Naegleriavirus je nemesis nelítostného zabijáka naeglerie
Na téhle planetě je pro lidi jenom málo patogenů horších než naeglerie, nenápadná měňavka se zálibou v mozcích. Ale i naeglerie se někoho bojí. Velkého DNA viru, který ji dokáže infikovat, ovládnout a zničit během pár hodin. Jak je u těchto virů vcelku obvyklé, objevili ho ve vodárenském zařízení. Ničil naeglerie v jedné čističce odpadních vod u Vídně.
Naeglerie infikovaná Naegleriavirem. Virová továrna (nahoře) a nové virové částice modře. Kredit: Patrick Arthofer & Florian Panhölzl.

Kam se hrabe ebola s marburgem. Opravdu děsivým patogenem, s nímž je bolestivá smrt prakticky jistá, je prvok ze skupiny Heterolobosea Naegleria fowleri. Na první pohled byste to do něj neřekli. Nenápadný měňavkovitý organismus, který má v oblibě teplou vodu nad 30°C. Žije i u nás.

Za normálních okolností nijak neškodí a lidé nejsou jeho vyhledávaným hostitelem. Když se dostane do mozku, pacientovi může pomoci jedině zázrak. Ze 145 lidí, o nichž je známo, že se mezi lety 1962–2018 nakazili naeglerií a rozvinula se u nich primární amébová meningoencefalitida (PAM), přežili jen čtyři.

Cyklus Naegleriaviru. Kredit: Arthofer et al. (2024), Nature Communications.

Jak se ale ukázalo, i tenhle zabiják má svou nemesis, která rozhodně stojí za pozornost. Matthias Horn z Universität Wien a jeho spolupracovníci objevili virus, který udělá s naeglerií krátký proces. Jde o masivní DNA virus Catovirus naegleriensis, přezdívaný Naegleriavirus, který je novým přírůstkem podivuhodné skupiny virů nedávno pojmenované jako Nucleocytoviricota, dříve NCLDV (nucleocytoplasmic large DNA virus).

Naegleriavirus. Kredit: Stefan Pommer / photopic.at, CC BY-NC-SA 4.0.

Tyto gigantické viry, které jsou fascinující v mnoha ohledech a hodně změnily náš pohled na to, co je u virů možné, často infikují jednobuněčná eukaryota, jako jsou rozmanité améby. Až překvapivě často bývají objevovány ve vodárenských zařízeních, protože právě tam často žijí i améby. Catovirus čili Naegleriavirus nevybočil z této tradice. Objevili ho v čističce odpadních vod v rakouském Klosterneuburgu u Vídně, kde infikoval naeglerii Naegleria clarki.

Životní cyklus Naegleriaviru je podobný jako u jiných velkých DNA virů. Čili neuvěřitelný. Zabijácká měňavka slupne částici Naegleriaviru v domnění, že jde o potravu. Je to ale rozsudek smrti za pár hodin. V měňavce pak částice viru vypustí „hvězdnou bránou“ (Stargate) virovou DNA, která ve spolupráci s virovými proteiny hackne měňavku a potlačí její obranné mechanismy. Vznikne virová továrna (Viral factory), která okamžitě rozjede zběsilou výrobu nových virových částic. Experimenty potvrdily, že Naegleriavirus zlikviduje naeglerie a to i jiné druhy než Naegleria clarki nebo N. fowleri.

Mohl by nám Naegleriavirus pomoci s léčbou obětí primární amébové meningoencefalitidy? Asi ne nebo přesněji řečeno asi ne přímo. Naeglerie ničí mozek a jsou, bohužel, chráněné hematoencefalickou bariérou, přes kterou částice viru neprojdou. Po nezbytném výzkumu bychom snad mohli využít nějaké sekvence nebo proteiny Naegleriaviru. Ve hře je také možnost využít Naegleriavirus pro prevenci a likvidovat s ním neaglerie v rizikových objektech s teplou vodou.

Video: The Most Horrible Parasite: Brain Eating Amoeba

Video: This Virus Shouldn't Exist (But it Does)

Universität Wien 24. 4. 2024.

Nature Communications 15: 3307.

Datum: 29.04.2024