů dat.

Pavel Pelc,2021-01-08 16:43:17

Kvantova komunikace je povazovana za nehacknutelnou? To snad ne. Díky kvantová komunikaci máte zajišťeno, že se dozvíte, jestli někdo neodposlouchává fyzickou vrstvu síťové komunikace. Nic víc, nic míň. Je to úžasná vlastnost, ale neznamená, že je taková technologie nehacknutelná. Už s útočníkem, který neodposlouchává na lince, ale na routeru si musíte poradit postaru.
(Pro opravdove sifrovani je bezkonkurencni xor pres skutecny random, lze sletovat za pár dolarů, je to bez klice neprolomitelné, ať si poslouchá kdo chce co chce kde chce, jen to neni tak pohodlne, protoze klic si musite fyzicky predat a tudiz to neni masove pouzitelne.)

D. Hruška,2021-01-08 17:00:27

To, co popisuje článek, také není kvantová komunikace v pravém slova smyslu. "Kvantový" je právě jen přenos toho klíče a díky kvantové provázonosti zjistíte, jestli klíč někdo neodposlechnul. Odpadá tak nutnost fyzického předávání klíče, o které píšete. Hlavní tok informací je dobře zašifrovaný a jde postaru klasickými kanály (optika, satelit...).

Z Z,2021-01-10 07:05:04

No ale v princípe je to, čo článok popisuje, možné použiť aj na "kvantovú komunikáciu v pravom zmysle slova", len sa to používa len na prenos kľúča kvôli aktuálne pomalému prenosu dát takýmto spôsobom.

Lukáš Fireš,2021-01-11 14:10:05

Nedá, protože tu jde o nahodilost, ten klíč se neposílá, ale vytváří/generuje vlastním přenosem (posílá se toho více, než se nakonec použije, výběr je náhodný a v tom je právě ta síla, útočník by tu náhodnost výběru musel předem uhádnout). Jde o to, že oba získají stejnou (ale náhodnou!) sekvenci bitů, což se dá následně použít ke klasickému šifrování.

Nadsvětelná komunikace

Martin D.,2021-01-08 12:33:24

já když to neřeknu, tak neusnu předsedo....
Mohl by mi prosím někdo povolaný vysvětlit již vícekrát zmiňované pravidlo, které říká, že ačkoliv stav entaglované částice se u druhého v páru mění okamžitě, nelze toto použít pro nadsvětelnou komunikaci? Chápu, že nahlédnutím na stav druhé částice u příjemce B se vlnová funkce hroutí, takže není jasné, co odesílatel A chtěl říct. Ale proč se nedá takto komunikovat zcela primitivně, například na způsob morseovky? Uvažuji příjemce B, který si s sebou na druhý konec světa (nebo sluneční soustavy) odnesl slušný balík zpárovaných částic (v oddělených paketech) a také synchronizované hodiny s odesílatelem A. V určený, předem dohodnutý čas zahájí komunikaci, přičemž JAKÁKOLIV změna částice na straně B je okamžitě registrována? Dvě rychlé změny po sobě znamenají čárku (nebo bitovou nulu), jedna osamocená změna stavu značí tečku (nebo bitovou jedničku). Výsledkem je krátké nebo pomalé "pípání" samozřejmě vyladěné v nanosekundových intervalech...V čem je problém? Příjemce B přece vidí v reálném čase, že se mu "nějak mění" kvantové stavy v jednotlivých paketech, ne??? Nepotřebuje znát abs. hodnotu stavu, ale jen to, že se to stalo (že mu přijímač pípnul krátce nebo dlouze). Děkuji předem....M.

Ludvík Urban,2021-01-08 13:07:50

Podstata je v tom vašem "příjemce B, který si s sebou na druhý konec světa (nebo sluneční soustavy) odnesl slušný balík zpárovaných částic"...
Fskutečnsťi je nutné ten pár entaglovaných částic rozdělit.
Jedna zůstane doma a tu druhou je nutné odvézt na "ruhý konec světa".

Martin D.,2021-01-08 13:14:07

Ano, tak jsem to samozřejmě myslel. Příjemce si s sebou nese druhé z párů entaglovaných částic. To už umíme - rozdělit je. Tím to jen začíná. Dál je potíž v čem?

