Neviditelné obrázky a sexuální orientace  
Je relativně známý fakt, že náš zrak je schopen vnímat i velmi rychlé podněty, které na nás mohou mít vliv, aniž bychom je ovšem vědomě zaznamenali.

Efektu vnímání neviditelných obrázků využívají někteří vtipálci, ale též chytráci z marketingu v tzv. efektu 25. snímku. Tím se má na mysli, že pokud do běžného filmu, který obsahuje 24 snímků/s vložíme ještě jeden (např. s reklamou na pivo), vědomě tento snímek nezaznamenáme, nicméně jako by náhodou dostaneme žízeň.

Zvětšit obrázek
Dr. Shenga He: „Podněty, které pro nás mají potenciálně vysokou důležitost, reagujeme, aniž bychom si toho byli vědomi.“

Vzhledem k tomu, že se takovéto reklamě nelze bránit, je zakázána. „Neviditelné“ obrázky jsou však také středem zájmu vědců, kteří tímto způsobem studují zaměřování vizuální pozornosti.

 

V prvním listopadovém čísle odborného časopisu Proceedings of National Academy of Science uveřejnil tým dr. Shenga He z University of Minnesota výsledky své studie, která se zabývá zaměřováním pozornosti na emocionálně zabarvené „neviditelné“ obrázky v souvislosti s pohlavím a sexuální orientací. „Neviditelností“ mají autoři na mysli potlačení vědomého vnímání daného obrázku. K tomu použili zajímavý trik. Po velmi krátkou dobu (800 ms) ukázali testovanému jedinci do jednoho oka pár obrázků tvořených barevnými čtverečky a do druhého oka na jedné straně opět čtverečkovaný obrázek a na druhé straně obrázek nahého muže či ženy. Díky našemu stereoskopickému vidění je za takovýchto podmínek vědomé vnímání nahého obrázku potlačeno a testované osoby vnímají pouze čtverečkovaný šum. Po každém neviditelném obrázku výzkumníci promítli po 100 ms. malou pruhovanou skvrnu, která byla pootočena buď vpravo či vlevo a úkolem testovaného jedince bylo zmáčknout pravé či levé tlačítko. Vědci mají za to, že pokud daný stimul (tj. nahý obrázek) vzbudí pozornost, je reakce na pruhovanou skvrnu zobrazenou ve stejném místě přesnější než u obrázků, které nejsou pro testovanou osobu zajímavé.


 

V prvním pokusu autoři studie testovali skupinu heterosexuálních žen a mužů a podle očekávání zjistili, že muži zaměřovali svou pozornost, byť nevědomě, na obrázky nahých žen a naopak ženy na obrázky mužů. V druhém experimentu si pozvali skupinu homosexuálních mužů a skupinu žen, které byly buď bisexuální nebo lesbicky orientované. Homosexuální muži tentokrát věnovali větší pozornost neviditelným obrázkům mužů; u bisexuálně-lesbických žen se reakce pohybovala někde mezi tou, která byla zjištěna u heterosexuálních mužů a žen. Autoři studie ovšem upozorňují, že přestože na celé skupině testovaných lidí byly výsledky více než přesvědčivé, nelze tímto způsobem spolehlivě určovat sexuální orientaci u jednotlivců.

 

 

 

 

 




Pokud se ke střídajícím čtverečkům přidá „mžik na nahatici“, vzbudí naší pozornost, byť to trvá jen pohých 100 milisekund, tedy dobu, která činí obrázek neviditelným. 

 


Výsledky studie tak velmi pěkně ukazují, že na podněty, které pro nás mají potenciálně vysokou důležitost, reagujeme, aniž bychom si toho byli vědomi. V tomto případě se jednalo o vzrušivé obrázky; bylo by zajímavé zjistit, zda by se podobná reakce objevila i u podnětů ohrožujících. Kdo ví - třeba pilní čínští vědci již pracují na pokusu, v němž místo oblých boků slečen a pružného svalstva mladíků ukazují svým pokusným osobám vyceněné zuby psů či rozlícené těžkooděnce.

 


 

Datum: 07.11.2006 07:08
Tisk článku

Sexuální poradna Dr. Tatiany pro všechna živá stvoření - Judsonová Olivia
 
 
cena původní: 298 Kč
cena: 250 Kč
Sexuální poradna Dr. Tatiany pro všechna živá stvoření
Judsonová Olivia

Diskuze:

výzkumy

Upak,2006-11-08 13:09:45

Jednoduše řečeno, nás tady krmí omáčkou, a knedlíky nikde. Ty výzkumy už musí být dávno mnohem dál. Vždyť každý rozumně uvažující laik by ty experimenty rozšířil o další zajímavé testy a na základě těchto testů vyvinul reklamní nástroj nebo vojenskou zbraň.

Někdo z nás dělá idioty - buď autor článku nebo ti vědci.

Odpovědět

Význam?

-rh-,2006-11-07 19:15:02

Veru, niečo mi tam chýba... Nehľadiac na kontrolnú skupinu (experiment nie je jediná výskumná metóda). Nie je mi jasné, čo bolo cieľom výskumu, ani čo autor zistil... Chýba mi odkaz na zdroj, možnože preklad článku nie je úplný... Celému tomu chýba zmysel, a pritom by ma to celkom zaujímalo.

Odpovědět

Podprahove obrazky

ramazo,2006-11-07 14:14:58

Ja zase viem, ze napriek famam a mestskym mytom podprahove obrazky nefunguju. Staci si precitat nebulvarne materialy na tuto temu.

Odpovědět


Podprahové vnímání

Milan Štětina,2006-11-13 08:04:25

Ono záleží taky na tom, co se myslí tím nefungují a tím seriozní výzkum. Podle nějaké jiné studie sice člověk dostane žízeň, když uvidí na 10ms pivo, ale nepůjde si ho koupit. A když jo, tak to, co kupoval před tím a ne to co viděl. To znamená, že pro reklamní účely to využít v podstatě nejde. Četl jsem to v nějaké popularizačním článku (asi tady na oslu), nevím, jak je ten výzkum věrohodný.

Odpovědět

A já se zas obávám

CC,2006-11-07 09:50:55

že to celý je výsledkem reakce na to, že se na té či oné straně prostě něco mihlo

Odpovědět

:(

Pán Bů,2006-11-07 08:38:13

To je zajímavé, ale co s tím? Dávno se přece ví o tom, že podprahové obrázky fungují. A dávno také víme, že heterosexuální muže přitahují nahé ženy, podobně jako heterosexuální ženy nazí muži (u homosexuálů zase obráceně). Tak k čemu tento naprosto zbytečný výzkum, který jen dokázal to, co už bylo milionkrát před tím dokázáno? Chápal bych, kdyby si vědci vzali ke zkoumání pár nahých modelek, a pak s nimi v laboratořích dělali pokusy (jak tomu je u mnohých zdravých domácích kutilů), ale takovéto špatně zakrývané uspokojování svých sexuálních potřeb (zajisté okořeněných malou dávkou perverzity, jako u každého) je nanejvýš trapné.

Odpovědět


Navic

Jirka,2006-11-07 09:03:32

Navic mi tam chybi kontrolni skupina, u ktere by nikdo predem nevedel, zda je homosexualni, heterosexualni, zena nebo muz.

Odpovědět




Pro přispívání do diskuze musíte být přihlášeni












Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace