Umlčení dysenterie
Exprimovati stříbro, umlčovati zlato...platí určitě v případě takových parazitů jakým je měňavka úplavičná (Entamoeba histolytica).

Entamoeba histolytica na snímku z elektronového mikroskopu. (www.iptek.net.id)

Tento pod mikroskopem docela roztomilý prvok (resp. jedna z jeho dvou životních forem), vyskytující se hlavně v tropických oblastech, vyvolává totiž docela neroztomilou nemoc- tropickou amébovou dyzentérii. Měňavka se do lidského těla dostane například znečištěnou vodou a usadí se v tlustém střevě.A pro to co tam provádí je výraz „zažívací potíže“ asi příliš velký eufemismus. Produkuje totiž toxin, který zabíjí buňky střevní sliznice a podporuje tvorbu vředů. Což se navenek projeví mimo jiné permanentním krvavým průjmem.

Měňavka úplavičná, docela roztomilý prvok.... (www.aafp.org)

Po napadení střev může améba expandovat  i do jiných orgánů. Ti nejšťastnější pacienti vyváznou s průjmem, pro ty méně šťastné může toto blízké setkání s amébou znamenat smrt.
V boji proti tomuto parazitu byl nyní učiněn významný krok: izraelským vědcům se podařilo umlčet geny pro tvorbů toxinů ničících střevní buňky.

Následek jaterní formy měňavkové infekce. (Následky střevní infekce, jsou nepublikovatelné.)  www.cvm.okstate.edu

Umlčování genů je v současné době progresívně se rozvíjející se metoda molekulárně-biologického výzkumu. Způsobů jak nedovolit organismu exprimovat určitý gen je více, ale skupina Rivka Brachy použila vložení malé smyčky DNA-plazmidu do jádra měňavky. Plazmid obsahoval kopii části genu pro tvorbu toxinu, který po vnesení způsobí, že proteiny napomáhájící sbalení DNA do spravného (pro transkripci vhodného) tvaru, ji v místě genu poněkud „přiškrtí“ a nedovolí ji přepsat se do RNA a  zabrání tak vzniku toxického proteinu. Tato změna se pak přenáší do dalších generací a dává vzniknout linii lidem neškodných prvoků.

Tyto upravené, teď již zcela roztomilé měňavky, si i po transformaci udržují stejné složení povrchových proteinů. To je velice důležité protože povrchové proteiny slouží jako signály pro buňky imunitního systému, podle kterých poznají kdo je tady vetřelec a proti komu mají tvořit protilátky. A zde se právě otevírá nová naděje na tvorbu „anti-měňavkové“ vakcíny. Perorální očkování živými, avšak neškodnými amébami, dovolí tělu připravit se na ty divoké a může tak zabránit  vzniku často smrtelného onemocnění.

Autor: Jan Humplík
Datum: 31.08.2006 19:57

úplavice bacilární a amébová

Oleg Ditrich,2006-09-10 20:19:57

Pravdu má Honza H., Shigella způsobuje bacilární úplavici, tedy dysentérii. Dysentérie je průjmové onemocnění, při kterém se ve stolici objevuje krev. Amébovou dysentérii působí Entamoeaba histolytica (tedy ani hystiolytica ani histiolytica, jak je uváděno v původním článku - nechci lpět na maličkostech, ale jestli někdo špatně opíše název, stává se příspěvek méně důvěryhodný - co když špatně opsal i závažná data?). Pokud jde o obavy pana "Al", že izraelci chtějí vakcinovat a tedy promořit všechny, jsou liché.Podobně jako jiné parazitární infekce se amébová dysentérie vyskytuje v určitých endemických oblastech (kdy víc záleží na úrovni hygieny než na geografické poloze) a použití vakcíny jistě budou předcházet epidemiologické rozvahy.

překlep

redakce,2006-09-22 17:57:23

překlep opraven z histio... na histo...
Díky. Josef

dyzentérie

gakusei,2006-09-06 19:27:17

eh? nějak jste asi nečetl mou poznámku nebo nějak amébovitě?

úplavice

gakusei,2006-09-02 19:06:43

Úplavici způsobuje shigella dysenteriae a další druhy, tedy bakterie, nikoliv prvok. No ale budiž. V článku se mluví o méně (celosvětově) častém typu onemocnění (i střevního), jemuž se tu nepřesně říká dysenterie. Ovšem doslova je to "nefunčkní střevo", pokud jde o etymologii. Ale to jsou detaily.

Pojmy

Honza H.,2006-09-03 18:40:01

Pane kolego, pletete si pojmy. Vy mluvíte o úplavici- baciliární dyseneterii, zatímco v článku se píše o dysenterii amébové, což je v medicíně běžně zavedený pojem. Baciliární dysenterie má s tou amébovou společnou jen tu druhou část názvu, některé příznaky a to, že se šíří parenterálně. Shigella dysenteriae se ze střeva nešíří do dalších orgánů (výjm. jeden kmen napadá urinální trakt) a není detekovatelná v krvi. Celosvětově je rozšířená méně, ale jako většina protozoálních infekcí je také hůře léčitelná. (i když s narůstající rezistencí bakterií vůči antibiotikům to nemusí dlouho platit)Ale to jsou detaily.

Ony se živé vakcíny používají už dlouho

Pavel,2006-09-01 09:56:57

Například se u nás používá živá vakcína proti dětské obrně. Jako důsledek je pak každoročně proočkována skoro celá populace, protože ta vakcina se šíří stejně jako původní virus dětské obrny. A pokuc vím, nikomu to zatím neuškodilo.

To je docela riskantní....

Al,2006-09-01 09:47:48

Takové "očkování" považuji za šílené... Namísto několika jedinců očkováním promoříme parazitem všechny. S tím, že záruka neškodnosti je jen s určitou mírou pravděpodobnosti. A už vůbec neřeší fakt, že kdykoliv a v jakékoliv měňavce dojde zákonitě k tomu, že se exprese změní apod....
Pravděpodobnost by snad šlo zvýšit, kdyby takových genů - proteinů bylo víc.