Re: Re: Re: Nadsvětelná komunikace

Ludvík Urban,2021-01-08 13:24:38

No a tohle musíte udělat pro každou zprávu. Pokaždé musí někdo/něco ty částice převézt z A do B.

Re: Re: Re: Re: Nadsvětelná komunikace

Petr Bartoš,2021-01-08 14:12:06

Ale o to preci nejde. Jde o to za je to fyzikalne mozne. Pokud je, pak najit technicke reseni neni problem. Ale je to mozne fyzikalne? A pokud ne proc?

Petr Bartoš,2021-01-08 14:10:31

Presne to mne take zajima. Nikdo to nevi?

Vojtěch Kocián,2021-01-08 14:31:49

Příjemce nevidí, "jak se mu částice nějak mění". Pokud by se podíval, zkolabovala by vlnová funkce (pokud už nezkolabovala předtím) a on by viděl prostě jen nějaký stav. Jestli jsou částice pořád ještě provázané nebo ne, se nedá určit bez jejich vzájemného porovnání. Stačí si přes telefon ověřit výsledek, není nutné je vracet na stejné místo a nezáleží ani na čase, kdy měření na obou místech proběhla.

V principu je matoucí mluvit o kvantové komunikaci, protože se nepřenáší žádná informace. Spíš jde o kvantové generování a distribuci náhodných dat, v článku popisovaném případě šifrovacích klíčů.

Vojtěch Kocián,2021-01-08 14:36:44

Pardon, neměl jsem psát, "Jestli jsou částice pořád ještě provázané", ale "Jestli byly částice před měřením provázané" Po měření určitě provázané nebudou.

Stanislav Kneifl,2021-01-08 15:49:54

Provázané částice si můžete představit jako přetrženou bankovku rozdělenou do dvou obálek a poslanou různým lidem. Dokud obálku neotevřou, nevědí, jak je bankovka přetržená, ale jakmile to udělají, vědí přesně, jak vypadá druhá část, i když ji nevidí. Když se pak sejdou a dají obě části k sobě, dostanou celou bankovku.
No a v kvantovém světě je rozdíl v tom, že (to je důležité a v tom je ta „nadsvětelnost“) ta bankovka se ve skutečnosti přetrhne až v okamžiku, kdy kterýkoli příjemce otevře obálku.
Ke komunikaci to nejde použít, protože otevření obálky se nijak neprojeví na druhé obálce, a způsob přetržení bankovky je zcela náhodný.
Kvantové generování klíčů má hlavní výhodu v tom, že obálku už nejde zalepit - není možné obnovit kvantový stav provázané částice ani vytvořit její duplikát.

Mojmir Kosco,2021-01-08 16:34:56

No nevím kvantové provázaní říká přece že u obou provázaných částic proběhne stejná změna zároveň na jakoukoli vzdálenost. A co teprve když se podaří Bosého-Einsteinův kondenzát to už dokonce lze měřit.Ja vím neudržíme ho dlouho ale teoreticky je to vyřešené a experimentálně ověřené.

Dotaz Co všechno provázané částice mají provázané ? A Platí to i v rámci většího celku například atomu?

Většina diskutujících obdivuje činu jaká je úžasná .První otázka chce se dělit ? Tak jak se s ním dělil západ?
Jsou její informace ověřitelné?
Chceme opravdu čínský systém hodnot? Který je postaven na nedobrovolném a často nejasném obětování jednotlivce ve prospěch celku?

To plivání na Západ , kam rád patřím je výsledkem přesvědčení nebo jenom špatné funkce stolice ?

Re: Re: Re: Nadsvětelná komunikace

Stanislav Kneifl,2021-01-08 17:03:29

Kvantové provázání znamená, že obě částice tvoří jeden systém, jehož vlnová funkce zkolabuje v jediném okamžiku, když změříme kteroukoli z nich. Důležité je, že neproběhne žádná změna, jen se o obou částicích něco dozvíme. Akt změření jedné částice se nijak neprojeví na té druhé. Kolaps vlnové funkce nelze pozorovat ani detekovat.
Kvantové jevy byly pozorovány i u mnohem větších objektů, třeba předloni na molekule s 40000 částicemi (https://sciencemag.cz/rekordne-velka-molekula-s-kvantovou-superpozici/). Jestli je možné takovéhle macky kvantově provázat nevím, ale skoro určitě ne.

