Zdravé vepřové
Vědci vytvořili prasata, která místo škodlivých omega 6 mastných kyselin produkují pro naše srdce zdravé omega-3 mastné kyseliny.

Slavná fotka vrhu selat s transgenními jedinci, kteří tvoří omega-3 kyseliny obletěla svět. (credit: University of Missouri-Columbia).

V únoru předloňského roku jsme vás informovali o tom, že se kolektivu Dr. Jing Kanga z Harvardu podařilo vytvořit „myš s rybím tukem“. Základem této geneticky modifikované myši se stal gen pro enzym drobného hlísta Caenorhabditis elegans. A co že to tento enzym dělá?  Převádí normální tuk, neboli  „zlé omega-6 mastné kyseliny “ na zdravější tuk z „hodných omega-3 kyselin“. Savcům takový enzym chybí, proto ta snaha vypůjčit si jej od hlísta. Kang se po úspěchu s touto geneticky modifikovanou myší netajil myšlenkou  připravit geneticky modifikované prase,  které by samo produkovalo zdravější tuk.

"Omega trojka"

Po dvou letech se nyní tento plán stal skutečností.  Vědci nyní oznámili, že se jim podařilo vytvořit prasata, která produkují omega-3 mastné kyseliny. Ty, jak známo,  zlepšují funkci srdce a snižují nebezpečí srdečně cévních  chorob. Jedná se o jedno z mála  transgenních  hospodářských zvířat, která ve svých tkáních produkují zdraví prospěšné látky. Taková zvířata zatím pocházela především z oblasti chovu skotu. Například korejské krávy bez prionového proteinu, nebo kozy  produkující faktory pro podporu srážlivosti krve (tento výzkum byl ale pro rizika spojená s komplikacemi vlivem látek způsobujících alergické komplikace přerušen).
Nyní tedy výzkum nabídnul chovatelům prasat organismus, který je schopen přinést prospěch oběma stranám – chovatelům i konzumentům. Zajímat bude především ty konzumenty, kteří dbají na své zdraví a hledají vhodný a bezpečný zdroj omega-3 masných kyselin a kteří zatím používají potravinové doplňky, a nebo se snaží konzumovat velké množství ryb. Právě u ryb je problém, protože ty s sebou nesou i určitá rizika, neboť ryby, které v tomto směru připadají v úvahu, mají často vysoký obsah rtuti.

Dr. Randal Prather z University of Missouri

Na připojeném horním obrázku jsou selata z jednoho vrhu, která  jsou tři týdny stará. Sele uprostřed skupiny a  sele vpravo mají gen pro tvorbu omega-3 kyseliny.
O tvorbě GMO prasete s genem pro tvorbu tuku ze zdravých mastných kyselin referuje také časopis Nature Biotechnology. Jde o výsledek spolupráce mnoha pracovníků z několika výzkumných týmů. Jeden z těchto týmů vede doktor Yifan Dai z Pittsburghské university, dalšími jsou výzkumná skupina Dr. Randala Prathera z University of Missouri – Columbia, Národního centra pro výzkum zdrojů a další.

Jak pokus probíhal
Aby vědci podpořili produkci omega-3 mastných kyselin u prasat, tým Dr. Daie přenesl gen známý jako fat-1 do prasečích fetálních fibroblastů, buněk, které dávají vznik pojivové tkáni.
Skupina Dr. Prathera potom vytvořila transgenní prasata z těchto buněk. Jejich práce spočívala ve tvoření klonů pomocí techniky přenosu jader. Tkáně transgenních selat byly analyzovány na přítomnost omega-3 mastných kyselin v laboratoři Dr. Kanga  a  doktorů Dai a Evanse z Pittsburghu.

