Přečtené prase
Společným úsilím čínských a dánských genetiků se podařilo přečíst prasečí genom.

Pekingský Ústav genomiky čínské akademie věd a kodaňský Výbor pro šlechtění a chov prasat oznámily zveřejnění prasečího geonomu přečetného v rámci společného projektu, jenž byl spuštěn v roce 2001 pod názvem "Čínsko-dánský projekt prasečího genomu".

Prasata to mají sečtené … tedy vlastně přečtené.

Celkem bylo doposud přečteno asi 2,1 miliard písmen genetického kódu. Stále chybějí především opakující se úseky, které se čtou mizerně. Jejich luštění je nejen pracné a zdlouhavé, ale i drahé. Ke čtení byla použita DNA prasat z plemen hampshire, yorkshire, landrace, duroc a čínského plemene ErHuaiLan. Zjištěné prasečí sekvence byly porovnány s lidským a myším genomem. Ať už genetici srovnávali exony, introny, genetickou "vycpávku" mezi geny nebo jiné sekvence, vždycky jim vyšlo, že člověk a prase mají mnoho společného.
I u prasete se našly dlouhé konzervativní nekódující sekvence - tedy části genomu, kde sice nejsou geny, ale kde se dědičná informace většiny savců překvapivě shoduje. Podle všeho jsou tyto oblasti zodpovědné za regulaci genů důležitých pro správný vývoj  zárodků a plodů. Podobně konzervativní - tedy jen málo odlišné u člověka, myši a prasete - se ukázaly sekvence, podle kterých vznikají tzv. mikroRNA - regulační molekuly ribonukleové kyseliny o délce 21 až 25 písmen genetického kódu.

Byl přečten  další savec, po skotu druhý sudokopytník - tentokrát nepřežvýkavý. Je jasné, že evoluční genetici dostávají do rukou další nádhernou hračku. Ve veřejně dostupné databázi ale budou zřejmě lovit zemědělci a v neposlední řadě i lékaři, kteří počítají s prasetem jako s vynikajícím modelem a plánují transplantace orgánů z geneticky modifikovaných prasat nemocným lidem.

Pramen: BMC Genomics

Datum: 13.06.2005 07:16

RE: Opravdu?

Jirka,2005-06-13 23:26:40

Nemyslite, ze to je problem toho muslima, nikoli problem te metody? Nikdo mu tu metodu nenuti, muze se svobodne vybrat. Kazdopadne ale nema pravo kecat do toho, co si vybere nekdo jiny.

Tak nam precetli komunistu!

Jirka,2005-06-13 12:44:33

Jen tak naokraj, eticke problemy at jdou nekam. To nejsou problemy. Kdyz to zachrani nekomu zivot, tak bude rad, ze ma srdce z prasete. Problem monzeho prenosu onemocneni je skutecny problem.

Opravdu?

Pavel,2005-06-13 20:07:16

A co když to bude muslim?

So how many?

Dinosaurus,2005-06-13 11:07:45

Takže kolik přesně druhů živočichů and/or rostlin už bylo "přečteno"? Počítám, že obratlovců asi 10 (?)...does any1 know?

xenotransplantacie