Re: Re: Re: Re: Nadsvětelná komunikace

Karel Marecek,2021-01-11 10:13:24

Se zeptám jako "blbec",

Ptám se, že přečtení stavu vede ke kolapsu, což jsem pochopil, že přestane existovat. A chápu dobře přečtení je to samé, jako kontrola její existence, tedy, přečtu=přestane existovat je to samé kontrola existence(ne stavu)=přestane existovat?

Re: Re: Re: Re: Re: Nadsvětelná komunikace

Jan Pokorný1,2021-01-11 12:54:38

Kolapsem se v tomto případě rozumí "kolaps vlnové funkce" tedy zánik superpozice.

Kvantový svět se chová podle jiných pravidel, než makrosvět. Jedním z nich je to, že za určitých podmínek může být objekt ve více různých stavech zároveň. A to i tak rozdílných stavech, které odporují logice. Tomu se říká superpozice. Kvantová mince v superpozici není jen panna nebo orel. Ona je obojí najednou. Schrödingerova kočka v krabici není živá nebo mrtvá. Ona je obojí najednou.

Superpozice je nesmírně citlivá věc. Jakákoliv interakce (akt pozorování - otevření krabice s Schrödingerovou kočkou) způsobí kolaps a kvantový objekt si v ten moment "náhodně vybere" svůj stav. Mince bude orel. Kočka bude najednou jen živá.

Při vytvoření entaglovaného páru částic jsou dva kvantové objekty - oba v superpozici - provázány takovým způsobem, že znát informaci o jednom znamená být schopen odvodit informaci o druhém.
Příklad: Mám dvě kladná čísla, jejichž součet je 10. Když vím, že první je 2, druhé musí být 8.

Důsledkem je to, že pokud způsobím kolaps jedné kvantové provázané částice, _okamžitě_ zkolabuje i ta druhá, ať už je kdekoliv a jakkoliv daleko, jako bych její stav zjistil také.

K přenosu informace se toto nedá použít. Pokud se podíváte na kvantově provázanou částici, uvidíte jeden náhodný stav. Ale nevíte, zda jste to byl vy, kdo právě způsobil kolaps, nebo už kontrola proběhla na druhém konci linky a zhroutila vám to dřív.

Jediné, co víte s jistotou, je to, že když jste získal šestku, druhá strana musí mít čtyřku (pokud se vrátím ke svému příkladu s čísly). A věřím, že toto právě Čína používá ke generování šifrovacích klíčů.

Petr Bartoš,2021-01-08 17:04:15

Dekuji za polopaticke vysvetleni. V tom pripade je to opravdu dobre leda k sifrovani.

Lukáš Fireš,2021-01-08 18:48:56

Kvantové provázání je vždy spojeno s nahodilostí, nelze nic poslat, protože nelze ten stav změnit (ne bez porušení provázání). Jediné co se s tím dá dělat je získat na dvou místech opačnou nahodilou hodnotu - jednomu to řekne "0" a druhému "1". Nemůžete si vybrat co to řekne druhému protože si nemůžete zvolit vlastní hodnotu (jedině otázku a oba se musejí zeptat na totéž aby to fungovalo).

Dále je dokázáno, že ten stav je skutečně nahodilý a neznámý (Bellova nerovnost), že nebyl vytvořen společně s provázáním, takže ano, je tu cosi "nelokálního", co sice neodporuje Einsteinovi (žádná reálná informace se poslat nedá), ale přec je to takové podivné, že, jako by to spolu komunikovalo (jako by to provázání vytvořilo červí díru zajišťující nějaký zákon zachování, třeba magnetického momentu, aniž by byla vůbec vybrána rovina, ve které se to bude měřit).

QKD je navíc založeno právě na tom, že se oba musí zeptat na totéž, takže nejprve měří a teprva pak si řeknou kdo se na co ptal / v jaké rovině měřil. Kdyby to někdo "odposlouchával", tak jedině tak, že by též pokládal otázky / volil rovinu, a musel by se 100% trefit do všech případů, kdy se ti původní shodli ve své náhodné volbě. Při dostatečném počtu párů je pravděpodobnost něčeho takového 0.00nic, takže buď oba vědí, že se do toho někdo naboural, nebo si právě vyměnili zcela náhodný klíč použitelný pro klasické šifrování (nějakého množství dat, než přestane být bezpěčný a je třeba proces opakovat).