Dr. Yifan Dai z University of Pittsburgh

Nejdůležitější je gen fat-1. Ten je odpovědný za tvorbu enzymu, který převádí málo žádoucí, ale zato hojné omega-6mastné kyseliny na žádoucí omega-3 mastné kyseliny. Vědci si od tkáně saturované tímto zdravým tukem slibují, že jim umožní studovat a porozumětzměnám v krevním řečišti, ke kterým v souvislosti se stářím a při některých chorobách dochází, a to nejen u prasat, protože prasata a lidi mají podobnou fyziologii, říká Dr. Prather, uznávaný profesor reprodukční biologie z Massachussetské univerzity pro zemědělství, potraviny a národní zdroje.  Spolu s Dr.Daiem se tito vědci nechali slyšet, že  jejich snahou je použít tato zvířata jako model, aby zjistili co se stane se srdcem, když se u těchto zvířat zvýší v jejich tělním tuku zastoupení omega-3 kyselin. To jim má dovolit odvodit, k jakému zlepšení dojde u kardiovaskulárních funkcí u lidí, až se tato zvířata stanou součástí našeho potravního řetězce.
Tato zvířata mohou ale snížit ztráty chovatelům i jinak, například tím, že budou zdravější a že jako plemenní kanci a prasnice budou přežívat v chovech mnohem déle (nebudou umírat na infarkt,...). A konečně i tím, že jako zdravá zvířata nám poskytnou také zdravější potraviny.

Myším s pozměněným metabolismem mastných kyselin se dařilo dobře a produkce „omega trojek“ jim nijak nevadila. Totéž nyní vědci předpokládají i u nově vytvořených prasat.

Jak se dalo očekávat, dřívější pokusy vedoucí k vytvoření myši s omega-3 mastnými kyselinami ostře  odsoudilo hnutí zelených. Jakpak se asi zachovají představitelé této strany nyní? Tak jako v celé naší populaci je i u členů tohoto hnutí poměrně dost osob s nadváhou. Těm lékař musí nutně potvrdit, že konzumace nového vepřového bude mít u nich blahodárný vliv na jejich kardiovaskulární problémy a že jim to poskytne šanci dožít se vyššího věku.

Slušností je na závěr uvést, že kromě pěti pánů  Prathera, Laie, Kanga, Daie a Evanse se na výzkumu podílelo ještě dalších 12 výzkumných pracovníků: Rongfeng Li, Hwan Yul Yong, Yanhong Ho,  David M. Wax, Clifton N. Murphy,  August Rieke, Melissa Samuel, Michael L. Lihville, Scott W. Korte, Jingdong Wang, William T. Witt a Thomas E. Starzl. A že tento výzkum financovaly - Národní ústav zdraví a Americká liga proti rakovině.

Pramen: University of Pittsburgh Medical Centrum

Datum: 28.03.2006 05:05

Lidi s omega-3

Kerny,2007-01-02 15:55:41

A co kdyby geneticky pozměnily plody lidí tak aby už nemeli omega-6 aby meli proste omega-3 tak jako prasata :D a byl by pokoj.

jiskra silenstvi....

Jara,2006-03-29 18:01:29

...tak, taky ji tam ted vidim,tu jiskru silenstvi....treba to maji po doktoru Yifanovi....dospel jsem k zaverecnemu hodnoceni....veprova s knedlikem a zelim,doprovazena plzenskym, dosahla vrcholu vyvoje a nemelo by se v tom uz nadale dloubat.....Vas Jara Cimrman

Páni vědci asi nemají co na práci

KillerZero,2006-03-30 14:06:16

Další na řadě budou určite kuřata s mrkvovou příchutí a okurky produkující husí sádlo. Možná obrovský úspěch vědy, ale k čemu to bude sakra dobrý?
A mimochodem, myslim si, že by se tu neměly objevovat PR články (což tohle podle volených výrazů bezpochyby je)
A taky by nebylo naškodu opravit přidávání příspěvků.