P.S.: K té nelokalitě: kolaps vlnové funkce je známá podivnost, taky se tomu říká problém měření a je dosud nevyřešen (ani dekoherencí). Kvantová teorie je zkrátka nekompletní. Je dobrá, dává dobré předpovědi, ale víme, že není kompletní, vlastní kolaps je tak trochu "ad-hoc" korekce odporující rovnici propagace kvantové funkce/vlny.

Michal Varga,2021-01-10 22:53:31

Ide o to, co si pod informaciou predstavujete.
Ak vetu “Ahoj ako sa mas” tak tu veru kvantovou komunikaciou neposlete.
Zial, neviete nastavit spiny castic, viete ich len citat.
Viete vsak odfaxovat rad nahodnych pismen, ktore sa odosielatel a prijemca dozvu v momente, ked previazane castice skolabuju.
Ale ziadnu informaciu z toho nevysmykate.
Maximalne si to mozete nastavit ako tajny kluc a sifrovat si tym to co chcete poslat/prijat.

My přece musíme nejdříve

Mirek Bárta,2021-01-08 09:37:48

vyřešit Čapí hnízdo a vyloučit Čínu (a Rusko) ze všeho, z čeho bychom mohli mít prospěch, ale v očích USA bychom si to podělali.

Musíme myslet správně politicky !!!

Čína se stala světovou technologickou a ekonomickou jedničkou. To přece nemůžeme připustit. Tak je třeba na ni uvalovat různé sankce, bojkotovat ji apod. Vojenský zásah by byl jistě rychlejší, ale Čína není Libye, Srbsko nebo Sýrie.

Mimochodem: Čína v oboru kvantové komunikace spolupracuje efektivně s Rakouskem.

No

Topassi Topassi,2021-01-08 01:07:49

Působí to na mě že mají jen nějaké kvantové "šifrování", ale přenos dat jede postaru. Tedy jen když nám někdo očumuje informace, tak kvantově změní stav a mi to hned vidíme.

Re: No

Stanislav Kneifl,2021-01-08 10:50:33

Ani to není úplně přesné. Ve skutečnosti nejde o žádnou kvantovou komunikaci, protože přes provázané částice se nedají přenášet informace. Jde čistě jen o distribuci (tedy vlastně kvantové generování) šifrovacích klíčů, což je jeden ze zásadních bodů zranitelnosti jakéhokoli šifrování.
Chápat kvantovou komunikaci jako prostředek k překonání rychlosti světla nebo způsob, jak se při přenosu obejít bez posílání částic, je samozřejmě nesmysl.

Re: Re: No

Topassi Topassi,2021-01-08 14:24:38

Ano, něco takového jsem se domníval. Děkuji za Váš příspěvek.

Nekecáme, makáme!

Jaromil Jarecký,2021-01-07 18:01:27

škoda, že tady je to heslo neuvěřitelně zprofanované.... A řeší se kraviny typu, že někoho po 30ti letech dáme k soudu a řada dalších hovadin.
Je vidět, že to někde jde.
U nich to není jenom o kvantové síti, to je celá země - železnice, vysokonapěťové řídící systémy, elektrárny....
Příběh, který znám:
Tady u nás je - říkejme třeba X - která / který dovážel / a z čajny zboží, dodavatelé z čajny byli schopni i vyrábět, a rádi to dělali, podle zadaných požadavků. Levně, rychle, velmi úslužně. Velké kamarádství. Nechávali se i trochu vydírat. Tak to běželo roky. Před 7 lety přijeli zástupci dodavatelů sem, předložili návrh, že chtějí spolupracovat úžeji. Podmínky - koupí X, postaví tady továrnu, X bude součásti nové společnosti, v minoritě, bude se podílet na provozu. Nebude již diktovat požadavky. Dohoda se X nelíbila, odjeli. Dohodli se tady s Y. S X spolupráce skončila. Do roka postavená malá továrna, asi 2 km od X. Téměř všichni odběratelé X přešli rovnou k nim. Karta se obrátila. A tak to je. Už žádné podlézání z východu, ti samí co před tím úslužně drželi h..u, se proměnili v suverénní, slušné, ale jednoznačně jednající lidi.
Je to neuvěřitelný ekonomický tygr s obrovským potenciálem....

Re: Nekecáme, makáme!

Ladislav Truska,2021-01-08 01:57:46

to že se nějaký zločin dostane k soudu po 30 letech je smutné, ale mnohem smutnější je prohlásit, že je to kravina a že tady mám mnohem zajímavější obchod s číňanem..., tak co s tim otravují.. :(

Re: Re: Nekecáme, makáme!

Jaromil Jarecký,2021-01-08 06:30:28

Omlouvá vás, že jste nepochopil, že narážím na soud s Fojtíkem....

jo jo...

Vilda Prošek,2021-01-07 17:32:14

Zatímco se v Americe hádají a Evropa řeší tak důležité věci, jako třeba zákon o tom, že ve vedeních společností musí být alespoň jedna žena... Čína stabilně posiluje svůj výzkum a inovace, a to tak rychle, že se zakrátko nestačíme divit....
Už teď musíme dělat kolem EU něco jako Čínskou zeď legislativních opatření, abychom byli schopni udržet náš průmysl v chodu.... Místo toho, aby šli všichni Bruselští legislativci a zákonodárci dělat něco užitečného, vymýšlí jak zdražit cizí tovar.... ale z historie jak známo se jakékoliv "zdi" vždy vymstili...

Re: jo jo...

Jan Rychlik,2021-01-08 08:59:26

Zatímco v Americe se hádají a Evropa řeší tak důležité věci, jako že je třeba potrestat vědce, který poukáže na nesmyslnost genderových kritérií v částicové fyzice, Čína si vývoj urychluje tím, že v programu 1000 Talents rovnou kupuje výsledky od vědců a dalších odborníků z univerzit západních zemí, resp. hlavně Ameriky.

Re: Re: jo jo...

Jan Mrkvicka,2021-01-08 09:19:07

Keď bude najhoršie, tak uvalíme sankcie na slobodný trh.

Re: Re: jo jo...

Mirek Bárta,2021-01-08 09:45:12

Čekám, kdy nám naše BIS oznámí, že je fake news ten fakt, že se Čína stala jedničkou v počtu mezinárodních patentů a nám zakazovaná firma Huawei má nejvíce mezinárodních patentů mezi firmami.

Re: Re: Re: jo jo...

Jan Novák9,2021-01-08 12:34:14

"Každá země stojí o odborníky. Např. Evropa velmi stojí o inženýry a doktory z Afriky."
To je nesmysl, inženýři a doktoři nebudou připlouvat na lodích. Inženýři a doktoři z Afriky mají dost práce doma v rámci "jednooký mezi slepými králem" v populaci s průměrným IQ 60-70 což je u nás na invalidní důchod. "Evropa" má zájem o nahrazení populace která ví co je demokracie snadno ovladatelnou populací s nízkým IQ. Je jedno odkud přijde, ale nižší IQ než v Africe prostě neseženete.

Většina normálních lidí by měla být schopná pochopit že ponechat přístup ke kritické infrastruktuře firmě řízené armádou cizího státu není příliš rozumné řešení. Pokud Huawei infrastrukturu postaví bude mít do ní přístup jako do vašeho telefonu Huawei, tj. plný přístup s odposlechem a možností vypnutí a hijackingu kdykoliv.
A vy ostatní čínovlezdoprdelové, jste připravení na příchod sociálního skóre a koncentračních táborů? Práci za čínské mzdy? Soutěž o zlatou mříž? Oslavování Generálního Tajemníka Ústředního Výboru Strany? Volby jedné Strany s možností Ano nebo Ano (ale chci do koncentráku).
To co teď Čína dělá o tom si komunisti za socializmu mohli jenom nechat zdát.

D. Hruška,2021-01-08 13:01:53

Děkuji za tento podle mě velmi rozumný názor ohledně Číny.