Díky za článek

Z. Navrátil,2006-04-09 11:56:02

Inu znalec se pozná. Hned Vás odhalil, že se jedná o PR článek. Redakci přeji aby si ještě více mastila kapsy na obdobných článcích z oblasti aplikovaného výzkumu a paní nebo panu pod uměleckým jménem Killer chci doporučit, aby četl(a) raději jiné stránky. Evidentně jí(ho) podobné informace rozčilují. Je známo, že rozčilení a tučná strava vede k infarktům a jako lékař bych mu vřele doporučil méně číst Osla a více konzumovat 3-omega kyseliny.

Hanibal hadra ...

Hruška,2006-03-29 11:41:59

Skutečný vrchol perverze. Hodný člověka 21. století. :-((

šílenství

Křesťan,2006-03-28 20:23:54

Nojo, ae ty dvě prasata mají v očích jiskru šílenství. Bůhví, co s nima ty geny dělaj.....

...ohromna zprava....

jara,2006-03-28 18:49:54

...jeste dotvorit zdravejsi zeli a knedliky, a mame to pod strechou.....plzensky uz dokonalosti dosahlo....Vas Jara Cimrman

Omega-3 vajíčka

Michal,2006-03-28 17:46:58

V Anglii se prodávají vajíčka, u nichž je napsáno, že obsahují omega-3 kyseliny. Údajně je toho dosaženo skladbou stravy. Nevím, co je na tom pravdy a co je reklamní trik.

Ne

Richard,2006-03-28 17:06:24

No, nevím, miliony let jíme jiné savce s omega-6 kyselinami, tak už na to budem jaksi uzpůsobení.Aspoň trochu. V mém jídelníčku nemají klony co dělat. Nevěřím na klona-ničitele ekosystému, jako Greenpeace, ale tak jako si čerstvě vymačkanou citronádu, než chemický hnus z Delvity , tak dám přednost praseti tradičnímu než klonovanému:)

chuť

Evik,2006-03-28 10:50:05

By mě teda zajímalo, jestli bude vepřové s omega 3 chutnat jinak než normální tlusté :0). Takový pečený bůček s knedlíčkem a zelíčkem.....

Dobrá připomínka.

martin,2006-03-28 11:00:18

Nebude to vepřové náhodou chutnat po rybím tuku? Já mám sice ryby docela rád, ale takové rybo-knedlo-zelo bych si asi raději odpustil.

pachuť

Josef,2006-03-28 11:28:18

Pachuť rybiny je dána aminy (například trimetylaminy) nikoli omega-3 kyselinami. Maso by rybinou být cítit nemělo.

:o

Pán Bů,2006-03-28 13:17:12

Podle mě by měli vypěstovat prase, po kterým by se hublo. Jo, a aby umělo zpívat a hrát na klavír a dávalo místo mléka vychlazenou dvanáctku Louny (včetně samců) a dokázalo za mě dělat úkoly z angličtiny... A samozřejmě musí být strrraaašně levný, tak desetikačku za metrák.

Jo, a ještě...

Pán Bů,2006-03-28 13:22:24

... aby nemělo syrový maso, ale už pěkně vyuzený a upravený, místo střev jitrnice a v žilách by mu koloval prejt, v lebce by měl osmahnutý mozeček s cibulkou, místo žaludku tlačenku a z kůžičky ovárek. ... no, nic... jdu se poohlídnout po něčem k jídlu.

dvanáctku louny?

ps,2006-03-28 18:40:26

Co je to za patok? Takový prase bych nekoupil i kdyby fakt bylo metrák za 10,--.

Louny

Pán Bů,2006-03-28 18:51:48

Ty neznáš Louny? To je nejlepší pivo v ČR, ale beru to, že každý má chuťové buňky jiné. Někdo (třeba já) je má jemné jak dětskou prdýlku, jiný (třeba ty) má místo jazyku ztvrdlý hadr na utírání těžkých strojů v ČKD. Tak by mohli vyrábět prasata dávající třeba Gambrinus, pak Radegast, Krušovice, Starobahno atd... Každému dle chutě.