Za obrovský omyl současné západní civilizace vidím také ostrakizaci a sankce vůči Rusku. Rusko nám je kulturně nesrovnatelně blíže než Čína. Ale západ svojí politikou žene Rusko do spojenecké náruče právě s Čínou, která pro západ znamená skutečnou hrozbu č. 1. Takhle si ze země, která mohla být naším spojencem v soupeření s Čínou, vytváříme spojence svého rivala.

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 13:03:57

"To co teď Čína dělá o tom si komunisti za socializmu mohli jenom nechat zdát."
Ovšem Čína má odlišný historický vývoj a Číňané jinou psychologii než moderní západní svět, zejména myslí více kolektivně a spolupracují v týmech.
"Obyčejným Číňanům se systém sociálního kreditu líbí. Přináší ochranu a pořádek"

Jan Novák9,2021-01-08 13:19:00

Muhahaha vy jste mě rozesmál. Jasně že se obyčejným číňanům sociální kredit líbí. Kdyby řekli že nelíbí nešli by sice ke zdi jako v Severní Koreji ale bez následků by to nebylo.
Koukám že vy byste nepochopil socialistický vtip o chlapíkovi který utekl do Sovětského Svazu a píše domů: "Mám se tu dobře, dobře mi tak!"
Vysvětlení pro mileniály: nemohl napsat že se má špatně, jednak by to cenzura nepustila (každý dopis by kontrolován) a druhak by si to odskákal, gulag nebo vězení nevyjímaje.

Já, asi na rozdíl od vás, jsem socializmus zažil a raději bych to neopakoval.

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 13:44:59

Také jsem socialismus zažil a chápu, že každý vidí skutečnost jinak.
Osobní prožitky jsou nesdělitelné.

Jan Novák9,2021-01-08 13:11:08

Dokladem toho že Evropa nehledá jen tak nějaké inženýry a doktory je to že pokud jsou bílí tak nepřijme. Kvalifikovaný bílý přistěhovalec musí projít velice složitým imigračním řízením s malou šancí na úspěch, ale pokud přijede na lodi nekvalifikovaný imigrant bez dokladů který neumí ani číst má daleko větší šanci. Obzvlášť pokud mu není o moc víc než 30 a řekne že je mu 15.

Petr Nováček,2021-01-08 19:02:34

Problém bude až se ti z Afriky s IQ 70-80 smísí s bělochy s IQ 100. Vznikne tak masa polotmavých lidí s IQ mezi 85 - 90. Podobně se tomu stalo v Karibiku. Výsledná populace nebude mít téměř žádné chytré lidi, téměř žádné vědce a číňani nám technologicky utečou a tak to zůstane navěky věků. Budeme číňanům dělat otroky.

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 13:14:06

"... ponechat přístup ke kritické infrastruktuře firmě řízené armádou cizího státu ..."
Která čínská forma je prosím řízená armádou?
Huawei je soukromá firma. Ano, její zakladatel byl vědec a v armádním výzkumném ústavu vyvíjel vojenské technologie - nyní je civilista (samozřejmě známosti se vždy hodí).
Ren Zhengfei

Jan Novák9,2021-01-08 13:40:17

“We are not arguing that hiring ex-military personnel (means) your organization is an espionage front. I simply do not say anything of the sort but that is what they are trying to conflate. I am saying, in Huawei personnel words on their CVs, they held dual positions for Chinese intelligence gathering and electronic warfare units while working for Huawei either taking orders from or coordinating with the Chinese state. That is what is profoundly worrisome,” Balding told CNBC.

Ale vy děláte stejnou chybu jako Američané. Taky si nedokážete představit co Lidová Republika znamená. Když ústřední výbor strany "požádá" nebo "doporučí" tak jediná odpověď je ANO. Soukromé vlastnictví v Číně je jenom zdánlivé. Jak nedávno zjistil i nejbohatší číňan - "majitel" Alibaby.

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 13:49:46

Ne. Vy jste psal o firmě řízené armádou, ne o ústředním výboru strany.

Jaký je rozdíl mezi ústředním výborem strany a oligarchií vojensko-politického komplexu USA?

A už vůbec nemluvím o globálních banksterech Světového ekonomického fóra.
World Economic Forum: Digital Davos 2021 to Reveal ‘Great Reset Initiative’

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jo jo...

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 13:54:54

Samozřejmě politika sem nepatří a měl byste si být této skutečnosti vědom.
Redakce by měla takovéto příspěvky zablokovat a já nadále na politicky motivované invektivy nehodlám odpovídat.
OSEL (Objective Source E- Learning) je internetový časopis pro popularizaci vědy.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jo jo...

Jan Novák9,2021-01-08 15:03:53

Problém je v tom že v Číně není politika oddělitelná od ničeho. Pokud uvažujete o Huavei, obzvlášť v klíčové infrastruktuře musíte uvažovat politiku. Čínská Republika patří lidu. Lid zastupuje KSČ :-)

Tak se nerozčilujte soudruhu Běhunčíku, vaše sociální skóre obrana vaší rodné Komunistické Strany Číny nezvedne (zatím). Vy skutečně nemáte nejmenší ponětí co socializmus znamená. Nu što, tovarišč.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jo jo...

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 15:23:16

A v ČR je politika oddělitelná od čehokoliv? Nebuďte směšný ...
Už samotná vaše snaha zavlékat politiku do popolárně technického webu je provokace.

Ludvík Urban,2021-01-08 14:31:22

To bude dilema, až bude ústřední výbor KS Číny nabízet lék na jakoukoliv rakovinu a prodloužení délky života na deset tisíc let výměnou za to, že se nebudete ptát, proč se vaše děti nevrátily domů z protivládní demonstrace.

Že jo? :-)

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: jo jo...

Vojtěch Běhunčík,2021-01-08 15:27:06

Zdravotnická i léková politika je plně v kompetenci jednotlivých členských států Evropské unie. Hromadný nákup vakcín členským zemím EU vnutila předsedkyně Evropské komise Ursula von Leyden.
Bylo vybráno jen několik vakcíny z více možných a vybrané jsou pak vnucovány národním státům.
Do dnešního dne 17 zemí - nečlenů EU a Maďarsko- nakoupilo vakcínu či licenci na její výrobu od ruských výrobců (vakcíny Sputnik V a Kovid VAK). Další dovážejí vakcíny z Číny.

Mirek Bárta,2021-01-08 15:56:47

1. Škoda, že jste nepochopil tu ironii s africkými inženýry.

2. To, že všichni, kteří používají Windows a jiné americké (popř. izraelské) aplikace používají americké cloudové služby, Vám nevadí? V těch se pak může hrabat, kdo chce a jak chce, žádnou kontrolu nad tím nemáte.

3. Všichni čínofobnové jsou hysteričtí z toho, že Číňané jsou nejen inteligentnější a pracovitější, ale sami touží po co nejlepším použitelném vzdělání a jsou obětaví a disciplinovaní. A je to vidět na výsledcích. Zatím, pak asi zleniví a zpohodlní. A pokuf jde o platy - ty jsou zatím v průměru srovnatelné s našimi, ale protože v Číně je i v tomto směru prodký vývoj, tak se jim brzo budeme koukat na záda i v této oblasti.

4. Čínské sociální skóre vyhovuje nejen pevninským Číňanům, ale např. i naprosté většině hongkongských. Škoda, že se u nás nezvečejnila petice asi tří milionů hongkongských podnikatelů a občanů za jeho zavedení dlouho před jeho uzákoněním.

5. Stručně řečeno, Čína je kapitalistický stát, kde komunisti formulují jen základní pravidla života a práce. Číňanům to tak vyhovuje. A ti, kterým to nevyhovuje, zapalují obchody, banky, policejní stanice a dokonce i své oponenty. My je nazýváme demokraty.

Jan Novák9,2021-01-08 17:28:41

Jaká ironie? Jestliže věříte v sociální skóre a benevolenci komunistické strany, tak plochá země a inženýři z Afriky jsou v tom samém ranku, alespoň pro mě. Pokud mícháte dvě silně ironické věci z nichž jednu myslíte vážně použijte tag /sarc, kdo to má jinak poznat.

Vojtěch Běhunčík,2021-01-10 19:18:41

Doporučuji článek "Strategie 24 znaků" v zahraniční politice Číny:

Re: Re: Re: jo jo...

Jan Mrkvicka,2021-01-08 13:20:06

Problém je v tom, že podľa prieskumu chcú byť imigrantky modelkami a imigranti futbalistami.

Jan Novák9,2021-01-08 13:47:57